Tags: concediu fara plata, somaj, inchidere contract de munca
Care este solutia optima legala pentru restrangerea numarului de salariati, implicit a cheltuielilor cu salariile, in contextul diminuarii activitatii angajatorului pe termen necunoscut? Despre acest aspect va vorbi unul dintre consultantii nostri fiscali, aratandu-ne daca, in aceste conditii, exista varianta concediului fara plata venit din partea angajatorului si care este cadrul legal. In acelasi context, vom vedea care este procedura legala a inchiderii contractului de munca in conditiile restrangerii activitatii angajatorului cu posibilitatea angajatului sa solicite statului somaj.
Dani Cucu - consultant fiscal si expert contabil ne raspunde la toate aceste intrebari.
Asadar, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, angajatorul are posibilitatea sa suspende contractul individual de munca din initiativa angajatorului in cazul intreruperii sau reducerii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.
De asemenea, art. 53 alin. (1) din Codul muncii obliga angajatorii sa acorde pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare a activitatii, salariatilor implicati in activitatea redusa sau intrerupta, care nu mai desfasoara activitate, o indemnizatie, platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, cu exceptia situatiilor de reducere temporara a activitatii, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, pe perioade care depasesc 30 de
zile lucratoare, cand se permite angajatorului sa reduca programul de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana, cu reducerea corespunzatoare a salariului, pana la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului, si dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.
Astfel, suspendarea contractului de munca din initiativa angajatorului in cazul intreruperii sau reducerii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare implica suspendarea prestarii muncii de catre salariat si a platii drepturilor de natura salariala de catre angajator, in schimb salariatii beneficiind de indemnizatia platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.
Angajatorul are obligatia de a inscrie in Revisal perioada, cauzele de suspendare si data incetarii suspendarii contractului individual de munca, cu exceptia cazurilor de suspendare in baza certificatelor medicale. Temeiul il reprezinta art. 3 alin. (2) lit. o) din HG 905/2017. Termenul in care acestea se transmit este reglementat de art. 4 alin. (1) lit. e) din HG 905/2017, aceste date urmand a fi transmise in Revisal cel tarziu in ziua anterioara datei suspendarii/datei incetarii suspendarii.
Aceasta indemnizatie platita din fondul de salarii pe perioada suspendarii contractului individual de munca in cazul intreruperii sau reducerii temporare a activitatii reprezinta venit supus impozitului pe salarii, potrivit prevederilor art. 76 alin. (1) si alin. (2) lit. s) din Codul fiscal.
Din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii, pentru aceste venituri realizate sunt datorate toate contributiile sociale obligatorii calculate in raport cu veniturile din salarii realizate urmare unui contract individual de munca, astfel:
- contributia de asigurari sociale in cota de 25%, potrivit art. 139 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal;
- contributia de asigurari sociale de sanatate in cota de 10%, potrivit art. 157 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal;
- contributia asiguratorie pentru munca in cota de 2,25%, potrivit art. 220 4 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
Concediu fara plata este un drept ce revine salariatului, contractul individual de munca putand fi suspendat prin acordul partilor pentru interese personale ale salariatului. Codul muncii nu reglementeaza posibilitatea angajatorului de a trimite salariatul in concediu fara plata, fiind necesara solicitarea expresa a salariatului.
Precizam ca in perioadele de reducere a activitatii angajatorul are posibilitatea de a acorda zile libere platite din care pot fi compensate orele suplimentare ce vor fi prestate in urmatoarele 12 luni. Temeiul il reprezinta art. 123 alin. (2) din Codul muncii. De asemenea, pot fi avute in vedere si prevederile Legii 19/2020 care permite acordarea de zile libere unuia dintre parinti pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant unde acestia sunt inscrisi, ca urmare a conditiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situatii extreme decretate astfel de catre autoritatile competente cu atributii in domeniu.
In situatiile de incetare a contractului individual de munca pentru motive care nu tin de persoana salariatului, respectiv desfiintarea locului de munca urmare a dificultatilor economice, transformarilor economice sau reorganizarii activitatii, fara ca legea sa distinga cu privire la posibilele cauze ale dificultatilor economice, acesta poate beneficia de compensatiile prevazute in contractul individual de munca, potrivit dispozitiilor art. 65- 67 din Codul Muncii. Prin urmare, concedierea presupune desfiintarea locului de munca al salariatului trebuind sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa.
Salariatul concediat beneficiaza de dreptul la un preaviz ce nu poate fi mai mic de 20 de zile lucratoare. Decizia se comunica salariatului anterior primei zile de preaviz urmand ca la expirarea perioadei de preaviz sa fie comunicata decizia de concediere.
Salariatii concediati pentru motive care nu tin de persoana lor beneficiaza de masuri active de combatere a somajului si pot beneficia de compensatii in conditiile prevazute de lege si de contractul colectiv de munca aplicabil.
Indemnizatia de somaj se cuvine persoanelor care dobandesc calitatea de somerii ca urmare a faptului ca le-au incetat raporturile de munca din motive neimputabile lor si se acorda daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) persoanele au un stagiu de cotizare de minimum 12 luni in ultimele 24 de luni premergatoare datei inregistrarii cererii; trebuie avut in vedere faptul ca la stabilirea perioadei de 24 de luni, nu se va in calcul perioada de suspendare a raporturilor de munca, cu exceptia perioadei de incapacitate temporara de munca in care plata indemnizatiei se suporta de unitate;
b) persoanele nu realizeaza venituri sau realizeaza, din activitati autorizate potrivit legii, venituri mai mici decat valoarea indicatorului social de referinta, in vigoare, care este la nivelul de 500 lei;
c) persoanele nu indeplinesc conditiile de pensionare, conform legii;
d) persoanele sunt inregistrate la agentiile pentru ocuparea fortei de munca in a caror raza teritoriala isi au domiciliul sau, dupa caz, resedinta, daca au avut ultimul loc de munca ori au realizat venituri in acea localitate.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Declarare deseuri in declaratia Intrastat
Intrebare:
Care sunt codurile intrastat pentru deseuri nepericuloase (deseu ambalaj carton, deseu ambalaj plastic, deseu ambalaj sticla) rezultate in urma vanzarii engros produselor tip bere, suc, apa?
Aceste deseuri sunt colectate de o firma specializata, iar noi trebuie sa facturam aceste deseuri.
Va multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tratamentul contabil si fiscal la dezvoltarea imobiliara
Intrebare:
Un dezvoltator imobiliar a inceput contruirea unui ansamblu rezidential in anul 2022 cu termen limita de finalizare 2025. Toata investitia ansamblului a fost contabilizata in contul 231.
Cum va fi stabilita valoarea contabila a fiecarui apartament la receptia ansamblului?
Care vor fi inregistrarile contabile pentru vanzarea locuintelor catre clienti?
Terenul aferent ansamblului rezidential a fost inregistrat in contul 2111 - Terenuri si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cota de TVA servicii veterinare
Intrebare:
Un SRL (cabinet veterinar) devine platitor de tva cu 01.12.2024, prin depasire plafon. Are in stoc materii prime si marfuri, majoritatea cu tva 9%. Administratorul vrea sa marcheze pe casa de marcat, astfel: materia prima cu pretul de intrare, inclusiv tva 9% si separat tratamentul (manopera) cu tva 19%. Este corect asa sau exista si o alta posibilitate?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tratament fiscal TVA si impozit pe profit pentru bunuri degradate, distruse
Intrebare:
Prin decizie a fost numita comisie de inventariere in data de 01 iulie 2023 pentru inventarierea stocurilor.
In urma procesului de inventariere, comisia intocmeste procesul verbal de inventariere in data de 07 iulie 2023 prin care propune casarea/scoaterea din evidenta a unei cantitati de 10.000 kg produs degradat calitativ *1 leu/kg : 10.000 lei, produse care nu mai pot fi comercializate.
Administratorul societatii aproba propunerile comisiei de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Revenire la impozit micro in anul 2025
Intrebare:
Aceasta societate este platitoare de impozit pe profit de la 01.01.2023, pana la 31.12.2022 a fost platitor de impozit micro, dar nu mai indeplinea conditia de a avea angajat. In momentul de fata are un angajat cu 8 ore si indeplineste si celelalte conditii pentru a fi platitor de impozit micro. Poate sa treaca de la 01.01.2025 de la impozit profit la impozit micro?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<