Tags: sprijinirea imm-urilor, granturi pentru firme, certificare de situatii de urgenta
Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri anunta ca au fost aprobate granturile in valoare de un miliard de euro pentru sprijinirea IMM-urilor. Sumele pentru capitalul de lucru se acorda in baza certificatelor de situatii de urgenta.
Conform unui comunicat de presa al MEEMA, Guvernul Romaniei a adoptat Ordonanta de urgenta pentru deschiderea a 3 scheme de finantare pentru IMM-urile care au fost puternic afectate de criza coronavirusului COVID-19, proiect cuprins in Planul national de investitii si relansare economica, initiat de Ministerul Fondurilor Europene si administrat de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri.
Masurile adoptate de Executiv vizeaza sprijinirea din fonduri europene nerambursabile, aferente Programului Operational Competitivitate 2014 – 2020, in cuantum de 1 miliard de euro, a intreprinderilor mici si mijlocii, prin acordarea de microgranturi, granturi pentru capital de
lucru si granturi pentru investitii.
„Prin masurile adoptate astazi, un miliard de euro intra direct in economie, prin IMM-urile care vor primi o injectie directa de capital de lucru si fonduri pentru extinderea sau realizarea de capacitati de productie. Banii trebuie sa ajunga la firme pana la sfarsitul acestui an. Este un proiect ambitios, pe care ne-am angajat ca il vom duce la bun sfarsit si asa vom face”, a declarat ministrul Virgil Popescu despre fondurile care ar urma sa ajunga, potrivit estimarilor Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, la circa 100.000 de afaceri.
Cele trei forme de sprijin din fonduri externe nerambursabile reprezinta:
• microgranturi pentru microintreprinderi, acordate din fonduri externe nerambursabile sub forma de suma forfetara;
• granturi pentru capital de lucru acordate beneficiarilor sub forma de suma forfetara si in procent din
cifra de afaceri;
• granturi pentru investitii productive acordate IMM-urilor din fonduri externe nerambursabile in baza evaluarii proiectului de investitii depus.
Microgranturile, cu o valoare de 2.000 euro, se acorda o singura data, sub forma de suma
forfetara si sunt destinate beneficiarilor:
a) intreprinderilor mici si mijlocii care fac dovada prin situatiile financiare depuse ca nu detin salariati cu contract individual de munca la data de 31.12.2019;
b) PFA, ONG-uri cu activitate economica in unul din domeniile de activitate prevazute in Anexa nr 1;
c) PFA/CMI daca au fost implicte in transportul, echiparea, evaluarea, diagnosticarea si tratamentul pacientilor diagnosticati cu COVID-19 care nu au beneficiat de stimulentul medicat acordat in baza OUG 43/2020.
Suma forfetara de 2.000 euro se va utiliza pentru acoperirea anumitor tipuri de cheltuieli ce vor fi detaliate in Schema de ajutor de stat.
Cererile de finantare depuse in cadrul apelurilor de proiecte sunt selectate in ordinea depunerii, cu respectarea criteriilor de eligibilitate.
Bugetul alocat pentru acordarea de microgranturi este in valoare totalade 100 milioane euro. Granturile destinate capitalului de lucru vor avea valoare cuprinsa intre 2.000 si 150.000 euro, fondurile alocate fiind in valoare de 350 milioane euro.
Alocarea grantului pentru capital de lucru se realizeaza pe baza de cota procentuala din cifra de afaceri, fiind destinat IMM-urilor a caror activitate a fost afectata de raspandirea virusului COVID-19 sau a caror activitate a fost interzisa sau redusa prin ordonante militare pe perioada starii de urgenta si/sau pe perioada starii de alerta, in conditiile specifice prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
Valoarea sprijinului din fonduri externe nerambursabile pentru capital de lucru se stabileste in transe, in functie de cifra de afaceri aferenta anului 2019 si reprezinta 15% din aceasta, nu mai putin de 2.000 euro si nu mai mult de 150.000 euro, bugetul alocat fiind in valoare de 350 milioane euro.
Valoarea granturilor nu include cofinantarea beneficiarilor de ajutor de stat, in procent de minim 15% din valoarea grantului solicitat. Suma
se va utiliza pentru acoperirea anumitor tipuri de cheltuieli ce vor fi detaliate in Schema de ajutor de stat.
Lista domeniilor de activitate eligibile se regaseste in Schema de ajutor de stat. Cererile de finantare depuse in cadrul apelurilor de proiecte sunt selectate la finantare in ordinea depunerii cererii, cu respectarea criteriilor de eligibilitate.
ATENTIE! Pentru acordarea granturilor destinate capitalului de lucru, MEMMA va elibera in perioada 01 august - 15 septembrie 2020, la cerere, certificate de situatii de urgenta, operatorilor economici a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei SARS-CoV-2 in perioada starii de urgenta.
Certificatul pentru situatii de urgenta emis de catre MEEMA, in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/2020, constata in baza declaratiei pe propria raspundere ca operatorul economic a inregistrat diminuarea veniturilor sau a incasarilor de minim 25% in luna martie, aprilie sau mai 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie si februarie 2020 sau intreruperea partiala sau totala a activitatii ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente pe perioada starii de urgenta decretata.
Granturile pentru investitii se acorda pe proiect si beneficiar si au o valoare cuprinsa intre 50.000 euro si 200.000 euro, in functie de nevoile de finantare ale proiectelor de investitii depuse. Fondurile totale alocate pentru granturile destinate investitiilor sunt in valoare de
550.000.000 euro.
Granturile pentru investitii nu includ cofinantarea proprie a beneficiarilor stabilita in procent de minim 15% din valoarea grantului solicitat de catre beneficiarii din regiunile mai putin dezvoltate si 30% din valoarea grantului solicitat de catre beneficiarii din regiunea Bucuresti-
Ilfov.
Granturile se acorda IMM-urilor care implementeaza investitii necesare pentru:
• extinderea capacitatilor de productie existente, precum si pentru extinderea capacitatilor de prestarii de servicii;
• realizarea de unitati noi ale capacitatilor de productie existente, precum si pentru realizarea unor unitati noi de prestare de servicii;
• reabilitarea/modernizarea unitatilor de productie existente precum si pentru reabilitarea/modernizarea unor unitati noi de prestare de servicii.
Lista domeniilor de activitate eligibile se regaseste in Schema de ajutor de stat, iar criteriile de selectie la finantare ale proiectelor de investitii se regasesc in anexa nr. 4 a OUG.
Masurile adoptate de Executiv vor intra in vigoare la momentul publicarii documentului in Monitorul Oficial.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Societatea cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, a efectuat un import de bunuri din Japonia. Transportul s-a facut pe cale maritima pana in Constanta si a fost platit de catre partenerul din Japonia, cu exceptia taxelor de depozitare a marfii in portul din Constanta, care au fost facturate de catre tramsportator, firmei din Romania. Factura emisa de catre transportator, care este o societate inregistrata in scopuri de tva in Danemarca, a fost emisa cu TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a omis depunerea declaratiei 100 aferenta trimestrului 4 2023, ce avea termen depunere 25.06.2023. Cum se poate trimite declaratia... am incercat sa o trimit in 25.07, imi apare la recipisa cu erori globale si ca nu pot fi depuse 2 declaratii cu acelasi termen de scadenta. Multumesc, astept o solutie pentru a remedia cat mai repede omisiunea.<br />
</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a infiintat o asociere in participatie intre o societate comerciala platitoare de impozit pe profit si o persoana fizica. Persoana juridica are obligatia de a tine evidenta contabila si de a face calculul impozitului pentru persoana fizica.<br />
Potrivit art. 125 (8) cod fiscal in cazul asocierilor dintre o persoana juridica contribuabil potrivit titlului II - Impozitul pe profit - si o persoana fizica sau orice alta entitate - asociere fara personalitate juridica...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O companie cu sediul in Romania (A), vinde bunuri catre o companie din Japonia (B). Compania din Japonia (B) va factura bunurile catre o alta companie din Romania (C).<br />
Fizic bunurile nu vor parasi teritoriul national, fiind livrate de la compania A catre compania C.<br />
Cum tratam aceasta operatiune din punct de vedere al TVA, factura catre compania C din Romania fiind emisa de catre compania B din Japonia.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Conform art. 105, alin.(3) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, in situatiile in care prejudiciul nu a fost recuperat de ocolul silvic care asigura serviciile silvice sau administrarea fondului forestier, potrivit dispozitiilor OG nr. 92/2003 privind codul de procedura fiscala... acesta se recupereaza... de catre organele fiscale competente subordonate ANAF...<br />
<br />
Ce inseamna recuperarea prejudiciului potrivit OG privind codul de procedura fiscala? La ce se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Va rugam sa ne ajutati sa clarificam obligativitatea, importanta si procedura de intocmire a unui registru de intrari-iesiri in cadrul unei societati comerciale. Poate fi intocmit doar in format electronic? Pot exista consecinte de amenda in situatia in care nu sunt inregistrate chiar toate documentele emise/primite in cadrul societatii? Multumesc!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<