Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
UPDATE: Ordonanta 31/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 857 din 31 august 2022.
Conform actului normativ amintit mai sus, se propune modificarea alin. (1) lit. a) al art. 126 din Codul de procedura fiscala, in sensul modificarii duratei de efectuare a inspectiei fiscale pentru contribuabilii nerezidenti, respectiv durata maxima de efectuare a inspectiei fiscale sa fie de 180 de zile, similar cu durata prevazuta pentru contribuabilii mari sau contribuabilii care au sedii secundare.
Aceasta modificare are in vedere eliminarea problemelor rezultate din activitatea organului de inspectie fiscala.
Potrivit prevederilor art. 126 din Codul de procedura fiscala, durata efectuarii inspectiei fiscale difera in functie de categoria contribuabililor.
Astfel, pentru contribuabilii mari si contribuabilii care au sedii secundare, indiferent de marime, durata inspectiei fiscale nu poate fi mai mare de 180 de zile, pentru contribuabilii mijlocii este stabilita la cel mult 90 de zile, iar pentru ceilalti contribuabili este stabilit un termen de maxim 45 de zile.
In prezent, contribuabilii nerezidenti sunt incadrati la categoria ”ceilalti contribuabili” si, in practica, s-a constatat ca pentru unii contribuabili nerezidenti durata pentru efectuarea inspectiei fiscale este foarte scurta (maxim 45 de zile).
Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
De exemplu, pentru contribuabilii nerezidenti care au sediul activitatii economice intr-un stat membru al Uniunii Europene dar care, potrivit titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 22/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au dreptul sa se inregistreze fiscal direct in Romania in scop de TVA, durata de 45 de zile pentru efectuarea inspectiei fiscale este foarte scurta, intrucat:
- documentele necesare efectuarii inspectiei fiscale sunt arhivate in statul membru in care contribuabilul isi are sediul activitatii economice, motiv pentru care prezentarea explicatiilor/documentelor justificative solicitate pe parcursul desfasurarii inspectiei fiscale necesita o perioada mult mai mare de timp decat cea din prezent;
- in majoritatea cazurilor, dupa inceperea inspectiei fiscale, acest tip de contribuabil nerezident solicita suspendarea inspectiei fiscale pentru prezentarea din statul membru a documentelor justificative necesare efectuarii inspectiei. Desi contribuabilul este informat din timp ca urmeaza sa fie supus unei actiuni de inspectie fiscala pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare (DNOR), acesta nu trimite documentele originale in Romania decat dupa solicitarea scrisa formulata de echipa de inspectie.
Acest lucru se explica prin faptul ca depozitarea documentelor in Romania, presupune costuri ridicate pe zi/luna a spatiului de depozitare, avand in vedere volumul mare de documente pe care il detin aceste societati;
- de regula, contribuabilii supusi inspectiei fiscale solicita suspendarea pentru 30 zile, altii pentru 60 zile, insa majoritatea solicita pentru 90 zile;
- dupa reluarea inspectiei fiscale, pe masura ce se verifica documentele prezentate, in vederea stabilirii starii de fapt fiscale, echipa constata ca este necesara solicitarea de informatii sau documente justificative de la autoritati, institutii ori terti, inclusiv de la autoritati din alte state in legatura cu obiectul inspectiei fiscale, astfel procedand la suspendarea inspectiei fiscale;
-in momentul in care se primesc documentele si informatiile solicitate, inainte de reluarea inspectiei fiscale la contribuabilul verificat, echipa de inspectie fiscala trebuie sa verifice aceste documente si informatii si daca nu sunt complete sa solicite documente suplimentare, verificarea acestora necesitand o perioada foarte mare de timp avand in vedere volumul documentelor prezentate;
- de regula, contribuabilii nerezidenti sunt reprezentati de un imputernicit care nu poate raspunde la notele explicative fara primirea avizului si informatiilor de la firma din statul membru.
De exemplu, in situatia in care sunt solicitate informatii si explicatii suplimentare, acestea sunt traduse si transmise in statul membru de catre companiile de consultanta care sunt imputernicite sa reprezinte contribuabilii pe parcursul inspectiei fiscale, deoarece aceste companii de consultanta nu cunosc in detaliu activitatea desfasurata de nerezident, fapt ce conduce la prelungirea termenului de prezentare de documente necesare stabilirii starii de fapt fiscale si/sau de raspuns la notele explicative si solicitarile de informatii;
- majoritatea contribuabililor nerezidenti persoane juridice sunt companii foarte mari, activeaza in industria auto si au relatii economice cu contribuabili mari, volumul de documente de verificat fiind foarte mare, iar activitatea desfasurata de acestia pe teritoriul Romaniei este complexa (achizitii locale, achizitii intracomunitare, import, transmitere bunuri la prelucrat in Romania, livrari locale, livrari intracomunitare, export).
Din aceste motive, organul de inspectie fiscala intampina dificultati in a se incadra in perioada stabilita si risca, astfel, ca inspectia fiscala sa inceteze fara a se emita actul administrativ fiscal.
Sursa: MFP
Alina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Suspendarea inspectiei fiscale TVA pentru neconcordante in VIESActualizare legislatie septembrie 2011: Modificarea si completarea Codului de Procedura Fiscala (Partea II.1)Dispozitiile care reglementeaza masurile de simplificare in domeniul TVADeclaratia 394 in 2022. Explicatii necesare contribuabililor pentru evitarea amenzilor de pana la 14.000 leiToamna se numara constatarile contraventionaleUltimele articole
Controale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, schimbata prin Ordinul 7032/2024ANAF: 2,74 milioane lei sume stabilite suplimentar, in urma inspectiilor din luna octombrie 2024Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Articole similare
Proiect de Ordin ANAF: Aprobarea procedurii de intocmire, avizare si aprobare a raportului de inspectie fiscalaFiscul poate amana pana la un an rambursarea TVA si a impozitelor daca e nevoie de inspectia fiscala prealabilaCJUE: TVA poate fi rambursata si dupa expirarea termenului de prescriptieArticole similare
Cum a fost modificat Codul de Procedura Fiscala prin OG 31/20224 modificari aduse Codului de procedura fiscala: esalonare la plata, eliminare obligatii declarative, impozit pe dividende si comert onlineCodul fiscal si Codul de procedura fiscala, modificate de OG 25/2017 si OG 30/2017Cum a fost modificat Codul de Procedura Fiscala prin OUG 102/2022Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"