Tags: lwgw responsabilitatii fiscal-bugetare, legea 69/2010, mfp
Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un nou proiect de lege pentru modificarea si completarea Legii responsabilitatii fiscal-bugetara, nr. 69/2010.
Legea responsabilitatii fiscal-bugetara (LRF) are 3 obiective principale:
• asigurarea si mentinerea disciplinei fiscal-bugetare, a transparentei si sustenabilitatii pe termen mediu si lung a finantelor publice;
• gestionarea eficienta a finantelor publice pentru a servi interesul public pe termen lung, asigurarea prosperitatii economice si ancorarea politicilor fiscal-bugetare intr-un cadru durabil.
Se estimeaza ca imbunatatirea calitatii si transparentei politicii bugetare va avea o influenta pozitiva asupra mediului de afaceri.
Asadar, prin Proiectul de act normativ pus in dezbatere publica se prevad urmatoarele modificari si completari ale
LRF, nr. 69/2010, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.330 din 14 mai 2015:
1. La articolul 12, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin.(2), cu urmatorul cuprins:
„(2) In cazul in care nu se respecta regula stabilita la alin.(1) lit. d), iar aceasta nerespectare determina in mod direct sau este in stransa corelatie cu o deviere constatata de la obiectivul bugetar pe termen mediu sau de la calendarul de ajustare catre acesta, se aplica dispozitiile cuprinse la art. 14 din prezenta lege”.
2. La articolul 28, litera e) a punctului 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„e) metodologiile, ipotezele si parametrii relevanti care stau la baza prognozelor macroeconomice;”
3. La articolul 29, dupa litera e) a alineatului (2) se introduc doua noi litere, lit. f) si lit. g), cu urmatorul cuprins:
„f) metodologiile, ipotezele si parametrii relevanti care stau la baza prognozelor bugetare.”
„g) o evaluare a modalitatii probabile in care politicile fiscal-bugetare avute in vedere, vor afecta sustenabilitatea pe termen lung a finantelor publice, avand in vedere impactul lor direct pe termen lung asupra finantelor administratiei publice.”
4. La articolul 29, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin.(21), cu urmatorul cuprins:
„(21) Prognozele bugetare sunt comparate cu
previziunile cele mai recente ale Comisiei Europene si, dupa caz, cu cele ale altor organisme independente. Diferentele semnificative dintre scenariul bugetar ales si previziunile Comisiei Europene sunt descrise si motivate, in special daca nivelul sau cresterea variabilelor din ipotezele externe se indeparteaza in mod semnificativ de valorile mentionate in previziunile Comisiei Europene.”
Extras din expunerea de motive:
1. Schimbari preconizate
Avand in vedere pozitia Comisiei Europene, precum si intentia acesteia de a declansa o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor de stat membru, se propune modificarea/completarea Legii responsabilitatii fiscal-bugetare nr.69/2010 republicata (LRF), pentru a corecta situatiile de transpunere incompleta a Directivei 2011/85/UE (in continuare denumita directiva), identificate de institutia UE in contextul dosarului EU PILOT 8829/16/ECFI.
Astfel, prin adoptarea prezentului proiect de act normativ sunt vizate urmatoarele schimbari fata de situatia curenta:
I. Completarea LRF cu o prevedere expresa referitoare la o comparatie a prognozelor bugetare nationale cu previziunile bugetare ale Comisiei in ceea ce priveste cadrul bugetar pe termen mediu, in conformitate cu art.4 alin.(1) din Directiva. Aceasta completare se realizeaza prin punctul 4 al art.I din proiectul de act normativ. (Se raspunde la constatarea de la primul punct din concluziile Comisiei Europene formulate in contextul dosarului EU PILOT 8829/16/ECFI)
II. Modificarea (in cazul prognozelor macroeconomice) si completarea (in cazul prognozelor bugetare) LRF cu prevederi clare privind publicarea metodologiilor, ipotezelor si parametrilor relevanti care stau la baza acestor prognoze, pentru transpunerea completa a prevederilor art.4 alin.(5) din Directiva. Aceasta se realizeaza prin punctul 2 si punctul 3 ale art.I din proiectul de act normativ. (Se raspunde la constatarea de la al doilea punct din concluziile Comisiei Europene formulate in contextul dosarului EU PILOT 8829/16/ECFI)
III. Completarea LRF cu o prevedere expresa referitoare la consecintele nerespectarii regulilor fiscale numerice in ceea ce priveste regula privind cresterea anuala a cheltuielilor administratiei publice. Dat fiind scopul regulii de crestere a cheltuielilor bugetare – si anume sprijinirea respectarii Obiectivului Bugetar pe Termen Mediu (in limba engleza: MTO) – precum si corelatia stransa si direct proportionala intre (i) raportul dintre rata de crestere a cheltuielilor administratiei publice si rata de referinta pe termen mediu a cresterii PIB potential pe de o parte si (ii) deficitul structural anual pe de alta parte (cheltuielile administratiei publice sunt parte integranta din formula de calcul a soldului structural anual al administratiei publice), s-a ales varianta reglementarii unor consecinte unice in cazul nerespectarii celor doua reguli. Aceasta se realizeaza prin punctul 1 al art.I din proiectul de act normativ si se asigura astfel transpunerea completa a prevederilor art.6 alin.(1) lit.(c) din Directiva. (Se raspunde la constatarea de la al treilea punct din concluziile Comisiei Europene formulate in contextul dosarului EU PILOT 8829/16/ECFI).
IV. Completarea LRF cu o prevedere expresa prin care sa se asigure transpunerea completa a prevederilor art.9 alin.(2) lit.(d) din Directiva. Astfel, evaluarea impactului politicilor fiscal-bugetare pe termen mediu asupra sustenabilitatii pe termen lung a finantelor publice este reglementata prin punctul 3 al art.I din proiectul de act normativ.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Promotii vanzare produse 1+1 acordate prin distribuitori
Intrebare:
O societate comerciala hotaraste printr-o decizie interna a administratorilor, implementarea unei promotii de 1+1 gratis pentru stimularea vanzarii.
Acesta promotie este implementata cu ajutorul distribuitorilor in sensul in care produsele pleaca de la societatea comerciala la distribuitori care ulterior ofera clientilor finali, persoane fizice un produs gratuit la unul cumparat.
Care este monografia contabila, documentele fiscale necesare, regim...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistari decizie de impunere
Intrebare:
In urma unui control fiscal s-a ajuns la concluzia ca am incadrat gresit niste mijloace fixe, ce nu se incadreaza la subgrupa 2.1 sau clasa 2.2.9 din catalogul mijloacelor fixe si nu beneficiaza de facilitatea privind profitul reinvestit.
Inregistrarile facute de mine sunt urmatoarele:
1171 = 4411 78.770 impozit pe profit stabilit suplimentat conf Dec Impunere
4411 = 5121 78.770 plata impozitului pe profit
129 = 1061 -78.770...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plafoane grad de indatorare. Cursul valutar utilizat
Intrebare:
O companie platitoare de impozit pe profit care are imprumuturi de la grup ce curs de schimb are trebui sa ia in considerare la aplicarea art 40.2 alin (4) din Codul Fiscal unde se specifica: Cursul de schimb utilizat pentru determinarea echivalentul in lei a plafoanelor respective este cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru ultima zi a trimestrului/anului fiscal.
Cursul pentru ultima zi este cursul publicat in ultima zi sau cel valabil in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cota TVA aplicabila livrare imobil
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu un raspuns concret:
Speta este vanzarea unui imobil tip casa 120 mp suprafata utila; valoarea 735000 lei (148.704 000 euro) pret cu TVA calculat de 5%.
In cazul unei promisiuni de vanzare facuta in 2022 si cu un avans achitat la acel moment de 25%.
Vanzarea imobilului se va face in luna iulie 2025.
Intrebarea este: care este cota de TVA corecta de calculat la accest moment, in iunie 2025? Se incadreaza la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura si bon fiscal, bransamete de apa si canalizare
Intrebare:
Un ONG, care are si activitate economica, face bransamente de apa si canalizare, si la persoane fizice, pe baza de contract si factura, cod factura 751, incasarile facandu-se pana acum cu casa de marcat, pe baza bonului, dar Finantele inregistreaza aceste bonuri ca venituri si TVA, dubland astfel suma TVA-ului si ne vin notificari. Intrebarea este daca putem sa emitem la persoanele fizice chitanta de incasare in locul bonului. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<