Tags: refacturare taxa de acces, societate platitoare de tva
O societate platitoare de TVA trebuie sa refactureze catre un client platitor de TVA o taxa de acces platita catre primarie. Refacturarea taxei se va face cu TVA sau fara TVA? Multumesc.
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
Prin natura sa, taxa de acces reprezinta, in fapt, contravaloarea unui serviciu de acordare a permisiunii intrarii pe un drum sau pe un pod sau intr-un targ organizat, etc., caz in care are loc o operatiune din sfera de aplicare a TVA, fara a reprezenta o taxa propriu-zisa datorata bugetului de stat/local. Astfel, chiar daca primaria actioneaza ca persoana impozabila neinregistrata TVA pentru perceperea taxei respective care reprezinta contravaloarea serviciului prestat, persoana impozabila care refactureaza taxa respectiva trebuie sa colecteze TVA deoarece:
-operatiunea este in sfera de aplicare a TVA (este un serviciu);
-locul prestarii este in Romania.
In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 286 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal conform careia
"(3) Baza de impozitare cuprinde urmatoarele:
impozitele si taxele, daca prin lege nu se prevede altfel, cu exceptia taxei pe valoarea adaugata;".
In acest context, de retinut este faptul ca taxa de acces nu este reglementata ca o taxa care nu trebuie inclusa in baza de impozitare a TVA, motiv pentru care, la refacturarea serviciului prestat de catre primarie, persoana care refactureaza costul suportat cu aceasta taxa, trebuie sa colecteze TVA, daca este persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 286 alin. (6) “In masura in care persoana impozabila poate face dovada ca singurul scop este refacturarea de cheltuieli, fiind indeplinite conditiile prevazute la alin. (5), nu este obligata sa aiba inscrisa in obiectul de activitate realizarea livrarilor/prestarilor pe care le refactureaza. Spre deosebire de situatia prezentata la alin. (3), in cazul structurii de comisionar persoana impozabila are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor de bunuri/servicii care vor fi refacturate, in conditiile legii, si are obligatia de a colecta taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile taxabile. Se considera ca la aplicarea structurii de comisionar exigibilitatea pentru operatiunile refacturate intervine la data emiterii facturii de catre persoana care refactureaza cheltuieli efectuate pentru alte persoane, indiferent de natura operatiunilor refacturate. Pentru fiecare cheltuiala refacturata se va aplica regimul fiscal al operatiunii de refacturate, referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile livrarii/prestarii refacturate.”
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Asa cum se poate constata, la refacturare se aplica regimul fiscal al operatiunii, fara a se aplica regimul fiscal al prestatorului (primaria).
Aceste prevederi se completeaza cu cele de la pct. 30, alin. (5) din care rezulta ca “Se considera ca are loc o refacturare de cheltuieli, in sensul alin. (4), atunci cand sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) persoana impozabila urmareste doar recuperarea contravalorii unor achizitii de bunuri/servicii care au fost efectuate pe numele sau, dar in contul altei persoane;
b) persoana impozabila nu recupereaza mai mult decat cheltuiala efectuata.”
Din punct de vedere contabil, se efectueaza inregistrarea:
4111 = %
"Clienti" 7588
"Alte venituri de exploatare"
4427
"TVA colectata"

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA creante neincasate
Intrebare:
Speta este legata de o creanta de recuperat in materie de tva cand se poate prescrie sau nu.
intrebarile care se nasc acum sunt legate de stornarea de la art 287 din codul fiscal.
Pt un client A al societatii B, s-a emis facturi in anul 2019 si anul 2020, anul 2021 si anul 2024.
Clientul A a intrat in faliment in anul 2026.
Conform art 287 se poate storna tva pentru clientii intrati in faliment si se prescrie acest drept...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plata chirie catre persoana fizica in 2026 pentru anii precedenti
Intrebare:
Societatea are incheiat un contract de inchiriere cu o persoana fizica pentru un punct de lucru unde sa isi desfasoare activitatea. Contractul este incheiat cu 01.01.2023 si are prevazuta o clauza, chiria aferenta 01.01.2023-31.12.2025 se va achita pana la sfarsitul anului 2026. Pentru ca nu a fost achitata, societatea nu a inregistrat pe cheltuiala nimic. Persoana fizica a declarat chiria in declaratia unica pentru anul 2023. Tinand cont ca incepand cu anul 2024 impozitul se retine...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Includerea transportului in costul marfii
Intrebare:
Am achizitionat lonjeroane de la un furnizor si transportul a fost facut de o firma de transport deci sunt 2 facturi separate.
La inregistrare in contabilitate este impus legal ca transportul sa fie inclus in pretul produsului sau exista posibiliatea inregistrarii separat? Transportul sa fie pe cheltuiala?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Prestari servicii gratuite in scopul stimularii vanzarilor
Intrebare:
O societate comerciala A, platitoare de TVA si de impozit pe profit, presteaza servicii de taxi, in baza unui contract de dispecerizare cu o alta societate B, care desfasoara acelasi tip de activitate. In contractul de dispecerizare, se prevede ca obligatoriu, societatea A sa aplice promotia aplicata si in cadrul societatii de dispecerizare B si anume: sa efectueze a 10- a cursa pentru acelasi client (in limita de 5 km) gratis si sa pastreze regulamentul promotiei in masina, la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<