Tags: recuperarea indemnizatiei de concediu de odihna, baza legala, declaratia 112
Am urmatoarea speta.(Precizez faptul ca suntem o institutie publica.) Am un angajat care si-a efectuat toate zilele de Concediu de Odihna cuvenite pentru anul 2020, dar intre timp si-a prezentat demisia.
Recuperarea indemnizatie se face prin depunerea banilor la casieria unitatii sau prin transfer in contul de trezorerie.
Intrebarea mea este: Ce suma ii solicit: suma bruta aferenta zilelor necuvenite sau net-ul aferent? In cazul in care suma ce trebuie solicitata este cea neta cum pot face reglarea in Declaratia 112? Multumesc!
Raspunsul economistului senior Costin Istrate:
Baza legala:
HOTARARE nr. 250 din 8 mai 1992 (*republicata*) privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare
Articolul 14
(1) In cazul in care, dupa ce salariatul a efectuat concediul de odihna, contractul sau de munca a incetat din motivele prevazute la art. 130 alin. (1) lit. i), j), k), l) si art. 135 din Codul muncii*, acesta este obligat sa restituie unitatii partea din indemnizatia de concediu corespunzatoare perioadei nelucrate din anul pentru care i s-a acordat acel concediu.
* Articolele mentionate mai sus fac referire la Codul muncii aprobat prin Legea nr. 10/1972. La momentul actual, aceasta lege este abrogata prin Legea nr. 53/2003 rep - actualul Cod al muncii.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica:
a) salariatilor care au desfacute contractele de munca in baza art. 135 din Codul muncii, din cauza starii sanatatii, constatata prin certificat medical, iar unitate nu le-a putut oferi o alta munca corespunzatoare starii sanatatii si calificarii profesionale;
b) femeilor care au desfacute contractele de munca in baza art. 135 din Codul muncii, pentru cresterea si ingrijirea copilului in varsta de pana la 7 ani;
c) salariatilor pentru care, dupa desfacerea contractului de munca in temeiul art. 130 alin. (1) lit. j) din Codul muncii, a intervenit achitarea, anularea urmaririi penale sau incetarea procesului penal ori a urmaririi penale.
CODUL MUNCII din 24 ianuarie 2003 (**republicat**) (Legea nr. 53/2003)
Articolul 256
(1) Salariatul care a incasat de la angajator o suma nedatorata este obligat sa o restituie.
ORDIN nr. 1.942/979/819/2020 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate"
2. Rectificarea declaratiei
2.1. Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate poate fi corectata de contribuabili din proprie initiativa, prin depunerea unei declaratii rectificative.
2.2. Declaratia rectificativa se utilizeaza pentru:
– corectarea impozitului pe venit, precum si a contributiilor sociale datorate de angajatori si entitati asimilate angajatorilor si retinute de catre acestia de la asigurati;
– modificarea unor elemente de identificare a asiguratului;
– modificarea unor date pe baza carora se determina stagiile de cotizare si/sau punctajul asiguratului in sistemul public de pensii si/sau stagiile de cotizare realizate in sistemul asigurarilor pentru somaj si/sau cuantumul indemnizatiei de somaj care se calculeaza in conformitate cu dispozitiile legale, inclusiv pentru situatia cand a fost omisa completarea unui/unor asigurat/asigurati sau in cazul in care asiguratul/asiguratii a/au fost inregistrat/inregistrati fara temei si este necesara anularea respectivei inregistrari;
– modificarea unor date privind persoanele asigurate care au beneficiat de certificate de concediu medical in luna/perioada de raportare, precum si a informatiilor referitoare la certificatele de concediu medical;
– corectarea altor informatii prevazute de formular.
2.3. Declaratia rectificativa se intocmeste pe acelasi model de formular ca si declaratia care se corecteaza, bifandu-se cu X casuta aflata pe prima pagina a formularului.
2.4. Declaratia rectificativa se completeaza integral, inscriindu-se toate datele si informatiile prevazute de formular, inclusiv cele care nu difera fata de declaratia initiala
g) Caseta „Declaratie depusa ca urmare a acordarii unor sume reprezentand salarii sau diferente de salarii/solde stabilite prin lege, potrivit art. 147 alin. (3 1) si art. 169 alin. (3 1) si alin. (3 2) din Codul fiscal“ - se bifeaza cu X in situatia in care declaratia se rectifica in urma acordarii unor sume reprezentand salarii sau diferente de salarii/solde stabilite prin lege, acordate pentru perioade anterioare. Se intocmesc declaratii rectificative corespunzatoare fiecarei luni. (corelare cu anexa 1)
In cazul veniturilor din salarii si/sau al diferentelor de venituri din salarii stabilite pentru perioade anterioare, conform legii, impozitul si contributiile sociale se calculeaza si se retin in conformitate cu dispozitiile Codului fiscal si normelor de aplicare a acestuia.
Opinie:
Salariatul respectiv este obligat sa restituie indemnizatia neta aferenta conseciului de odihna necuvenit. Reglarea diferentei pana la salariul brut se efectueaza prin rectificarea declaratiei 112, conform instructiunilor precizate anterior.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare ochelari
Intrebare:
Referitor la decontarea ochelarilor de vedere, conform recomandarii Directivei Europene.
Firma noastra deconteaza in limita a 400 lei/an, c/val ochelarilor de vedere pentru angajati.
In acest scop a fost intocmita o procedura in care sunt precizate categoriile de personal eligibile si documentele justificative necesare a fi prezentate, adica:
- recomandarea mediculul de medicina muncii privind necesitatea unui control/consult...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<