Tags: verificare documentara, proiect de ordin
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin privind stabilirea unor competente de efectuare a verificarii documentara- publicat in data de 07.07.2020.
Potrivit prevederilor Cap. V art.148 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru stabilirea corecta a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, organul fiscal poate proceda la o verificare documentara care consta in efectuarea unei analize de coerenta a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, pe baza documentelor existente la dosarul fiscal al contribuabilului/platitorului, precum si pe baza oricaror informatii si documente transmise de terti sau detinute de organul fiscal, care au relevanta pentru determinarea situatiei fiscale.
Din aceste prevederi rezulta ca, in situatia in care se constata existenta unui risc fiscal cuantificabil in baza declaratiilor depuse de contribuabil/platitor sau a oricaror documente detinute de organul fiscal sau primite de la terti, organele fiscale pot stabili situatia de fapt fiscala prin calcularea unor diferente de creante fiscale datorate prin emiterea unei decizii de impunere sau dispune masurile necesare respectarii prevederilor legale.
Conform Referatului de aprobare, aceasta metoda de control fiscal ar trebui utilizata, in principal, pentru actiuni de prevenire si conformare, conform prevederilor art. 151 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Stabilirea contribuabililor ce vor fi supusi verificarii documentare se va realiza in baza rezultatului analizei de risc, rezultat furnizat de Directia Generala de Management a Riscului, similar cu input-ul ce va fi furnizat de aceasta directie pentru stabilirea contribuabililor ce vor fi supusi celorlalte tipuri de control fiscal (inspectie fiscala, antifrauda fiscala).
Pentru aplicarea acestor prevederilor din Cap. V - Verificarea documentara din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, este necesara stabilirea organelor fiscale care au aceasta competenta de efectuare a verificarii documentare, potrivit art. 151 alin. (1) din Legea nr. 20772015 privind Codul de procedura fiscal - Dispozitii finale privind controlul fiscal efectuat de organul fiscal central si local.
In acest sens, a fost elaborat proiectul de Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind stabilirea unor competente de efectuare a verificarii documentare, anexat prezentului referat de aprobare. Potrivit prevederilor din continutul acestui proiect de act normativ, verificarea documentara va fi efectuata de structurile cu atributii de inspectie fiscala, de structurile cu atributii de control antifraud si de structurile cu atributii de verificare a situatiei fiscale personale.
Totodata, prin implementarea verificarii documentare la nivelul structurilor cu atributii de control antifrauda, acestea vor avea si competenta sa emita titluri de creanta, sub rezerva verificarii ulterioare
Extras din Ordin:
ORDIN privind stabilirea unor competente de efectuare a verificarii documentare
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr.520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul prevederilor art. 148, ale art. 151 alin. (1) si ale art. 352 alin. (1) si (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si avand in vedere avizul conform al Ministerului Finantelor Publice comunicat prin adresa nr. ................ din data de ......................... presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul
ORDIN
ART. 1. Functionarii publici cu atributii de inspectie fiscala din cadrul structurilor teritoriale din subordinea directiilor generale regionale ale finantelor publice, precum si din cadrul Directiei generale de administrare ale marilor contribuabili sunt organe fiscale competente pentru efectuarea verificarii documentare in vederea stabilirii corecte a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, potrivit prevederilor legale.
ART. 2. Functionarii publici din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala sunt organe fiscale competente pentru efectuarea verificarii documentare in vederea stabilirii corecte a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, potrivit prevederilor legale.
ART. 3. Functionarii publici cu atributii de verificare a situatiei fiscale personale a persoanelor fizice din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice, precum si din cadrul Directiei generale control venituri persoane fizice sunt organe fiscale competente pentru efectuarea verificarii documentare in vederea stabilirii corecte a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului cu privire la impozitul pe venit, potrivit prevederilor legale.
ART. 5. Directia generala de administrare a marilor contribuabili, Directia generala control venituri persoane fizice, directiile generale regionale ale finantelor publice si structurile subordonate acestora, precum si Directia generala antifrauda fiscala, vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 6. Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Coasigurat. Persoana in intretinere
Intrebare:
Am discutat si cu alti colegi in legatura cu deducerea personala pentru soti, de la 01.08.2025; si parerile sunt impartite, iar eu nu sunt lamurit. Stim ca sotii aflati in intretinerea angajatului nu mai poate fi asigurat, dar unde este mentionat ca nu se mai calculeaza deducerea personala pentru soti? Sau aceasta deducere a ramas in continuare?
Pana la urma de la 01.08.2025 pentru sotii aflati in intretinere mai calculam deducerea personala sau nu?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie de la unitati protejate
Intrebare:
In luna septembrie 2025, am achizitionat produse de la o unitate protejata in valoare de 17.049,90 Ron fara TVA. Fondul de handicap constituit in luna septembrie este in valoare de 50.000 Ron. Va rog sa ma ajutati cu monografia contabila si cat ar trebuie sa platesc la bugetul de stat ca fond de handicap.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Emitere factura in lei, echivalent al unei valute
Intrebare:
In luna 09.2025, am achizitionat din import, cricuri hidraulice in valoare de 47.000 euro pe care le-am si achitat. Ulterior, in luna 10.2025 am facut un leaseback cu o firma de leasing.
Pentru aceasta, este nevoie sa facturam aceste cricuri catre firma de leasing. Contractul de leasing este in euro iar factura noastra catre ei este in lei.
Intrebare: Avand in vedere ca vom emite factura la data de 16.10.2025, ce curs valutar vom folosi pentru facturare?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie intracomunitara. Cod UIT
Intrebare:
Solicitam raspuns cu privire la urmatoarea speta:
Societate din It transmite in Ro marfa .Marfa nu vine direct la clientul final ci la o terta firma din Ro care sorteaza marfa , dupa care se livreaza clientului final conform comenzii. Factura se va emite doar in momentul in care avem cantitatea finala.
Marfa neconforma se trimite in IT.
Este corect ca factura sa se intocmeasca de catre It fara TVA catre clientul final din RO in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<