Tags: concediu fara plata, somaj, inchidere contract de munca
Care este solutia optima legala pentru restrangerea numarului de salariati, implicit a cheltuielilor cu salariile, in contextul diminuarii activitatii angajatorului pe termen necunoscut? Despre acest aspect va vorbi unul dintre consultantii nostri fiscali, aratandu-ne daca, in aceste conditii, exista varianta concediului fara plata venit din partea angajatorului si care este cadrul legal. In acelasi context, vom vedea care este procedura legala a inchiderii contractului de munca in conditiile restrangerii activitatii angajatorului cu posibilitatea angajatului sa solicite statului somaj.
Dani Cucu - consultant fiscal si expert contabil ne raspunde la toate aceste intrebari.
Asadar, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, angajatorul are posibilitatea sa suspende contractul individual de munca din initiativa angajatorului in cazul intreruperii sau reducerii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.
De asemenea, art. 53 alin. (1) din Codul muncii obliga angajatorii sa acorde pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare a activitatii, salariatilor implicati in activitatea redusa sau intrerupta, care nu mai desfasoara activitate, o indemnizatie, platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, cu exceptia situatiilor de reducere temporara a activitatii, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, pe perioade care depasesc 30 de
zile lucratoare, cand se permite angajatorului sa reduca programul de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana, cu reducerea corespunzatoare a salariului, pana la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului, si dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.
Astfel, suspendarea contractului de munca din initiativa angajatorului in cazul intreruperii sau reducerii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare implica suspendarea prestarii muncii de catre salariat si a platii drepturilor de natura salariala de catre angajator, in schimb salariatii beneficiind de indemnizatia platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.
Angajatorul are obligatia de a inscrie in Revisal perioada, cauzele de suspendare si data incetarii suspendarii contractului individual de munca, cu exceptia cazurilor de suspendare in baza certificatelor medicale. Temeiul il reprezinta art. 3 alin. (2) lit. o) din HG 905/2017. Termenul in care acestea se transmit este reglementat de art. 4 alin. (1) lit. e) din HG 905/2017, aceste date urmand a fi transmise in Revisal cel tarziu in ziua anterioara datei suspendarii/datei incetarii suspendarii.
Aceasta indemnizatie platita din fondul de salarii pe perioada suspendarii contractului individual de munca in cazul intreruperii sau reducerii temporare a activitatii reprezinta venit supus impozitului pe salarii, potrivit prevederilor art. 76 alin. (1) si alin. (2) lit. s) din Codul fiscal.
Din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii, pentru aceste venituri realizate sunt datorate toate contributiile sociale obligatorii calculate in raport cu veniturile din salarii realizate urmare unui contract individual de munca, astfel:
- contributia de asigurari sociale in cota de 25%, potrivit art. 139 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal;
- contributia de asigurari sociale de sanatate in cota de 10%, potrivit art. 157 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal;
- contributia asiguratorie pentru munca in cota de 2,25%, potrivit art. 220 4 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
Concediu fara plata este un drept ce revine salariatului, contractul individual de munca putand fi suspendat prin acordul partilor pentru interese personale ale salariatului. Codul muncii nu reglementeaza posibilitatea angajatorului de a trimite salariatul in concediu fara plata, fiind necesara solicitarea expresa a salariatului.
Precizam ca in perioadele de reducere a activitatii angajatorul are posibilitatea de a acorda zile libere platite din care pot fi compensate orele suplimentare ce vor fi prestate in urmatoarele 12 luni. Temeiul il reprezinta art. 123 alin. (2) din Codul muncii. De asemenea, pot fi avute in vedere si prevederile Legii 19/2020 care permite acordarea de zile libere unuia dintre parinti pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant unde acestia sunt inscrisi, ca urmare a conditiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situatii extreme decretate astfel de catre autoritatile competente cu atributii in domeniu.
In situatiile de incetare a contractului individual de munca pentru motive care nu tin de persoana salariatului, respectiv desfiintarea locului de munca urmare a dificultatilor economice, transformarilor economice sau reorganizarii activitatii, fara ca legea sa distinga cu privire la posibilele cauze ale dificultatilor economice, acesta poate beneficia de compensatiile prevazute in contractul individual de munca, potrivit dispozitiilor art. 65- 67 din Codul Muncii. Prin urmare, concedierea presupune desfiintarea locului de munca al salariatului trebuind sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa.
Salariatul concediat beneficiaza de dreptul la un preaviz ce nu poate fi mai mic de 20 de zile lucratoare. Decizia se comunica salariatului anterior primei zile de preaviz urmand ca la expirarea perioadei de preaviz sa fie comunicata decizia de concediere.
Salariatii concediati pentru motive care nu tin de persoana lor beneficiaza de masuri active de combatere a somajului si pot beneficia de compensatii in conditiile prevazute de lege si de contractul colectiv de munca aplicabil.
Indemnizatia de somaj se cuvine persoanelor care dobandesc calitatea de somerii ca urmare a faptului ca le-au incetat raporturile de munca din motive neimputabile lor si se acorda daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) persoanele au un stagiu de cotizare de minimum 12 luni in ultimele 24 de luni premergatoare datei inregistrarii cererii; trebuie avut in vedere faptul ca la stabilirea perioadei de 24 de luni, nu se va in calcul perioada de suspendare a raporturilor de munca, cu exceptia perioadei de incapacitate temporara de munca in care plata indemnizatiei se suporta de unitate;
b) persoanele nu realizeaza venituri sau realizeaza, din activitati autorizate potrivit legii, venituri mai mici decat valoarea indicatorului social de referinta, in vigoare, care este la nivelul de 500 lei;
c) persoanele nu indeplinesc conditiile de pensionare, conform legii;
d) persoanele sunt inregistrate la agentiile pentru ocuparea fortei de munca in a caror raza teritoriala isi au domiciliul sau, dupa caz, resedinta, daca au avut ultimul loc de munca ori au realizat venituri in acea localitate.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu un raspuns referitor la transmiterea prin sistemul e-Factura a facturilor emise catre persoane fizice:<br />
Este vorba despre avansuri facturate si incasate pentru livrarea de apartamente, livrare care va avea loc la sfarsitul anului 2025 cand va fi finalizata constructia de imobile.<br />
Am considerat ca incasarea sumelor cu titlu de avans nu reprezinta livrare de bunuri sau prestare de servicii si in e-factura se va trimite doar factura finala prin care...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: S-a depus bilantul aferent anului 2023 cu intarziere in data de 10.06.2024, e obligata firma sa treaca la impozit pe profit? Daca da, cu ce data? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Doua angajate aflate in concedii medicale cod 08 si 14 ale caror salarii de incadrare se situeaza sub pragul de 3700 lei. Cum se procedeaza cu majorarea salariului avand in vedere faptul ca salariata aflata in concediu medical cod 08 (sarcina si lauzie) va intra in curand in concediu de crestere copil?<br />
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Suntem o societate care comercializeaza articole de pescuit. Vrem sa ne extindem activitatea, prin adaugarea in obiectul nostru de activitatea a vendoring ului vom achizitiona tonomate. Pentru vanzarea acestor produse, este nevoie de casa de marcat? Din punct de vedere al autorizatiilor, care ar fi acestea? Cum vom contabiliza incasarea acestor produse? Va multumim frumos!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei tranzactii de intermediere de vanzare parti sociale ale unei societati care consta in identificare investitor, facilitatea comunicarii cu investitorul, participare la negociere, .. etc., factura de comision emisa de intermediar pentru finalizarea unei astfel de tranzactii se incadreaza in sfera operatiunilor scutite de TVA conform art 292 (2) lit.a) ?<br />
(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:<br />
a) prestarile urmatoarelor servicii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<