Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare:Am achizitionat materiale consumabile de la o unitate autorizata protejata. Fondul pt persoane cu handicap din nota contabila cu salariile este mai mic decit valoarea fara tva a facturii. ...
Intrebare: Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 Operare SAGA Exemple practice si recomandari Manual de politici contabile - Stick USB
Am achizitionat materiale consumabile de la o unitate
autorizata protejata. Fondul pt persoane cu handicap din nota contabila
cu salariile este mai mic decit valoarea fara tva a facturii. Am citit
ca se reporteaza pt lunile urmatoare. In declaratia 100 nu se mai trece
acest fond.
Este corect sa trec toata cheltuiala deductibila daca am achizitionat
mai mult decat fondul pentru persoane cu handicap din luna respectiva?
Le tin o evidenta separata extrabilentier sau sa o reflect in conturile
din balanta contabila?
Am procedat in felul urmator:
635=447 1044 cu suma din NC salarii nu am mai inregistrat
3028=401 1524
6028=3028 1044
471= 3028 480
Sau trebuia sa trec totul in 6028 si alta evidenta?
Apoi am gandit ca nu este bine pentru ca daca plateam si fondul si
achizitionam si materiale consumabile atunci erau ambele cheltuieli
deductibile.
Va rog sa-mi transmiteti baza legala si sa ma ajutati cu raspunsul dvs daca am procedat bine.
Raspuns:
Potrivit dispozitiilor art. 78 din Legea nr. 448/ 2006 privind
protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei nr.1 din 3 ianuarie 2008, se prevede
ca persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de
angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent
de cel putin 4% din numarul total de angajati.
Societatile care nu angajeaza persoane cu handicap in aceste conditii
pot opta pentru indeplinirea uneia dintre urmatoarele obligatii:
a) sa plateasca lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand 50% din
salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de
munca in care nu au angajat persoane cu handicap;
b) sa achizitioneze produse sau servicii de la unitati protejate
autorizate, pe baza de parteneriat, in suma echivalenta cu suma datorata
la bugetul de stat in conditiile prevazute la lit. a).”
Normele metodologice date in aplicarea Legii nr. 448/2006 privind
protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, asa cum au
fost modificate prin H.G. nr. 89/2010, dispun ca achizitionarea
produselor sau serviciilor de la unitatile protejate se realizeaza lunar
in baza unui contract, insotit de factura si de dovada platii,
documente care sunt acte justificative si pentru organele fiscale.
Sunt considerate unitati protejate, in sensul legii:
a) operatorii economici cu personalitate juridica, indiferent de forma
de proprietate si organizare, care au cel putin 30% din numarul total de
angajati persoane cu handicap incadrate cu contract individual de
munca;
b) sectii, ateliere sau alte structuri din cadrul operatorilor
economici, institutiilor publice sau din cadrul organizatiilor
neguvernamentale, care au gestiune proprie si cel putin 30% din numarul
total de angajati persoane cu handicap incadrate si salarizate;
c) persoana fizica cu handicap autorizata potrivit legii sa desfasoare
activitati economice independente, inclusiv asociatia familiala care are
in componenta o persoana cu handicap.
Sunt incluse aici si persoanele fizice cu handicap autorizate in baza
unor legi speciale, care isi desfasoara activitatea atat individual, cat
si in una dintre formele de organizare ale profesiei.
In contabilitatea proprie, produsele achizitionate de la unitatile
protejate ale persoanelor cu handicap, in baza facturilor emise de
acestea, sunt receptionate si inregistrate conform prevederilor Legii
nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Consideram urmatorul exemplu:
“O societate achizitioneaza de la o unitate protejata materiale consumabile in valoare de 2.500lei.
Au loc urmatoarele inregistrari:
- inregistrarea materialelor
% = 401 2.975
“Furnizori”
3028.analitic 2.500
4426 475
“TVA deductibila”
- achitarea furnizorului
401 = 5121 2.975
“Furnizori” “Conturi la banci in lei”
- inregistrarea cheltuielilor cu darea in consum
Aici se pot intalni cele trei situatii:
1. valoarea achizitiilor este in suma
echivalenta cu suma datorata la bugetul de stat in conditiile prevazute
la art. 78 alin. (3) lit. a) din Legea 448/2006 privind protectia si
promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu
modificarile ulterioare,
2. valoarea achizitiilor este in suma mai mica decat suma datorata la
bugetul de stat in conditiile prevazute la art. 78 alin. (3) lit. a) din
Legea 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor
cu handicap, republicata, cu modificarile ulterioare,
3. valoarea achizitiilor este mai mare decat suma datorata la bugetul de
stat in conditiile prevazute la art. 78 alin. (3) lit. a) din Legea
448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu
handicap, republicata, cu modificarile ulterioare.
Consideram ca societatea datoreaza 1.500 lei la bugetul de stat, pozitia 24 din formularul 100, aprobat prin OPANAF nr. 1709/2010.
6028 = 3028 2.500
“Cheltuieli cu alte “Alte materiale
materiale consumabile” consumabile”
sau
6028 = 3028 1.500
“Cheltuieli cu alte “Alte materiale
materiale consumabile” consumabile”
In primul caz cheltuielile sunt
deductibile in totalitate daca societate are nevoie de aceste materiale
in mod fizic, chiar daca suma depaseste valoarea sumei datorate la
bugetul de stat. Cheltuielile sunt efectuate in scopul realizarii de
venituri impozabile si se regasesc in costuri.
Daca nu, materialele raman in stoc si vor fi date in consum in luna
urmatoare cand suma respectiva se reporteaza (este cazul al doilea).
In luna de raportare nu exista obligatia declararii sumei prin
formularul 100 si nici nu se inregistreaza pe cheltuieli in ct. 635
„Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate”.
Pentru a dovedi faptul ca nu se datoreaza obligatia, societatea va tine
o evidenta extracontabila separata (contract, copie factura, copie
dovada platii facturii).
In situatia in care valoarea achizitiilor este mai mica decat
echivalentul sumei datorate la bugetul de stat, in formularul 100 se
declara diferenta dintre echivalentul sumei datorate bugetului de stat
si valoarea produselor si serviciilor achizitionate. In acest caz se
inregistreaza si in ct. 635 „Cheltuieli cu alte impozite, taxe si
varsaminte asimilate”.
Inregistrarea propusa de d-voastra, 635 = 447 pentru suma de 1.044 lei
creeaza obligatia de plata pentru societate ceea ce nu reflecta
realitatea.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Beneficiarii primei sesiuni a Masurii 1 trebuie sa returneze grantul pentru a solicita din nou finantareaANAF: firmele mici isi vor putea reesalona datoriile pe 5 ani, fara garantiiAlerta fiscalitate 23-27 iunie 2008Proiecte cu finantare din FONDuri structurale. Regim TVAEvaziunea fiscala este de aproximativ 10% din PIBUltimele articole
Declaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareNoi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilorAmnistie fiscala 2024. Finantele MODIFCA procedura de anulare a unor obligatii bugetarePragul de impozitare micro ar putea scadea gradual la 88.500 mii euro pana in 2027Tichete de masa salariati cu CIM partial. Beneficiaza de aceleasi drepturi ca cei cu CIM normal?Articole similare
Codul Fiscal 2010 TITLUL IX - Capitolul XI - Facilitati comuneNoutati legislatie fiscala 5 - 9 octombrie 2009 - Monitorul OficialServiciile pentru care TVA este de 9%Codul fiscal 2011 - Titlul IXCine depune formularul 112?Ultimele articole
Declaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareOperatiuni scutite de TVA, reglementate de art. 294 din Legea 227/2015PFA infiintat in 2024. Taxe, impozite si declaratiiTOT ce trebuie sa stii despre perioada de preaviz acordata in cadrul CIMInformare ITM: TOT ce trebuie sa stii despre perioada de probaArticole similare
In atentia firmelor cu putin 50 de salariati: Obligatii in 2017!ONG si reinvestire profit. Cum procedam corect privind plata impozitului?Firma cu peste 50 de angajati. Contributie pentru persoanele cu handicap neincadrate. Cum se declara varsamintele?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"