Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Valabil la 18.08.2011Sunt foarte multe situatiile in care persoane rezidente in Romania obtin venituri de pe urma unor activitati independente din strainatate. Se poate lua ca exemplu situatia unei
Valabil la 18.08.2011
Sunt foarte multe situatiile in care persoane rezidente in Romania obtin venituri de pe urma unor activitati independente din strainatate. Se poate lua ca exemplu situatia unei persoane care continua sa ramana angajat al unei firme din alta tara chiar si dupa ce se intoarce in Romania. Astfel, atat angajatul in cauza, cat si societatea angajatoare vor trebui sa stie care sunt implicatiile fiscale (taxele si contributiile salariale) si care sunt obligatiile de raportare catre statul roman pentru ambele parti.
In cazul in care persoana fizica romana nu este detasata in Romania, precum si in situatia in care firma straina nu desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania, se considera ca intre cele doua se pot stabili raporturi de munca independenta. Potrivit art. 90 alin. (2) din acelasi Codul fiscal, veniturile realizate din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia.
Persoana fizica are obligatia sa declare veniturile realizate din strainatate completand formularul 201 - Declaratie privind impozitul pe veniturile realizate din strainatate, pana la data de 15 mai a anului urmator celui de realizare a venitului.Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat si emite o decizie de impunere. Diferentele de impozit ramase de achitat, conform deciziei de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie privind colectarea creantelor bugetare.
Impozitarea veniturilor obtinute din strainatate se efectueaza in functie de natura acestora conform regulilor proprii stabilite de Codul fiscal. Daca pentru aceste venituri persoana fizica este supusa impozitului pe venit si in Romania si in cealalta tara, aceasta va avea dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat in Romania a impozitului platit in strainatate, in conditiile prevazute de art. 91 din Codul fiscal. Potrivit acestuia, creditul fiscal extern se acorda daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
- se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul strain in care s-a platit impozitul;
- impozitul platit in strainatate, pentru venitul obtinut in strainatate, a fost efectiv platit in mod direct de persoana fizica sau de reprezentantul sau legal ori prin retinere la sursa de catre platitorul venitului. Plata impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain respectiv;
- venitul pentru care se acorda credit fiscal face parte din una dintre categoriile de venituri prevazute la art. 41.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Calendarul contabilului vesel 2026
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Creditul fiscal extern se acorda la nivelul impozitului platit in strainatate, aferent venitului din sursa din strainatate, dar nu poate fi mai mare decat partea de impozit pe venit datorat in Romania, aferenta venitului impozabil din strainatate. Indiferent daca obtine sau nu si alte venituri, persoana fizica are obligatia declararii si achitarii contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate. Modul de declarare al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor fizice autorizate este reglementat de Ordinul CNAS 617/2007. Potrivit acestuia, persoana fizica autorizata trebuie sa depuna "Declaratie privind obligatiile de constituire si plata la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate datorate de alte persoane decat cele care desfasoara activitate in baza unui contract individual de munca". Aceasta declaratie se depune anual la casa de asigurari sociale de sanatate aleasa in mod liber, pana la primul termen de plata, pentru anul fiscal in curs. Modelul declaratiei este redat in Anexa Nr. 51 la acest ordin.
Persoana fizica este obligata sa declare un nivel minim de venituri asigurate de 35% din castigul salarial mediu brut si maxim de 5 ori valoarea acestuia si sa achite contributia de asigurari sociale la nivelul cotei integrale corespunzatoare conditiilor de munca conform art. 31 si art. 36 din Legea 263/2010.
La sistemul asigurarilor pentru somaj, persoana fizica care obtine venituri din contracte de comision (activitati independente) se poate asigura optional, conform art. 20 din Legea 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare. Firma straina nu are obligatii de plata si declarative cu privire la impozitul pe venit si contributiile datorate pentru veniturile din activitati independente datorate de persoana fizica.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Legea 239/2020. Facilitati FISCALE aferente cheltuielilor cu educatia timpurie, invatamantul profesional si tehnic si invatamantul dualDe astazi, 500.000 de romani platiti pe drepturi de autor risca amenzi de pana la 5.000 de lei din cauza birocratieiCe declaratii se depun pana la 21 decembrie 2015 si care sunt obligatiile de plata?Venituri obtinute din drepturi de autor.Obligatia inregistrarii in scopuri de TVACe taxe, CAS, CASS si impozit sunt aplicabile unui PFA pentru a ramane cu suma de 8.000 ron net lunarUltimele articole
Legea nr. 239 din 2025: principalele masuri adoptate de pachetul 2 de masuri fiscaleD. Unica si plata CASS. Cum gestionezi contributia in 2025 daca esti PFAPFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?PFA care a estimat alte venituri pentru 2024. In ce conditii se depune Declaratia Unica rectificativaNoutati privind salariile si beneficiile extrasalariale in 2025Articole similare
Stii care sunt documentele justificative pentru plata impozitului pe venituri in STRAINATATE?TVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleAlerta fiscalitate 27-31 octombrie 2008Cine e obligat sa depuna Declaratia 092 in noiembrie? Se apropie termenul-limita!Deducerea personala 2023: Cum se acorda si cine poate beneficia de facilitateUltimele articole
Achizitie produse din non-UE si revanzare in UE: obligatii privind TVA-ulDiurna externa. EXEMPLU de calcul plafon neimpozabilDiurna in 2025. Mai poate fi acordata diurna in cazul unui CIM suspendat?Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorSituatii financiare anuale. Modificari importante aduse prin OUG 138/2024Articole similare
Prevederile din normele metodologice referitoare la aplicarea sistemului TVA la incasareTVA. Operatiuni interne supuse taxarii inverseFacilitati fiscale, OUG 59/2024. Suma netaxabila de 300 lei se poate aplica de mai multe ori?Servicii de transport marfa efectuate intr-un stat UE. Factura fara TVAAchizitie intracomunitara de bunuri. Caz special si tratamentul contabil si fiscalUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Studiu de caz. Venituri de natura profesionalaPlasarea fortei de munca. Obligatii si conditiiRESTANTE ale AJOFM la plata conventiilor pentru angajatori. Ce masuri va lua in acest caz Violeta AlexandruOUG 58/2010. Contributii notar public si consultant fiscalIndemnizatia pentru reducerea timpului de lucru si plata a 41,5% din salariu. Se pot cumula cele doua beneficii pentru acelasi salariat?Articole similare
Guvernul a aprobat! Persoanele care nu au calitatea de pensionar vor putea sa plateasca retroactiv contributia la sistemul public de pensii pentru cel mult 6 aniVeniturile din contractele de mandat pot fi cumulate cu pensia?Contract de comision cu PFA. Declaratia 600Abrogarea interdictiilor privitoare la cumulul pensiei cu salariul in sectorul bugetarSubventie PFA cu activitate in agricultura. ImpoziteUltimele articole
PFA cu venituri sub 12 salarii minime brute pe tara. Este OBLIGATA sa plateasca CAS optional?Adeverintele care atesta continuarea studiilor in cazul beneficiarilor pensiei de urmas pot fi transmise electronic (Informare CNPP)Casa Nationala de Pensii: Precizari privind indicele de corectie si modul de aplicare a prevederilor din LEGEA 263/2010Venituri din drepturi de proprietate intelectuala si chirii. CAS. CASS - Stagiu de cotizare in sistemul de pensiiPFA cu venituri sub plafon si neasigurare obligatorie pentru pensii. Va depune Declaratia 600?
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



