keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

ANAF: Procedura de solutionare a cererii de inregistrare optionale

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 28 Oct. 2011
Tags: cerere inregistrare optionala de tva, procedura, anaf

Solutionarea cererii de inregistrare optionala in scopuri de TVA se efectueaza prin parcurgerea urmatoarelor trei etape:


** efectuarea controlului documentar cu privire la urmatoarele doua criterii prin care se conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA:

* persoana impozabila nu se incadreaza in prevederile Legii nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Pentru a face dovada ca nu se incadreaza in prevederile acestui act normativ, la anexa se ataseaza certificatul constatator emis de oficiul registrului comertului din care sa rezulte:

– fie ca persoana impozabila indeplineste conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii, pentru activitatile precizate in declaratia-tip;
– fie ca persoana juridica nu desfasoara, la sediul social sau la sediile secundare, activitatile declarate, o perioada de maximum 3 ani;

*  in cazierul fiscal al fiecarui administrator, asociat sau persoana impozabila nu sunt inscrise infractiuni sau urmatoarele fapte reglementate prin art. 2 alin. (2) din O.G. nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare:

– atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilita prin decizie a organului fiscal competent ramasa definitiva in sistemul cailor administrative de atac sau prin hotarare judecatoreasca;
– inactivitatea fiscala, declarata potrivit legii.

Cele doua criterii se verifica de catre organul fiscal competent pe baza documentelor prezentate de persoana impozabila sau pe baza evidentelor proprii. Verificarea primului criteriu se efectueaza in termen de 3 zile lucratoare de la data depunerii declaratiei de mentiuni si a anexei nr. 1. Daca se constata faptul ca persoana impozabila nu desfasoara activitati economice la sediul social sau la domiciliul fiscal sau la sediile secundare, organul fiscal decide ca persoana impozabila nu poate fi inregistrata in scopuri de TVA. In acest caz, nu se mai efectueaza verificarea celorlalte criterii.

Daca primul criteriu este indeplinit, se procedeaza la verificarea celui de al doilea criteriu, in termen de 3 zile. Daca se constata faptul ca in cazierul fiscal al fiecarui administrator sau asociat se regasesc inscrise infractiuni si alte fapte din O.G. nr. 75/2001, organul fiscal decide ca persoana impozabila nu poate fi inregistrata in
scopuri de TVA. Daca nu se constata astfel de fapte, se trece la verificarea celorlalte criterii.

In aceasta etapa a controlului documentar, daca persoana impozabila nu poate fi inregistrata, organul fiscal competent comunica acesteia decizia sa, prin formularul „Decizia privind respingerea solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA”.

** efectuarea controlul faptic
Dupa efectuarea controlului documentar a primelor 2 criterii si dupa acceptarea acestora, organul fiscal competent solicita efectuarea controlului faptic de catre Garda Financiara din cadrul A.N.A.F.

Solicitarea se efectueaza in cel mult 24 de ore de la data finalizarii controlului documentar. Prin cererea formulata se solicita verificarea existentei faptice a spatiului aferent sediului social si, daca este cazul, a sediilor secundare declarate, care trebuie sa corespunda cu obiectul de activitate pe care persoana impozabila intentioneaza sa o desfasoare sau pe care o desfasoara efectiv la data depunerii cererii de inregistrare.

Controlul faptic se efectueaza de catre Garda Financiara in termen de 4 zile lucratoare de la primirea solicitarii si consta in efectuarea unei cercetari la fata locului. Constatarile rezultate in urma verificarii se consemneaza intr-un Proces-verbal din care trebuie sa rezulte daca persoana impozabila indeplineste sau nu criteriul referitor la sediul social. Daca acest criteriu nu este indeplinit, Procesul-verbal intocmit ca urmare a cercetarii la fata locului trebuie sa cuprinda si propunerea Garzii Financiare ca persoana impozabila respectiva sa nu fie inregistrata in scopuri de TVA.

** evaluarea criteriilor
Daca este indeplinit si al 3-lea criteriu, cu privire la sediul social, organul fiscal competent efectueaza evaluarea celorlalte criterii de aprobare a cererii de inregistrare in scopuri de TVA in termen de 15 zile lucratoare de la data depunerii declaratiei de mentiuni (inclusiv a anexei nr. 1).

Evaluarea se efectueaza in baza criteriilor
enumerate in anexa nr. 2 a O.M.F.P. nr. 1.984/2011 si se finalizeaza prin punctarea fiecarui criteriu de evaluare in baza instructiunilor reglementate prin acelasi act normativ. Evaluarea se efectueaza pe baza de punctaj acordat pentru fiecare din urmatoarele 6 criterii:

* sediul. Pentru sediul social si sediile secundare se acorda un punctaj diferentiat, in functie de situatia in care se incadreaza persoana impozabila care solicita inregistrarea prin optiune. Punctajul este diferit, in functie de cele 11 situatii posibile, alternative, cu privire la starea juridica a sediului social si a sediilor secundare, enumerate prin O.M.F.P. nr. 1.984/2011. In acest context, se are in vedere daca sediul social si sediile secundare sunt proprietatea persoanei impozabile sau reprezinta obiectul unui contract de inchiriere, leasing financiar, concesiune, leasing operational, comodat, pe o perioada mai mica de un an sau mai mare de un an. De asemenea, se are in vedere daca sediul social sau domiciliul fiscal este stabilit temporar la sediul profesional al avocatului, in baza prevederilor Legii nr. 359/2004;

* societati lichidate. Pentru evaluarea acestui criteriu se au in vedere 2 situatii posibile cu privire la administratorul sau asociatul persoanei impozabile in ceea ce priveste detinerea acestei calitati la o societate care a fost sau care nu a fost lichidata. Analizarea informatiilor se efectueaza pentru o perioada de 10 ani;

* societati la care a fost declansata procedura insolventei. Pentru evaluarea acestui criteriu se au in vedere 2 situatii posibile cu privire la detinerea de catre adminstratorul sau asociatul persoanei impozabile a calitatii de administrator Analizarea informatiilor se efectueaza pentru o perioada de 10 ani;

* societati aflate in inactivitate temporara la registrul comertului. Pentru evaluarea acestui criteriu se au in vedere 2 situatii posibile cu privire la detinerea de catre administratorul sau asociatul persoanei impozabile a calitatii de administrator sau asociat la o societate care se afla in inactivitate temporara inscrisa la registrul comertului. Analizarea informatiilor se efectueaza pentru o perioada de 10 ani;

* contraventii. Pentru evaluarea acestui criteriu se au in vedere 2 situatii posibile cu privire la fapte de natura contraventiilor inscrise in cazierul fiscal al administratorului sau asociatului persoanei impozabile. Analizarea informatiilor se efec tueaza pentru o perioada de 10 ani;

* administratori – cetateni non-UE. Pentru evaluarea acestui criteriu se au in vedere urmatoarele 4 situatii posibile cu privire la cetatenia administratorilor sau a reprezentantilor legali ai persoanei impozabile:

– sunt cetateni UE;
– nu sunt cetateni UE, dar detin viza de lunga sedere in Romania, in conditiile reglementate prin O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania;
– nu sunt cetateni UE si nu detin viza de lunga sedere in Romania in conditiile reglementate prin O.U.G. nr. 194/2002;
– nu sunt cetateni UE si doar o parte nu detin viza de lunga sedere in Romania in conditiile reglementate prin O.U.G. nr. 194/2002 .

Evaluarea criteriilor se finalizeaza prin intocmirea unui Referat de catre compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal competent. In situatia in care punctajul obtinut este mai mic de 45 de puncte, persoana impozabila nu poate fi inregistrata in scopuri de TVA.
 

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016