Tags: servicii neplatitor de tva, inregistrare in scopuri de tva
Astazi vom analiza cazul unei societati din Romania, neplatitoare de TVA, care urmeaza sa factureze servicii de dirigentie de santier pentru o asociatie din Ungaria, platitoare de TVA. Locul prestarii este in Romania. Trebuie in acest caz ceruta inregistrarea in scopuri de TVA, conf. Art. 317 din Codul Fiscal?
Iata care este raspunsul specialistului
In mod normal, operatiunea la care se face referire s-ar incadra in categoria prestarilor intracomunitare de servicii pentru care prestatorul din Romania, aflat in regimul special de scutire ar trebui sa se inregistreze in regim special in scopuri de TVA, conform prevederilor art. 317 din Codul fiscal, deoarece operatiunea respectiva este o prestare intracomunitara de servicii.
Pentru acest tip de servicii prestate pentru o persoana impozabila din UE, insa, nu se aplica regula generala de taxare de la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal conform careia, locul prestarii se considera a fi locul unde este stabilit beneficiarul.
Exceptia este reglementata prin art. 278 alin. (4) lit. a) conform carora locul prestarii este locul unde este amplasat bunul imobil pentru care se efectueaza lucrarile de dirigentie de santier.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) si (3), pentru urmatoarele prestari de servicii, locul prestarii este considerat a fi:
a) locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile, inclusiv serviciile prestate de experti si agenti imobiliari, de cazare in sectorul hotelier sau in sectoare cu functie similara, precum tabere de vacanta sau locuri amenajate pentru camping, de acordare de drepturi de utilizare a bunurilor imobile, pentru servicii de pregatire si coordonare a lucrarilor de constructii, precum serviciile prestate de arhitecti si de societatile care asigura supravegherea pe santier;
Astfel, exceptia prevaleaza regula generala de taxare de la art. 278 alin. (2), aspect reglementat, in mod expres, la pct. 15 alin. (1) din normele de aplicare ale acestui articol:
"15. (1) Regulile prevazute la art. 278 alin. (2) sau (3) din Codul fiscal se aplica numai in situatia in care serviciile nu se pot incadra in niciuna dintre exceptiile prevazute la art.278 alin. (4) - (7) din Codul fiscal. Daca serviciile pot fi incadrate in una dintre exceptiile prevazute la art. 278 alin. (4) - (7) din Codul fiscal, intotdeauna exceptia prevaleaza, nemaifiind aplicabile regulile generale stabilite la art. 278 alin. (2) si (3) din Codul fiscal."
Pentru a argumenta faptul ca serviciile respective sunt legate de un bun imobil din Romania, am in vedere prevederile pct. 16 alin. (2),alin. (3) si alin.(4) din normele de aplicare ale exceptiei de la art. 278 alin.(4) lit. a), unde se mentioneaza:
(2) Serviciile legate de bunuri imobile prevazute la art. 278 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal includ numai acele servicii care au o legatura suficient de directa cu bunul imobil in cauza. Serviciile sunt considerate ca avand o legatura suficient de directa cu bunul imobil in urmatoarele cazuri:
a) sunt derivate dintr-un bun imobil,
, iar respectivul bun imobil este un element constitutiv al serviciului si este central si esential pentru serviciile prestate;
b) sunt furnizate in beneficiul unui bun imobil sau vizeaza un bun imobil si au drept obiectiv modificarea caracteristicilor fizice sau a statutului juridic al respectivului bun.
(3) Prevederile alin. (2) se aplica in special pentru urmatoarele:
b) prestarea de servicii de supraveghere sau de securitate la fata locului;
o) administrarea de proprietati, alta decat administrarea de portofolii de investitii imobiliare care face obiectul alin. (4) lit. g), constand in exploatarea de bunuri imobile de catre proprietar sau pe seama acestuia;
(4) Alin. (2) nu se aplica pentru urmatoarele:
a) elaborarea de planuri pentru o cladire sau parti ale unei constructii daca aceasta nu este destinata sa fie edificata pe un anumit lot de teren;
b) depozitarea de bunuri intr-un bun imobil daca nicio parte specifica a bunului imobil nu este alocata utilizarii exclusive de catre client;
c) serviciile de publicitate, chiar daca implica utilizarea de bunuri imobile;
d) serviciile de intermediere in prestarea de servicii de cazare la hotel sau in sectoare cu o functie similara, cum ar fi tabere de vacanta sau locuri amenajate pentru camping, daca intermediarul actioneaza in numele si pe seama unei alte persoane;
e) punerea la dispozitie a unui stand la locul de desfasurare a unui targ sau a unei expozitii, impreuna cu alte servicii conexe care permit expozantului sa prezinte obiecte, cum ar fi conceperea standului, transportul si depozitarea obiectelor, punerea la dispozitie de masini, cablarea, asigurarea si publicitatea;
f) instalarea sau montarea, intretinerea si repararea, inspectia sau supravegherea masinilor sau a echipamentelor care nu fac parte si nu devin parte din bunul imobil;
g) administrarea portofoliului de investitii imobiliare;
h) serviciile juridice, altele decat cele care fac obiectul alin. (2) lit. q), legate de contracte, inclusiv consultanta privind termenii unui contract pentru transferarea unui bun imobil sau executarea unui astfel de contract, ori vizand dovedirea existentei unui astfel de contract, in cazul in care aceste servicii nu sunt specifice unui transfer de titlu de proprietate asupra unui bun imobil.
Astfel, daca societatea ar fi inregistrata ca
platitor de TVA, serviciul ar fi taxabil in Romania, deoarece bunul imobil se afla in Romania.
Daca societatea se incadreaza in regimul special de scutire, nu trebuie sa se inregistreze in regim special conform prevederilor art. 317 din Codul fiscal, dar trebuie sa tina cont de veniturile realizate la calculul plafonului de scutire.
Aceste servicii nu se declara in declaratia recapitulativa mentionata la art. 325 din Codul fiscal, indiferent de statutul beneficiarului, si nici nu se aplica prevederile referitoare la inregistrarea in scopuri de taxa, care sunt specifice prestarilor si achizitiilor intracomunitare de servicii.
In concluzie, societatea neplatitoare de TVA nu trebuie sa se inregistreze conform art.317 din Codul fiscal, deoarece prestarile de servicii efectuate sunt direct legate de un bun imobil situat in Romania.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Amortizare fiscala pentru autoturism inchiriat
Intrebare:
O societate achizitioneza in leasing financiar un autoturism in valoare de 300.000 lei.
Ulterior societatea inchiriaza auto unei alte societati si factureaza lunar chiria.
Cheltuielile cu amortizarea lunara, care sunt mai mari de 1.500 lei, sunt deductibile integral sau doar in limita celor 1.500 lei?
Mentionez ca valoarea chiriei lunare depaseste valoarea ratei lunare de leasing.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Sponsorizare si bonificatii in contextul IMCA
Intrebare:
Societatile platitoare de impozit minim (IMCA) incepand cu 2025 isi va putea deduce din acesta suma sponsorizarilor efectuate la trimestrul pentru care se face calculul?
Intelegerea noastra este ca trebuie sa facem la fiecare trimestru atat calculul clasic de impozit pe profit (16%), ca si pana acum cat si cel de IMCA. Sponosorizarile am avea dreptul sa le deducem in procentele permise de codul fiscal (min 0,75% cifra de afaceri;20% impozit pe profit) dar cat am fi avut...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tratament contabil si fiscal vanzare mijloc fix reevaluat
Intrebare:
Vanzare Cabina de paza reevaluata:
S-a achizitionat in Februarie anul 2019 o cabina de paza similara celei din urmatorul link: Cabina de paza Sandwich 2 Palmex, la valoare de intratre de 9860 RON, incadrata la codul 1.1.2.1. in catalogul mijloacelor fixe, cu o durata de viata utila de 8 ani.
In luna Decembrie a aceluiasi an (2019) s-a contractat o firma de evaluare si s-au reevaluat toate cladirile. Aceasta cabina de paza a ajuns la valoarea justa de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare cheltuieli turistice pentru salariati. Factura electronica
Intrebare:
Suntem un operator regional de servicii publice de alimentare cu apa si canalizare. Nu acordam vouchere de vacanta dar, suportam din cheltuielile sociale de 5% aplicabile fondului de salarii, conform CCM in vigoare, 50% din valoarea biletelor de odihna, dar nu mai mult de 1500 lei/salariat/an.
In vederea decontarii a 50% din valoarea biletelor de odihna societatea solicita salariatiilor sai documente justificative respectiv factura fiscala pe numele salariatului, Bon...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Servicii de intermediere credit
Intrebare:
Avem un contract de comision si o factura aferenta, cu TVA.
Comisionul a fost platit pentru servicii de cautare si facilitare obtinere credit bancar pentru continuarea activitatii societatii - terminare constructii incepute in 2024.
Intrebarea este daca ne putem deduce cheltuiala si TVA-ul aferent, suma fiind destul de mare?
Multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<