Tags: ordinul 1898/2021, declaratie pe propria raspundere, concediu medical pentru carantina
Ordinul nr. 1.898/855/2021 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 905 din 21 septembrie 2021.
Conform actului normativ, persoanele asigurate care beneficiaza de concediu medical pentru carantina trebuie sa completeze o declaratie pe propria raspundere, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 7^1 la prezentele norme.
Este vorba despre persoanele asigurate pentru care s-a instituit masura carantinei, in conditiile Legii nr. 136/2020 privind instituirea unor masuri in domeniul sanatatii publice in situatii de risc epidemiologic si biologic. Acestea beneficiaza de concedii si indemnizatii pentru carantina indiferent de locul in care se instituie.
Formularul se depune la platitorii de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate prevazuti la art. 36 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, care se pastreaza de catre acestia si se prezinta organelor de control.
DECLARATIE
Subsemnatul(a), ..............................., cetatean ........................., nascut(a) la data de ................. in localitatea ..............................., domiciliat(a) in ...................................., str. .......................... nr. ....., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/judetul ........................, posesor(posesoare) al/a ..........., seria ............. nr. ................., eliberat(a) de ......................... la data de .................., cod numeric personal ................................, cunoscand prevederile art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la falsul in declaratii, declar pe propria raspundere ca:
[ ] instituirea masurii carantinei in perioada ........................ este ca urmare a deplasarii mele in interes personal din data de ................ intr-o zona in care la momentul deplasarii exista epidemie, risc epidemiologic sau biologic, cu un agent inalt patogen, respectiv in .....................;
[ ] instituirea masurii carantinei in perioada ........................ nu este ca urmare a deplasarii mele in interes personal intr-o zona in care la momentul deplasarii exista epidemie, risc epidemiologic sau biologic, cu un agent inalt patogen.
Declarant
..............................................
(numele, prenumele si semnatura)
Data
...........................
Au fost aduse mai multe modificari concediilor medicale, dupa cum urmeaza:
Extras din Ordin:
Articolul I
Normele de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 15/2018/1.311/2017, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 31 din 12 ianuarie 2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 8 alineatul (1), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
b) prezinta adeverinta de la platitorul de indemnizatii din care sa reiasa numarul de zile de concediu de incapacitate temporara de munca avute in ultimele 12/24 de luni, cu exceptia urgentelor medico-chirurgicale, a unor tipuri de arsuri, inclusiv pentru perioada de recuperare, prevazute la art. 18 alin. (5), a carantinei, a bolilor infectocontagioase din grupa A, in cazul bolilor infectocontagioase pentru care se impune masura izolarii, stabilite prin hotarare a Guvernului, potrivit art. 8 alin. (2) din Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor masuri in domeniul sanatatii publice in situatii de risc epidemiologic si biologic, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in situatia eliberarii certificatelor de concediu medical acordate in continuare, pentru acelasi episod de boala, de catre medicul curant care are obligatia intocmirii planului de urmarire a evolutiei bolii;
2. La articolul 9 alineatul (4), dupa litera g) se introduce o noua litera, litera h), cu urmatorul cuprins:
h) in cazul unor tipuri de arsuri, inclusiv pentru perioada de recuperare, prevazute la art. 18 alin. (5).
3. La articolul 10^1, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul eliberarii certificatelor de concediu medical pentru unele boli speciale si pentru unele tipuri de arsuri, inclusiv pentru perioada de recuperare, prevazute la art. 18 alin. (5), pentru urgentele medico-chirurgicale, pentru bolile infectocontagioase din grupa A, pentru bolile infectocontagioase pentru care se impune masura izolarii prevazuta la art. 8 alin. (1) din Legea nr. 136/2020, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, medicii de familie si medicii de specialitate din ambulatoriu nu au obligatia intocmirii unui plan de urmarire a evolutiei bolii.
4. La articolul 10^1, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu urmatorul cuprins:
(7) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru persoanele care au beneficiat in ultimele 12 luni de 90 de zile, cumulat, de concediu medical pentru incapacitate temporara de munca pentru aceeasi afectiune, socotite din prima zi de imbolnavire, si pentru care este necesara prelungirea concediului medical peste 90 de zile cu aprobarea medicului expert al asigurarilor sociale, medicii de specialitate nu au obligatia intocmirii unui plan de urmarire a evolutiei bolii.
5. La articolul 18, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(3) Durata de acordare a concediului si a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca este mai mare in cazul unor boli speciale si pentru unele tipuri de arsuri, inclusiv pentru perioada de recuperare, prevazute la art. 18 alin. (5) si se diferentiaza dupa cum urmeaza:
a) un an, in intervalul ultimilor 2 ani, pentru unele boli cardiovasculare, stabilite de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, denumita in continuare CNAS, cu acordul Ministerului Sanatatii;
b) un an si 6 luni, in intervalul ultimilor 2 ani, pentru SIDA si neoplazii, in functie de stadiul bolii;
c) pe toata perioada de tratament, pana la vindecare, pentru tuberculoza;
d) pe toata perioada de tratament, pana la vindecare, pentru unele tipuri de arsuri, inclusiv pentru perioada de recuperare.
6. La articolul 18, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
(5) Tipurile de arsuri pentru care durata de acordare a concediului si a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca este prevazuta la alin. (3) lit. d) sunt arsurile de gradul IIB-III localizate pe fata, scalp, maini, picioare, organe genitale, perineu, articulatii mari si/sau arsuri de gradul III cu alte localizari, dar care afecteaza cel putin 10% din suprafata corporala.
7. La articolul 20, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) In cazul mentinerii incapacitatii temporare de munca pentru aceeasi afectiune, concediul medical se poate prelungi de catre medicul curant din ambulatoriul de specialitate sau spital, in caz de internare, in etape succesive de maximum 30/31 de zile calendaristice, cu respectarea duratelor de acordare prevazute la art. 18 alin. (1)-(3), socotite de la prima zi de imbolnavire.
8. Articolul 23 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 23
Asiguratii bolnavi de tuberculoza, precum si cei cu unele tipuri de arsuri, inclusiv pentru perioada de recuperare, prevazute la art. 18 alin. (5) beneficiaza de concediu medical pana la duratele maxime prevazute de lege.
9. La articolul 37, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu urmatorul cuprins:
(7) Persoanele asigurate care beneficiaza de concediu medical pentru carantina completeaza o declaratie pe propria raspundere, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 7^1 la prezentele norme, care se depune la platitorii de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate prevazuti la art. 36 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, care se pastreaza de catre acestia si se prezinta organelor de control.
10. Articolul 56 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 56
(1) Durata concediilor pentru tuberculoza, unele tipuri de arsuri, inclusiv pentru perioada de recuperare, prevazute la art. 18 alin. (5), neoplazii, SIDA, boli cardiovasculare, a concediilor pentru sarcina si lauzie, ingrijirea copilului bolnav, pentru reducerea timpului de munca, pentru carantina, boli infectocontagioase pentru care se impune masura izolarii, precum si pentru risc maternal nu diminueaza numarul zilelor de concediu medical acordate unui asigurat pentru celelalte afectiuni.
(2) Pentru concediile medicale prevazute la alin. (1), platitorii de indemnizatii au obligatia sa elibereze adeverinte din care sa rezulte numarul de zile de concediu medical aferent fiecarei afectiuni in parte, cu exceptia cazurilor de tuberculoza, a unor tipuri de arsuri, inclusiv pentru perioada de recuperare, prevazute la art. 18 alin. (5), precum si a celor pentru carantina sau a bolilor infectocontagioase pentru care se impune masura izolarii.
11. Dupa anexa nr. 7 se introduce o noua anexa, anexa nr. 7^1, care are cuprinsul prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Articolul II
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
de
Ion MihaiIon Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In anul 2024 s-a marit capitalul social, s-a schimbat Administratorul si s-au schimbat asociatii. Bilantul aferent an 2023 nu s-a intocmit si depus inca. Termenul legal este 29.05.2024. Cine va aproba in AGA Bilantul 2023, vechii asociati sau noii asociati? Catre cine se va repartiza profitul anului 2023, catre vechii asociati sau catre noii asociati? Cine va semna Bilantul aferent an 2023 in acest caz, vechiul Administrator sau noul Administrator? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea vrea sa incheie un contract de prestari servicii de masaj la birou pentru angajatii proprii. Societatea ce presteaza serviciile este o unitate protejata. Care este tratamentul fiscal al acestor servicii din punct de vedere al angajatilor?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei reparatii a unei masini pentru un client persoana juridica din Marea Britanie, cum ar trebui sa fie emisa factura, cu TVA sau fara TVA? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: IF ABC constituita din 2 membri, sot si sotie, solicita din motive personale incetarea definitiva a activitatii, respectiv radierea IF. IF ABC are in patrimoniu o cladire construita pe durata activitatii. Se doreste lichidarea patrimoniului de afectatiune constituit prin trecerea acestei cladiri in proprietatea celor 2 membri, conform cotelor prevazute in acordul de constituire. Intrucat nu are loc o adevarata schimbare a proprietarului, ci doar modificarea regimului de afectare, va rugam sa ne...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Suntem o societate comerciala care achizitionam de la un furnizor intern, rumegus folosit pentru celulele de afumare in industria carnii. Furnizorul aplica pe factura taxare inversa. Noi, la revanzarea lui, trebuie sa aplicam aceeasi metoda de taxare inversa? Va rugam sa ne comunicati daca rumegusul reprezinta un bun caruia i se aplica taxare inversa la vanzarea lui, deoarece din Legea 331b, nu se intelege foarte clar. Va multumim. Cu stima
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O firma inregistrata in scopuri de tva in Romania, primeste o factura de marfa de la o firma inregistrata in scopuri de TVA in Cehia. Marfa este livrata direct in Romania din depozitul furnizorului situat in Belgia. Furnizorul din Cehia emite factura cu TVA 0, iar firma din Romania inregistreaza taxare inversa? Cum se declara factura in Declaratia 300 si 390?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<