Tags: tichete de masa in 2022, acordare tichete de masa
Societate comerciala, platitoare de impozit pe profit, am urmatoarele situatii:
1) Primesc in cont de la banca unde avem carduri electronice pentru tichete de masa, contravaloarea tichetelor de masa nefolosite pana la data de 31 octombrie anul curent. Cum o inregistrez: o constitui ca venit sau o pot repartiza in conturile angajatilor respectivi, conform anexa primita?
2) Un angajat la noi, care are contract cu timp partial, poate primi tichete de masa, daca nu are functia de baza declarata la noi? Tichetul de masa se acorda doar la locul unde are functia de baza? Multumesc.
Raspunsul expertului contabil Mariana Prejbeanu:
Acordarea tichetelor de masa este reglementata de Legea nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare.
Potrivit art. 3 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare (2) Tichetul de masa este valabil in anul calendaristic in care a fost emis, cu exceptia tichetului emis in perioada 1 noiembrie - 31 decembrie, care poate fi utilizat pana la data de 31 decembrie a anului urmator.
Astfel, valoarea tichetelor de masa emise pana la data de 31 octombrie 2021 putea fi utilizata pana la data de 31 decembrie 2021. Valoarea tichetelor de masa emise incepand cu data de 1 noiembrie 2021 poate fi utilizata pana la data de 31 decembrie 2022.
Potrivit art. 10 alin. (1) din acelasi act normativ, In cazul tichetelor de masa, angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masa pentru fiecare zi lucratoare din luna pentru care se efectueaza distribuirea/transferul valorii nominale a tichetelor de masa, dupa caz. .
Prin urmare suma restituita nu poate fi considerata un venit si nici acordata in numerar ca fiind considerata valoare a tichetelor de masa. In cazul in care se doreste totusi plata acestei sume, atunci aceasta este asimilata veniturilor de natura salariala si supusa impozitului pe venit si calculului contributiilor sociale obligatorii.
Inregistrarile contabile sunt:
- restituirea contravalorii tichetelor de masa expirate:
6422 Cheltuieli cu tichetele acordate salariatilor = 5328 Alte valori minus
- incasarea contravalorii tichetelor de masa expirate:
5121 Conturi la banci in lei = 5328 Alte valori plus
Potrivit art. 10 alin. (4) din Normele metodologice aprobate prin HG 1045/2018, in cazul salariatilor angajati in baza unui contract individual de munca cu timp partial, precum si in cazul cumulului de functii, tichetele de masa pot fi acordate numai de catre angajatorii unde salariatii in cauza isi au functia de baza, potrivit legii. In cazul in care nu se poate stabili functia de baza, beneficiarul biletelor de valoare alege, in scris, angajatorul care ii va acorda biletele de valoare, avand obligatia de a transmite, in termen de maximum 10
zile lucratoare, si catre ceilalti angajatori optiunea realizata.
Salariatii beneficiaza lunar de un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucrate, iar acest numar nu poate depasi numarul de zile lucratoare din luna pentru care se acorda tichetele.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Declaratia D397
Intrebare:
Pentru societatile de ride-sharing, de cand este obligatorie completarea si depunerea D397? Stiu ca termenul era 30.06 pentru luna mai. Dar, daca avem cazul unei societati infiintate in 01.2025 cu o masina achizitionata din UE, care inca nu este inmatriculata, iar administratorul, ce este si asociat unic, nu va aveam CIM, va fi conducatorul auto, dar inca nu s-a inscris in nici o platforma de ride-sharing. Asadar intrebarea este: momentul declararii este calculat de la inscrierea in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plata eronata facturi. TVA deductibil
Intrebare:
In urma unui controlului intern s-a descoperit ca in luna decembrie 2023 si in luna ianuarie 2024 s-au inregistrat doua facturi pe un alt furnizor, nu cel emitent. Facturile erau emise si inregistrate cu TVA la incasare. Au fost si platite, declarate si s-a cerut si recuperarea TVA-lui.
Administratorul firmei la care au ajuns banii nici nu vrea sa auda despre restituire.
Va rog sa ma ajutati din punct de vedere contabil si din punct de vedere fiscal - ce...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Retinere, declarare si plata impozit dividende
Intrebare:
Societatea x repartizeaza dividende printr-o hotarare AGA, la data de 01.03.2025 in suma de 500.000 lei. In contabilitate la acea data a fost inregistrat si retinut impozitul, care s-a achitat pentru toata suma repartizata pana in 25.04.2025, societatea platind dividendele lunar care 100.000, 200.000 etc.
Intrebarea nr.1: Daca reparizarea conform AGA a fost la 01.03.2025 si plata primei transe s-a facut la 01.04.2025, se putea retine impozitul la 01.04 si plati la stat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare achizitii. Regim special agricultori
Intrebare:
Legat de acest regim special tva pentru agricultori, va rog sa-mi spuneti cum se aplica practic daca un agricultor inscris in Registrul Agricultorilor emite un borderou de achizitie sau factura catre o firma platitoare de tva. Ce ar trebui sa faca firma, inteleg ca e deductibila acea compensatie, dar nu stiu cum se procedaza. Multumesc!
REGIMUL SPECIAL TVA PENTRU AGRICULTORI
CINE IL POATE APLICA?
Se poate aplica de catre agricultorul care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<