Tags: monografie contabila, suma de 400 lei acordata angajatilor, angajati aflati in telemunca
Pentru salariatii aflati in telemunca, firma le poate acorda 400 lei pentru acoperirea diverselor cheltuieli generate de munca la domiciliu.
1. Cum se recupereaza acesti bani, se depune o cerere insotita de o situatie cu beneficiarii la vreo autoritate a statului ca si in cazul celor 75% de care beneficiaza parintele care sta acasa cu copilul sau se deduc din vreun impozit?
2. Care este monografia contabila pentru aceasta suma de 400 lei?
Raspunsul consultantului fiscal Elena Ionescu:
Telemunca, este reglementata de prevederile Legii nr. 81/2018, aprobata prin Legea nr. 282/2020, care la art. 2 lit. a) o defineste ca fiind ”forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor.”
Contractul individual de munca reglementeaza si conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii desfasurate in aceasta forma.
Legea nr. 296/2020 pentru modificarea Codului fiscal, prevede ca sumele de bani de 400 de lei acordate lunar angajatilor care desfasoara activitati in regim de telemunca sunt neimpozabile. Aceste sume au drept scop acoperirea cheltuielilor cu utilitatile locului in care isi desfasoara activitatea, a celor privind achizitia de mobilier si echipamente de birou etc.
Pentru sumele respective nu se calculeaza impozit pe venit (art. 76 alin. (4), lit w) contributiile sociale obligatorii, CAS si CASS (art. 142 lit . w).
In acest context, sumele platite sunt considerate cheltuieli deductibile (art. 25 alin. 2 indice 1) din Codul fiscal) atunci cand se determina impozitul pe profit.
Pentru sumele acordate de angajatori cu aceasta destinatie, din care numai 400 de lei sunt recunoscute fiscal, nu este necesara prezentarea de documente justificative de catre angajati.
Sumele corespunzatoare numarului de zile din luna in care persoana fizica desfasoara activitate in regim de telemunca, se pot inscrie in contractul de munca individual/colectiv sau pot fi stabilite prin Regulamentul intern.
Sumele achitate potrivit prevederilor Legii nr. 296/2020 pentru modificarea Codului fiscal, nu trebuie solicitate nici unei autoritati a statului deoarece sunt suportate de catre persoana juridica si acordati salariatilor proprii care lucreaza in regim de telemunca si pentru care, se presupune, ca ar fi efectuat cheltuieli de natura celor prevazute de lege privind acoperirea facturilor de utilitati, internet si/sau pentru achizitionarea de mobilier si echipamente de lucru.
In evidenta contabila operatiunea respectiva se poate inregistra:
6458 = 423
”Alte cheltuieli privind asigurarile ”Personal - ajutoare materiale datorate”
si protectia sociala”
423 = 5121
” Personal - ajutoare materiale ”Conturi la banci in lei”
datorate”
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In anul 2024 s-a marit capitalul social, s-a schimbat Administratorul si s-au schimbat asociatii. Bilantul aferent an 2023 nu s-a intocmit si depus inca. Termenul legal este 29.05.2024. Cine va aproba in AGA Bilantul 2023, vechii asociati sau noii asociati? Catre cine se va repartiza profitul anului 2023, catre vechii asociati sau catre noii asociati? Cine va semna Bilantul aferent an 2023 in acest caz, vechiul Administrator sau noul Administrator? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea vrea sa incheie un contract de prestari servicii de masaj la birou pentru angajatii proprii. Societatea ce presteaza serviciile este o unitate protejata. Care este tratamentul fiscal al acestor servicii din punct de vedere al angajatilor?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei reparatii a unei masini pentru un client persoana juridica din Marea Britanie, cum ar trebui sa fie emisa factura, cu TVA sau fara TVA? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: IF ABC constituita din 2 membri, sot si sotie, solicita din motive personale incetarea definitiva a activitatii, respectiv radierea IF. IF ABC are in patrimoniu o cladire construita pe durata activitatii. Se doreste lichidarea patrimoniului de afectatiune constituit prin trecerea acestei cladiri in proprietatea celor 2 membri, conform cotelor prevazute in acordul de constituire. Intrucat nu are loc o adevarata schimbare a proprietarului, ci doar modificarea regimului de afectare, va rugam sa ne...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Suntem o societate comerciala care achizitionam de la un furnizor intern, rumegus folosit pentru celulele de afumare in industria carnii. Furnizorul aplica pe factura taxare inversa. Noi, la revanzarea lui, trebuie sa aplicam aceeasi metoda de taxare inversa? Va rugam sa ne comunicati daca rumegusul reprezinta un bun caruia i se aplica taxare inversa la vanzarea lui, deoarece din Legea 331b, nu se intelege foarte clar. Va multumim. Cu stima
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O firma inregistrata in scopuri de tva in Romania, primeste o factura de marfa de la o firma inregistrata in scopuri de TVA in Cehia. Marfa este livrata direct in Romania din depozitul furnizorului situat in Belgia. Furnizorul din Cehia emite factura cu TVA 0, iar firma din Romania inregistreaza taxare inversa? Cum se declara factura in Declaratia 300 si 390?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<