Tags: vies, control fiscal, rambursare tva
Un control fiscal pentru rambursare TVA poate fi suspendat in cazul in care exista discrepante in declaratia VIES intre AIC declarate de societatea din Romania si LIC declarate de furnizori acesteia in declaratia VIES, pana la momentul in care acestia isi corecteaza declaratiile recapitulative?
Raspunsul specialistului
Inspectia fiscal dispusa pentru solutionarea cererii de
rambursare TVA poate fi suspendata de catre organul de inspectie fiscal, prin decizie de suspendare, numai daca este temeinic justificata, in baza referatului intocmit de catre echipa de inspectie fiscala care constata neconcordante in declaratia VIES si care nu pot fi justificate de catre persoana impozabila supusa verificarii.
VIES este un sistem informatic care cuprinde o baza de date on-line, actualizata periodic, fiind utilizata de catre toate autoritatile fiscale din statele membre pentru schimbul de informatii cu privire la operatiunile intracomunitare cu bunuri si servicii realizate intre persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA pe teritoriul statelor membre. VIES este prescurtarea de la "VAT Exchange Information System".
Identificarea unor neconcordante semnificative in Raportul VIES, in plus sau in minus, care nu pot fi explicate de catre persoana impozabila in timpul inspectiei fiscale, conduce, implicit, la suspiciuni legate de realitatea operatiunilor intracomunitare declarate sau nedeclarate. In acest caz, organul de inspectie fiscala este indreptatit sa efectueze un control incrucisat, solicitand informatii de la autoritatea fiscala din statul membru al partenerului care a raportat sau care nu a raportat operatiunea intracomunitara cu bunuri si servicii regasita in sistemul VIES.
Conform prevederilor art. 8 din Regulamentul UE nr. 904/2010 din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata, cererile de informatii si de anchete administrative se transmit folosind un formular tip, denumit, pe scurt, SCAC.
SCAC reprezinta prescurtarea de la "Standing Committee for Administrative Co-operation (SCAC)" cu ultima actualizare efectuata in data de 05 februarie 2014.
Autoritatea fiscala careia i se solicita furnizarea de informatii sau documente, poate transmite informatiile solicitate in cel mai scurt timp posibil, dar nu mai tarziu de trei luni de la data primirii cererii.
Informatiile se solicita pentru anumite aspecte punctuale care se regasesc in macheta formularului SCAC, sistematizate in functie de natura informatiilor solicitate care trebuie confirmate sau infirmate: identificarea furnizorului/cumparatorului, livrarea sau primirea bunurilor, destinatia bunurilor, adresa la/de la care bunurile au fost livrate, utilizarea serviciului la locul desfasurarii economice a beneficiarului, etc. Astfel, inspectia fiscala se suspenda pana cand autoritatea fiscala din Romania primeste informatiile solicitate de la autoritatea fiscala din statul membru al furnizorului/cumparatorului sau al prestatorului/beneficiarului, fara a se astepta pana in momentul in care fiecare partener intracomunitar isi corecteaza raportarea in sistemul VIES. De retinut este faptul ca raportarea informativa in alte state membre, este complet diferita de raportarea din Romania. De exemplu, in anumite state membre, raportarea se efectueaza:
- la alte termene decat cele din Romania si numai daca furnizorul/cumparatorul a atins un anumit plafon al cifrei de afaceri;
- pentru miscarile efective de bunuri, fara a se efectua in baza facturilor primite/emise, caz in care raportarea se transmite autoritatii vamale, fara a se transmite autoritatii fiscale (declaratiile depuse intr-o luna la birouri vamale distincte, se consolideaza in sistemul vamal central), etc.
Deci, in practica, exista situatii in care o firma din Romania raporteaza corect prin declaratia recapitulativa cod 390 valoarea operatiunilor intracomunitare efectuate, dar:
a) partenerii externi nu raporteaza valoarea acelorasi operatiuni, din:
- cauze subiective: au omis declararea;
- cauze obiective: legislatia fiscala aplicabila in statul membru al partenerului prevede:
o alta perioada fiscala de raportare decat luna calendaristica;
raportarea doar pentru depasirea unui anumit plafon al operatiunilor;
raportarea printr-o declaratie similara Intrastat din Romania, fara ca informatiile declarate sa fie preluate in Raportul VIES.
b) Informatiile preluate de catre A.N.A.F. din sistemul VIES nu sunt actualizate, caz in care neconcordantele nu sunt reale.
Suspendarea inspectiei fiscale este reglementata prin Legea nr. 207 din 20 iulie 2015 privind Codul de procedura fiscala, la art. 127:
"(1) Conducatorul inspectiei fiscale competent poate decide suspendarea unei inspectii fiscale in oricare din urmatoarele situatii si numai daca aparitia acestei situatii impiedica finalizarea inspectiei fiscale:
a) pentru desfasurarea unuia sau mai multor controale incrucisate in legatura cu actele si operatiunile efectuate de contribuabilul/platitorul supus inspectiei fiscale;
e) pentru efectuarea de cercetari specifice in vederea identificarii unor persoane sau stabilirii realitatii unor tranzactii;
f) pentru solicitarea de informatii sau documente de la autoritati, institutii ori terti, inclusiv de la autoritati fiscale din alte state, in legatura cu obiectul inspectiei fiscale;
j) in alte cazuri temeinic justificate. "
Suspendarea poate fi efectuata pentru o perioada de cel mult 6 luni conform prevederilor art. 127 alin. (2), reluarea inspectiei fiscale fiind notificata, in scris, persoanei impozabile, aspect reglementat prin art. 127 alin. (6).
Inspectia fiscala poate fi suspendata si la solicitarea persoanei impozabile, aspect reglementat prin art. 127 alin. (3) "(3) Conducatorul inspectiei fiscale competent poate decide suspendarea unei inspectii fiscale la cererea justificata a contribuabilului/platitorului. In acest caz, suspendarea nu poate fi mai mare de 3 luni."
In concluzie, inspectia fiscala poate fi suspendata in cazul unei inspectii fiscale privind TVA, in special in situatia in care:
- exista suspiciuni referitoare la realitatea tranzactiilor efectuate, caz in care organul de inspectie fiscala solicita informatii suplimentare din statul membru al furnizorului/prestatorului;
- are loc un control anticipat pentru solutionarea cererii de rambursare TVA.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata fond de handicap. Servicii de la unitati protejate
Intrebare: Societatea a inchiriat echipament de birou in baza unui acord de parteneriat de la o societate autorizata ca unitate protejata, care are in anexa 1 la autorizatia de functionare ca domeniu de activitate activitati de inchiriere si leasing cu masini si echipamente de birou.
Conform prevederilor art 78, alin (3), lit b) din Legea 448/2006, persoanele juridice care datoreaza contributia pentru fondul de handicap pot opta ca 50% din contributia datorata Statului sa fie utilizata pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Prestari servicii catre beneficiari din UE.RO e -Factura
Intrebare: Societatea presteaza servicii de consultanta juridica catre persoane juridice stabilite in Comunitatea Europeana, persoane juridice inregistrate in scopuri de TVA in tara in care au sediul activitatii economice, dar neinregistrate in Romania. Va rugam sa precizati daca facturile emise de societatea din Romania pentru aceste societati, in conditiile in care locul prestrarii serviciilor este sediul beneficiarului, pot fi transmise in SPV. Transmitere in SPV ar facilita preluarea in evidenta de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Redirectionare suma din impozit profit
Intrebare:
O societate comerciala platitoare de impozit pe profit care are o cifra de afaceri in anul 2024 de 5.187.778 lei, impozit profit 107694 lei, cheltuieli de sponsorizare de 25.000 lei si o reducere conform OUG de 2198 lei, care este suma pe care o poate redirectiona prin D177? Daca societatea redirectioneaza din impozitul pe profit catre un ONG, nu mai beneficiaza de bonificatia acordata de stat conform OMF 540/2025? Conform OMF 540/2025, cum ar trebui interpretat articolul 5,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<