Tags: declaratia 204, anaf, opanaf
Pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala au fost puse in dezbatere publica, vineri, o serie de proiecte de ordin ale presedintelui ANAF pentru modificarea unor declaratii, formulare si proceduri privind taxa pe valoare adaugata, dar si anumite raportari anuale.
Modificarea si completarea OPANAF nr.631/2016
Asadar, unul dintre proiectele puse in dezbatere publica este cel legat de modificarea si completarea OPANAF nr.631/2016, pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de inregistrare/ anulare a inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata.
Astfel, proiectul prevede mai multe modificari, intre care:
- Dupa articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 21, cu urmatorul cuprins: ”Art.21 - (1) Se aproba modelul si continutul formularului "Decizie privind inregistrarea in scopuri de TVA, potrivit art.317 alin.(11) din Codul fiscal", cod 14.13.02.60/i.a.c.i., prevazut in anexa nr.6.
(2) In cazul in care inceteaza situatia de inactivitate fiscala a contribuabilului, care a condus la anularea inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit art.317 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare, organul fiscal atribuie, la cererea contribuabilului de inregistrare in scopuri de TVA, potrivit art.317 alin.(11) din Codul fiscal, codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit initial, anterior anularii inregistrarii in scopuri de TVA, in temeiul pct.88 alin.(19) din titlul VII al Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.”
- Articolele 3 si 4 se modifica si vor avea urmatorul cuprins: ”Art.3 - Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si de pastrare ale formularelor de la art. 1, 2 si 21 sunt prevazute in anexa nr.7. Art.4 - Anexele nr.1 - 7 fac parte integranta din prezentul ordin.”
Aprobarea modelului si continutului Formularului 204
Prin OPANAF pentru aprobarea modelului si continutului
Formularului 204 “Declaratie anuala de venit pentru asocieri fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale” se reglementeaza unui nou mecanism de declarare si plata a impozitului pe venit si a contributiilor sociale datorate de persoanele fizice, pe baza Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice.
De asemenea:
- se reglementeaza regimul fiscal in cazul veniturilor din activitati independente realizate in baza contractelor de activitate sportiva;
- se reglementeaza obligatiile declarative in cazul asocierilor fara personalitate juridica care obtin venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit;
- se stabileste termenul de depunere a declaratiei anuale de venit in cazul asocierilor fara personalitate juridica care obtin venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit, respectiv data de 15 februarie inclusiv a anului fiscal in curs;
- se stabileste termenul de depunere a declaratiei anuale de venit, in cazul asocierilor prevazute la art.125 alin.(4) din Codul fiscal, respectiv data de 15 februarie a anului urmator celui de realizare a venitului.
Aprobarea Procedurii de actualizare a vectorului fiscal
Un alt Proiectul de OPANAF privestea probarea Procedurii de actualizare a vectorului fiscal, pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de taxa pe valoarea adaugata care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri taxabila in Romania, precum si a modelului si continutului unor formulare.
Se va inlocui sintagma ”achizitie intracomunitara taxabila in Romania” cu sintagma ”achizitie intracomunitara de bunuri taxabila in Romania”. Totodata, persoanele impozabile ale caror perioada fiscala a devenit luna ca urmare a efectuarii unei
achizitii intracomunitare de bunuri, va putea reveni la utilizarea trimestrului calendaristic ca perioada fiscala, daca nu mai efectueaza astfel de achizitii. Astfel, persoana impozabila va depune "Declaratia privind
cifra de afaceri in cazul persoanelor impozabile pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic si care nu au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent".
Procedura de regularizare a obligatiilor fiscale
Proiectului de ordin privind Procedura de regularizare a obligatiilor fiscale in cazul reconsiderarii unei tranzactii/reincadrarii formei unei activitati de catre organul fiscal central. Prin acest proiect de ordin se reglementeaza:
• Ca sumele stabilite de organul fiscal central se regularizeaza cu obligatiile fiscale declarate/platite de contribuabil/platitor aferente anterior reconsiderarii, indiferent daca, din punct de vedere fiscal, in urma reconsiderarii/reincadrarii, are loc translatarea obligatiilor fiscale de la o persoana fizica/juridica la alta persoana fizica/juridica.
• Procedura de regularizare a platilor anticipate in cazul reconsiderarii unei tranzactii pentru care s-a aplicat impozitul pe venit din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice si care a fost reincadrata ca activitate independenta, de catre compartimentul cu atributii de inspectie fiscala din cadrul organului fiscal central competent;
• Procedura de regularizare a platilor anticipate in cazul reconsiderarii unei tranzactii pentru care s-a aplicat impozitul pe venit din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice si care a fost reincadrata ca activitate independenta, ca urmare a declararii de catre contribuabil a veniturilor obtinute din activitati independente;
• Procedura de regularizare a platilor anticipate in cazul reincadrarii formei unei activitati, din activitate independenta in activitate dependenta, de catre compartimentul cu atributii de inspectie fiscala;
• modelul formularelor:
- Cerere de regularizare a obligatiilor fiscale ca urmare a reconsiderarii unei tranzactii;
- Situatia platilor obligatiilor fiscale efectuate de contribuabili pentru care a fost reincadrata forma unei activitati;
- Referat privind regularizarea obligatiilor fiscale datorate de contribuabili ca urmare a reconsiderarii unei tranzanctii/reincadrarii formei unei activitati;
- Decizia de regularizare a obligatiilor fiscale considerate a fi achitate anticipat in cazul reconsiderarii unei tranzactii/reincadrarii formei unei activitati.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Promotii vanzare produse 1+1 acordate prin distribuitori
Intrebare:
O societate comerciala hotaraste printr-o decizie interna a administratorilor, implementarea unei promotii de 1+1 gratis pentru stimularea vanzarii.
Acesta promotie este implementata cu ajutorul distribuitorilor in sensul in care produsele pleaca de la societatea comerciala la distribuitori care ulterior ofera clientilor finali, persoane fizice un produs gratuit la unul cumparat.
Care este monografia contabila, documentele fiscale necesare, regim...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistari decizie de impunere
Intrebare:
In urma unui control fiscal s-a ajuns la concluzia ca am incadrat gresit niste mijloace fixe, ce nu se incadreaza la subgrupa 2.1 sau clasa 2.2.9 din catalogul mijloacelor fixe si nu beneficiaza de facilitatea privind profitul reinvestit.
Inregistrarile facute de mine sunt urmatoarele:
1171 = 4411 78.770 impozit pe profit stabilit suplimentat conf Dec Impunere
4411 = 5121 78.770 plata impozitului pe profit
129 = 1061 -78.770...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plafoane grad de indatorare. Cursul valutar utilizat
Intrebare:
O companie platitoare de impozit pe profit care are imprumuturi de la grup ce curs de schimb are trebui sa ia in considerare la aplicarea art 40.2 alin (4) din Codul Fiscal unde se specifica: Cursul de schimb utilizat pentru determinarea echivalentul in lei a plafoanelor respective este cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru ultima zi a trimestrului/anului fiscal.
Cursul pentru ultima zi este cursul publicat in ultima zi sau cel valabil in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cota TVA aplicabila livrare imobil
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu un raspuns concret:
Speta este vanzarea unui imobil tip casa 120 mp suprafata utila; valoarea 735000 lei (148.704 000 euro) pret cu TVA calculat de 5%.
In cazul unei promisiuni de vanzare facuta in 2022 si cu un avans achitat la acel moment de 25%.
Vanzarea imobilului se va face in luna iulie 2025.
Intrebarea este: care este cota de TVA corecta de calculat la accest moment, in iunie 2025? Se incadreaza la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura si bon fiscal, bransamete de apa si canalizare
Intrebare:
Un ONG, care are si activitate economica, face bransamente de apa si canalizare, si la persoane fizice, pe baza de contract si factura, cod factura 751, incasarile facandu-se pana acum cu casa de marcat, pe baza bonului, dar Finantele inregistreaza aceste bonuri ca venituri si TVA, dubland astfel suma TVA-ului si ne vin notificari. Intrebarea este daca putem sa emitem la persoanele fizice chitanta de incasare in locul bonului. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<