Tags: obligatii fiscale restante, legea 112/2022, prorogare termen
Legea 112/2022 modifica Codul Fiscal si prelungeste termenul limita pentru depunerea documentelor necesare debitorilor care au obligatii fiscale restante. Notificarea poate fi transmisa pana pe 31 decembrie 2022 inclusiv.
Conform actului normativ, debitorii care inregistreaza obligatii fiscale restante depun notificarea pana la data de 31 decembrie 2022 inclusiv, sub sanctiunea decaderii si cu respectarea cerintelor prevazute de prezentul alineat.
Sunt considerate obligatii bugetare si obligatiile de plata aferente sumelor acordate, in perioada starii de urgenta, cu titlul de imprumut din venituri rezultate din privatizare inregistrate in contul curent general al Trezoreriei Statului, individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si transmise spre recuperare organului fiscal central, care nu privesc sume ce fac obiectul ajutorului de stat.
Extras din Legea 112/2022:
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 4 din 27 ianuarie 2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru prorogarea unui termen, adoptata in temeiul art. 1 pct. I. 3 si pct. XII din Legea nr. 311/2021 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 92 din 28 ianuarie 2022, cu urmatoarele modificari si completari:
1. Titlul ordonantei se modifica si va avea urmatorul cuprins:
ORDONANta
pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a Ordonantei Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor masuri fiscale, precum si pentru prorogarea unui termen
2. La articolul I punctul 23, litera b) a alineatului (15) al articolului 342 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
b) productia realizata in anul precedent nu depaseste 1.000 hl de vin, respectiv 250 hl de produse intermediare, dupa caz. Pentru antrepozitarii autorizati pentru productia de vin, precum si antrepozitarii autorizati pentru productia de produse intermediare a caror activitate nu depaseste 12 luni consecutive de functionare sau nou-infiintati, in declaratie se va inscrie productia realizata pana la data cererii prevazute la alin. (14) sau ca productia estimata a fi realizata in urmatoarele 12 luni nu depaseste limitele cantitative maxime prevazute pentru fiecare categorie de produs in parte.
3. La articolul I punctul 35, alineatul (2) al articolului 353 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) Pentru alcoolul etilic produs in micile distilerii se aplica nivelul prevazut in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezentul titlu, pentru aceasta categorie de producatori cu conditia ca productia realizata de acestia sa nu depaseasca anual limita cantitativa maxima de 10 hl alcool pur. Beneficiaza de nivelul redus al accizelor micile distilerii care sunt independente din punct de vedere juridic si economic de orice alta distilerie si nu functioneaza sub licenta de produs a unei alte distilerii. La calculul productiei realizate nu se includ cantitatile de alcool pur realizate in sistem de prestari de servicii pentru persoane fizice in limita individuala prevazuta la art. 342 alin. (1^6) pentru fiecare persoana fizica in parte.
4. Dupa articolul I se introduce un nou articol, articolul I^1, cu urmatorul cuprins:
Articolul I^1
Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din 5 august 2019, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:
(2^1) in sensul prezentului capitol, sunt considerate obligatii bugetare si obligatiile de plata aferente sumelor acordate, in perioada starii de urgenta, cu titlul de imprumut din venituri rezultate din privatizare inregistrate in contul curent general al Trezoreriei Statului, individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si transmise spre recuperare organului fiscal central, care nu privesc sume ce fac obiectul ajutorului de stat.
2. La articolul 3, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 3
(1) Debitorul care doreste sa isi restructureze obligatiile bugetare, potrivit prezentului capitol, are obligatia de a notifica organul fiscal competent cu privire la intentia sa in perioada 8 august-31 octombrie 2019 si in perioada 1 februarie-30 septembrie 2020, precum si in perioada 1 noiembrie 2020-30 septembrie 2021, sub sanctiunea decaderii din dreptul de a mai beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare, si se adreseaza unui expert independent in vederea intocmirii unui plan de restructurare si a testului creditorului privat prudent. Debitorii care inregistreaza obligatii de natura celor prevazute la art. 1 alin. (2^1) depun notificarea pana la data de 31 decembrie 2022 inclusiv, sub sanctiunea decaderii si cu respectarea cerintelor prevazute de prezentul alineat.
3. La articolul 4, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:
(2^1) Prin derogare de la dispozitiile art. 264 din Codul de procedura fiscala, in scopul aplicarii prezentului capitol, se poate aproba conversia in actiuni si pentru obligatiile prevazute la art. 1 alin. (2^1), datorate de debitorii la care statul este actionar integral sau majoritar.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.

de
Stancu AlinaAlina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Facturare comision catre beneficiar din Irlanda
Intrebare:
Firma A, platitoare de tva si impozit pe profit, cumpara produse IBM de la o firma B din Romania, si le vinde catre persoane juridice tot din Romania.
Pentru aceste vanzari realizate de firma A in Romania, furnizorul IBM din Irlanda, ne plateste un comision din vanzare.
Cum emite firma A aceasta factura de comision catre IBM Irlanda ?
se aplica regula generala : art 278alin 2 locul unde este stabilit beneficiarul? IBM a decis sa nu sa dea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim TVA refacturare servicii transport
Intrebare:
Refacturam servicii de transport RO-IT, IT-RO si de manipulare marfa catre un furnizor din Italia.
Serviciile facturate sunt legate de transportul si manipularea unui echipament neconform, care a fost returnat furnizorului in vederea remedierii acestuia. Dupa remediere, acesta a fost retrimis in RO, transportul fiind facturat de o firma de transport din RO , catre noi. Consideram ca refacturarea serviciilor trebuie facuta cu TVA, este corect ? Care sunt obligatiile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Facturare energiei electrica din panouri solare
Intrebare:
Facurare energie de la panouri solare cu accize sau fara? Ce declaratii trebuiesc depuse si exact cu ce suma? ce procent din ce se factureaza ?
Daca detinem panouri solare si pentru ca intram in categoria prosumatori intre 200-400 si Eonul ne-a spus ca trebuie sa facturam catre ei energia neconsumata si data la ei in retea oare trebuie facturate si accize? Sunt scutiri de la accize? Trebuie aplicata taxarea inversa? Va rog sa mi explicati pas cu pas cum se face corect...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie din Danemarca. Factura din SUA
Intrebare:
In luna Octombrie 2025 am primit o factura de la un furnizor din SUA. Factura este in EURO, valoarea facturi cuprinde si transportul. Marfa vine din Danemarca de la o societate inregistrata in scopuri de TVA, are cod valid de TVA. Marfa este o AIC pe care o inregistrez in Decont 300 si Declaratia 390. In Declaratia 390 la furnizor trec firma din SUA cu cod valid de TVA al societati din Danemarca?
Astept raspunsul dumneavoastra.
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie bunuri personale pe firma
Intrebare:
In luna octombrie 2025, administratorul societatii a achizitionat un expressor de cafea din greseala pe numele companiei si achitat cu cardul personal. Factura a fost importata din SPV deoarece la momentul respectiv s-a considerat ca bunul este achizionat pentru companie.
Cum se poate remedia aceasta situatie? Putem factura bunul respectiv catre administrator din moment ce acesta ii apartine? Care este monografia contabila?
Multumim frumos!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<