Tags: refacturare taxa de acces, societate platitoare de tva
O societate platitoare de TVA trebuie sa refactureze catre un client platitor de TVA o taxa de acces platita catre primarie. Refacturarea taxei se va face cu TVA sau fara TVA? Multumesc.
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
Prin natura sa, taxa de acces reprezinta, in fapt, contravaloarea unui serviciu de acordare a permisiunii intrarii pe un drum sau pe un pod sau intr-un targ organizat, etc., caz in care are loc o operatiune din sfera de aplicare a TVA, fara a reprezenta o taxa propriu-zisa datorata bugetului de stat/local. Astfel, chiar daca primaria actioneaza ca persoana impozabila neinregistrata TVA pentru perceperea taxei respective care reprezinta contravaloarea serviciului prestat, persoana impozabila care refactureaza taxa respectiva trebuie sa colecteze TVA deoarece:
-operatiunea este in sfera de aplicare a TVA (este un serviciu);
-locul prestarii este in Romania.
In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 286 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal conform careia
"(3) Baza de impozitare cuprinde urmatoarele:
impozitele si taxele, daca prin lege nu se prevede altfel, cu exceptia taxei pe valoarea adaugata;".
In acest context, de retinut este faptul ca taxa de acces nu este reglementata ca o taxa care nu trebuie inclusa in baza de impozitare a TVA, motiv pentru care, la refacturarea serviciului prestat de catre primarie, persoana care refactureaza costul suportat cu aceasta taxa, trebuie sa colecteze TVA, daca este persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 286 alin. (6) “In masura in care persoana impozabila poate face dovada ca singurul scop este refacturarea de cheltuieli, fiind indeplinite conditiile prevazute la alin. (5), nu este obligata sa aiba inscrisa in obiectul de activitate realizarea livrarilor/prestarilor pe care le refactureaza. Spre deosebire de situatia prezentata la alin. (3), in cazul structurii de comisionar persoana impozabila are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor de bunuri/servicii care vor fi refacturate, in conditiile legii, si are obligatia de a colecta taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile taxabile. Se considera ca la aplicarea structurii de comisionar exigibilitatea pentru operatiunile refacturate intervine la data emiterii facturii de catre persoana care refactureaza cheltuieli efectuate pentru alte persoane, indiferent de natura operatiunilor refacturate. Pentru fiecare cheltuiala refacturata se va aplica regimul fiscal al operatiunii de refacturate, referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile livrarii/prestarii refacturate.”
Asa cum se poate constata, la refacturare se aplica regimul fiscal al operatiunii, fara a se aplica regimul fiscal al prestatorului (primaria).
Aceste prevederi se completeaza cu cele de la pct. 30, alin. (5) din care rezulta ca “Se considera ca are loc o refacturare de cheltuieli, in sensul alin. (4), atunci cand sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) persoana impozabila urmareste doar recuperarea contravalorii unor achizitii de bunuri/servicii care au fost efectuate pe numele sau, dar in contul altei persoane;
b) persoana impozabila nu recupereaza mai mult decat cheltuiala efectuata.”
Din punct de vedere contabil, se efectueaza inregistrarea:
4111 = %
"Clienti" 7588
"Alte venituri de exploatare"
4427
"TVA colectata"

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzare produse pentru promovare online. Persoana fizica
Intrebare:
Am incheiat cu o persoana fizica, neautorizata in vreun fel, un contract de barter prin care firma noastra ii vinde un produs cu un discount de 70%, in schimbul promovarii acelui produs de catre persoana fizica respectiva, pe diverse canale mass media. Practic, barterul e la nivelul acelui discount acordat. Noi am emis factura de vanzare cu discountul inclus. Adica pretul de vanzare intreg 10000 ron (inclus TVA) MINUS 7000 (discount 70%) = 3000 rest de plata. E corect asa? Prin acel...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie garantie suplimentara
Intrebare:
Societatea "X" a achizitionat echipamente din SUA prin import definitiv in valoare de 5.000 usd necesare activitatii firmei. Aceste echipamamente au o garantie initiala de 1 an de zile. Conducerea societatii "X" doreste prelungirea garantiei echipamentelor importate cu inca 2 ani, pentru care primeste un invoice din SUA in suma de 1.000 usd pe care societatea "X" o va achita. Intrebare: Cum interpretati extinderea garantiei cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Fuziune societati
Intrebare:
In cazul fuziunii prin absorbtie, societatea A (absorbanta) si societatea B (absorbita) au aprobat proiectul de fuziune, care a fost ulterior publicat in Monitorul Oficial la data de 13.06.2025. Proiectul de fuziune a fost intocmit in baza datelor cuprinse in situatiile financiare de fuziune intocmite cu ocazia fuziunii, de cele doua societati, aferente datei de 31.03.2025. AGA societatii absorbante de aprobarea finalizarii procedurii de fuziune prin absorbtie va avea loc in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontarea ochelarilor de vedere pentru salariati. Tratament fiscal
Intrebare:
Compania imi ofera asigurare de sanatate prin care imi pot deconta pretul ochelariilor de vedere numai o data. Deoarece jobul este cel in contabilitate unde este necesar a sta in fata calculatorului cel putin 8 ore pe zi, sunt in situatia in care trebuie sa imi schimb dioptriile ochelarilor de vedere.
De la departamentul HR mi s-a comunicat ca, compania deconteaza ochelari de vedere in suma maxima de 1000 lei insa trebuie trebuie urmata urmatoarea procedura:
vezi AICI raspunsul specialistilor <<