Tags: bugetul asigurarilor sociale, bugetul asigurarilor sociale 2021
Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica, pe site-ul oficial, Proiectul de Lege pentru bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2021.
Conform Expunerii de motive, propunerile care au stat la baza constructiei bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2021 au in vedere prognoza indicatorilor macroeconomici pentru anii 2021-2024, incadrarea cheltuielilor bugetare in cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetara a Guvernului pentru perioada 2021-2023, precum si finantarea masurilor de protectie sociala in contextul pandemiei provocate de coronavirusul SARS-CoV-2, a caror aplicabilitate a fost prelungita pana la data 30 iunie 2021, aprobate prin urmatoarele acte normative:
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.211/2020 privind prelungirea aplicarii unor masuri de protectie sociala adoptate in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.220/2020 privind aplicarea unor masuri de protectie sociala dupa 1 ianuarie 2021 in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea unor acte normative
Totodata, obiectivele importante ale constructiei bugetare pe anul 2021 sunt aplicarea prevederilor legislatiei din domeniul asigurarilor sociale, respectiv:
-Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare;
-Legea nr.346/2002, republicata, privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
-Legea nr.200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare;
La elaborarea bugetului asigurarilor sociale de stat si al asigurarilor pentru somaj pe anul 2021 s-au avut in vedere urmatoarele:
-valoarea punctului de pensie de 1.442 lei, astfel cum a fost majorat cu 14% la 1 septembrie 2020;
-cresterea castigului salarial mediu brut in anul 2021 la 5.380 lei, fata de 5.150 lei estimat pentru anul 2020 si 4.853 lei realizat in anul 2019;
-cresterea numarului de someri inregistrati, ajungandu-se astfel la finele anului 2021 la 310 mii persoane, de la 305 mii persoane la finele anului 2020;
-cresterea ratei somajului inregistrat, ajungandu-se astfel la finele anului 2021 la 3,6% fata de 3,5% la finele anului 2020;
Prin proiectul Legii bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2021 s-au propus, pe langa prevederile si autorizarile privind veniturile si cheltuielile pentru bugetele asigurarilor sociale de stat, asigurarilor pentru somaj, sistemului de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, fondurilor externe nerambursabile, bugetele institutiilor publice finantate partial din venituri proprii, si urmatoarele reglementari specifice exercitiului bugetar al acestui an:
-castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat;
-cuantumul ajutorului de deces in cazul asiguratului sau pensionarului, precum si in cazul unui membru de familie al acestora;
-coeficientul aplicat asupra sumelor platite din bugetul asigurarilor sociale de stat si respectiv din bugetul asigurarilor pentru somaj in functie de care se stabilesc cheltuielile pentru transmiterea si plata drepturilor de asigurari sociale la domiciliul beneficiarilor;
-tariful pentru un talon de plata la domiciliul beneficiarilor in situatia in care acestia opteaza pentru plata drepturilor de asigurari sociale in cont curent sau in cont de card;
-cota contributiei pentru persoanele care se asigura facultativ in sistemul asigurarilor pentru somaj. in conformitate cu prevederile art.29 din Legea nr.76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, cota care se aloca bugetului asigurarilor pentru somaj conform art.220^6 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, din contributia asiguratorie pentru munca, se poate modifica prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru persoanele asigurate facultativ in sistemul asigurarilor pentru somaj.
Totodata prin proiectul de act normativ sunt cuprinse dispozitii referitoare la proiectele cu finantare din fonduri externe nerambursabile, respectiv:
-se autorizeaza ordonatorul principal de credite sa introduca, in anexele la bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj si in bugetele institutiilor finantate partial din bugetul asigurarilor pentru somaj, dupa caz, proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020, in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/2015;
-se autorizeaza ordonatorul principal de credite sa efectueze virari de credite bugetare si credite de angajament in cadrul proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile postaderare aflate in derulare;
-asigurarea fondurilor necesare la titlul 58 “Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020”, pentru finantarea proiectelor noi si a celor aflate in implementare cu incadrarea in nivelul total al cheltuielilor aprobate prin bugetul asigurarilor sociale de stat sau bugetul asigurarilor pentru somaj, dupa caz.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Neplatitor achizitie intracomunitara de bunuri
Intrebare:
Societate nou infiintata cu cod caen 1610 Taierea si rinduirea lemnului doreste sa faca o achizitie intracomunitara de la un furnizor din Polonia inregistrat cu cod valid in vies pentru achizitionarea unui utilaj pe care il va utiliza in activitatea economica. Valoarea utilajului care urmeaza sa fie achizitionat este de aproximatin 30000 euro. Cum imi recomandati sa procedez? Sa obtin cod special de TVA si voi fi obligata la plata TVA -ului in Romania? ( ceea ce ar reprezenta o suma...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Vanzarea unei ramuri de activitate: tratament TVA si reguli privind tranzactiile intre afiliati
Intrebare:
Speta este despre o tranzactie de vanzare a unei divizii de busines activitate de productie, care include active imobilizate (teren, cladire, utilaje, obiecte de inventare, piese de schimb), transfer de personal salarial, vanzare de active circulate(stocuri de produse finite, de materii prime si materiale consumabile). Tranzactia are loc intre 2 persoane juridice inregistrate in Romania si platitoare de TVA. Persoana juridica vanzatoare A, 100% capital romanesc infiintata in 2000,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Depunere D107 fundatie
Intrebare:
O Fundatie fara scop economic primeste sponsorizari de la persoane juridice platitoare de impozit peprofit si la randul ei ofera sponsorizari si mecenate catre alte asociatii, fundatii si persoane fizice. Intrebare: Fundatia are obligatia depunerii declaratiei 107 privind sponsorizarile acordate? Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Refacturare livrare in UE bunuri achizitionate din Romania
Intrebare:
Societatea comerciala A cu sediul in Romania, platitoare de TVA, a incheiat un contract cu un furnizor local (platitor de TVA) pentru achizitia unor produse de marketing necesare societatii comerciale B cu sediul in Bulgaria, platitoare de TVA (societatile comerciale A si B fac parte din acelasi grup de firme).
Produsele de marketing au fost livrate de catre furnizorul local direct societatii din Bulgaria B si facturate catre societatea A din Romania. Societatea A va...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Nerezident Turcia prestari servicii on line
Intrebare:
Am rugamintea sa ma ajutati cu opinia dvs.privind necesitatea/sau nu, a retinerii la sursa a impozitului (inclusiv cota de impozit) pentru un serviciu prestat de un nerezident din Turcia, de la care vom obtine certificat de rezidenta fiscala valabil in anul prestarii.
Prestatorul din Turcia a intrat on-line si a prestat servicii de modificare a soft-ului utilizat de beneficiar in productie, prin efectuarea unei revizii a instalatiei de automatizare a morii si integrarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<