Tags: legea nr 165 2018, acordare bilete de valoare, proiect de hotarare
MFP a pus in dezbatere publica un Proiect de Hotarare privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare.
Pentru aplicarea prevederilor proiectului de act normativ este necesar sa se abroge cele trei Hotarari de Guvern care privesc acordarea tichetelor de masa, acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa si acordarea voucherelor de vacanta.
Asadar, daca proiectul de act normativ va intra in vigoare, se vor abroga:
• Hotararea Guvernului nr. 23/2015 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 54 din 22 ianuarie 2015;
• Hotararea Guvernului nr. 1317/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 823 din 6 octombrie 2006;
• Hotararea Guvernului nr. 215/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea voucherelor de vacanta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 145 din 9 martie 2009.
Schimbari preconizate
Prin proiectul de act normativ sunt reglementate, in principal, urmatoarele aspecte:
Se precizeaza faptul ca
• biletele de valoare pot fi utilizate doar in scopul prevazut de lege si doar la unitatile afiliate, care au incheiat contracte de prestare a serviciilor cu unitatile emitente;
• salariatul poate utiliza biletele de valoare pe baza actului de identitate sau a legitimatiei de serviciu, vizata la zi, dupa caz, numai in unitatile afiliate, in exclusivitate pentru achizitionarea bunurilor/serviciilor prevazute de lege;
• angajatorii care acorda bilete de valoare trebuie sa evidentieze in bugetele proprii, la o pozitie distincta, sumele destinate acoperirii valorii nominale a biletelor de valoare;
• pentru institutiile publice, biletele de valoare pot fi acordate in limita sumelor prevazute distinct cu aceasta destinatie in bugetele proprii aprobate;
Se aduc clar​ificari astfel
Actul normativ aplicabil biletelor de valoare este Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, avand in vedere faptul ca:
- in continutul Legii nr. 165/2018 se regasesc dispozitii contradictorii in ceea ce priveste tratamentul fiscal aplicabil biletelor de valoare,
- din analiza instrumentului de motivare a actul normativ, nu rezulta o eventuala intentie a legiuitoului de a modifica regimul fiscal reglementat prin Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, ci doar dorinta de a unifica legislatia in acest domeniu, in paralel cu introducerea unui nou tip de bilet de valoare.
Desi regimul fiscal aplicabil tichetului cultural, nu este expres reglementat de Legea nr. 227/2015, acesta poate fi determinat prin raportare la natura celorlalte beneficii al caror tratament fiscal este deja prevazut de Codul fiscal, astfel:
- intrucat se incadreaza in categoria cheltuielilor sociale, similar tichetelor cadou si tichetelor de cresa, tichetul cultural reprezinta pentru angajator, conform art. 25 alin. (3) lit. b) pct. 3 din Legea nr.227/2015, o cheltuiala cu deductibilitate limitata,
- intrucat se incadreaza in categoria avantajelor in natura, similar tichetelor cadou, tichetelor de masa, voucherelor de vacanta si tichetelor de cresa, tichetul cultural reprezinta pentru beneficiar, conform art. 76 alin. (3) din Codul fiscal, un venit impozabil.
Se stabilesc o serie de aspecte cum ar fi:
• perioada de valabilitate a biletelor de valoare;
• faptul ca, unitatile emitente de bilete de valoare care utilizeaza terti procesatori pentru gestionarea si operarea sistemului de bilete de valoare au dreptul sa furnizeze tertilor procesatori sau altor entitati specializate toate informatiile necesare pentru a-si indeplini obligatiile contractuale;
• modalitatea de indexare a valorii nominale a unui tichet de masa, de cresa, respectiv cultural;
• clauzele minime obligatorii care trebuie sa se regaseasca in contractul incheiat intre angajator si unitatea emitenta;
• informatiile care se inscriu de catre unitatea emitenta in
factura de livrare a biletelor, in vederea decontarii de catre angajator;
• elementele obligatorii pe care trebuie sa contina imprimatul reprezentand biletul de valoare pe suport hartie, respectiv suportul electronic pe care sunt stocate biletele de valoare;
• informatiile pe care trebuie sa le contina comenzile de achizitie de bilete de valoare
categoriile de salariati care nu pot beneficia de tichete de masa.
Au fost incluse in lista entitatilor asimilitate creselor, persoanele care exercita profesia de bona in conditiile Legii nr. 167/2014 privind exercitarea profesiei de bona.
Pentru aplicarea unitara si echitabila a principiilor stabilite prin legea 165/2018, a fost stabilita o modalitate de calcul prin care se determina numarul de zile pentru care se acorda tichete de masa in cazul salariatilor a caror durata zilnica a timpului de munca este mai mare de 8 ore - in regim de tura.
Pentru asigurarea unui control eficient al utilizarii biletelor de valoare, se precizeaza ca unitatea emitenta are obligatia de tipari pe imprimatul reprezentand biletul de valoare pe suport de hartie, numele, prenumele, respectiv CNP-ul beneficiarului.
Sunt reglementate o serie de obligatii
In cazul angajatorilor
• obligatia de a monitoriza biletele de valoare prin intocmirea unor situatii centralizatoare care sunt prevazute in anexele la proiect;
• obligatia de a comunica unitatilor emitente datele personale ale salariatilor necesare pentru emiterea, utilizarea, procesarea si decontarea tranzactiilor cu bilete de valoare, in conditiile Legii nr. 190/2018 din 18 iulie 2018 privind masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), denumit in continuare Regulament;
• obligatia de a pastra in conditii de siguranta datele primite de la angajatori si de a nu le utiliza in alte scopuri decat cel pentru care au primite, in conformitatea cu prevederile Regulamentului;
• obligatia de a instrui salariatii sa nu vanda si sa foloseasca biletele de valoare doar cu scopul prevazut de lege si doar la unitatile afiliate care afiseaza elemente de identificare (autocolant, afisaj grafic, digital etc.) corespunzatoare unitatii emitente care a emis biletele de valoare respective;
• obligatia de a informa salariatii cu privire la data alimentarii si valoarea biletelor de valoare transferate pe suportul electronic.
In cazul salariatilor
• obligatia de a restitui angajatorului biletele de valoare pe suport hartie acordate/contravaloarea biletelor de valoare alimentate pe suport electronic neutilizate ori necuvenite.
In cazul unitatilor emitente
• obligatia de a deschide conturi sau subconturi de plati distincte, diferite pentru fiecare tip de bilet de valoare, prin care se vor derula sumele reprezentand incasarile si platile aferente valorii nominale a biletelor de valoare;
• obligatia de a identifica unitatile afiliate, in baza unuia sau mai multor elemente de identificare ale acestora, pentru a permite unitatilor emitente sa autorizeze online tranzactiile electronice cu bilete de valoare efectuate de catre salariati;
• obligatia de a restitui catre angajator valoarea nominla a biletelor de valoare neutilizate in perioada de valabilitate,
• obligatia de a monitoriza biletele de valoare prin intocmirea unor situatii centralizatoare care sunt prevazute in anexele la proiect.
In cazul unitatilor afiliate
• obligatia de a afisa elemente de identificare (autocolant, afisaj grafic, digital etc.) furnizate de catre unitatile emitente pentru categoriile de bilete de valoare pentru care au incheiat contracte, fie la intrarea in locatiile in care isi desfasoara activitatea sau la casele de marcat electronice fiscale, dupa caz, fie pe website-urile pe care le utilizeaza, in cazul unitatilor emitente care ofera servicii de plata online;
• obligatia de a completa in spatiul destinat fiecarui bilet de valoare pe suport hartie utilizat de salariat locatia, data primirii biletului de valoare si sa aplice semnul distinctiv;
• obligatia de a inmana beneficiarului biletului de valoare, o dovada imprimata sau de a transmite acestuia in format electronic un document, dupa caz, care contine suma debitata.
Au fost introduse unele interdictii in sarcina salariatilor, printre care se numara: interdictia de a solicita si/sau primi un rest in bani la biletul de valoare, interdictia de a utiliza biletele de valoare in alte unitati ce nu sunt afiliate conform legii, interdictia de a utiliza biletele de valoare pentru achizitionarea altor produse/servicii decat cele prevazute de lege.
A fost reglementata procedura de restituire a tichetelor de masa folosite de salariat in decursul unei luni si la care acesta nu avea dreptul.
Sunt reglementate situatiile in care Ministerul Finantelor Publice poate sa dispuna masura suspendarii, respectiv a retragerii autorizatiei de functionare eliberate unitatilor emitente.
Se excepteaza angajatorii de la obligatia de a furniza unitatilor emitente datele personale ale beneficiarilor, pentru comenzile de achizitie de tichete cadou acordate conform art. 15 alin. (2) din lege, tichete de masa acordate donatorilor de sange in baza legislatiei speciale privind drepturile si obligatiile donatorilor de sange, respectiv de tichete de masa acordate in alte situatii prevazute prin alte legi speciale.
Se excepteaza unitatile emitente de la obligatia de a tipari datele personale ale beneficiarilor pe suportul hartie, respectiv de a inscrie sau stoca intr-un alt mod in suportul electronic, in cazul tichetelor de masa acordate conform art. 15 alin. (2) din lege, tichetelor de masa acordate donatorilor de sange in baza legislatiei speciale privind drepturile si obligatiile donatorilor de sange si in cazul tichetelor de masa acordate in alte situatii prevazute prin alte legi speciale.
Motivatia introducerii acestor exceptii, o reprezinta faptul ca, in situatiile descrise mai sus, angajatorii nu cunosc numele beneficiarilor la momentul transmiterii comenzilor catre unitatile emitente si pe cale de consecinta, acestea din urma sunt in imposibilitatea de a le tipari pe suportul hartie, respectiv pe cel electronic al biletelor de valoare.
Nota de fundamentare poate fi descarcata de
AICI!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici
Intrebare:
In stabilirea veniturilor care intra in sfera TVA (in plafon 300.000) la un ONG care desfasoara si activitati economice, se analizeaza doar veniturile cu scop patrimonial? Adica nimic din cele cuprinse in bilant in F 20 rand 01 Venituri din activitati fara scop patrimonial - total?
In speta, ONG-ul nostru are venituri din donatii si sponsorizari precum si din venituri pentru care se datoreaza impozit spectacol (care sunt cuprinse in totalul mentionat mai sus) precum si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie apartamente in vederea revanzarii
Intrebare:
Un SRL platitor de tva si impozit pe profit avand CAEN 6810, nou infiintat, a achizitionat 2 imobile in vederea revanzarii. Momentan nu intentioneaza sa revanda aceste imobile, ci asteapta sa vada evolutia pietei (o perioada nedeterminata). La achizitie, s-a aplicat taxare inversa. Avand in vedere ca SRL nu are decat cheltuieli de intretinere ale imobilelor, este corect fiscal sa inregistreze si cheltuiala cu amortizarea, avand in vedere ca o perioada de timp nu va avea venit?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura despagubire marfa deteriorata la transport
Intrebare:
Societatea noastra a vandut marfa unui client. In timpul transportului, marfa a fost deteriorata de catre transportator (costul de transport este asigurat de catre societatea noastra avand contract cu furnizorul de transport).
Ce factura trebuie sa emit transportatorului pentru prejudiciul adus? Cum se emite aceasta factura? Ce explicatii se scriu?
Cum se face descarcarea de gestiune (mentionez ca marfa a ramas la transportator)?
Care sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustarea bazei impozabile a TVA
Intrebare:
O Societate de avocati a facturat in 2018 un client pe care nu l-a incasat.
1. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata integral creanta. Se poate face ajustare de TVA?
2. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata pe jumatate creanta, Cum se face ajustarea de TVA? Tehnic, se intocmeste factura de stornare aferenta partii neaccepte? la Beneficiar se trece Clientul si se transmite in RO e-Factura sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare si plata impozit venit din chirii
Intrebare:
O persoana fizica are un contract de inchiriere cu o persoana juridica. PF nu a declarat in Declaratia Unica pe estimat 2024 niciun contract de inchiriere modificandu-se legislatia si obligatia retinerii la sursa fiind pentru PJ. Doar ca PJ nu a achitat in anul 2024 chiria (trece printr-o perioada de investitii, exista clauza in contract in cazul se precizeaza ca se va achita chiria in functie de lichiditatile chiriasului PJ). Ce obligatii are PF pentru anul 2024, ar trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<