Tags: vies, control fiscal, rambursare tva
Un control fiscal pentru rambursare TVA poate fi suspendat in cazul in care exista discrepante in declaratia VIES intre AIC declarate de societatea din Romania si LIC declarate de furnizori acesteia in declaratia VIES, pana la momentul in care acestia isi corecteaza declaratiile recapitulative?
Raspunsul specialistului
Inspectia fiscal dispusa pentru solutionarea cererii de
rambursare TVA poate fi suspendata de catre organul de inspectie fiscal, prin decizie de suspendare, numai daca este temeinic justificata, in baza referatului intocmit de catre echipa de inspectie fiscala care constata neconcordante in declaratia VIES si care nu pot fi justificate de catre persoana impozabila supusa verificarii.
VIES este un sistem informatic care cuprinde o baza de date on-line, actualizata periodic, fiind utilizata de catre toate autoritatile fiscale din statele membre pentru schimbul de informatii cu privire la operatiunile intracomunitare cu bunuri si servicii realizate intre persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA pe teritoriul statelor membre. VIES este prescurtarea de la "VAT Exchange Information System".
Identificarea unor neconcordante semnificative in Raportul VIES, in plus sau in minus, care nu pot fi explicate de catre persoana impozabila in timpul inspectiei fiscale, conduce, implicit, la suspiciuni legate de realitatea operatiunilor intracomunitare declarate sau nedeclarate. In acest caz, organul de inspectie fiscala este indreptatit sa efectueze un control incrucisat, solicitand informatii de la autoritatea fiscala din statul membru al partenerului care a raportat sau care nu a raportat operatiunea intracomunitara cu bunuri si servicii regasita in sistemul VIES.
Conform prevederilor art. 8 din Regulamentul UE nr. 904/2010 din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata, cererile de informatii si de anchete administrative se transmit folosind un formular tip, denumit, pe scurt, SCAC.
SCAC reprezinta prescurtarea de la "Standing Committee for Administrative Co-operation (SCAC)" cu ultima actualizare efectuata in data de 05 februarie 2014.
Autoritatea fiscala careia i se solicita furnizarea de informatii sau documente, poate transmite informatiile solicitate in cel mai scurt timp posibil, dar nu mai tarziu de trei luni de la data primirii cererii.
Informatiile se solicita pentru anumite aspecte punctuale care se regasesc in macheta formularului SCAC, sistematizate in functie de natura informatiilor solicitate care trebuie confirmate sau infirmate: identificarea furnizorului/cumparatorului, livrarea sau primirea bunurilor, destinatia bunurilor, adresa la/de la care bunurile au fost livrate, utilizarea serviciului la locul desfasurarii economice a beneficiarului, etc. Astfel, inspectia fiscala se suspenda pana cand autoritatea fiscala din Romania primeste informatiile solicitate de la autoritatea fiscala din statul membru al furnizorului/cumparatorului sau al prestatorului/beneficiarului, fara a se astepta pana in momentul in care fiecare partener intracomunitar isi corecteaza raportarea in sistemul VIES. De retinut este faptul ca raportarea informativa in alte state membre, este complet diferita de raportarea din Romania. De exemplu, in anumite state membre, raportarea se efectueaza:
- la alte termene decat cele din Romania si numai daca furnizorul/cumparatorul a atins un anumit plafon al cifrei de afaceri;
- pentru miscarile efective de bunuri, fara a se efectua in baza facturilor primite/emise, caz in care raportarea se transmite autoritatii vamale, fara a se transmite autoritatii fiscale (declaratiile depuse intr-o luna la birouri vamale distincte, se consolideaza in sistemul vamal central), etc.
Deci, in practica, exista situatii in care o firma din Romania raporteaza corect prin declaratia recapitulativa cod 390 valoarea operatiunilor intracomunitare efectuate, dar:
a) partenerii externi nu raporteaza valoarea acelorasi operatiuni, din:
- cauze subiective: au omis declararea;
- cauze obiective: legislatia fiscala aplicabila in statul membru al partenerului prevede:
o alta perioada fiscala de raportare decat luna calendaristica;
raportarea doar pentru depasirea unui anumit plafon al operatiunilor;
raportarea printr-o declaratie similara Intrastat din Romania, fara ca informatiile declarate sa fie preluate in Raportul VIES.
b) Informatiile preluate de catre A.N.A.F. din sistemul VIES nu sunt actualizate, caz in care neconcordantele nu sunt reale.
Suspendarea inspectiei fiscale este reglementata prin Legea nr. 207 din 20 iulie 2015 privind Codul de procedura fiscala, la art. 127:
"(1) Conducatorul inspectiei fiscale competent poate decide suspendarea unei inspectii fiscale in oricare din urmatoarele situatii si numai daca aparitia acestei situatii impiedica finalizarea inspectiei fiscale:
a) pentru desfasurarea unuia sau mai multor controale incrucisate in legatura cu actele si operatiunile efectuate de contribuabilul/platitorul supus inspectiei fiscale;
e) pentru efectuarea de cercetari specifice in vederea identificarii unor persoane sau stabilirii realitatii unor tranzactii;
f) pentru solicitarea de informatii sau documente de la autoritati, institutii ori terti, inclusiv de la autoritati fiscale din alte state, in legatura cu obiectul inspectiei fiscale;
j) in alte cazuri temeinic justificate. "
Suspendarea poate fi efectuata pentru o perioada de cel mult 6 luni conform prevederilor art. 127 alin. (2), reluarea inspectiei fiscale fiind notificata, in scris, persoanei impozabile, aspect reglementat prin art. 127 alin. (6).
Inspectia fiscala poate fi suspendata si la solicitarea persoanei impozabile, aspect reglementat prin art. 127 alin. (3) "(3) Conducatorul inspectiei fiscale competent poate decide suspendarea unei inspectii fiscale la cererea justificata a contribuabilului/platitorului. In acest caz, suspendarea nu poate fi mai mare de 3 luni."
In concluzie, inspectia fiscala poate fi suspendata in cazul unei inspectii fiscale privind TVA, in special in situatia in care:
- exista suspiciuni referitoare la realitatea tranzactiilor efectuate, caz in care organul de inspectie fiscala solicita informatii suplimentare din statul membru al furnizorului/prestatorului;
- are loc un control anticipat pentru solutionarea cererii de rambursare TVA.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Refuz factura in SPV
Intrebare:
Un furnizor ne-a facturat in luna august 2025 un serviciu folosind pentru facturare codul de inregistrare fiscala a unui sediu secundar si nu codul unic de inregistrare. Furnizorul sustine ca a transmis factura in e-factura dar noi nu o putem vizualiza! Am solicitat furnizorului stornarea facturii gresite si refacturarea pe codul unic de inregistrare dar nu este de acord! Va rog sa ne spuneti cum trebuie sa procedam in acest caz pentru a inregistra cheltuiala!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regimul fiscal cu beneficiile oferite salariatilor partenerilor de business
Intrebare:
Pentru a mentine bune relatii cu angajatii clientilor, de cateva ori pe an se organizeaza competitii sportive care se deruleaza pe parcursul a cateva zile, cu participarea membrilor echipei de vanzari si a reprezentantilor firmelor colaboratoare. Actiunile nu au numai scop recreativ, in cadrul acestora sunt si sesiuni de informare privind promotii, caracteristici tehnice ale produselor. Fiind un concurs, la final se acorda si premii, care constau in cupe, medalii si articole sportive...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Trecere de la profit la micro in anul 2026
Intrebare:
Societate infiintara in anul 2014, care a figurat de la infiintare (17/06/2014) pana la 31.12.2024 cu impozit microintreprinderi, de la 01.01.2025 trece la impozit pe profit (era sub plafon) dar fara salariat. Se poate intoarce la impozit pe microintreprindere de la 01.01.2026, avand salariat incepand cu 01.11.2025 si este sub plafonul de 100.000 euro cifra de afaceri. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Drepturi acordate pe perioada maternitatii si cresterii copilului
Intrebare:
PFA cu activitate din iunie 2024, si avand rezultat pierdere (a avut venituri care sunt sub nivelul cheltuielilor) conform DU depus pentru anul 2024. Activitate ei va fi profitabila in anul 2025, venitul net va fi aproximativ intre 6-12 salarii minime. Va continua activitate PFA-ului si in anul 2026, care tot se estimeaza sa fie profitabila. Titularul, pe langa PFA va fi angajata din octombrie 2025 cu norma intreaga si intr-un SRL.
Titularul va naste in luna mai 2026 si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<