Tags: oug 8/2021, vouchere de vacanta, transport gratuit, inghetarea pensiilor
Guvernul a adoptat, in sedinta din 18 februarie, o noua Ordonanta de Urgenta privind unele masuri fiscal bugetare si pentru completarea unor acte normative.
OUG 8/2021 a fost publicata in Monitorul Oficial nr.168 din 18.02.2021.
Prin actul normativ au fost instituite mai multe schimbari:
-NU se mai acorda vouchere de vacanta pentru anul 2021;
-Modificarea Legii nr. 127/2019 in sensul prorogarii datei de intrare in vigoare a aceste legi la 1 septembrie 2023. Astfel, in anul 2021 valoarea punctului de pensie se va mentine la nivelul de 1.442 lei, astfel cum a fost majorat cu 14% prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 135/2020 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2020, modificarea unor acte normative si stabilirea unor masuri bugetare, iar incepand cu anul 2022 valoarea punctului de pensie se va majora cu rata medie anuala a inflatiei, la care se adauga cel mult 50% din cresterea reala a castigului salarial mediu brut realizat, cuantumul efectiv al majorarii si data de acordare urmand a se stabili prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.
-Abrogarea art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 131/2020 privind reglementarea unor masuri, prin care s-a instituit sporul de 30% la salariul de baza pentru personalul institutiilor prefectului implicat in activitati de prevenire si combatere a efectelor pandemiei de COVID-19, cu exceptia prefectului si subprefectului. Aceasta masura a creat o situatie discriminatorie comparativ cu celelalte categorii de personal din institutii publice implicate in activitati de prevenire si combatere a efectelor pandemiei de COVID-19 si a generat nemultumiri in randul acestora.
-Se propune si modificarea art. 205 alin. (2) din 84 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul stabilirii dreptului studentilor inmatriculati la forma de invatamant cu frecventa, in institutiile de invatamant superior acreditate, in varsta de pana la 26 de ani, sa beneficieze, pe parcursul anului canedaristic, de tarif redus cu 50% pe mijloacele de transport local in comun, cu metroul, precum si pentru transportul intern auto, transport intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a si transport intern naval, si abrogarea prevederilor art. 205 alin. (2^1) prin care se reglementa ca studentii sa beneficieze, in tot cursul anului calendaristic, de gratuitate la transport intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a.
In contextul evolutiei pandemiei de SARS-CoV-2, tinand cont de conditiile deosebite in care trebuie sa se deruleze activitatea didactica pentru studenti - faptul ca multi studenti sunt afectati de fluctuatia semnalului 4G care permite derularea cursurilor online, - faptul ca accesul la bibliotecile virtuale necesita o serie de costuri, - faptul ca exista studenti care au rezidenta in orasele in care se afla universitatile a caror programe de licenta/master le urmeaza, - faptul ca exista o serie de efecte psihologice negative in situatia de pandemie, - faptul ca trebuie sa fie prevenit fenomenul abandonului de studii chiar si la nivelul invatamantului superior, - faptul ca a crescut indicele general al preturilor bunurilor de consum (inclusiv bunurile de subzistenta pentru studenti - masa, intretinere, carti, abonamente la internet, device-uri care permit comunicarea in conditii de distantare sociala) sunt necesare masuri suplimentare de protectie pentru studenti. Se creeaza posibilitatea ca sumele ramase in sold pentru facilitatile de transport destinate utilizarii pentru studenti, sa poata fi alocate in anii urmatori pentru acordarea de burse tot pentru studenti, ca masuri de protectie sociala si in sprijinul acestora, avandu-se astfel in vedere necesitatea utilizarii acestor sume in mod judicios si tinand cont de principiul autonomiei universitare. Utilizarea acestor sume se va adopta de fiecare universitate in parte, cu aprobarea senatelor universitatilor din care fac parte si studentii. Adoptarea acestor masuri creeaza o mai mare flexibilitate pentru utilizarea facilitatilor acordate studentilor, doar pentru sumele ramase in sold din anii precedenti, fara a crea un impact bugetar suplimentar.
-prorogarea pana la 1 aprilie 2022 a datei de intrare in vigoare a Legii nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar. Aceasta lege aproba pentru personalul feroviar, atat din cadrul institutiilor publice cat si din cadrul operatorilor economici cu capital majoritar de stat, drepturi de natura salariala si de asistenta sociala cu impact asupra bugetului de stat generat, in principal, de cresterea compensatiei serviciului public de transport feroviar de calatori si a cheltuielilor cu administrarea infrastructurii feroviare de circa 978 milioane lei.
-modificarea art. 3^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2021 privind unele masuri pentru recrutarea si plata personalului implicat in procesul de vaccinare impotriva COVID-19 si stabilirea unor masuri in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea instituirii unui cadru legal general pentru organizarea de toate unitatile sanitare din cadrul ministerelor si institutiilor cu retele sanitare proprii din sistemul national de aparare, ordine publica si securitate nationala sa organizeze centre de vaccinare impotriva COVID-19. Finantarea centrelor organizate suplimentar peste numarul aprobat prin Strategia de vaccinare impotriva COVID – 19 in Romania, se asigura de la bugetul de stat prin bugetele ministerelor si institutiilor cu retele sanitare proprii din sistemul national de aparare, ordine publica si securitate nationala.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Societatea cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, a efectuat un import de bunuri din Japonia. Transportul s-a facut pe cale maritima pana in Constanta si a fost platit de catre partenerul din Japonia, cu exceptia taxelor de depozitare a marfii in portul din Constanta, care au fost facturate de catre tramsportator, firmei din Romania. Factura emisa de catre transportator, care este o societate inregistrata in scopuri de tva in Danemarca, a fost emisa cu TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a omis depunerea declaratiei 100 aferenta trimestrului 4 2023, ce avea termen depunere 25.06.2023. Cum se poate trimite declaratia... am incercat sa o trimit in 25.07, imi apare la recipisa cu erori globale si ca nu pot fi depuse 2 declaratii cu acelasi termen de scadenta. Multumesc, astept o solutie pentru a remedia cat mai repede omisiunea.<br />
</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a infiintat o asociere in participatie intre o societate comerciala platitoare de impozit pe profit si o persoana fizica. Persoana juridica are obligatia de a tine evidenta contabila si de a face calculul impozitului pentru persoana fizica.<br />
Potrivit art. 125 (8) cod fiscal in cazul asocierilor dintre o persoana juridica contribuabil potrivit titlului II - Impozitul pe profit - si o persoana fizica sau orice alta entitate - asociere fara personalitate juridica...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O companie cu sediul in Romania (A), vinde bunuri catre o companie din Japonia (B). Compania din Japonia (B) va factura bunurile catre o alta companie din Romania (C).<br />
Fizic bunurile nu vor parasi teritoriul national, fiind livrate de la compania A catre compania C.<br />
Cum tratam aceasta operatiune din punct de vedere al TVA, factura catre compania C din Romania fiind emisa de catre compania B din Japonia.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Conform art. 105, alin.(3) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, in situatiile in care prejudiciul nu a fost recuperat de ocolul silvic care asigura serviciile silvice sau administrarea fondului forestier, potrivit dispozitiilor OG nr. 92/2003 privind codul de procedura fiscala... acesta se recupereaza... de catre organele fiscale competente subordonate ANAF...<br />
<br />
Ce inseamna recuperarea prejudiciului potrivit OG privind codul de procedura fiscala? La ce se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Va rugam sa ne ajutati sa clarificam obligativitatea, importanta si procedura de intocmire a unui registru de intrari-iesiri in cadrul unei societati comerciale. Poate fi intocmit doar in format electronic? Pot exista consecinte de amenda in situatia in care nu sunt inregistrate chiar toate documentele emise/primite in cadrul societatii? Multumesc!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<