Tags: verificare documentara, proiect de ordin
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin privind stabilirea unor competente de efectuare a verificarii documentara- publicat in data de 07.07.2020.
Potrivit prevederilor Cap. V art.148 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru stabilirea corecta a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, organul fiscal poate proceda la o verificare documentara care consta in efectuarea unei analize de coerenta a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, pe baza documentelor existente la dosarul fiscal al contribuabilului/platitorului, precum si pe baza oricaror informatii si documente transmise de terti sau detinute de organul fiscal, care au relevanta pentru determinarea situatiei fiscale.
Din aceste prevederi rezulta ca, in situatia in care se constata existenta unui risc fiscal cuantificabil in baza declaratiilor depuse de contribuabil/platitor sau a oricaror documente detinute de organul fiscal sau primite de la terti, organele fiscale pot stabili situatia de fapt fiscala prin calcularea unor diferente de creante fiscale datorate prin emiterea unei decizii de impunere sau dispune masurile necesare respectarii prevederilor legale.
Conform Referatului de aprobare, aceasta metoda de control fiscal ar trebui utilizata, in principal, pentru actiuni de prevenire si conformare, conform prevederilor art. 151 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Stabilirea contribuabililor ce vor fi supusi verificarii documentare se va realiza in baza rezultatului analizei de risc, rezultat furnizat de Directia Generala de Management a Riscului, similar cu input-ul ce va fi furnizat de aceasta directie pentru stabilirea contribuabililor ce vor fi supusi celorlalte tipuri de control fiscal (inspectie fiscala, antifrauda fiscala).
Pentru aplicarea acestor prevederilor din Cap. V - Verificarea documentara din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, este necesara stabilirea organelor fiscale care au aceasta competenta de efectuare a verificarii documentare, potrivit art. 151 alin. (1) din Legea nr. 20772015 privind Codul de procedura fiscal - Dispozitii finale privind controlul fiscal efectuat de organul fiscal central si local.
In acest sens, a fost elaborat proiectul de Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind stabilirea unor competente de efectuare a verificarii documentare, anexat prezentului referat de aprobare. Potrivit prevederilor din continutul acestui proiect de act normativ, verificarea documentara va fi efectuata de structurile cu atributii de inspectie fiscala, de structurile cu atributii de control antifraud si de structurile cu atributii de verificare a situatiei fiscale personale.
Totodata, prin implementarea verificarii documentare la nivelul structurilor cu atributii de control antifrauda, acestea vor avea si competenta sa emita titluri de creanta, sub rezerva verificarii ulterioare
Extras din Ordin:
ORDIN privind stabilirea unor competente de efectuare a verificarii documentare
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr.520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul prevederilor art. 148, ale art. 151 alin. (1) si ale art. 352 alin. (1) si (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si avand in vedere avizul conform al Ministerului Finantelor Publice comunicat prin adresa nr. ................ din data de ......................... presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul
ORDIN
ART. 1. Functionarii publici cu atributii de inspectie fiscala din cadrul structurilor teritoriale din subordinea directiilor generale regionale ale finantelor publice, precum si din cadrul Directiei generale de administrare ale marilor contribuabili sunt organe fiscale competente pentru efectuarea verificarii documentare in vederea stabilirii corecte a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, potrivit prevederilor legale.
ART. 2. Functionarii publici din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala sunt organe fiscale competente pentru efectuarea verificarii documentare in vederea stabilirii corecte a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, potrivit prevederilor legale.
ART. 3. Functionarii publici cu atributii de verificare a situatiei fiscale personale a persoanelor fizice din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice, precum si din cadrul Directiei generale control venituri persoane fizice sunt organe fiscale competente pentru efectuarea verificarii documentare in vederea stabilirii corecte a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului cu privire la impozitul pe venit, potrivit prevederilor legale.
ART. 5. Directia generala de administrare a marilor contribuabili, Directia generala control venituri persoane fizice, directiile generale regionale ale finantelor publice si structurile subordonate acestora, precum si Directia generala antifrauda fiscala, vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 6. Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Antecontracte apartamente
Intrebare:
O societate care a finalizat un complex imobiliar in anul 2023 si nu a putut incheia contracte de vanzare-cumparare pentru toate apartamentele in anii precedenti, cu ce cota de TVA poate sa faca vanzarea in anul 2025? Antecontractele au fost incheiate cu cota de 5% tva. Avand in vedere ca data procesului verbal de receptie al imobilului este in anul 2023 apartamentele pot fi considerate imobile noi, ca nu au fost utilizate sau constructii vechi intrucat au depasit termenul de 31...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Raportare facturi in scop contabil in D394
Intrebare:
Societatea noastra emite facturi de cazare si masa, catre persoane fizice, rezidente sau nerezidente, incasate cu cardul sau numerar si pentru care se emit si bonuri fiscale. Facturile se incarca in e-factura, pe cod 751, dar se declara si in declaratia 394. Din acest motiv, in fiecare luna primim notificare de conformare pentru diferente. Va rugam sa ne ajutati cu o completare corecta a declaratiei 394, pentru a evita dublarea TVA.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Impozit venituri din dobanzi persoana juridica din Cipru
Intrebare:
O Societate (A) din Cipru imprumuta o Societate (B) din Romania. Societate (A) din Cipru detine o participare de 50% in alta Societate (C) din Cipru, iar Societatea C din Cipru detine 32% din Societatea (B) din Romanaia. In conditiile prezentate, va rugam sa ne precizati daca indeplinim conditiile de la art. 223 din Codul Fiscal privind scutirea de la plata impozitului pe dobanzi platite catre Societatea (A) din Cipru.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Emitere decizii de accesorii peste termenul legal. Contestare
Intrebare:
Societatea noastra a avut un cod de TVA pentru operatiuni intracomunitare in perioada 01.01.2015 - 31.07.2018. Incepand cu data de 01.08.2018 societatea devine platitoare de TVA prin depasirea plafonului pentru intreprinderi mici, deci, cu data de 01.08.2018 se anuleaza codul de TVA pentru operatiuni intracomunitare.
Spre surpriza noastra, societatea primeste in data de 05.06.2025 prin SPV o decizie de calcul accesorii pentru obligatii fiscale accesorii aferente TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<