Tags: vies, control fiscal, rambursare tva
Un control fiscal pentru rambursare TVA poate fi suspendat in cazul in care exista discrepante in declaratia VIES intre AIC declarate de societatea din Romania si LIC declarate de furnizori acesteia in declaratia VIES, pana la momentul in care acestia isi corecteaza declaratiile recapitulative?
Raspunsul specialistului
Inspectia fiscal dispusa pentru solutionarea cererii de
rambursare TVA poate fi suspendata de catre organul de inspectie fiscal, prin decizie de suspendare, numai daca este temeinic justificata, in baza referatului intocmit de catre echipa de inspectie fiscala care constata neconcordante in declaratia VIES si care nu pot fi justificate de catre persoana impozabila supusa verificarii.
VIES este un sistem informatic care cuprinde o baza de date on-line, actualizata periodic, fiind utilizata de catre toate autoritatile fiscale din statele membre pentru schimbul de informatii cu privire la operatiunile intracomunitare cu bunuri si servicii realizate intre persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA pe teritoriul statelor membre. VIES este prescurtarea de la "VAT Exchange Information System".
Identificarea unor neconcordante semnificative in Raportul VIES, in plus sau in minus, care nu pot fi explicate de catre persoana impozabila in timpul inspectiei fiscale, conduce, implicit, la suspiciuni legate de realitatea operatiunilor intracomunitare declarate sau nedeclarate. In acest caz, organul de inspectie fiscala este indreptatit sa efectueze un control incrucisat, solicitand informatii de la autoritatea fiscala din statul membru al partenerului care a raportat sau care nu a raportat operatiunea intracomunitara cu bunuri si servicii regasita in sistemul VIES.
Conform prevederilor art. 8 din Regulamentul UE nr. 904/2010 din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata, cererile de informatii si de anchete administrative se transmit folosind un formular tip, denumit, pe scurt, SCAC.
SCAC reprezinta prescurtarea de la "Standing Committee for Administrative Co-operation (SCAC)" cu ultima actualizare efectuata in data de 05 februarie 2014.
Autoritatea fiscala careia i se solicita furnizarea de informatii sau documente, poate transmite informatiile solicitate in cel mai scurt timp posibil, dar nu mai tarziu de trei luni de la data primirii cererii.
Informatiile se solicita pentru anumite aspecte punctuale care se regasesc in macheta formularului SCAC, sistematizate in functie de natura informatiilor solicitate care trebuie confirmate sau infirmate: identificarea furnizorului/cumparatorului, livrarea sau primirea bunurilor, destinatia bunurilor, adresa la/de la care bunurile au fost livrate, utilizarea serviciului la locul desfasurarii economice a beneficiarului, etc. Astfel, inspectia fiscala se suspenda pana cand autoritatea fiscala din Romania primeste informatiile solicitate de la autoritatea fiscala din statul membru al furnizorului/cumparatorului sau al prestatorului/beneficiarului, fara a se astepta pana in momentul in care fiecare partener intracomunitar isi corecteaza raportarea in sistemul VIES. De retinut este faptul ca raportarea informativa in alte state membre, este complet diferita de raportarea din Romania. De exemplu, in anumite state membre, raportarea se efectueaza:
- la alte termene decat cele din Romania si numai daca furnizorul/cumparatorul a atins un anumit plafon al cifrei de afaceri;
- pentru miscarile efective de bunuri, fara a se efectua in baza facturilor primite/emise, caz in care raportarea se transmite autoritatii vamale, fara a se transmite autoritatii fiscale (declaratiile depuse intr-o luna la birouri vamale distincte, se consolideaza in sistemul vamal central), etc.
Deci, in practica, exista situatii in care o firma din Romania raporteaza corect prin declaratia recapitulativa cod 390 valoarea operatiunilor intracomunitare efectuate, dar:
a) partenerii externi nu raporteaza valoarea acelorasi operatiuni, din:
- cauze subiective: au omis declararea;
- cauze obiective: legislatia fiscala aplicabila in statul membru al partenerului prevede:
o alta perioada fiscala de raportare decat luna calendaristica;
raportarea doar pentru depasirea unui anumit plafon al operatiunilor;
raportarea printr-o declaratie similara Intrastat din Romania, fara ca informatiile declarate sa fie preluate in Raportul VIES.
b) Informatiile preluate de catre A.N.A.F. din sistemul VIES nu sunt actualizate, caz in care neconcordantele nu sunt reale.
Suspendarea inspectiei fiscale este reglementata prin Legea nr. 207 din 20 iulie 2015 privind Codul de procedura fiscala, la art. 127:
"(1) Conducatorul inspectiei fiscale competent poate decide suspendarea unei inspectii fiscale in oricare din urmatoarele situatii si numai daca aparitia acestei situatii impiedica finalizarea inspectiei fiscale:
a) pentru desfasurarea unuia sau mai multor controale incrucisate in legatura cu actele si operatiunile efectuate de contribuabilul/platitorul supus inspectiei fiscale;
e) pentru efectuarea de cercetari specifice in vederea identificarii unor persoane sau stabilirii realitatii unor tranzactii;
f) pentru solicitarea de informatii sau documente de la autoritati, institutii ori terti, inclusiv de la autoritati fiscale din alte state, in legatura cu obiectul inspectiei fiscale;
j) in alte cazuri temeinic justificate. "
Suspendarea poate fi efectuata pentru o perioada de cel mult 6 luni conform prevederilor art. 127 alin. (2), reluarea inspectiei fiscale fiind notificata, in scris, persoanei impozabile, aspect reglementat prin art. 127 alin. (6).
Inspectia fiscala poate fi suspendata si la solicitarea persoanei impozabile, aspect reglementat prin art. 127 alin. (3) "(3) Conducatorul inspectiei fiscale competent poate decide suspendarea unei inspectii fiscale la cererea justificata a contribuabilului/platitorului. In acest caz, suspendarea nu poate fi mai mare de 3 luni."
In concluzie, inspectia fiscala poate fi suspendata in cazul unei inspectii fiscale privind TVA, in special in situatia in care:
- exista suspiciuni referitoare la realitatea tranzactiilor efectuate, caz in care organul de inspectie fiscala solicita informatii suplimentare din statul membru al furnizorului/prestatorului;
- are loc un control anticipat pentru solutionarea cererii de rambursare TVA.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Va rugam sa ne prezentati monografia contabila cu privire la activitatea de prosumator de energie electrica, respectiv inregistrarea productiei, a vanzarilor in retea catre furnizorul nostru de energie electrica si a consumului propriu efectuat din productia obtinuta.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Marfa X urmeaza sa fie vanduta, iar o componenta a acesteia este defecta si nu se afla pe stoc.<br />
Componenta respectiva descompleteaza marfa Y si este montata pe marfa X.<br />
Piesa este pusa pe marfa Y la o data ulterioara (in momentul in care se face achizitia).<br />
Care sunt documentele necesare pentru asemenea operatii si care este monografia contabila?</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Un ONG inregistreaza venituri din donatii/ sponsorizari de la persoane fizice/ juridice si ONG-uri straine.<br />
Aceste sume sunt disponibile in conturile bancare o perioada de timp pana la utilizarea lor.<br />
Se doreste valorificarea lor prin constituirea de depozite bancare la termen.<br />
Am dori un punct de vedere in privinta legalitatii constituirii acestor depozite purtatoare de dobanda si folosirea dobanzii in desfasurarea activitatii curente ale...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Societatea A (absorbanta) fuzioneaza cu societatea B (absorbita). Ambele societati au acelasi asociat unic si administrator, astfel incat fuziunea are loc fara emiterea de noi parti sociale. Situatiile financiare preliminare fuziunii sunt intocmite la data de 31.03.2024. Proiectul de fuziune a fost depus si publicat in Monitorul Oficial, implinindu-se termenul de minim 30 zile de la publicare. Situatiile financiare nu au fost inca depuse la ANAF.<br />
<br />
1....
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Referitor la ''Scutirea profitului reinvestit", conform OG 16/2022 si OMFP 4636/29.12.2022, societatea, firma de distributie, are in constructie hale de depozitare marfuri pentru activitatea comerciala. Intrebarea este daca aceste bunuri sunt eligibile pentru aplicarea scutirii si la ce clasa am putea sa le incadram? Cum s-ar putea face un calcul partial in conditiile in care nu este terminata constructia?<br />
Daca am putea aplica aceasta...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Avem un trasport de bunuri cu risc din Italia care este achizitionat de la mai multi furnizori, are o valoare peste 10.000 lei si o greutate peste 500 kg, masina depasete 2.5 t. Fiecare factura nu depaseste 10.000 lei si este sub 500 kg, este emisa de catre un furnizor diferit. Este necesar sa scoatem cod UIT?</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<