Tags: refacturare taxa de acces, societate platitoare de tva
O societate platitoare de TVA trebuie sa refactureze catre un client platitor de TVA o taxa de acces platita catre primarie. Refacturarea taxei se va face cu TVA sau fara TVA? Multumesc.
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
Prin natura sa, taxa de acces reprezinta, in fapt, contravaloarea unui serviciu de acordare a permisiunii intrarii pe un drum sau pe un pod sau intr-un targ organizat, etc., caz in care are loc o operatiune din sfera de aplicare a TVA, fara a reprezenta o taxa propriu-zisa datorata bugetului de stat/local. Astfel, chiar daca primaria actioneaza ca persoana impozabila neinregistrata TVA pentru perceperea taxei respective care reprezinta contravaloarea serviciului prestat, persoana impozabila care refactureaza taxa respectiva trebuie sa colecteze TVA deoarece:
-operatiunea este in sfera de aplicare a TVA (este un serviciu);
-locul prestarii este in Romania.
In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 286 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal conform careia
"(3) Baza de impozitare cuprinde urmatoarele:
impozitele si taxele, daca prin lege nu se prevede altfel, cu exceptia taxei pe valoarea adaugata;".
In acest context, de retinut este faptul ca taxa de acces nu este reglementata ca o taxa care nu trebuie inclusa in baza de impozitare a TVA, motiv pentru care, la refacturarea serviciului prestat de catre primarie, persoana care refactureaza costul suportat cu aceasta taxa, trebuie sa colecteze TVA, daca este persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 286 alin. (6) “In masura in care persoana impozabila poate face dovada ca singurul scop este refacturarea de cheltuieli, fiind indeplinite conditiile prevazute la alin. (5), nu este obligata sa aiba inscrisa in obiectul de activitate realizarea livrarilor/prestarilor pe care le refactureaza. Spre deosebire de situatia prezentata la alin. (3), in cazul structurii de comisionar persoana impozabila are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor de bunuri/servicii care vor fi refacturate, in conditiile legii, si are obligatia de a colecta taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile taxabile. Se considera ca la aplicarea structurii de comisionar exigibilitatea pentru operatiunile refacturate intervine la data emiterii facturii de catre persoana care refactureaza cheltuieli efectuate pentru alte persoane, indiferent de natura operatiunilor refacturate. Pentru fiecare cheltuiala refacturata se va aplica regimul fiscal al operatiunii de refacturate, referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile livrarii/prestarii refacturate.”
Asa cum se poate constata, la refacturare se aplica regimul fiscal al operatiunii, fara a se aplica regimul fiscal al prestatorului (primaria).
Aceste prevederi se completeaza cu cele de la pct. 30, alin. (5) din care rezulta ca “Se considera ca are loc o refacturare de cheltuieli, in sensul alin. (4), atunci cand sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) persoana impozabila urmareste doar recuperarea contravalorii unor achizitii de bunuri/servicii care au fost efectuate pe numele sau, dar in contul altei persoane;
b) persoana impozabila nu recupereaza mai mult decat cheltuiala efectuata.”
Din punct de vedere contabil, se efectueaza inregistrarea:
4111 = %
"Clienti" 7588
"Alte venituri de exploatare"
4427
"TVA colectata"

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzare deseuri intrate cu valoare zero
Intrebare:
In urma achizitiilor de materii prime, materii consumabile, necesare desfasurarii activitatii, rezulta deseuri din ambalaje primare, respectiv hartie/carton/plastic, pe care le valorificam prin vanzare catre o societate colectoare de deseuri. Aceste ambalaje nu sunt facturate de furnizori, nu avem cost de achizitie, si nu le tinem evidenta cantitativ-valorica in gestiune.
De asemenea, in urma procesului de productie mai rezulta si deseuri provenite din prelucrarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie intracomunitara autoturism cu garantie
Intrebare:
Firma A din Romania face achizitie din UE auto folosit, fabricatie 2020, peste 50000 km.
Vanzatorul emite factura cu pretul X, in dreptul cotei de TVA 19 procente suma 0.
Emite o alta factura - acord pentru plata garantiei TVA in suma Y si un contract unde sunt specificate suma X fara TVA si suma Y aferenta TVA.
Intelegerea este: platesti toata suma X plus Y, primesti auto si iti returnez TVA cand faci dovada ca auto ajunge in statul membru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regimul fiscal al sponsorizarilor
Intrebare:
O societate avand ca obiect de activitate servicii de inginerie si consultanta tehnica doreste sa sponsorizeze o activitate organizata de o asociatie inscrisa in Registrul entitatilor de cult in vederea desfasurarii unei conferinte internationale. Care sunt documentele necesare in vederea efectuarii sponsorizarii si care sunt implicatiile din punct de vedere fiscal?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<IMCA modificari preconizate
Intrebare:
Avand in vedere toate modificarile fiscale din ultima vreme, doresc sa stiu daca ramane impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) pentru companiile care inregistreaza CA peste 50 milioane de euro/an.
Mentionam ca la trim III - avem o cifra de afaceri de 40 milioane de euro.
Calculul IMCA este destul de complex, ne puteti ajuta cu o monografie?
Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cerere de reactivare cod tva
Intrebare:
In situatia persoanelor impozabile carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA din cauza datoriilor acumulate. Dupa stingerea datoriilor vrea sa opteze inregistrarea cu scopul de TVA. Declaratia D700 recipisa are eroarea urmatoare: 1 982294543 B.VII. Neconcordanta intre modul de inchidere TVA si cazul de reinregistrare precizat. Cum trebuie completata corect declaratia?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<