Tags: lwgw responsabilitatii fiscal-bugetare, legea 69/2010, mfp
Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un nou proiect de lege pentru modificarea si completarea Legii responsabilitatii fiscal-bugetara, nr. 69/2010.
Legea responsabilitatii fiscal-bugetara (LRF) are 3 obiective principale:
• asigurarea si mentinerea disciplinei fiscal-bugetare, a transparentei si sustenabilitatii pe termen mediu si lung a finantelor publice;
• gestionarea eficienta a finantelor publice pentru a servi interesul public pe termen lung, asigurarea prosperitatii economice si ancorarea politicilor fiscal-bugetare intr-un cadru durabil.
Se estimeaza ca imbunatatirea calitatii si transparentei politicii bugetare va avea o influenta pozitiva asupra mediului de afaceri.
Asadar, prin Proiectul de act normativ pus in dezbatere publica se prevad urmatoarele modificari si completari ale
LRF, nr. 69/2010, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.330 din 14 mai 2015:
1. La articolul 12, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin.(2), cu urmatorul cuprins:
„(2) In cazul in care nu se respecta regula stabilita la alin.(1) lit. d), iar aceasta nerespectare determina in mod direct sau este in stransa corelatie cu o deviere constatata de la obiectivul bugetar pe termen mediu sau de la calendarul de ajustare catre acesta, se aplica dispozitiile cuprinse la art. 14 din prezenta lege”.
2. La articolul 28, litera e) a punctului 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„e) metodologiile, ipotezele si parametrii relevanti care stau la baza prognozelor macroeconomice;”
3. La articolul 29, dupa litera e) a alineatului (2) se introduc doua noi litere, lit. f) si lit. g), cu urmatorul cuprins:
„f) metodologiile, ipotezele si parametrii relevanti care stau la baza prognozelor bugetare.”
„g) o evaluare a modalitatii probabile in care politicile fiscal-bugetare avute in vedere, vor afecta sustenabilitatea pe termen lung a finantelor publice, avand in vedere impactul lor direct pe termen lung asupra finantelor administratiei publice.”
4. La articolul 29, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin.(21), cu urmatorul cuprins:
„(21) Prognozele bugetare sunt comparate cu
previziunile cele mai recente ale Comisiei Europene si, dupa caz, cu cele ale altor organisme independente. Diferentele semnificative dintre scenariul bugetar ales si previziunile Comisiei Europene sunt descrise si motivate, in special daca nivelul sau cresterea variabilelor din ipotezele externe se indeparteaza in mod semnificativ de valorile mentionate in previziunile Comisiei Europene.”
Extras din expunerea de motive:
1. Schimbari preconizate
Avand in vedere pozitia Comisiei Europene, precum si intentia acesteia de a declansa o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor de stat membru, se propune modificarea/completarea Legii responsabilitatii fiscal-bugetare nr.69/2010 republicata (LRF), pentru a corecta situatiile de transpunere incompleta a Directivei 2011/85/UE (in continuare denumita directiva), identificate de institutia UE in contextul dosarului EU PILOT 8829/16/ECFI.
Astfel, prin adoptarea prezentului proiect de act normativ sunt vizate urmatoarele schimbari fata de situatia curenta:
I. Completarea LRF cu o prevedere expresa referitoare la o comparatie a prognozelor bugetare nationale cu previziunile bugetare ale Comisiei in ceea ce priveste cadrul bugetar pe termen mediu, in conformitate cu art.4 alin.(1) din Directiva. Aceasta completare se realizeaza prin punctul 4 al art.I din proiectul de act normativ. (Se raspunde la constatarea de la primul punct din concluziile Comisiei Europene formulate in contextul dosarului EU PILOT 8829/16/ECFI)
II. Modificarea (in cazul prognozelor macroeconomice) si completarea (in cazul prognozelor bugetare) LRF cu prevederi clare privind publicarea metodologiilor, ipotezelor si parametrilor relevanti care stau la baza acestor prognoze, pentru transpunerea completa a prevederilor art.4 alin.(5) din Directiva. Aceasta se realizeaza prin punctul 2 si punctul 3 ale art.I din proiectul de act normativ. (Se raspunde la constatarea de la al doilea punct din concluziile Comisiei Europene formulate in contextul dosarului EU PILOT 8829/16/ECFI)
III. Completarea LRF cu o prevedere expresa referitoare la consecintele nerespectarii regulilor fiscale numerice in ceea ce priveste regula privind cresterea anuala a cheltuielilor administratiei publice. Dat fiind scopul regulii de crestere a cheltuielilor bugetare – si anume sprijinirea respectarii Obiectivului Bugetar pe Termen Mediu (in limba engleza: MTO) – precum si corelatia stransa si direct proportionala intre (i) raportul dintre rata de crestere a cheltuielilor administratiei publice si rata de referinta pe termen mediu a cresterii PIB potential pe de o parte si (ii) deficitul structural anual pe de alta parte (cheltuielile administratiei publice sunt parte integranta din formula de calcul a soldului structural anual al administratiei publice), s-a ales varianta reglementarii unor consecinte unice in cazul nerespectarii celor doua reguli. Aceasta se realizeaza prin punctul 1 al art.I din proiectul de act normativ si se asigura astfel transpunerea completa a prevederilor art.6 alin.(1) lit.(c) din Directiva. (Se raspunde la constatarea de la al treilea punct din concluziile Comisiei Europene formulate in contextul dosarului EU PILOT 8829/16/ECFI).
IV. Completarea LRF cu o prevedere expresa prin care sa se asigure transpunerea completa a prevederilor art.9 alin.(2) lit.(d) din Directiva. Astfel, evaluarea impactului politicilor fiscal-bugetare pe termen mediu asupra sustenabilitatii pe termen lung a finantelor publice este reglementata prin punctul 3 al art.I din proiectul de act normativ.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Autofactura primita de la furnizorul de energie electrica
Intrebare:
Suntem un ONG care am achizitionat panouri fotovoltaice pentru CENTRUL EDUCATIONAL construit si finantat de catre noi. Achizitia acestuia a avut loc de pe codul fiscal fara tva.
Acum primim autofactura emisa de EON cu mentiune tva zero. Dar in anul 2024 ne-am inregistrat ONG-ul cu cod de tva (am primit alt cod fiscal decat cel de baza) in speranta dezvoltarii unor activitati economice care sa ne sprijine in actiunile noastre sociale. Unde trebuie inregistrate...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Vanzare pensiune proprietar persoana fizica
Intrebare:
Subsemnata, Mihaela Mateescu si mama mea, Vranau Olga detinem ca persoane fizice cladirea conform extras CF atasat. Am schimbat de anul trecut destinatia cladirii din casa locuit in pensiune pentru ca sa se intre in legalitate si sa se poata autoriza activitate cazare pe acest imobil pt firma din contract comodat care apare in extras. Imobilul a fost folosit doar pentru turism din 2007.
Vrem sa vindem cladirea si nu stim ce este legal legat de tva tinand cont ca nu stim...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Completare CMR. Livrare intracomunitara triunghiulara de bunuri
Intrebare:
Cum trebuie completat un CMR (expeditor, destinatar) in cazul unei livrari intracomunitare triunghiulare de bunuri, cand vanzatorul este societatea din Romania, clientul revanzator este din Germania, iar clientul final se afla in Olanda? Marfa pleaca din RO in Olanda. Firma din Romania emite factura catre firma din Germania. Clientul revanzator suporta transportul, organizeaza transportul este in sarcina sa.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Amenajari interioare pe teritoriul Moldovei, regim TVA, declarare
Intrebare:
Suntem o firma de amenajare interioara, dorim ca pe teritoriul Moldovei, sa desfasuram servicii de amenajare, pentru o entitate juridica inregistrata in Republica Moldova.
Pentru realizarea acestor servicii, vom subcontracta o mare parte din lucrare (subcontractorul este o entiate inregistrata in Romania), dar vom face si achizitii locale (in Republica Moldova, Chisinau).
Va rugam sa ne spuneti care sunt conditiile pentru emiterea facturii catre Client...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Recunoastere soft si incasare redevente
Intrebare:
Avem urmatoarea situatie, s-a constituit un mijloc fix necorporal, soft pentru dezvoltare declaratie SAF-T, cu depreciere pe o perioada de 5 ani. De aceasta dezvoltare beneficiaza 3 companii romanesti care apartin grupului. Valoarea integrala a softului s-a emis cu facturi pe o singura companie din cele 3, pe care se amortizeaza softul. Intrebare: din punct de vedere fiscal se pot emite facturi catre celelalte companii cu rata lunara de amortizare proportional cu alocarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<