Tags: ordinul 1898/2021, declaratie pe propria raspundere, concediu medical pentru carantina
Ordinul nr. 1.898/855/2021 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 905 din 21 septembrie 2021.
Conform actului normativ, persoanele asigurate care beneficiaza de concediu medical pentru carantina trebuie sa completeze o declaratie pe propria raspundere, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 7^1 la prezentele norme.
Este vorba despre persoanele asigurate pentru care s-a instituit masura carantinei, in conditiile Legii nr. 136/2020 privind instituirea unor masuri in domeniul sanatatii publice in situatii de risc epidemiologic si biologic. Acestea beneficiaza de concedii si indemnizatii pentru carantina indiferent de locul in care se instituie.
Formularul se depune la platitorii de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate prevazuti la art. 36 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, care se pastreaza de catre acestia si se prezinta organelor de control.
DECLARATIE
Subsemnatul(a), ..............................., cetatean ........................., nascut(a) la data de ................. in localitatea ..............................., domiciliat(a) in ...................................., str. .......................... nr. ....., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/judetul ........................, posesor(posesoare) al/a ..........., seria ............. nr. ................., eliberat(a) de ......................... la data de .................., cod numeric personal ................................, cunoscand prevederile art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la falsul in declaratii, declar pe propria raspundere ca:
[ ] instituirea masurii carantinei in perioada ........................ este ca urmare a deplasarii mele in interes personal din data de ................ intr-o zona in care la momentul deplasarii exista epidemie, risc epidemiologic sau biologic, cu un agent inalt patogen, respectiv in .....................;
[ ] instituirea masurii carantinei in perioada ........................ nu este ca urmare a deplasarii mele in interes personal intr-o zona in care la momentul deplasarii exista epidemie, risc epidemiologic sau biologic, cu un agent inalt patogen.
Declarant
..............................................
(numele, prenumele si semnatura)
Data
...........................
Au fost aduse mai multe modificari concediilor medicale, dupa cum urmeaza:
Extras din Ordin:
Articolul I
Normele de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 15/2018/1.311/2017, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 31 din 12 ianuarie 2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 8 alineatul (1), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
b) prezinta adeverinta de la platitorul de indemnizatii din care sa reiasa numarul de zile de concediu de incapacitate temporara de munca avute in ultimele 12/24 de luni, cu exceptia urgentelor medico-chirurgicale, a unor tipuri de arsuri, inclusiv pentru perioada de recuperare, prevazute la art. 18 alin. (5), a carantinei, a bolilor infectocontagioase din grupa A, in cazul bolilor infectocontagioase pentru care se impune masura izolarii, stabilite prin hotarare a Guvernului, potrivit art. 8 alin. (2) din Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor masuri in domeniul sanatatii publice in situatii de risc epidemiologic si biologic, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in situatia eliberarii certificatelor de concediu medical acordate in continuare, pentru acelasi episod de boala, de catre medicul curant care are obligatia intocmirii planului de urmarire a evolutiei bolii;
2. La articolul 9 alineatul (4), dupa litera g) se introduce o noua litera, litera h), cu urmatorul cuprins:
h) in cazul unor tipuri de arsuri, inclusiv pentru perioada de recuperare, prevazute la art. 18 alin. (5).
3. La articolul 10^1, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul eliberarii certificatelor de concediu medical pentru unele boli speciale si pentru unele tipuri de arsuri, inclusiv pentru perioada de recuperare, prevazute la art. 18 alin. (5), pentru urgentele medico-chirurgicale, pentru bolile infectocontagioase din grupa A, pentru bolile infectocontagioase pentru care se impune masura izolarii prevazuta la art. 8 alin. (1) din Legea nr. 136/2020, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, medicii de familie si medicii de specialitate din ambulatoriu nu au obligatia intocmirii unui plan de urmarire a evolutiei bolii.
4. La articolul 10^1, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu urmatorul cuprins:
(7) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru persoanele care au beneficiat in ultimele 12 luni de 90 de zile, cumulat, de concediu medical pentru incapacitate temporara de munca pentru aceeasi afectiune, socotite din prima zi de imbolnavire, si pentru care este necesara prelungirea concediului medical peste 90 de zile cu aprobarea medicului expert al asigurarilor sociale, medicii de specialitate nu au obligatia intocmirii unui plan de urmarire a evolutiei bolii.
5. La articolul 18, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(3) Durata de acordare a concediului si a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca este mai mare in cazul unor boli speciale si pentru unele tipuri de arsuri, inclusiv pentru perioada de recuperare, prevazute la art. 18 alin. (5) si se diferentiaza dupa cum urmeaza:
a) un an, in intervalul ultimilor 2 ani, pentru unele boli cardiovasculare, stabilite de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, denumita in continuare CNAS, cu acordul Ministerului Sanatatii;
b) un an si 6 luni, in intervalul ultimilor 2 ani, pentru SIDA si neoplazii, in functie de stadiul bolii;
c) pe toata perioada de tratament, pana la vindecare, pentru tuberculoza;
d) pe toata perioada de tratament, pana la vindecare, pentru unele tipuri de arsuri, inclusiv pentru perioada de recuperare.
6. La articolul 18, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
(5) Tipurile de arsuri pentru care durata de acordare a concediului si a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca este prevazuta la alin. (3) lit. d) sunt arsurile de gradul IIB-III localizate pe fata, scalp, maini, picioare, organe genitale, perineu, articulatii mari si/sau arsuri de gradul III cu alte localizari, dar care afecteaza cel putin 10% din suprafata corporala.
7. La articolul 20, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) In cazul mentinerii incapacitatii temporare de munca pentru aceeasi afectiune, concediul medical se poate prelungi de catre medicul curant din ambulatoriul de specialitate sau spital, in caz de internare, in etape succesive de maximum 30/31 de zile calendaristice, cu respectarea duratelor de acordare prevazute la art. 18 alin. (1)-(3), socotite de la prima zi de imbolnavire.
8. Articolul 23 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 23
Asiguratii bolnavi de tuberculoza, precum si cei cu unele tipuri de arsuri, inclusiv pentru perioada de recuperare, prevazute la art. 18 alin. (5) beneficiaza de concediu medical pana la duratele maxime prevazute de lege.
9. La articolul 37, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu urmatorul cuprins:
(7) Persoanele asigurate care beneficiaza de concediu medical pentru carantina completeaza o declaratie pe propria raspundere, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 7^1 la prezentele norme, care se depune la platitorii de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate prevazuti la art. 36 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, care se pastreaza de catre acestia si se prezinta organelor de control.
10. Articolul 56 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 56
(1) Durata concediilor pentru tuberculoza, unele tipuri de arsuri, inclusiv pentru perioada de recuperare, prevazute la art. 18 alin. (5), neoplazii, SIDA, boli cardiovasculare, a concediilor pentru sarcina si lauzie, ingrijirea copilului bolnav, pentru reducerea timpului de munca, pentru carantina, boli infectocontagioase pentru care se impune masura izolarii, precum si pentru risc maternal nu diminueaza numarul zilelor de concediu medical acordate unui asigurat pentru celelalte afectiuni.
(2) Pentru concediile medicale prevazute la alin. (1), platitorii de indemnizatii au obligatia sa elibereze adeverinte din care sa rezulte numarul de zile de concediu medical aferent fiecarei afectiuni in parte, cu exceptia cazurilor de tuberculoza, a unor tipuri de arsuri, inclusiv pentru perioada de recuperare, prevazute la art. 18 alin. (5), precum si a celor pentru carantina sau a bolilor infectocontagioase pentru care se impune masura izolarii.
11. Dupa anexa nr. 7 se introduce o noua anexa, anexa nr. 7^1, care are cuprinsul prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Articolul II
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
de
Ion MihaiIon Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
Client neincasat din 2021 pentru care s-a constituit provizion in 2022 - 50% deductibil, respectiv 50% nedeductibil. S-a deschis procedura falimentului in forma simplificata. Se poate considera cheltuiala deductibila integrala, acum sau la inchiderea falimentului? Ajustarea TVA se poate face? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate este neplatitoare de TVA si achizitioneaza un autoturism din UE - second hand - pe baza codului de TVA obtinut pentru tranzactii intracomunitare, factura primita de la furnizor fiind cu taxare inversa. Autoturismul va avea utilizare mixta in cadrul firmei, nu va fi revandut.
Exista obligatia de plata TVA pentru acest autoturism si declararea in decont 301?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Ce riscuri exista pentru societate in cazul in care societatea scoate din evidenta contabila mijloace fixe complet amortizate, electrice si electronice foarte vechi (de exemplu din anul 2000) pe care nu le mai are in patrimoniu si nu poate face dovada predarii la unitati specializate in DEEE?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Va scriem in legatura cu impozitarea dobanzilor de la nerezidenti - Elvetia - entitate din grup, care sunt generate din participarea la un instrument de finantare prin Cash pooling cu dobanda calculata zilnic sold pozitiv dobanda de incasat sau sold negativ - dobanda de plata - conectat direct la contul curent al banii din Romania. Sold zilnic poate fi negativ sau pozitiv in functie de incasarile si platile zilnice, iar ratele dobanzi sunt diferite cea de incasat versus cea de plata....
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
In anul 2021 societatea a incheiat contract de sponsorizare in limita deductibila de 20% din valoarea impozitului pe profit. Plata sponsorizarii s-a efectuat in 2022, deducerea valorii din impozitul pe profit s-a inregistrat la 31.12.2021 (decembrie 2021, luna cand s-au inregistrat in contabilitate contractele de sponsorizare). In urma inspectiei fiscale (in 2024) nu s-a luat in considerare deducerea pentru 2021, datorita faptului ca plata s-a operat in 2022 si societatea a trebuit...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<