Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Potrivit art. 115 alin. (2) din Constitutia Romaniei, legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile. Acest principiu fundamental a fost statuat in ...
Potrivit art. 115 alin. (2) din Constitutia Romaniei, legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile.
Acest principiu fundamental a fost statuat in legislatie de aproape 150 de ani in cuprinsul Codului civil chiar la articolul 1.
Cu toate acestea, Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2009, nr. 19/2009, intrata in vigoare la data de 2 martie, incalca aceste principii aplicand retroactiv majorarile de contributii sociale. Astfel, potrivit art. 18 alin. (3) si ale art. 19 alin (2) din acest act normativ, noile cote sunt aplicabile incepand cu veniturile aferente lunii februarie.
In disperarea autoritatilor de a spori veniturile bugetare, este de inteles ca se doreste aplicarea noilor cote incepand cu termenul de plata din 25 martie. Se pierde insa din vedere tocmai principiul neretroactivitatii legilor, deoarece prelevarile trebuie sa se faca potrivit reglementarilor in vigoare la data la care se realizeaza veniturile. Cum oare se vor mai putea pretinde salariatului care inceteaza raporturile de munca in cursul lunii februarie diferentele de contributii stabilite potrivit cotelor adoptate in cursul lunii martie?
In categoria exceptiilor, din aceeasi sfera, se afla prevederea referitoare la crearea obligatiei de plata a impozitului pe salarii si a contributiilor aferente chiar si in lipsa venitului realizat de catre persoana fizica. Astfel, este de subliniat prevederea cuprinsa la art. 111 alin. (6) din Codul de procedura fiscala potrivit careia contributiile sociale administrate de Ministerul Economiei si Finantelor, dupa calcularea si retinerea acestora conform reglementarilor legale in materie, se vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se efectueaza plata drepturilor salariale.
Asadar, in lipsa unei formulari potrivit careia plata sa se faca in raport de luna in care se face plata, si nu pentru care se face plata, chiar daca salariul nu este platit, angajatorul are obligatia lipsita de obiect de a retine, spre exemplu, contributia individuala de asigurari sociale.
Toate acestea pe langa importanta crestere a contributiilor sociale, in special majorarea contributiilor angajatorului cu 2,3%. In tabelul de mai jos sunt cuprinse cotele de contributii care au facut obiectul modificarii aplicabile incepand cu februarie 2009, in raport cu cele datorate pentru veniturile aferente lunii ianuarie 2009, astfel cum au fost stabilite prin Legea nr. 19/2009 si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 226/2008 privind unele masuri financiar-bugetare:
Contributia
Observatii
Cota aplicabila ianuarie Operare SAGA Exemple practice si recomandari Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Cota aplicabila februarie
9,5%
10,5%
18,5%
20,8%
23,5%
25,8%
28,5%
30,8%
CAS individuala
cota contributiei individuale de asigurari sociale creste cu 1% indiferent de conditiile de munca normale, deosebite sau speciale
CAS datorata de angajator (conditii normale de munca)
contributia la asigurarile sociale datorata de angajator pentur conditii normale de munca creste cu 2,3%
CAS datorata de angajator (conditii deosebite de munca)
contributia la asigurarile sociale datorata de angajator pentru conditii deosebite de munca creste de asemenea cu 2,3%
CAS datorata de angajator (conditii speciale de munca)
contributia la asigurarile sociale datorata de angajator pentru conditii speciale de munca devine 30,8%, crescand de asemenea cu 2,3%
Dincolo de teoretica posibilitate de contestare a prevederilor retroactive cuprinse in legea bugetului ramane insa dezaprobarea pentru faptul ca, in schimbul unor venituri bugetare suplimentare aferente lunii februarie, s-a preferat incalcarea dispozitiilor legale fundamentale.
Editorial preluat din
Consilier
Taxe si Impozite
pentru Contabili aprilie/ 2009
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ce declaratii depunem obligatoriu pana la 25 martie?Codul fiscal se modifica! 8 schimbari importanteMinistrul Muncii, despre pensiile recalculate: 30.000 dintre ele au fost deja puse in plataSEMINARII WEB, un nou serviciu electronic al ANAF pus la dispozitia contribuabililor din mai 2022Reminder: Formularul 092 se depune pana pe 6 martie. Instructiuni de completareUltimele articole
OUG 128/2024: Anumite persoane fizice NU vor mai plati CASS din 1 ianuarie 2025SAF-T in 2025. Pentru o CASa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiPlafon de 50.000 lei in CASierie. Exista exceptii in privinta PFA/II/IF?Miercuri, 20 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"