Tags: fluidizarea traficului de marfuri, birouri vamale
In vederea sprijinirii mediului de afaceri si avand in vedere timpii ridicati inregistrati pentru indeplinirea formalitatilor vamale la trecerea frontierei, precum si pentru sprijinirea activitatii operatorilor economici in contextul dificultatilor economice generate la nivel mondial de criza COVID-19, conducerea ANAF a dispus un set de masuri care vor fi implementate la nivelul structurilor vamale teritoriale incepand cu luna august 2020, dupa cum urmeaza:
• Reducerea numarului de operatiuni de import de marfuri pentru care formalitatile vamale de punere in libera circulatie se efectueaza in birourile vamale de frontiera.
• Directionarea marfurilor prezentate la frontiera in vederea importului catre birourile vamale de interior in a caror arie de competenta se afla sediul operatorului economic importator. • Cresterea numarului operatorilor economici care utilizeaza procedura simplificata de declarare a marfurilor prin inscrierea in evidentele declarantului.
• Intarirea compartimentelor operative de control vamal prin alocarea de resurse umane suplimentare in structurile vamale cu activitate sporita.
• Uniformizarea activitatii de control desfasurate de structurile vamale de la nivel central, regional si local.
• Fluidizarea traficului de marfuri prin birourile vamale de frontiera si intarirea controlului vamal pentru combaterea faptelor de contrabanda si frauda vamala la frontiera prin degrevarea de operatiunile comerciale care nu implica derularea formalitatilor vamale in frontiera.
• Efectuarea cu prioritate, in birourile vamale de frontiera, a formalitatilor vamale in cazul marfurilor pentru care particularitatile caracteristicilor fizice ale acestora (marfurile vrac) sau particularitatile operatiunii comerciale sau de transport (marfuri ce necesita gruparea inainte de incarcare in cazul transportului naval), respectiv vamale (marfuri ce fac obiectul cererilor pentru alocarea de cote tarifare) impun desfasurarea formalitatilor vamale de import in frontiera.
• Eficientizarea controalelor vamale prin dezvoltarea componentei de analiza de risc in cadrul structurilor vamale teritoriale.
Conform unui comunicat de presa ANAF, utilizarea procedurii simplificate de declarare a marfurilor prin inscrierea in evidentele declarantului prezinta o serie de avantaje:
-reducerea cheltuielilor suportate de operatorii economici pentru indeplinirea formalitatilor vamale, prin reducerea frecventei si a numarului de declaratii vamale necesar a fi depuse;
-reducerea cheltuielilor de transport si manipulare, marfurile ajungand direct in depozitul operatorului economic fara a fi necesar a fi prezentate la biroul vamal;
-posibilitatea utilizarii marfurilor imediat dupa sosirea in depozitul operatorului economic fara a fi conditionat de depunerea unei declaratii vamale in prealabil;
-posibilitatea utilizarii de facilitati la plata taxelor la import – taxele vamale se pot plati cumulat pentru o perioada anterioara de pana la 30 de zile, iar TVA este amanata de la plata in vama;
-diminuarea, in conditiile amenintarii cu raspandirea virusului COVID-19, a interactiunii directe intre personalul vamal si operatorii economici.
Garantarea securitatii si sigurantei Uniunii Europene si a rezidentilor acesteia, precum si mentinerea unui echilibru adecvat intre controalele vamale si facilitarea comertului legitim reprezinta un obiectiv permanent al structurilor vamale din cadrul statelor membre ale Uniunii Europene.
Structurile vamale din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sunt preocupate in permanenta de simplificarea sarcinii administrative a operatorilor economici in cadrul procedurii de declarare a marfurilor la import/export si, totodata, de intarire a capacitatii autoritatii vamale de combatere a faptelor de contrabanda si frauda vamala.
In prezent, in Romania, operatiunile vamale in care sunt utilizate procedurile simplificate de declarare a marfurilor detin o pondere redusa, respectiv de 10%, fata de 65,57% media la nivelul UE.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata fond de handicap. Servicii de la unitati protejate
Intrebare: Societatea a inchiriat echipament de birou in baza unui acord de parteneriat de la o societate autorizata ca unitate protejata, care are in anexa 1 la autorizatia de functionare ca domeniu de activitate activitati de inchiriere si leasing cu masini si echipamente de birou.
Conform prevederilor art 78, alin (3), lit b) din Legea 448/2006, persoanele juridice care datoreaza contributia pentru fondul de handicap pot opta ca 50% din contributia datorata Statului sa fie utilizata pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Prestari servicii catre beneficiari din UE.RO e -Factura
Intrebare: Societatea presteaza servicii de consultanta juridica catre persoane juridice stabilite in Comunitatea Europeana, persoane juridice inregistrate in scopuri de TVA in tara in care au sediul activitatii economice, dar neinregistrate in Romania. Va rugam sa precizati daca facturile emise de societatea din Romania pentru aceste societati, in conditiile in care locul prestrarii serviciilor este sediul beneficiarului, pot fi transmise in SPV. Transmitere in SPV ar facilita preluarea in evidenta de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Redirectionare suma din impozit profit
Intrebare:
O societate comerciala platitoare de impozit pe profit care are o cifra de afaceri in anul 2024 de 5.187.778 lei, impozit profit 107694 lei, cheltuieli de sponsorizare de 25.000 lei si o reducere conform OUG de 2198 lei, care este suma pe care o poate redirectiona prin D177? Daca societatea redirectioneaza din impozitul pe profit catre un ONG, nu mai beneficiaza de bonificatia acordata de stat conform OMF 540/2025? Conform OMF 540/2025, cum ar trebui interpretat articolul 5,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<