Tags: tichete de masa in 2022, acordare tichete de masa
Societate comerciala, platitoare de impozit pe profit, am urmatoarele situatii:
1) Primesc in cont de la banca unde avem carduri electronice pentru tichete de masa, contravaloarea tichetelor de masa nefolosite pana la data de 31 octombrie anul curent. Cum o inregistrez: o constitui ca venit sau o pot repartiza in conturile angajatilor respectivi, conform anexa primita?
2) Un angajat la noi, care are contract cu timp partial, poate primi tichete de masa, daca nu are functia de baza declarata la noi? Tichetul de masa se acorda doar la locul unde are functia de baza? Multumesc.
Raspunsul expertului contabil Mariana Prejbeanu:
Acordarea tichetelor de masa este reglementata de Legea nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare.
Potrivit art. 3 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare (2) Tichetul de masa este valabil in anul calendaristic in care a fost emis, cu exceptia tichetului emis in perioada 1 noiembrie - 31 decembrie, care poate fi utilizat pana la data de 31 decembrie a anului urmator.
Astfel, valoarea tichetelor de masa emise pana la data de 31 octombrie 2021 putea fi utilizata pana la data de 31 decembrie 2021. Valoarea tichetelor de masa emise incepand cu data de 1 noiembrie 2021 poate fi utilizata pana la data de 31 decembrie 2022.
Potrivit art. 10 alin. (1) din acelasi act normativ, In cazul tichetelor de masa, angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masa pentru fiecare zi lucratoare din luna pentru care se efectueaza distribuirea/transferul valorii nominale a tichetelor de masa, dupa caz. .
Prin urmare suma restituita nu poate fi considerata un venit si nici acordata in numerar ca fiind considerata valoare a tichetelor de masa. In cazul in care se doreste totusi plata acestei sume, atunci aceasta este asimilata veniturilor de natura salariala si supusa impozitului pe venit si calculului contributiilor sociale obligatorii.
Inregistrarile contabile sunt:
- restituirea contravalorii tichetelor de masa expirate:
6422 Cheltuieli cu tichetele acordate salariatilor = 5328 Alte valori minus
- incasarea contravalorii tichetelor de masa expirate:
5121 Conturi la banci in lei = 5328 Alte valori plus
Potrivit art. 10 alin. (4) din Normele metodologice aprobate prin HG 1045/2018, in cazul salariatilor angajati in baza unui contract individual de munca cu timp partial, precum si in cazul cumulului de functii, tichetele de masa pot fi acordate numai de catre angajatorii unde salariatii in cauza isi au functia de baza, potrivit legii. In cazul in care nu se poate stabili functia de baza, beneficiarul biletelor de valoare alege, in scris, angajatorul care ii va acorda biletele de valoare, avand obligatia de a transmite, in termen de maximum 10
zile lucratoare, si catre ceilalti angajatori optiunea realizata.
Salariatii beneficiaza lunar de un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucrate, iar acest numar nu poate depasi numarul de zile lucratoare din luna pentru care se acorda tichetele.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ONG. Contracte cu persoane fizice
Intrebare:
As dori sa stiu in cadrul unui ONG ce fel de contracte pot fi incheiate cu persoane fizice, precum Biologi si Experti in Biodiversitate (acestia sunt experti cu studii in cercetare si dezvolatre pajisti), dar si persoane care curata pajistile (fermieri)? Mentionez ca acestia sunt persoane fizice, neavand PFA/II sau orice alta forma de organizare.
Care este implicatia fiscala? Se retine impozit la sursa? Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Operatiune asimilata unei prestari de servicii, inchiriere fara plata bun imobil
Intrebare:
Societatea are ca obiect principal de activitate: inchirieri si subinchirieri bunuri imobiliare 6820. In anul 2022 a achizitionat o cladire si un teren in regim de taxare inversa. Incepand cu anul 2025 nu percepe chirie persoanelor juridice, ci dor o taxa administrativa lunara (cu TVA) ce acopera diferite servicii (paza, reclama, curatenie etc.). In acest context (avand in vedere ca realizeaza si operatiuni care dau drept de deducere a taxei), este necesara ajustarea de TVA (pe 20 de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie autototurism de la persoana fizica
Intrebare:
Societate platitoare de tva achizitioneaza de la o persoana fizica, un autoturism sh pe baza de contract vanzare cumoarare si receptie. Achizitia este fara tva. In momentul vanzarii se va factura cu tva sau fara? Vanzarea este operatie impozabila in prisma impozitului pe profit sau putem aplica art 42 lit g CF ''sunt considerate venituri neimpozabile veniturile primite ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra bunurilor mobile din patrimoniul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Esalonare la plata. Certificat de atestare fiscala
Intrebare:
In urma cererii de catre societatea noastra a unei esalonari la plata a datoriilor catre ANAF, primim decizia de esalonare si certificatul de atestare fiscala, in data de 29.07.2025. In certificatul fiscal se mentioneaza ca sunt obligatii de plata care nu pot face obiectul esalonarii (CAS si CASS angajati).
In data de 04.08.2025, solicitam un certificat fiscal in care aceste obligatii restante nu apar la Obligatii fiscale si alte obligatii bugetare (literaA), apar la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<