Tags: fluidizarea traficului de marfuri, birouri vamale
In vederea sprijinirii mediului de afaceri si avand in vedere timpii ridicati inregistrati pentru indeplinirea formalitatilor vamale la trecerea frontierei, precum si pentru sprijinirea activitatii operatorilor economici in contextul dificultatilor economice generate la nivel mondial de criza COVID-19, conducerea ANAF a dispus un set de masuri care vor fi implementate la nivelul structurilor vamale teritoriale incepand cu luna august 2020, dupa cum urmeaza:
• Reducerea numarului de operatiuni de import de marfuri pentru care formalitatile vamale de punere in libera circulatie se efectueaza in birourile vamale de frontiera.
• Directionarea marfurilor prezentate la frontiera in vederea importului catre birourile vamale de interior in a caror arie de competenta se afla sediul operatorului economic importator. • Cresterea numarului operatorilor economici care utilizeaza procedura simplificata de declarare a marfurilor prin inscrierea in evidentele declarantului.
• Intarirea compartimentelor operative de control vamal prin alocarea de resurse umane suplimentare in structurile vamale cu activitate sporita.
• Uniformizarea activitatii de control desfasurate de structurile vamale de la nivel central, regional si local.
• Fluidizarea traficului de marfuri prin birourile vamale de frontiera si intarirea controlului vamal pentru combaterea faptelor de contrabanda si frauda vamala la frontiera prin degrevarea de operatiunile comerciale care nu implica derularea formalitatilor vamale in frontiera.
• Efectuarea cu prioritate, in birourile vamale de frontiera, a formalitatilor vamale in cazul marfurilor pentru care particularitatile caracteristicilor fizice ale acestora (marfurile vrac) sau particularitatile operatiunii comerciale sau de transport (marfuri ce necesita gruparea inainte de incarcare in cazul transportului naval), respectiv vamale (marfuri ce fac obiectul cererilor pentru alocarea de cote tarifare) impun desfasurarea formalitatilor vamale de import in frontiera.
• Eficientizarea controalelor vamale prin dezvoltarea componentei de analiza de risc in cadrul structurilor vamale teritoriale.
Conform unui comunicat de presa ANAF, utilizarea procedurii simplificate de declarare a marfurilor prin inscrierea in evidentele declarantului prezinta o serie de avantaje:
-reducerea cheltuielilor suportate de operatorii economici pentru indeplinirea formalitatilor vamale, prin reducerea frecventei si a numarului de declaratii vamale necesar a fi depuse;
-reducerea cheltuielilor de transport si manipulare, marfurile ajungand direct in depozitul operatorului economic fara a fi necesar a fi prezentate la biroul vamal;
-posibilitatea utilizarii marfurilor imediat dupa sosirea in depozitul operatorului economic fara a fi conditionat de depunerea unei declaratii vamale in prealabil;
-posibilitatea utilizarii de facilitati la plata taxelor la import – taxele vamale se pot plati cumulat pentru o perioada anterioara de pana la 30 de zile, iar TVA este amanata de la plata in vama;
-diminuarea, in conditiile amenintarii cu raspandirea virusului COVID-19, a interactiunii directe intre personalul vamal si operatorii economici.
Garantarea securitatii si sigurantei Uniunii Europene si a rezidentilor acesteia, precum si mentinerea unui echilibru adecvat intre controalele vamale si facilitarea comertului legitim reprezinta un obiectiv permanent al structurilor vamale din cadrul statelor membre ale Uniunii Europene.
Structurile vamale din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sunt preocupate in permanenta de simplificarea sarcinii administrative a operatorilor economici in cadrul procedurii de declarare a marfurilor la import/export si, totodata, de intarire a capacitatii autoritatii vamale de combatere a faptelor de contrabanda si frauda vamala.
In prezent, in Romania, operatiunile vamale in care sunt utilizate procedurile simplificate de declarare a marfurilor detin o pondere redusa, respectiv de 10%, fata de 65,57% media la nivelul UE.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: O societate comerciala se lichideaza. Are in contabilitate urmatoarele conturi: 1012 400 lei 105 16.050 lei 106 19.748 lei 117 -123.529 lei 121 -2.557 lei 212 101.970 lei 281 55.176 lei Societatea nu a desfasurat activitate de mai mult de 15 ani, dar are doua imobile in patrimoniu. Asociatii au decis sa lichideze firma, imobilele trecand in proprietatea acestora. Ma intereseaza cum se calculeaza baza impozabila pentru stabilirea impozitului din lichidare, avand in vedere transferul imobilelor in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea X (SRL), inregistrata in scopuri de TVA, a cumparat, in noiembrie 2013, de la societatea Y (SRL), inregistrata in scopuri de TVA, FONDUL DE COMERT - ATELIER TAMPLARIE alcatuit din: - cladiri (intabulate in Cartea Funciara. Aceste cladiri nu sunt noi); - drumuri si platforme betonate - curte pietruita; - gard imprejmuire ; - put apa; - motostivuitor; - materiale de natura obiectelor de inventar. Mentionam ca cele doua societati la momentul efectuarii tranzactiei erau afiliate, in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Rectificarea declaratiei unice aferenta anului 2022/2023 privind numai capitolul lI (date privind veniturile estimate pentru 2023) presupune recompletarea numai a capitolului II sau se completeaza si capitolul I cu aceleasi date transmise initial (care nu se modifica)? Va multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru un contract de chirie in valuta incheiat in 2022, in 2023 s-a depus D212 pentru anul 2022 si estimat pentru 2023 (25.05.2023). Fiind un contract in valuta, suma estimata declarata pentru 2023 s-a modificat. Campurile care se bifeaza in D212 (declaratie ce trebuie depusa pana la 25.05.2024) sunt cele de mai jos? - Declaratie rectificativa privind Capitolul I - subsectiunea I.1.1 (se trec sumele in lei folosind cursul mediu pe 2023) Sau doar subsectiunea I.1.1? Daca contractul este cu o...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Noi primim marfa de la firma mama pe paleti. Acestia sunt inclusi in costul marfii. Pe factura primita de achizitie sunt mentionati numarul de paleti transmisi de catre firma mama. In contabilitate le-am dat o valoare pe baza de decizie administrator si ii inregistram valoric. La fel pe facturile noastre emise catre clienti apare ca nota numarul de paleti livrati. Noi nu putem emite doar aviz din sistem. Pe E-invoice numai apare aceasta nota cu paleti. Ce alte solutii mai exista pentru documente...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea ofera servicii de montaj monumente funerarii catre persoane fizice si juridice. Valoarea contractelor este mai mare de 10.000 lei. 1. Se pot emite mai multe facturi de avans pentru un contract? 2. Pentru mai multe avansuri incasate numerar (la acelasi contract) se pot emite doar bonuri fiscale si la sfarsitul lucrarii se emite factura pe valoarea totala a lucrarii si stornarea avansurilor de pe bonurile fiscale?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<