Tags: ordinul 1783/2021, saft, declararea in saft
Ordinul nr. 1.783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informatiilor pe care contribuabilul/platitorul trebuie sa le declare prin fisierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura si conditiile de transmitere, precum si termenele de transmitere si data/datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligate sa transmita fisierul standard de control fiscal a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021.
Fisierul standard de control fiscal (SAF-T) reprezinta un standard international utilizat pentru transferul electronic de date din evidenta contabila si fiscala, de la contribuabili/platitori catre autoritatile fiscale si auditori. Acest standard a fost conceput de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) in anul 2005, ulterior fiind extins cu informatii suplimentare, versiunea actualizata la data aprobarii prezentului ordin fiind versiunea OECD SAF-T 2.0, care a stat la baza definirii fisierului standard de control pentru Romania.
SAF-T permite organelor fiscale accesul la date din evidenta contabila si fiscala ale contribuabililor/platitorilor, stocate si prelucrate in mediu electronic, intr-un format usor de citit pentru testarea substantiala a controalelor si datelor sistemului, folosind software de audit proprietar, ca parte a unei metodologii care asigura eficacitate si productivitate crescuta in controlul fiscal asistat de computer.
SAF-T este un fisier in format electronic, de tip XML, continand date extrase automat din sistemele informatice ale contribuabililor/platitorilor, exportate si stocate intr-un format standardizat.
Extras din Ordinul 1783/2021:
Articolul 1
Natura informatiilor pe care contribuabilul/platitorul trebuie sa le declare prin fisierul standard de control fiscal (SAF-T) este prevazuta in anexa nr. 1.
Articolul 2
Fisierul standard de control fiscal (SAF-T) se transmite de catre contribuabili/platitori prin intermediul Declaratiei informative privind fisierul standard de control fiscal, denumita in continuare Declaratia informativa D406, al carei model este prevazut in anexa nr. 2.
Articolul 3
Procedura si conditiile de transmitere a fisierului standard de control fiscal, prin intermediul Declaratiei informative D406, sunt prevazute in anexa nr. 3.
Articolul 4
Termenele de transmitere de catre contribuabili/ platitori a fisierului standard de control fiscal, respectiv a Declaratiei informative D406 sunt prevazute in anexa nr. 4.
Articolul 5
Data/Datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligate sa transmita fisierul standard de control fiscal, precum si categoriile de contribuabili/platitori exceptate de la transmiterea fisierului standard de control sunt prevazute in anexa nr. 5.
Articolul 6
Anexele nr. 1-5 fac parte integranta din prezentul ordin.
Articolul 7
Prevederile prezentului ordin se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2022.
Articolul 8
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
![Ion Mihai](https://infotva.manager.ro/images/autori//ion-mihaiautor_avatar.jpg)
de
Ion MihaiIon Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Doua angajate aflate in concedii medicale cod 08 si 14 ale caror salarii de incadrare se situeaza sub pragul de 3700 lei. Cum se procedeaza cu majorarea salariului avand in vedere faptul ca salariata aflata in concediu medical cod 08 (sarcina si lauzie) va intra in curand in concediu de crestere copil?<br />
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Suntem o societate care comercializeaza articole de pescuit. Vrem sa ne extindem activitatea, prin adaugarea in obiectul nostru de activitatea a vendoring ului vom achizitiona tonomate. Pentru vanzarea acestor produse, este nevoie de casa de marcat? Din punct de vedere al autorizatiilor, care ar fi acestea? Cum vom contabiliza incasarea acestor produse? Va multumim frumos!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei tranzactii de intermediere de vanzare parti sociale ale unei societati care consta in identificare investitor, facilitatea comunicarii cu investitorul, participare la negociere, .. etc., factura de comision emisa de intermediar pentru finalizarea unei astfel de tranzactii se incadreaza in sfera operatiunilor scutite de TVA conform art 292 (2) lit.a) ?<br />
(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:<br />
a) prestarile urmatoarelor servicii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
ANAF ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<