Tags: verificare documentara, proiect de ordin
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin privind stabilirea unor competente de efectuare a verificarii documentara- publicat in data de 07.07.2020.
Potrivit prevederilor Cap. V art.148 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru stabilirea corecta a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, organul fiscal poate proceda la o verificare documentara care consta in efectuarea unei analize de coerenta a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, pe baza documentelor existente la dosarul fiscal al contribuabilului/platitorului, precum si pe baza oricaror informatii si documente transmise de terti sau detinute de organul fiscal, care au relevanta pentru determinarea situatiei fiscale.
Din aceste prevederi rezulta ca, in situatia in care se constata existenta unui risc fiscal cuantificabil in baza declaratiilor depuse de contribuabil/platitor sau a oricaror documente detinute de organul fiscal sau primite de la terti, organele fiscale pot stabili situatia de fapt fiscala prin calcularea unor diferente de creante fiscale datorate prin emiterea unei decizii de impunere sau dispune masurile necesare respectarii prevederilor legale.
Conform Referatului de aprobare, aceasta metoda de control fiscal ar trebui utilizata, in principal, pentru actiuni de prevenire si conformare, conform prevederilor art. 151 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Stabilirea contribuabililor ce vor fi supusi verificarii documentare se va realiza in baza rezultatului analizei de risc, rezultat furnizat de Directia Generala de Management a Riscului, similar cu input-ul ce va fi furnizat de aceasta directie pentru stabilirea contribuabililor ce vor fi supusi celorlalte tipuri de control fiscal (inspectie fiscala, antifrauda fiscala).
Pentru aplicarea acestor prevederilor din Cap. V - Verificarea documentara din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, este necesara stabilirea organelor fiscale care au aceasta competenta de efectuare a verificarii documentare, potrivit art. 151 alin. (1) din Legea nr. 20772015 privind Codul de procedura fiscal - Dispozitii finale privind controlul fiscal efectuat de organul fiscal central si local.
In acest sens, a fost elaborat proiectul de Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind stabilirea unor competente de efectuare a verificarii documentare, anexat prezentului referat de aprobare. Potrivit prevederilor din continutul acestui proiect de act normativ, verificarea documentara va fi efectuata de structurile cu atributii de inspectie fiscala, de structurile cu atributii de control antifraud si de structurile cu atributii de verificare a situatiei fiscale personale.
Totodata, prin implementarea verificarii documentare la nivelul structurilor cu atributii de control antifrauda, acestea vor avea si competenta sa emita titluri de creanta, sub rezerva verificarii ulterioare
Extras din Ordin:
ORDIN privind stabilirea unor competente de efectuare a verificarii documentare
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr.520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul prevederilor art. 148, ale art. 151 alin. (1) si ale art. 352 alin. (1) si (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si avand in vedere avizul conform al Ministerului Finantelor Publice comunicat prin adresa nr. ................ din data de ......................... presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul
ORDIN
ART. 1. Functionarii publici cu atributii de inspectie fiscala din cadrul structurilor teritoriale din subordinea directiilor generale regionale ale finantelor publice, precum si din cadrul Directiei generale de administrare ale marilor contribuabili sunt organe fiscale competente pentru efectuarea verificarii documentare in vederea stabilirii corecte a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, potrivit prevederilor legale.
ART. 2. Functionarii publici din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala sunt organe fiscale competente pentru efectuarea verificarii documentare in vederea stabilirii corecte a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, potrivit prevederilor legale.
ART. 3. Functionarii publici cu atributii de verificare a situatiei fiscale personale a persoanelor fizice din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice, precum si din cadrul Directiei generale control venituri persoane fizice sunt organe fiscale competente pentru efectuarea verificarii documentare in vederea stabilirii corecte a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului cu privire la impozitul pe venit, potrivit prevederilor legale.
ART. 5. Directia generala de administrare a marilor contribuabili, Directia generala control venituri persoane fizice, directiile generale regionale ale finantelor publice si structurile subordonate acestora, precum si Directia generala antifrauda fiscala, vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 6. Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Doua angajate aflate in concedii medicale cod 08 si 14 ale caror salarii de incadrare se situeaza sub pragul de 3700 lei. Cum se procedeaza cu majorarea salariului avand in vedere faptul ca salariata aflata in concediu medical cod 08 (sarcina si lauzie) va intra in curand in concediu de crestere copil?<br />
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Suntem o societate care comercializeaza articole de pescuit. Vrem sa ne extindem activitatea, prin adaugarea in obiectul nostru de activitatea a vendoring ului vom achizitiona tonomate. Pentru vanzarea acestor produse, este nevoie de casa de marcat? Din punct de vedere al autorizatiilor, care ar fi acestea? Cum vom contabiliza incasarea acestor produse? Va multumim frumos!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei tranzactii de intermediere de vanzare parti sociale ale unei societati care consta in identificare investitor, facilitatea comunicarii cu investitorul, participare la negociere, .. etc., factura de comision emisa de intermediar pentru finalizarea unei astfel de tranzactii se incadreaza in sfera operatiunilor scutite de TVA conform art 292 (2) lit.a) ?<br />
(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:<br />
a) prestarile urmatoarelor servicii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
ANAF ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<