Tags: monografie contabila, suma de 400 lei acordata angajatilor, angajati aflati in telemunca
Pentru salariatii aflati in telemunca, firma le poate acorda 400 lei pentru acoperirea diverselor cheltuieli generate de munca la domiciliu.
1. Cum se recupereaza acesti bani, se depune o cerere insotita de o situatie cu beneficiarii la vreo autoritate a statului ca si in cazul celor 75% de care beneficiaza parintele care sta acasa cu copilul sau se deduc din vreun impozit?
2. Care este monografia contabila pentru aceasta suma de 400 lei?
Raspunsul consultantului fiscal Elena Ionescu:
Telemunca, este reglementata de prevederile Legii nr. 81/2018, aprobata prin Legea nr. 282/2020, care la art. 2 lit. a) o defineste ca fiind ”forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor.”
Contractul individual de munca reglementeaza si conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii desfasurate in aceasta forma.
Legea nr. 296/2020 pentru modificarea Codului fiscal, prevede ca sumele de bani de 400 de lei acordate lunar angajatilor care desfasoara activitati in regim de telemunca sunt neimpozabile. Aceste sume au drept scop acoperirea cheltuielilor cu utilitatile locului in care isi desfasoara activitatea, a celor privind achizitia de mobilier si echipamente de birou etc.
Pentru sumele respective nu se calculeaza impozit pe venit (art. 76 alin. (4), lit w) contributiile sociale obligatorii, CAS si CASS (art. 142 lit . w).
In acest context, sumele platite sunt considerate cheltuieli deductibile (art. 25 alin. 2 indice 1) din Codul fiscal) atunci cand se determina impozitul pe profit.
Pentru sumele acordate de angajatori cu aceasta destinatie, din care numai 400 de lei sunt recunoscute fiscal, nu este necesara prezentarea de documente justificative de catre angajati.
Sumele corespunzatoare numarului de zile din luna in care persoana fizica desfasoara activitate in regim de telemunca, se pot inscrie in contractul de munca individual/colectiv sau pot fi stabilite prin Regulamentul intern.
Sumele achitate potrivit prevederilor Legii nr. 296/2020 pentru modificarea Codului fiscal, nu trebuie solicitate nici unei autoritati a statului deoarece sunt suportate de catre persoana juridica si acordati salariatilor proprii care lucreaza in regim de telemunca si pentru care, se presupune, ca ar fi efectuat cheltuieli de natura celor prevazute de lege privind acoperirea facturilor de utilitati, internet si/sau pentru achizitionarea de mobilier si echipamente de lucru.
In evidenta contabila operatiunea respectiva se poate inregistra:
6458 = 423
”Alte cheltuieli privind asigurarile ”Personal - ajutoare materiale datorate”
si protectia sociala”
423 = 5121
” Personal - ajutoare materiale ”Conturi la banci in lei”
datorate”

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Transfer imobil din patrimoniu de afectatiune in patrimoniu personal. TVA
Intrebare:
In decembrie 2024 pe un PFA s-a cumparat un imobil cu valoare mare 500.000 eur. Acum persoana respectiva vrea sa treaca din patrimoniul de afectatiune al PFA-ului in patrimoniul comunitatii de bunuri al lui si al sotiei. Cum pot face asta, trebuie platit tva (bineinteles pana la 31.07.2025). Fac factura, cum ajung sumele in decontul de tva? Eu as face factura, dar nu stiu daca este bine. Ei au o declaratie notariala cu acest aspect de transfer. Va multumesc.
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Corectie facturi energie electrica
Intrebare:
O societate comerciala a emis in luna iulie facturi pentru energie electrica catre consumatorii finali, cu TVA de 19%. In luna august s-au constatat erori de facturare privind cantitatile, iar societatea doreste sa storneze facturile emise in iulie si sa refactureze corect in august.
Cum trebuie tratate, din punct de vedere al TVA aceste facturi storno?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Monografie vanzare bilete prin intermediul unei platforme
Intrebare:
Suntem un club sportiv platitior de tva ce vindem bilete de intrare la meciurile de fotbal sustinute pe teren propriu online prin intermediul unei platforme: entertix.
Incasarea de la persoanele fizice se face de catre platforma apoi ei vireaza banii catre noi dupa ce ne opresc comisionul aferent, facturat catre noi. Am nevoie sa stiu ce document trebuie emis pentru sumele incasate. Factura? Daca da se fac facturi catre toate persoanele fizice sau catre firma ce se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Acoperire pierdere fiscala
Intrebare:
Am primit de la ANAF notificare de conformare pentru calculul impozitului pe profit prin declaratia 101. In anul 2024 am avut un profit de 5.000.000 lei, in 2023 o pierdere de 700.000 lei. In declaratia 101 la randul 39 si 39.1 am completat suma de 700.000 (am considerat ca este mai mica decat 70% din 5.000.000 lei). Anaful zice ca la randul 39.1 trebuia sa completez 70% din pierdere, adica 490.000, si imi zice in notificare suma estimata aferenta riscului 34.600 (adica 16% din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<