Tags: lwgw responsabilitatii fiscal-bugetare, legea 69/2010, mfp
Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un nou proiect de lege pentru modificarea si completarea Legii responsabilitatii fiscal-bugetara, nr. 69/2010.
Legea responsabilitatii fiscal-bugetara (LRF) are 3 obiective principale:
• asigurarea si mentinerea disciplinei fiscal-bugetare, a transparentei si sustenabilitatii pe termen mediu si lung a finantelor publice;
• gestionarea eficienta a finantelor publice pentru a servi interesul public pe termen lung, asigurarea prosperitatii economice si ancorarea politicilor fiscal-bugetare intr-un cadru durabil.
Se estimeaza ca imbunatatirea calitatii si transparentei politicii bugetare va avea o influenta pozitiva asupra mediului de afaceri.
Asadar, prin Proiectul de act normativ pus in dezbatere publica se prevad urmatoarele modificari si completari ale
LRF, nr. 69/2010, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.330 din 14 mai 2015:
1. La articolul 12, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin.(2), cu urmatorul cuprins:
„(2) In cazul in care nu se respecta regula stabilita la alin.(1) lit. d), iar aceasta nerespectare determina in mod direct sau este in stransa corelatie cu o deviere constatata de la obiectivul bugetar pe termen mediu sau de la calendarul de ajustare catre acesta, se aplica dispozitiile cuprinse la art. 14 din prezenta lege”.
2. La articolul 28, litera e) a punctului 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„e) metodologiile, ipotezele si parametrii relevanti care stau la baza prognozelor macroeconomice;”
3. La articolul 29, dupa litera e) a alineatului (2) se introduc doua noi litere, lit. f) si lit. g), cu urmatorul cuprins:
„f) metodologiile, ipotezele si parametrii relevanti care stau la baza prognozelor bugetare.”
„g) o evaluare a modalitatii probabile in care politicile fiscal-bugetare avute in vedere, vor afecta sustenabilitatea pe termen lung a finantelor publice, avand in vedere impactul lor direct pe termen lung asupra finantelor administratiei publice.”
4. La articolul 29, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin.(21), cu urmatorul cuprins:
„(21) Prognozele bugetare sunt comparate cu
previziunile cele mai recente ale Comisiei Europene si, dupa caz, cu cele ale altor organisme independente. Diferentele semnificative dintre scenariul bugetar ales si previziunile Comisiei Europene sunt descrise si motivate, in special daca nivelul sau cresterea variabilelor din ipotezele externe se indeparteaza in mod semnificativ de valorile mentionate in previziunile Comisiei Europene.”
Extras din expunerea de motive:
1. Schimbari preconizate
Avand in vedere pozitia Comisiei Europene, precum si intentia acesteia de a declansa o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor de stat membru, se propune modificarea/completarea Legii responsabilitatii fiscal-bugetare nr.69/2010 republicata (LRF), pentru a corecta situatiile de transpunere incompleta a Directivei 2011/85/UE (in continuare denumita directiva), identificate de institutia UE in contextul dosarului EU PILOT 8829/16/ECFI.
Astfel, prin adoptarea prezentului proiect de act normativ sunt vizate urmatoarele schimbari fata de situatia curenta:
I. Completarea LRF cu o prevedere expresa referitoare la o comparatie a prognozelor bugetare nationale cu previziunile bugetare ale Comisiei in ceea ce priveste cadrul bugetar pe termen mediu, in conformitate cu art.4 alin.(1) din Directiva. Aceasta completare se realizeaza prin punctul 4 al art.I din proiectul de act normativ. (Se raspunde la constatarea de la primul punct din concluziile Comisiei Europene formulate in contextul dosarului EU PILOT 8829/16/ECFI)
II. Modificarea (in cazul prognozelor macroeconomice) si completarea (in cazul prognozelor bugetare) LRF cu prevederi clare privind publicarea metodologiilor, ipotezelor si parametrilor relevanti care stau la baza acestor prognoze, pentru transpunerea completa a prevederilor art.4 alin.(5) din Directiva. Aceasta se realizeaza prin punctul 2 si punctul 3 ale art.I din proiectul de act normativ. (Se raspunde la constatarea de la al doilea punct din concluziile Comisiei Europene formulate in contextul dosarului EU PILOT 8829/16/ECFI)
III. Completarea LRF cu o prevedere expresa referitoare la consecintele nerespectarii regulilor fiscale numerice in ceea ce priveste regula privind cresterea anuala a cheltuielilor administratiei publice. Dat fiind scopul regulii de crestere a cheltuielilor bugetare – si anume sprijinirea respectarii Obiectivului Bugetar pe Termen Mediu (in limba engleza: MTO) – precum si corelatia stransa si direct proportionala intre (i) raportul dintre rata de crestere a cheltuielilor administratiei publice si rata de referinta pe termen mediu a cresterii PIB potential pe de o parte si (ii) deficitul structural anual pe de alta parte (cheltuielile administratiei publice sunt parte integranta din formula de calcul a soldului structural anual al administratiei publice), s-a ales varianta reglementarii unor consecinte unice in cazul nerespectarii celor doua reguli. Aceasta se realizeaza prin punctul 1 al art.I din proiectul de act normativ si se asigura astfel transpunerea completa a prevederilor art.6 alin.(1) lit.(c) din Directiva. (Se raspunde la constatarea de la al treilea punct din concluziile Comisiei Europene formulate in contextul dosarului EU PILOT 8829/16/ECFI).
IV. Completarea LRF cu o prevedere expresa prin care sa se asigure transpunerea completa a prevederilor art.9 alin.(2) lit.(d) din Directiva. Astfel, evaluarea impactului politicilor fiscal-bugetare pe termen mediu asupra sustenabilitatii pe termen lung a finantelor publice este reglementata prin punctul 3 al art.I din proiectul de act normativ.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Numerotare facturi
Intrebare:
Avem situatia in care la inceput de an s-a alocat o plaja de numere, pentru facturi, incepand cu Serie FF24, nr 001, fara a se specifica ultimul numar. Mentionez ca combinatia stabilita, serie nr., se foloseste doar pentru anul 2024. Este corect?
Daca da, cum declaram in 394, aferent lunii decembrie 2024 aceasta serie, pe care n-o vom mai utiliza si in 2025 (ultima factura emisa in 2024 avand nr FF24 501)?
Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<ICAS si IMCA 2024
Intrebare:
Suntem o societate de transport marfa care a realizat o cifra de afaceri de peste 50 mil euro la 31.12.2023, dar care desfasfasoara si activitati in zona de petrol si gaze. Ponderea veniturilor din activitatea de comercializare combustibil pe cod CAEN 4730 este de 5,76% in anul 2024.
Pe parcursul anului 2024, la termenele de declarare a impozitului pe profit, firma a calculat si declarat IMCA 1%, acesta fiind mai mare din calculul comparativ dintre impozit pe profit si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie si revanzare energie electrica
Intrebare:
Nu am gasit in lista dvs. de coduri CAEN si codul 3516 - DEPOZITARE ENERGIE ELECTRICA de aceea am ales alt cod apropiat. Care este regimul fiscal pentru depozitarea energiei electrice, mentionez ca aceasta societate cumpara energia electrica, o depoziteaza in spatiul (terenul) pe care il detine si apoi o revinde - ca si cand ar fi o marfa. Este corecta aceasta abordare? Ce presupune din punct de vedere fiscal, al declaratiilor, accize sau alte taxe? Va multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cresterea capitalurilor proprii
Intrebare:
Un SRL din Romania detinut 100% de o entitate din Germania, parte a unui grup international, la inchiderea trimestrului II., la data de 31.12.2024, are capitalul propriu /capitalul social subscris de 42.86 %. Societatea are rezultat curent negativ si pierderea va mai creste pana la sfarsitul anului financiar (30.06.2025).
Ce posibilitati fiscale avem ca anul financiar sa il inchidem cu un procent de peste 50%?
Rezultatele de la data de 31.12.2024 sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Eroare SAF-T
Intrebare:
Clientii firmei sunt persoane fizice straine, intracomunitare si extracomunitare, al caror CNP sau NIF nu sunt cunoscute, doar adresa, localitatea si tara. Am primit urmatoarea eroare: E: MasterFiles (1) sectiune Customers (1) sectiune Customer (1) sectiune CompanyStructure (1) sectiune Address (1) sectiune Country (1)
eroare atribut: atribut prezent, dar vid nepermis, nu stiu ce trebuie sa fac sa corectez aceasta eroare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Organizare eventimente. Tratament tva
Intrebare:
O societate cu domeniul principal de activitate Restaurante cod caen 5610 si care desfasoara si activitate de organizare evenimente poate sa factureze clientului separata chiria salii de evenimente fara tva si serviciile de restaurant aferente evenimentului cu cota de 19 si 9% dupa caz?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<