Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Sistemul bancar paralel: masuri pentru evitarea unor noi surse de riscuri in sectorul financiar

de InfoTva.ro la 20 Mar. 2012 Exclusiv
Tags: riscuri financiare, sectorul financiar, consiliul stabilitate financiara

Pentru a invata tot ce este de invatat de pe urma crizei, UE implementeaza reforme de reglementare ambitioase in sectorul financiar, in general, si in sectorul bancar, in special. Acest lucru va contribui la crearea unui sector financiar mai puternic si mai sanatos, pus in slujba economiei reale. Ca parte a acestor reforme, este momentul sa fie abordata zona din ce in ce mai vasta a activitatilor de creditare nebancare, asa-numitul sector bancar paralel sau "din umbra" (shadow banking), care pana in prezent nu a facut in mod deosebit obiectul reglementarii si supravegherii prudentiale. intr-o anumita masura, sectorul bancar paralel indeplineste functii importante in cadrul sistemului financiar. El creeaza, de pilda, surse de finantare aditionale si le ofera investitorilor alternative la depozitele bancare. insa poate implica si riscuri potentiale la adresa stabilitatii financiare pe termen lung, deoarece in sectorul financiar se acumuleaza surse necunoscute de risc si exista posibilitatea ca riscurile din sistemul bancar paralel sa se transmita sectorului bancar clasic.




Ca raspuns la apelurile care i-au fost adresate in cadrul reuniunilor G20 de la Seul (2010) si de la Cannes (2011), Consiliul pentru Stabilitate Financiara (Financial Stability Board - FSB) se ocupa in prezent de elaborarea unor recomandari privind supravegherea si reglementarea acestor entitati si activitati. Prin consultarea lansata, sub forma unei Carti Verzi, Comisia participa activ la eforturile constante ale FSB.

Michel Barnier, comisarul pentru piata interna si servicii, a declarat: "Uniunea Europeana a dovedit ca este un lider la nivel mondial in ceea ce priveste implementarea de reforme ambitioase in domeniul reglementarii financiare, in special cu privire la banci. Nu dorim ca activitatile si entitatile financiare sa eludeze regulile prezente si viitoare, deoarece aceasta ar permite acumularea de noi surse de risc in sectorul financiar. De aceea, trebuie sa intelegem mai bine ce este si cum functioneaza de fapt sistemul bancar paralel si sa stabilim ce masuri de reglementare si supraveghere sunt necesare si la ce nivel. Trebuie sa aducem la lumina toate componentele sectorului financiar."

Context

Conform Consiliului pentru Stabilitate Financiara, sistemul bancar paralel este "sistemul de intermediere a creditelor care implica entitati si activitati din afara sistemului bancar clasic". Printre entitatile si activitatile bancare paralele se numara:
Noi reguli privind SPONSORIZAREA
Noi reguli privind SPONSORIZAREA

Vezi detalii

Agricultura. Noutati fiscal-contabile
Agricultura. Noutati fiscal-contabile

Vezi detalii

37 documente utile pentru Asociatiile de Proprietari
37 documente utile pentru Asociatiile de Proprietari

Vezi detalii


    fondurile de piata monetara (FPM) si alte tipuri de fonduri de investitii sau produse cu caracteristici specifice depozitelor;
    fondurile de investitii care ofera credite sau le utilizeaza pentru cresterea capacitatii speculative, inclusiv fondurile cotate (ETF) si fondurile speculative (hedge funds)
    societatile financiare si societatile de valori mobiliare care acorda credite sau garantii de credit sau care efectueaza transformari de lichiditati si/sau scadente, societati ce nu sunt reglementate la fel ca bancile;
    societatile de asigurare si reasigurare care emit sau garanteaza produse de credit;
    securitizarea si imprumutul de valori mobiliare, precum si contractele de tip repo.

Cartea Verde lansata descrie modul in care masurile UE existente si propuse abordeaza aspectele legate de activitatile bancare paralele. De exemplu, instrumentele din afara bilantului, cum ar fi instrumentele de interes special (Special Purpose Vehicles - SPV), sunt reglementate indirect prin intermediul normelor referitoare la banci. Administratorii fondurilor speculative sunt reglementati direct prin intermediul Directivei privind administratorii fondurilor de investitii alternative , care abordeaza o serie de aspecte legate de sistemul bancar paralel. Unele state membre au, la randul lor, norme nationale suplimentare in ceea ce priveste supravegherea entitatilor si activitatilor financiare care nu sunt reglementate la nivelul UE.

Cu toate ca aceste masuri contribuie intr-o anumita masura la reglementarea activitatilor si entitatilor din sectorul bancar paralel, sunt inca necesare progrese suplimentare pe masura ce creste gradul de intelegere a modului in care functioneaza acest sector si tinand cont de faptul ca el se afla intr-o evolutie continua. Demersurile actuale ale Comisiei, realizate in coordonare cu FSB, cu organismele de standardizare si cu autoritatile de supraveghere si reglementare din UE, vizeaza sa examineze atent masurile existente si sa propuna o abordare corespunzatoare care sa permita supravegherea ampla a sistemului bancar paralel, alaturi de un cadru de reglementare adecvat.

In acest context, Comisia analizeaza posibile optiuni si etape ulterioare de strabatut in cinci domenii principale: sectorul bancar, administrarea activelor, imprumutul de valori mobiliare si contractele repo, securitizarea, precum si alte entitati din sistemul bancar paralel.
    
Etapele urmatoare

Partile interesate sunt invitate sa isi exprime opiniile in cadrul consultarii inainte de data de 1 iunie 2012.

O conferinta privind sistemul bancar paralel va avea loc la Bruxelles in data de 27 aprilie 2012.

Rezultatele acestor lucrari vor fi luate in considerare la stabilirea pozitiei Comisiei pe scena internationala si la formularea deciziei Comisiei privind masurile ulterioare corespunzatoare.
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Sistemul bancar paralel: masuri pentru evitarea unor noi surse de riscuri in sectorul financiar":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016