Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Persoanele care lucreaza in domeniul IT din sectorul public vor putea beneficia de anumite facilitati fiscale incepand cu 1 ianuarie 2023, daca indeplinesc cateva conditii cumulative.
In Monitorul Oficial nr. 1.252 din 23 decembrie 2022 a fost publicat Ordinul comun al ministrului finantelor, ministrului cercetarii, inovarii si digitalizarii, ministrului muncii si solidaritatii sociale si ministrului educatiei nr. 21.813/6.421/2.246/4.433/2022 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator
Conditii pentru ca IT-istii din sectorul public sa poata beneficia de scutirea de impozit pe venit
1. Angajatii operatorilor economici care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei in conformitate cu legislatia in vigoare, al caror obiect de activitate include crearea de programe pentru calculator (cod CAEN 5821, 5829, 6201, 6202, 6209), beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, prevazuta la art. 60 pct. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) posturile pe care sunt angajati corespund listei cuprinzand ocupatiile si activitatile mentionate in anexa, sectiunile 1 si 2;
b) postul face parte dintr-un compartiment specializat de informatica, evidentiat in organigrama angajatorului, cum ar fi: directie, departament, oficiu, serviciu, birou, compartiment sau altele similare;
c) detin o diploma acordata dupa finalizarea unei forme de invatamant superior de lunga durata sau de scurta durata sau detin o diploma acordata dupa finalizarea ciclului I de studii universitare de licenta, eliberata de o institutie de invatamant superior acreditata, sau detin o diploma de bacalaureat si urmeaza cursurile unei institutii de invatamant superior acreditate si presteaza efectiv una dintre activitatile prevazute in anexa;
d) angajatorul a realizat in anul fiscal precedent si a inregistrat distinct in balantele analitice venituri din activitatea de creare de programe pentru calculator destinata comercializarii;
e) veniturile anuale prevazute la lit. d) au o valoare de cel putin echivalentul in lei a 10.000 euro (calculat la cursul de schimb valutar mediu lunar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, aferent fiecarei luni in care s-a inregistrat venitul) pentru fiecare angajat care beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe venit.
Societatile care se infiinteaza in cursul anului fiscal, in vederea beneficierii de facilitatea fiscala prevazuta la pct. 1, sunt exceptate de la indeplinirea conditiei prevazute la pct. 1 lit. d), pentru anul infiintarii si pentru anul fiscal urmator.
Societatile care au facut in cursul anului obiectul unei reorganizari potrivit legii, in vederea beneficierii de facilitatea fiscala prevazuta la pct. 1, sunt exceptate de la indeplinirea conditiei prevazute la pct. 1 lit. d) pentru anul in care s-a produs operatiunea de reorganizare.
De prevederile pct. 1 beneficiaza angajatii ale caror diplome sunt echivalente sau recunoscute, prin structurile de specialitate ale Ministerului Educatiei, la nivelul diplomelor mentionate la pct. 1 lit. c).
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
De prevederile pct. 1 beneficiaza angajatii ale caror diplome sunt echivalate sau recunoscute, prin structurile de specialitate ale Ministerului Educatiei, cu diploma de bacalaureat si care urmeaza cursurile unei institutii de invatamant superior acreditate.
Atentie!
Angajatii din institutiile publice definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru perioada in care desfasoara activitati de creare de programe pentru calculator, potrivit competentelor si atributiilor specifice prevazute in fisa postului, beneficiaza de scutirea de impozit pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, prevazuta la art. 60 pct. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca sunt indeplinite cumulativ si conditiile prevazute la art. 1 alin. (1) lit. b) si c).
Posturile alocate desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator se stabilesc prin act administrativ al conducatorului institutiei publice si se prevad in organigrama angajatorului la care angajatii prevazuti la alin. (1)sunt incadrati.
Conducatorul institutiei publice, in vederea acordarii facilitatii fiscale pentru angajatii prevazuti la alin. (1), prevede in fisa postului cel putin una dintre activitatile prevazute in sectiunea a 2-a a anexei.
Prevederile art. 1 alin. (4) si (5) se aplica in mod corespunzator.
Prin perioada in care desfasoara activitati de creare de programe pentru calculator se intelege durata procesului de creare de programe pentru calculator aprobat de organul de conducere abilitat al angajatorului.
Activitatea de creare de programe pentru calculator, in sensul prevederilor Codului fiscal, reprezinta prestarea efectiva a uneia dintre activitatile de creare de programe pentru calculator corespunzatoare ocupatiilor specifice mentionate in anexa, dupa caz, corespunzatoare fisei postului.
Documentele justificative care se au in vedere la incadrarea persoanelor scutite de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, conform ocupatiilor si activitatilor specifice prevazute in anexa, sunt:
a) actul constitutiv, in cazul operatorilor economici;
b) organigrama angajatorului;
c) fisa postului;
d) copia cu mentiunea „conform cu originalul” a diplomei acordate dupa finalizarea studiilor in invatamantul universitar de lunga/scurta durata, respectiv copia cu mentiunea „conform cu originalul” a diplomei acordate dupa finalizarea ciclului I de studii universitare de licenta, respectiv copia cu mentiunea „conform cu originalul” a documentului de echivalare sau recunoastere a diplomei, eliberat prin structurile de specialitate ale Ministerului Educatiei, pentru angajatii persoane fizice;
e) adeverinta de absolvire a studiilor universitare de licenta, eliberata de institutia de invatamant superior in cauza, in cazul in care diploma de absolvire nu a fost inca eliberata, respectiv copia cu mentiunea „conform cu originalul” a documentului de echivalare sau recunoastere eliberat prin structurile de specialitate ale Ministerului Educatiei, pentru angajatii persoane fizice;
f) copia cu mentiunea „conform cu originalul” a diplomei de bacalaureat, respectiv copia cu mentiunea „conform cu originalul” a atestatului de echivalare sau recunoastere a diplomei, eliberat prin structurile de specialitate ale Ministerului Educatiei, inclusiv pentru angajatii care urmeaza cursurile unei institutii de invatamant superior acreditate;
g) adeverinta care sa ateste faptul ca persoana urmeaza o forma de invatamant superior, in cazul in care angajatul detine diploma de bacalaureat, si documentul de echivalare sau recunoastere, daca este cazul, dar nu a absolvit studii universitare de scurta durata sau studii universitare de lunga durata sau ciclul I al studiilor de licenta. in adeverinta se vor preciza urmatoarele: universitatea, actul normativ prin care universitatea a fost acreditata, facultatea, programul de studii, forma de invatamant, inclusiv anul de studii urmat la data solicitarii, situatia scolara, astfel incat sa se probeze calitatea de student, conform prevederilor legale in vigoare;
h) in cazul in care angajatul detine diploma de bacalaureat si documentul de echivalare sau recunoastere, daca este cazul, dar nu a absolvit studii universitare de scurta durata sau studii universitare de lunga durata sau ciclul I al studiilor de licenta, la finalizarea cu diploma a cursurilor unei institutii de invatamant superior acreditate, angajatorul va solicita copia cu mentiunea „conform cu originalul” a suplimentului de diploma, pentru a exclude perioadele de intrerupere de scolaritate de la acordarea scutirii de la plata impozitului, in cazul in care aceste intreruperi nu au fost declarate de beneficiarul scutirii;
i) copia cu mentiunea „conform cu originalul” a contractului individual de munca/a actului administrativ al conducatorului institutiei publice in baza caruia se exercita raportul de serviciu/raportul de munca;
j) statul de plata intocmit separat pentru angajatii care beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, prevazuta la art. 60 pct. 2 din Codul fiscal;
k) comanda interna, aprobata de organul de conducere abilitat al angajatorului, care atesta solicitarea initierii procesului de creare de programe pentru calculator;
l) balanta analitica in care sa fie reflectate distinct veniturile din activitatea de creare de programe pentru calculator.
Scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, prevazuta la art. 60 pct. 2 din Codul fiscal, se aplica lunar numai pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, obtinute din desfasurarea unei activitati de creare de programe pentru calculator, in baza unui contract individual de munca, raport de serviciu, a unui statut special prevazut de lege sau act de detasare, indiferent de momentul angajarii persoanei care beneficiaza de scutire, si fara a fi conditionata de contributia acesteia la realizarea plafonului minim de venit prevazut la pct. 1 lit. e).
9. Acordarea scutirii de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor constituie responsabilitatea angajatorului/platitorului de venituri.
Important!
1. Prevederile Ordinului nr. 21.813/6.421/2.246/4.433/2022 intra in vigoare la data de 1 a lunii urmatoare publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei (1 ianuarie 2023) si se aplica incepand cu veniturile aferente lunii intrarii in vigoare a ordinului (veniturile aferente lunii decembrie 2022).
2. La data intrarii in vigoare a Ordinului nr. 21.813/6.421/2.246/4.433/2022 se abroga Ordinul ministrului comunicatiilor si societatii informationale, al ministrului educatiei nationale, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului finantelor publice nr. 1.168/2017/3.024/2018/492/2018/3.337/2017 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 52 din 18 ianuarie 2018.
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
SCUTIRI FISCALE in IT. Cum se determina impozitul scutit in cazul salariilor peste plafonul de 10.000 lei?Articole similare
Reduceri comerciale acordate. Tratament contabil si fiscal. Este afectata baza de impozitare pe veniturile microintreprinderilor?Firme care au omis inregistrarea impozitului micro in contabilitate. Cum poate fi corectata aceasta situatie?Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate. Profita de oferta: Consultanta personalizata GRATUITAFacilitati fiscale acordate pentru companii care activeaza in domeniul ITDarea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVAUltimele articole
Modificari IMPORTANTE aduse impozitului pe profit, suplimentar si pe veniturile microSituatii financiare nedepuse la timp. De cand trece microintreprinderea la impozit pe profitCalendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiBolos: Bonificatia de 3% acordata celor bun-platnici ar putea fi permanentaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"