Tags: verificare documentara, proiect de ordin
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin privind stabilirea unor competente de efectuare a verificarii documentara- publicat in data de 07.07.2020.
Potrivit prevederilor Cap. V art.148 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru stabilirea corecta a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, organul fiscal poate proceda la o verificare documentara care consta in efectuarea unei analize de coerenta a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, pe baza documentelor existente la dosarul fiscal al contribuabilului/platitorului, precum si pe baza oricaror informatii si documente transmise de terti sau detinute de organul fiscal, care au relevanta pentru determinarea situatiei fiscale.
Din aceste prevederi rezulta ca, in situatia in care se constata existenta unui risc fiscal cuantificabil in baza declaratiilor depuse de contribuabil/platitor sau a oricaror documente detinute de organul fiscal sau primite de la terti, organele fiscale pot stabili situatia de fapt fiscala prin calcularea unor diferente de creante fiscale datorate prin emiterea unei decizii de impunere sau dispune masurile necesare respectarii prevederilor legale.
Conform Referatului de aprobare, aceasta metoda de control fiscal ar trebui utilizata, in principal, pentru actiuni de prevenire si conformare, conform prevederilor art. 151 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Stabilirea contribuabililor ce vor fi supusi verificarii documentare se va realiza in baza rezultatului analizei de risc, rezultat furnizat de Directia Generala de Management a Riscului, similar cu input-ul ce va fi furnizat de aceasta directie pentru stabilirea contribuabililor ce vor fi supusi celorlalte tipuri de control fiscal (inspectie fiscala, antifrauda fiscala).
Pentru aplicarea acestor prevederilor din Cap. V - Verificarea documentara din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, este necesara stabilirea organelor fiscale care au aceasta competenta de efectuare a verificarii documentare, potrivit art. 151 alin. (1) din Legea nr. 20772015 privind Codul de procedura fiscal - Dispozitii finale privind controlul fiscal efectuat de organul fiscal central si local.
In acest sens, a fost elaborat proiectul de Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind stabilirea unor competente de efectuare a verificarii documentare, anexat prezentului referat de aprobare. Potrivit prevederilor din continutul acestui proiect de act normativ, verificarea documentara va fi efectuata de structurile cu atributii de inspectie fiscala, de structurile cu atributii de control antifraud si de structurile cu atributii de verificare a situatiei fiscale personale.
Totodata, prin implementarea verificarii documentare la nivelul structurilor cu atributii de control antifrauda, acestea vor avea si competenta sa emita titluri de creanta, sub rezerva verificarii ulterioare
Extras din Ordin:
ORDIN privind stabilirea unor competente de efectuare a verificarii documentare
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr.520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul prevederilor art. 148, ale art. 151 alin. (1) si ale art. 352 alin. (1) si (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si avand in vedere avizul conform al Ministerului Finantelor Publice comunicat prin adresa nr. ................ din data de ......................... presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul
ORDIN
ART. 1. Functionarii publici cu atributii de inspectie fiscala din cadrul structurilor teritoriale din subordinea directiilor generale regionale ale finantelor publice, precum si din cadrul Directiei generale de administrare ale marilor contribuabili sunt organe fiscale competente pentru efectuarea verificarii documentare in vederea stabilirii corecte a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, potrivit prevederilor legale.
ART. 2. Functionarii publici din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala sunt organe fiscale competente pentru efectuarea verificarii documentare in vederea stabilirii corecte a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, potrivit prevederilor legale.
ART. 3. Functionarii publici cu atributii de verificare a situatiei fiscale personale a persoanelor fizice din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice, precum si din cadrul Directiei generale control venituri persoane fizice sunt organe fiscale competente pentru efectuarea verificarii documentare in vederea stabilirii corecte a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului cu privire la impozitul pe venit, potrivit prevederilor legale.
ART. 5. Directia generala de administrare a marilor contribuabili, Directia generala control venituri persoane fizice, directiile generale regionale ale finantelor publice si structurile subordonate acestora, precum si Directia generala antifrauda fiscala, vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 6. Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In spatiul in care se desfasoara activitatea de medicina de familie s-au efectuat lucrari de reparatii a constructiei, a instalatiilor electrice si sanitare. Mentionez ca spatiul il folosim pe baza unui contract de comodat intre srl si persoana fizica. Intrebarea mea este valoarea acestor lucrari le pun direct pe cheltuiala sau le amortizez?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca in trimestrul I din 2024 o societate platitoare de impozit pe profit are pierdere, este obligatoriu in declaratia D100 sa completeze cifra zero la randul 103 - Impozit pe profit/plati anticipate in contul imozit pe profit anual datorat de PJ romane sau cu sediul social in Romania (altele decat punct 1)? Sau nu mai depune deloc D100 in data de 25.04.2024, neavand impozit pe profit de declarat si de platit? Mentionez ca alte obligatii fiscale de declarat si de platit in 25.04.2024, aferente...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: D112 contributii sociale si tip asigurat, salariat in somaj tehnic platit de unitate luna martie 2024. Indemnizatia platita de angajator este de 2475 lei. In ordinul de completare a D112 B.2.C.N.P.P. regasim: In cazul salariatilor care, ca urmare a suspendarii contractului individual de munca in conditiile art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, beneficiaza de zile de intrerupere sau reducere temporara a activitatii, fara incetarea raportului de munca si de indemnizatia achitata in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O microintreprindere plateste conform bilantului interimar la 30.09.2023 dividende interimare in data de 15.10.2023 si impozitul aferent (8%) in data de 10.11.2023. Conform bilantului la 31.12.2023, aceeasi societate plateste dividende in data de 09.02.2024 si impozitul aferent in data de 09.02.2024. Din profitul nerepartizat in anul 2023 doreste sa se repartizeze dividende in luna mai 2024. Cand se intocmeste Declaratia unica pentru persoana fizica? Dividendele repartizate in anul 2023 se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Doua societati comerciale platitoare de impozit pe profit doresc sa faca un contract de imprumut intre ele. Doi dintre asociatii celor doua societati se afla in relatii de afiliere (tata-fiica). In aceste conditii este posibil ca acest imprumut sa se acorde fara dobanda in cazul in care ceilalti detinatori de actiuni respectiv parti sociale sunt de acord?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<