Tags: amenzi microinteprinderi, codul fiscal
Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare are scopul de a impune sanctiuni efective, proportionale si descurajante in materie fiscala. Prezentam in cele ce urmeaza 10 sanctiuni si amenzi prevazute de Codul de procedura fiscala in anul 2020.
1. Nedepunerea de catre contribuabil/platitor la termenele prevazute de lege a declaratiilor de inregistrare fiscala, de radiere a inregistrarii fiscale sau de mentiuni; (art. 336 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015)
Amenda: de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice; – (art. 336 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 207/2015).
2. Neindeplinirea de catre contribuabil/platitor la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume, precum si orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora; (art. 336 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 207/2015)
Amenda: de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice; – (art. 336 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 207/2015).
3. Nerespectarea de catre contribuabil/platitor, precum si de persoanele cu care acesta are sau a avut raporturi economice sau juridice a obligatiei de a pune la dispozitia organului fiscal registre, evidente, documente de afaceri si orice alte inscrisuri la locul indicat de organul fiscal, precum si nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiei de a permite persoanelor imputernicite de organul fiscal pentru a efectua o constatare la fata locului, precum si expertilor folositi pentru aceasta actiune intrarea acestora pe terenuri, in incaperi si in orice alte incinte, in masura in care acest lucru este necesar pentru a face constatari in interes fiscal. (art. 336 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 207/2015)
Amenda: de la 25.000 lei la 27.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 6.000 lei la 8.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice; – (art. 336 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 207/2015).
4. Nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiei de a da o declaratie scrisa, pe propria raspundere, din care sa rezulte ca au fost puse la dispozitie toate documentele si informatiile solicitate pentru inspectia fiscala. in declaratie se mentioneaza si faptul ca au fost restituite toate documentele solicitate si puse la dispozitie de contribuabil/platitor. (art. 336 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 207/2015).
Amenda: de la 5.000 lei la 7.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 1.000 lei la 1.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice; – (art. 336 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 207/2015)
5. Nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiilor de intocmire a dosarului preturilor de transfer in conditiile si la termenele prevazute prin ordinul presedintelui A.N.A.F., precum si nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiei de a prezenta dosarul preturilor de transfer la solicitarea organului fiscal central competent. (art. 336 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 207/2015)
Amenda: de la 12.000 lei la 14.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 2.000 lei la 3.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice; – (art. 336 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 207/2015).
6. Nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiei de a pastra, precum si a obligatiei de a prezenta organului fiscal, a datelor arhivate in format electronic si a aplicatiilor informatice cu ajutorul carora le-a generat. (art. 336 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 207/2015)
Amenda: de la 12.000 lei la 14.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 2.000 lei la 3.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice; – (art. 336 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 207/2015).
7. Neindeplinirea masurilor dispuse, astfel cum sunt prevazute in actul intocmit cu ocazia inspectiei fiscale, in termenele si conditiile stabilite de organul de inspectie fiscala. (art. 336 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 207/2015)
Amenda: de la 12.000 lei la 14.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 2.000 lei la 3.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice; – (art. 336 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 207/2015).
8. Nefurnizarea la termen de catre contribuabil/platitor a informatiilor periodice, cu privire la activitatea desfasurata, prin completarea unei declaratii pe propria raspundere, astfel cum sunt solicitate de organul fiscal. (art. 336 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 207/2015)
Amenda: de la 12.000 lei la 14.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 2.000 lei la 3.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice; – (art. 336 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 207/2015).
9. Nerespectarea de catre institutiile de credit, precum si de alte persoane care transmit informatii catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor:
• a oricarei obligatii privind furnizarea informatiilor referitoare la rulajele si/sau soldurile conturilor bancare deschise la acestea, precum si informatiile si documentele privind operatiunile derulate prin respectivele conturi bancare pentru fiecare titular care face subiectul solicitarii, precum si
• a oricarei obligatii privind furnizarea zilnica catre organul fiscal central a informatiilor referitoare la:
a) lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica ce deschid ori inchid conturi bancare, precum si datele de identificare ale persoanelor care detin dreptul de semnatura pentru conturile bancare deschise la acestea;
b) lista persoanelor care inchiriaza casete de valori, precum si incetarea contractului de inchiriere. (art. 336 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 207/2015)
Amenda: de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice; – (art. 336 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 207/2015).
10. Nerespectarea de catre orice entitate a obligatiei privind furnizarea informatiilor despre conturile bancare
• referitoare la rulajele si/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum si informatiile si documentele privind operatiunile derulate prin respectivele conturi pentru fiecare titular care face subiectul solicitarii, precum si
• referitoare la:
a) lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica ce deschid ori inchid conturi, precum si datele de identificare ale persoanelor care detin dreptul de semnatura pentru conturile deschise la acestea;
b) lista persoanelor care inchiriaza casete de valori, precum si incetarea contractului de inchiriere. (art. 336 alin. (1) lit. j) din Legea nr. 207/2015).
Amenda: de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice; – (art. 336 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 207/2015).
Amenzile contraventionale pot fi achitate pe jumatate intr-un termen de 15 zile (in loc de 48 de ore)
Amenzile contraventionale pot fi achitate pe jumatate intr-un termen de 15 zile de la momentul primirii procesului-verbal, nu doar in 48 de ore, cum era prevazut in trecut. Conform legislatiei in vigoare, persoanele amendate sunt incurajate sa-si plateasca mai repede amenzile prin stabilirea acestui termen ce permite achitarea a doar jumatate din minimul amenzii primite.
Schimbarea este prevazuta de Legea nr. 203/2018 privind masuri de eficientizare a achitarii amenzilor contraventionale. Documentul a aparut in Monitorul Oficial si regula referitoare la termenul de achitare a amenzilor la jumatate se aplica incepând din 24 august 2018.
Concret, termenul in care persoanele amendate pot achita doar jumatate din minimul amenzii primite a fost extins semnificativ. in loc de 48 de ore, acesta este de 15 zile, scopul fiind incurajarea achitarii mai repede a amenzilor.
Contravenientul poate achita, in termen de cel mult 15 zile de la data inmânarii sau comunicarii procesului-verbal, jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ, agentul constatator facând mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.
Cu alte cuvinte, amenda primita poate sa scada cel putin la jumatate din cuantumul care ar trebui achitat daca se depaseste termenul nou 15 zile.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Dosarul preturilor de transfer
Intrebare:
Societate inregistratata la contribuabili mijlocii
Tip societate SRL
Nr de angajati: peste 50 angajati
Platitoare de TVA
Cod CAEN 2219 Fabricarea altor produse din cauciuc
Intrebare:
Societatea A din Romania primeste, in sistem lohn din Marea Britanie, produse de la Societatea B din Maria Britanie, in vederea prelucrarii lor efective ( manopera prelucrare garnituri din cauciuc) pe teritoriul Romaniei....
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Reduceri comerciale pentru persoane fizice
Intrebare:
Societatea are ca obiect principal de activitate transporturi rutiere intern si international de marfuri, precum si activitate la terti pentru vanzare marfuri cu amanuntul si cu ridicata.
Face importuri in principal pentru marfa vanduta - produse agroindustriale.
Are inregistrate si fiscalizate 5 case electronice fiscale care sunt montate pe mijloacele auto ale societatii. Societatea avand angajati 5 agenti vanzare care indeplinesc si functia de sofer,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Anularea obligatiilor bugetare accesorii
Intrebare:
Ca urmare a unui control vamal in perioada iul-dec 2024, s-a emis o decizie cu penalizari si dobanzi aferente taxelor vamale.
Taxele vamale sunt considerate venituri pentru bugetul UE, ele sunt percepute asupra importurilor de produse din tari din afara UE, pe baza cotelor stabilite in tariful vamal comun.
Conform OUG 107/2024, dorim sa beneficiem de amnistie pentru aceste accesorii aferente taxelor vamale.
Va rog sa ma ajutati in acest sens,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Obligatia generarii si actualizarii codului UIT
Intrebare:
Societatea noastra importa marfuri din Germania, iar in procesul logistic sunt implicate mai multe entitati.
Avand in vedere procesul descris mai jos, dorim sa intelegem cum ar trebui sa procedam pentru a ne asigura ca raspunderea nu revine societatii noastre in cazul unor modificari neactualizate de catre transportatorul final in in SPV.
1. Organizatorul transportului este o persoana juridica nerezidenta (Wuerth Logistic), care coordoneaza incarcarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Gestiune cantitativ-valorica sau global-valorica in cazul vanzarilor cu amanuntul
Intrebare:
Va rugam sa ne ajutati in a lamuri urmatoarele aspecte legate evidenta stocurilor si documentele financiar contabile de intocmit efectuate de catre o entitate din RO care are 3 magazine unde activitatea de baza este aceea de vanzare cu amanuntul a produselor din piele (genti, portofele), astfel:
1. Entitatea achizitioneza bunurile dintr o tara membra UE, marfa este insotita de factura in timpul transportului (factura emisa in RON), gestiunea se tine cantitativ valoric...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<