Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un nou Proiect de Ordonanta de urgenta privind Programul IMM FACTOR - Produs de garantare a creditului comercial, precum si pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii IMM-urilor asociata programului - publicat in data de 14 august 2020.
Programul prevede crearea unor facilitati privind satisfacerea necesitatilor financiare ale unei firme in conditii cat mai avantajoase, in acest scop identificand ca sursa de finantare creditul comercial, care detine in tari cu economie de piata dezvoltata o pondere importanta.
Actul normativ este structurat pe doua capitole, si anume:
Proceduri obligatorii pentru implementarea Standardelor de Control Intern Managerial
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Acordarea creditului comercial poate fi privita ca o problema de alocare (investire) a capitalului, iar extinderea acestuia constituie o investitie care se concretizeaza in cresterea profiturilor rezultata din marimea vanzarilor.
Considerand ca elementele cadrului macroeconomic actual contureaza o situatie exceptionala, se impune luarea unor masuri urgente care sa vizeze accesul intreprinderilor mici si mijlocii la finantare, in cadrul unui program de sprijinire a acestora prin acordarea de garantii de stat pentru garantarea creditului comercial, destinat asigurarii lichiditatii atat de necesare in aceasta perioada cand exista un decalaj major de timp intre momentul scadentei platilor la furnizori si momentul incasarii facturilor emise de clienti.
Implementarea Programului ,,IMM FACTOR – Produs de garantare a creditului comercial” va contribui la cresterea apetitului finantatorilor de a credita sectorul IMM, avand in vedere riscurile asociate activitatii de finantare prin capital comercial derivate din activele limitate care pot fi admise in garantie, coroborate cu ratele de esec.
Garantiile insuficiente fata de solicitarile finantatorilor sunt printre cauzele frecvent mentionate in explicarea dificultatilor de accesare a acestui tip de finantare.
Implementarea unui produs de finantare prin care preluarea riscului de neplata a debitorului se acopera, partial, prin garantia de stat, va impulsiona semnificativ dezvoltarea produsului de finantare a creditului comercial, pe segmentul IMM-urilor, acestea fiind interesate sa obtina facilitati pe linia procurarii lichiditatilor necesare cand apar decalaje intre incasari si plati.
Prin Programul “IMM FACTOR – Produs de garantare a creditului comercial” se propune acordarea de garantii de stat in favoarea fiecarui beneficiar participant in Program pentru finantarile de tip factoring cu regres, acordate de finantator, pe baza facturilor, in cadrul unui plafon de finantare cu caracter revolving, garantat de catre stat, prin Ministerul Finantelor Publice, in procent de maximum 50% din valoarea finantarii de tip factoring, acordata de finantator beneficiarului eligibil, exclusiv dobanzile, comisioanele si alte cheltuieli aferente finantarii garantate, cu posibilitatea prelungirii finantarii de maximum 3 ori, pe perioade de pana la 12 luni.
Se propune ca valoarea plafonului de garantare sa fie de maximum 5.000.000 lei/ beneficiar, iar valoarea maxima a unei garantii pentru o facilitate de factoring, acordata beneficiarului pentru un debitor cedat, este de maximum 750.000 lei.
Schema de ajutor de stat este elaborata in conformitate cu Comunicarea Comisiei privind Cadrul temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei in contextul actualei epidemii de COVID-19 precum si cu respectarea Recomandarii Comisiei C (2020) 4885 F din 14 iulie 2020 privind conditionarea acordarii de sprijin financiar public pentru intreprinderi din Uniunea Europeana de lipsa unei legaturi cu jurisdictiile necooperante, iar ajutoarele de stat se acorda dupa obtinerea deciziei de autorizare a Comisiei Europene, pe toata durata de valabilitate a schemei.
Ajutoarele de stat acordate in baza schemei propuse sunt compatibile cu piata comuna in conformitate cu Comunicarea CE - Cadru temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijin a economiei in contextul actualei epidemii de COVID-19 (2020/C91I/01), publicata in Jurnalul Oficial al UE din 20.03.2020, si se vor acorda dupa obtinerea deciziei de autorizare a Comisiei Europene, pe toata durata de valabilitate a schemei.
a) ajutorul nu depaseste 120.000 euro pentru fiecare intreprindere care isi desfasoara activitatea in sectorul pescuitului si acvaculturii sau 100.000 euro pentru fiecare intreprindere care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei primare de produse agricole; toate sumele utilizate trebuie sa fie brute, si anume inainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;
b) cuantumul ajutorului acordat intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei primare de produse agricole nu trebuie stabilit pe baza pretului sau a cantitatii produselor introduse pe piata;
c) ajutorul acordat intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in sectorul pescuitului si acvaculturii nu se incadreaza in niciuna dintre categoriile de ajutoare mentionate la articolul 1 alineatul (1) literele (a) - (k) din Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei din 27 iunie 2014 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis in sectorul pescuitului si acvaculturii;
d) in cazul in care o intreprindere isi desfasoara activitatea in mai multe sectoare carora li se aplica cuantumuri maxime diferite, intreprinderea in cauza asigura, prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea conturilor, faptul ca pentru fiecare dintre aceste activitati se respecta plafonul aferent si ca, in total, nu se depaseste cel mai mare cuantum posibil.
iulie 2014;
b) nu se afla in litigiu, in calitate de parat, cu Ministerul Finantelor Publice si/sau finantator;
c) nu figureaza cu credite restante, in ultimele 6 luni sau daca inregistreaza restante in baza de date a Centralei Riscului de Credit, denumita in continuare C.R.C., acestea sunt incadrate in categoriile A, B si C.
d) nu se afla in interdictie de a emite cecuri si nu figureaza cu incidente majore cu bilete la ordin in ultimele 6 luni in baza de date a Centralei Incidentelor de Plati, denumita in continuare C.I.P. conform prevederilor Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 1/2012 privind organizarea si functionarea la Banca Nationala a Romaniei a Centralei Incidentelor de Plati;
e) este eligibil conform reglementarilor interne ale finantatorului;
f) nu inregistreaza popriri active sau suspendate pe conturile bancare;
g) nu inregistreaza obligatii fiscale restante si alte creante restante bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
In conditiile in care un astfel de program de garantare nu ar fi implementat, avand in vedere costurile de garantare practicate in conditiile pietei si lipsa deductibilitatii integrale a provizioanelor, avantaj specific garantiilor de stat, bancile nu ar fi incurajate sa sustina acest mecanism de finantare pe termen scurt la indemana IMM-urilor, care asa cum am precizat, reprezinta o metoda de asigurare a acestora la
forme de finantare flexibile si rapide, care tin cont de sezonalitatea afacerii si de evolutia generala a acesteia.
Pentru atingerea obiectivului de sustinere a accesului IMM-urilor la finantare si nu in ultimul rand pentru a stimula competitia in sectorul financiar, cu efecte benefice pentru IMM-uri, in sensul reducerii costurilor de finantare, se impugne reglementarea in regim de urgenta a unor masuri al caror obiectiv consta in facilitarea interventiei statului prin acordarea de sprijin IMM-urilor pentru asigurarea accesului la finantare care sa raspunda nevoilor de diversificare a produselor de finantare si garantare specifice acestui sector.
Sumele rezultate din executarea garantiilor de stat acordate de F.N.G.C.I.M.M. prin program, in numele si contul statului, se platesc finantatorului de catre Ministerul Finantelor Publice de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Finantelor Publice - Actiuni generale, titlul "Alte transferuri", cod 55, alineatul "Sume rezultate din executarea garantiilor acordate din bugetul de stat", cod 55.01.50, pe baza documentelor justificative prezentate de F.N.G.C.I.M.M., si se recupereaza de la beneficiarul programului in conditiile prezentului act normativ.
Pentru finantarile garantate in cadrul programului, pierderile trebuie suportate proportional cu procentul de garantare si in acelasi mod de catre finantator si statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice.
Creantele rezultate din plata garantiilor de stat acordate si platite finantatorilor in cadrul programului sunt asimilate creantelor bugetare a caror colectare si recuperare se efectueaza de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, conform procedurii reglementate de Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, care se aplica in mod corespunzator.
De asemenea, actul normativ cuprinde prevederi referitoare la competentele si demersurile ce trebuie intreprinse de catre finantatori si organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in procedura de valorificare a bunurilor ce fac obiectul garantiilor constituite pentru asigurarea recuperarii creantelor rezultate din plata garantiilor de stat acordate si platite finantatorilor in cadrul programului.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
5 milioane de lei pentru SPRIJINIREA IMM-URILORMasura privind investitiile in activitati productive pentru IMM-uri ar putea fi activa incepand cu martie 2022Guvernul a adoptat un nou OUG pentru SPRIJINIREA IMM-URILOR si domeniul HoReCa. Bugetul este de 100 milioane de euro359 milioane de euro pentru schimburile de experienta si de bune practiciSchema programului IMM Invest a fost prelungita pana la 30 IUNIE 2021, iar bugetul aferent a fost majoratUltimele articole
Declaratia Unica 2025. Doua schimbari majore, adoptate de Guvern!Noi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, SPRIJINIREA IMM-URILORMEAT a lansat platforma IMM Mentor pentru reducerea poverii administrative si dezvoltarea intreprinderilor inovatoareGuvernul a aprobat! Programele IMM Invest, IMM Factor si Subprogramul AgroIMM Invest - Editia 2021 continuaSchema de ajutor de stat pentru SPRIJINIREA IMM-URILOR a fost modificata (Ordinul 1586/3678/2020)Articole similare
Guvernul a aprobat! Programele IMM Invest, IMM Factor si Subprogramul AgroIMM Invest - Editia 2021 continuaSchema programului IMM Invest a fost prelungita pana la 30 IUNIE 2021, iar bugetul aferent a fost majoratGuvernul a aprobat Normele metodologice ale Programelor IMM Invest, IMM Factor si IMM Leasing. Ce s-a modificatNormele metodologice de aplicare a Programului IMM Factor, in dezbatere publica. Conditii de acordare a garantiilor de statPerioada de acordare a garantiilor din cadrul Programului IMM Factor va fi prelungita. Creste si plafonul maxim al granturilorAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"