Tags: bugetul asigurarilor sociale, bugetul asigurarilor sociale 2021
Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica, pe site-ul oficial, Proiectul de Lege pentru bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2021.
Conform Expunerii de motive, propunerile care au stat la baza constructiei bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2021 au in vedere prognoza indicatorilor macroeconomici pentru anii 2021-2024, incadrarea cheltuielilor bugetare in cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetara a Guvernului pentru perioada 2021-2023, precum si finantarea masurilor de protectie sociala in contextul pandemiei provocate de coronavirusul SARS-CoV-2, a caror aplicabilitate a fost prelungita pana la data 30 iunie 2021, aprobate prin urmatoarele acte normative:
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.211/2020 privind prelungirea aplicarii unor masuri de protectie sociala adoptate in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.220/2020 privind aplicarea unor masuri de protectie sociala dupa 1 ianuarie 2021 in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea unor acte normative
Totodata, obiectivele importante ale constructiei bugetare pe anul 2021 sunt aplicarea prevederilor legislatiei din domeniul asigurarilor sociale, respectiv:
-Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare;
-Legea nr.346/2002, republicata, privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
-Legea nr.200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare;
La elaborarea bugetului asigurarilor sociale de stat si al asigurarilor pentru somaj pe anul 2021 s-au avut in vedere urmatoarele:
-valoarea punctului de pensie de 1.442 lei, astfel cum a fost majorat cu 14% la 1 septembrie 2020;
-cresterea castigului salarial mediu brut in anul 2021 la 5.380 lei, fata de 5.150 lei estimat pentru anul 2020 si 4.853 lei realizat in anul 2019;
-cresterea numarului de someri inregistrati, ajungandu-se astfel la finele anului 2021 la 310 mii persoane, de la 305 mii persoane la finele anului 2020;
-cresterea ratei somajului inregistrat, ajungandu-se astfel la finele anului 2021 la 3,6% fata de 3,5% la finele anului 2020;
Prin proiectul Legii bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2021 s-au propus, pe langa prevederile si autorizarile privind veniturile si cheltuielile pentru bugetele asigurarilor sociale de stat, asigurarilor pentru somaj, sistemului de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, fondurilor externe nerambursabile, bugetele institutiilor publice finantate partial din venituri proprii, si urmatoarele reglementari specifice exercitiului bugetar al acestui an:
-castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat;
-cuantumul ajutorului de deces in cazul asiguratului sau pensionarului, precum si in cazul unui membru de familie al acestora;
-coeficientul aplicat asupra sumelor platite din bugetul asigurarilor sociale de stat si respectiv din bugetul asigurarilor pentru somaj in functie de care se stabilesc cheltuielile pentru transmiterea si plata drepturilor de asigurari sociale la domiciliul beneficiarilor;
-tariful pentru un talon de plata la domiciliul beneficiarilor in situatia in care acestia opteaza pentru plata drepturilor de asigurari sociale in cont curent sau in cont de card;
-cota contributiei pentru persoanele care se asigura facultativ in sistemul asigurarilor pentru somaj. in conformitate cu prevederile art.29 din Legea nr.76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, cota care se aloca bugetului asigurarilor pentru somaj conform art.220^6 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, din contributia asiguratorie pentru munca, se poate modifica prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru persoanele asigurate facultativ in sistemul asigurarilor pentru somaj.
Totodata prin proiectul de act normativ sunt cuprinse dispozitii referitoare la proiectele cu finantare din fonduri externe nerambursabile, respectiv:
-se autorizeaza ordonatorul principal de credite sa introduca, in anexele la bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj si in bugetele institutiilor finantate partial din bugetul asigurarilor pentru somaj, dupa caz, proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020, in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/2015;
-se autorizeaza ordonatorul principal de credite sa efectueze virari de credite bugetare si credite de angajament in cadrul proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile postaderare aflate in derulare;
-asigurarea fondurilor necesare la titlul 58 “Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020”, pentru finantarea proiectelor noi si a celor aflate in implementare cu incadrarea in nivelul total al cheltuielilor aprobate prin bugetul asigurarilor sociale de stat sau bugetul asigurarilor pentru somaj, dupa caz.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici
Intrebare:
In stabilirea veniturilor care intra in sfera TVA (in plafon 300.000) la un ONG care desfasoara si activitati economice, se analizeaza doar veniturile cu scop patrimonial? Adica nimic din cele cuprinse in bilant in F 20 rand 01 Venituri din activitati fara scop patrimonial - total?
In speta, ONG-ul nostru are venituri din donatii si sponsorizari precum si din venituri pentru care se datoreaza impozit spectacol (care sunt cuprinse in totalul mentionat mai sus) precum si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie apartamente in vederea revanzarii
Intrebare:
Un SRL platitor de tva si impozit pe profit avand CAEN 6810, nou infiintat, a achizitionat 2 imobile in vederea revanzarii. Momentan nu intentioneaza sa revanda aceste imobile, ci asteapta sa vada evolutia pietei (o perioada nedeterminata). La achizitie, s-a aplicat taxare inversa. Avand in vedere ca SRL nu are decat cheltuieli de intretinere ale imobilelor, este corect fiscal sa inregistreze si cheltuiala cu amortizarea, avand in vedere ca o perioada de timp nu va avea venit?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura despagubire marfa deteriorata la transport
Intrebare:
Societatea noastra a vandut marfa unui client. In timpul transportului, marfa a fost deteriorata de catre transportator (costul de transport este asigurat de catre societatea noastra avand contract cu furnizorul de transport).
Ce factura trebuie sa emit transportatorului pentru prejudiciul adus? Cum se emite aceasta factura? Ce explicatii se scriu?
Cum se face descarcarea de gestiune (mentionez ca marfa a ramas la transportator)?
Care sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustarea bazei impozabile a TVA
Intrebare:
O Societate de avocati a facturat in 2018 un client pe care nu l-a incasat.
1. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata integral creanta. Se poate face ajustare de TVA?
2. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata pe jumatate creanta, Cum se face ajustarea de TVA? Tehnic, se intocmeste factura de stornare aferenta partii neaccepte? la Beneficiar se trece Clientul si se transmite in RO e-Factura sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare si plata impozit venit din chirii
Intrebare:
O persoana fizica are un contract de inchiriere cu o persoana juridica. PF nu a declarat in Declaratia Unica pe estimat 2024 niciun contract de inchiriere modificandu-se legislatia si obligatia retinerii la sursa fiind pentru PJ. Doar ca PJ nu a achitat in anul 2024 chiria (trece printr-o perioada de investitii, exista clauza in contract in cazul se precizeaza ca se va achita chiria in functie de lichiditatile chiriasului PJ). Ce obligatii are PF pentru anul 2024, ar trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<