Tags: refacturare taxa de acces, societate platitoare de tva
O societate platitoare de TVA trebuie sa refactureze catre un client platitor de TVA o taxa de acces platita catre primarie. Refacturarea taxei se va face cu TVA sau fara TVA? Multumesc.
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
Prin natura sa, taxa de acces reprezinta, in fapt, contravaloarea unui serviciu de acordare a permisiunii intrarii pe un drum sau pe un pod sau intr-un targ organizat, etc., caz in care are loc o operatiune din sfera de aplicare a TVA, fara a reprezenta o taxa propriu-zisa datorata bugetului de stat/local. Astfel, chiar daca primaria actioneaza ca persoana impozabila neinregistrata TVA pentru perceperea taxei respective care reprezinta contravaloarea serviciului prestat, persoana impozabila care refactureaza taxa respectiva trebuie sa colecteze TVA deoarece:
-operatiunea este in sfera de aplicare a TVA (este un serviciu);
-locul prestarii este in Romania.
In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 286 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal conform careia
"(3) Baza de impozitare cuprinde urmatoarele:
impozitele si taxele, daca prin lege nu se prevede altfel, cu exceptia taxei pe valoarea adaugata;".
In acest context, de retinut este faptul ca taxa de acces nu este reglementata ca o taxa care nu trebuie inclusa in baza de impozitare a TVA, motiv pentru care, la refacturarea serviciului prestat de catre primarie, persoana care refactureaza costul suportat cu aceasta taxa, trebuie sa colecteze TVA, daca este persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 286 alin. (6) “In masura in care persoana impozabila poate face dovada ca singurul scop este refacturarea de cheltuieli, fiind indeplinite conditiile prevazute la alin. (5), nu este obligata sa aiba inscrisa in obiectul de activitate realizarea livrarilor/prestarilor pe care le refactureaza. Spre deosebire de situatia prezentata la alin. (3), in cazul structurii de comisionar persoana impozabila are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor de bunuri/servicii care vor fi refacturate, in conditiile legii, si are obligatia de a colecta taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile taxabile. Se considera ca la aplicarea structurii de comisionar exigibilitatea pentru operatiunile refacturate intervine la data emiterii facturii de catre persoana care refactureaza cheltuieli efectuate pentru alte persoane, indiferent de natura operatiunilor refacturate. Pentru fiecare cheltuiala refacturata se va aplica regimul fiscal al operatiunii de refacturate, referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile livrarii/prestarii refacturate.”
Asa cum se poate constata, la refacturare se aplica regimul fiscal al operatiunii, fara a se aplica regimul fiscal al prestatorului (primaria).
Aceste prevederi se completeaza cu cele de la pct. 30, alin. (5) din care rezulta ca “Se considera ca are loc o refacturare de cheltuieli, in sensul alin. (4), atunci cand sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) persoana impozabila urmareste doar recuperarea contravalorii unor achizitii de bunuri/servicii care au fost efectuate pe numele sau, dar in contul altei persoane;
b) persoana impozabila nu recupereaza mai mult decat cheltuiala efectuata.”
Din punct de vedere contabil, se efectueaza inregistrarea:
4111 = %
"Clienti" 7588
"Alte venituri de exploatare"
4427
"TVA colectata"
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Deductibilitate cheltuieli. Amnistia
Intrebare:
Intreprinderea individuala desfasoara in perioada 2011-2018 activitatea de fabricare articole imbracaminte si acumuleaza datorii catre buget privind contributiile salariale pe perioada respectiva. In perioada 2019-2021 nu mai desfasoara activitate, dar o reia incepand cu 2022 si acumuleaza in continuare datorii catre buget privind contributiile salariale. In luna noiembrie 2024 solicita amnistia fiscala si achita toate aceste datorii... Intrebarea este urmatoarea: se pot considera...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Productie imbracaminte. Obligatia generarii codului UIT
Intrebare:
O societate care produce articole de imbracaminte (costume, geci, rochii) pentru produsele care le vinde este obligata sa genereze cod UIT daca unul din cele 3 criterii este depasit? Este in sarcina firmei noastre sau a cumparatorului obtinerea codului? Dar daca nici un criteriu nu se depaseste? Dar pentru materia prima pe care o cumpara (material, fermoare, diverse accesorii care le aplica pe rochii) este obligata sa obtina cod UIT? Dar in situatia in care o firma achizitioneaza...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistrare client incert si in litigiu, provizioane
Intrebare:
In cadrul unui contract de executie lucrari societatea a facturat unui client suma de 200.000 lei in februarie 2024. Clientul nu a achitat factura si societatea l-a dat in judecata pentru recuperarea creantei. La data bilantului 31.12.2024 societatea are procesul pe rol, fara o data clara la care se va termina procesul. In aceasta situatie clientul in litigiu ar trebui retratat ca si client incert? Se pot crea provizioane deductibile fiscal pentru situatia in care suma acesta nu va...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<