Tags: verificare documentara, proiect de ordin
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin privind stabilirea unor competente de efectuare a verificarii documentara- publicat in data de 07.07.2020.
Potrivit prevederilor Cap. V art.148 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru stabilirea corecta a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, organul fiscal poate proceda la o verificare documentara care consta in efectuarea unei analize de coerenta a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, pe baza documentelor existente la dosarul fiscal al contribuabilului/platitorului, precum si pe baza oricaror informatii si documente transmise de terti sau detinute de organul fiscal, care au relevanta pentru determinarea situatiei fiscale.
Din aceste prevederi rezulta ca, in situatia in care se constata existenta unui risc fiscal cuantificabil in baza declaratiilor depuse de contribuabil/platitor sau a oricaror documente detinute de organul fiscal sau primite de la terti, organele fiscale pot stabili situatia de fapt fiscala prin calcularea unor diferente de creante fiscale datorate prin emiterea unei decizii de impunere sau dispune masurile necesare respectarii prevederilor legale.
Conform Referatului de aprobare, aceasta metoda de control fiscal ar trebui utilizata, in principal, pentru actiuni de prevenire si conformare, conform prevederilor art. 151 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Stabilirea contribuabililor ce vor fi supusi verificarii documentare se va realiza in baza rezultatului analizei de risc, rezultat furnizat de Directia Generala de Management a Riscului, similar cu input-ul ce va fi furnizat de aceasta directie pentru stabilirea contribuabililor ce vor fi supusi celorlalte tipuri de control fiscal (inspectie fiscala, antifrauda fiscala).
Pentru aplicarea acestor prevederilor din Cap. V - Verificarea documentara din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, este necesara stabilirea organelor fiscale care au aceasta competenta de efectuare a verificarii documentare, potrivit art. 151 alin. (1) din Legea nr. 20772015 privind Codul de procedura fiscal - Dispozitii finale privind controlul fiscal efectuat de organul fiscal central si local.
In acest sens, a fost elaborat proiectul de Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind stabilirea unor competente de efectuare a verificarii documentare, anexat prezentului referat de aprobare. Potrivit prevederilor din continutul acestui proiect de act normativ, verificarea documentara va fi efectuata de structurile cu atributii de inspectie fiscala, de structurile cu atributii de control antifraud si de structurile cu atributii de verificare a situatiei fiscale personale.
Totodata, prin implementarea verificarii documentare la nivelul structurilor cu atributii de control antifrauda, acestea vor avea si competenta sa emita titluri de creanta, sub rezerva verificarii ulterioare
Extras din Ordin:
ORDIN privind stabilirea unor competente de efectuare a verificarii documentare
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr.520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul prevederilor art. 148, ale art. 151 alin. (1) si ale art. 352 alin. (1) si (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si avand in vedere avizul conform al Ministerului Finantelor Publice comunicat prin adresa nr. ................ din data de ......................... presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul
ORDIN
ART. 1. Functionarii publici cu atributii de inspectie fiscala din cadrul structurilor teritoriale din subordinea directiilor generale regionale ale finantelor publice, precum si din cadrul Directiei generale de administrare ale marilor contribuabili sunt organe fiscale competente pentru efectuarea verificarii documentare in vederea stabilirii corecte a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, potrivit prevederilor legale.
ART. 2. Functionarii publici din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala sunt organe fiscale competente pentru efectuarea verificarii documentare in vederea stabilirii corecte a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, potrivit prevederilor legale.
ART. 3. Functionarii publici cu atributii de verificare a situatiei fiscale personale a persoanelor fizice din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice, precum si din cadrul Directiei generale control venituri persoane fizice sunt organe fiscale competente pentru efectuarea verificarii documentare in vederea stabilirii corecte a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului cu privire la impozitul pe venit, potrivit prevederilor legale.
ART. 5. Directia generala de administrare a marilor contribuabili, Directia generala control venituri persoane fizice, directiile generale regionale ale finantelor publice si structurile subordonate acestora, precum si Directia generala antifrauda fiscala, vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 6. Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Refuz factura in SPV
Intrebare:
Un furnizor ne-a facturat in luna august 2025 un serviciu folosind pentru facturare codul de inregistrare fiscala a unui sediu secundar si nu codul unic de inregistrare. Furnizorul sustine ca a transmis factura in e-factura dar noi nu o putem vizualiza! Am solicitat furnizorului stornarea facturii gresite si refacturarea pe codul unic de inregistrare dar nu este de acord! Va rog sa ne spuneti cum trebuie sa procedam in acest caz pentru a inregistra cheltuiala!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regimul fiscal cu beneficiile oferite salariatilor partenerilor de business
Intrebare:
Pentru a mentine bune relatii cu angajatii clientilor, de cateva ori pe an se organizeaza competitii sportive care se deruleaza pe parcursul a cateva zile, cu participarea membrilor echipei de vanzari si a reprezentantilor firmelor colaboratoare. Actiunile nu au numai scop recreativ, in cadrul acestora sunt si sesiuni de informare privind promotii, caracteristici tehnice ale produselor. Fiind un concurs, la final se acorda si premii, care constau in cupe, medalii si articole sportive...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Trecere de la profit la micro in anul 2026
Intrebare:
Societate infiintara in anul 2014, care a figurat de la infiintare (17/06/2014) pana la 31.12.2024 cu impozit microintreprinderi, de la 01.01.2025 trece la impozit pe profit (era sub plafon) dar fara salariat. Se poate intoarce la impozit pe microintreprindere de la 01.01.2026, avand salariat incepand cu 01.11.2025 si este sub plafonul de 100.000 euro cifra de afaceri. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Drepturi acordate pe perioada maternitatii si cresterii copilului
Intrebare:
PFA cu activitate din iunie 2024, si avand rezultat pierdere (a avut venituri care sunt sub nivelul cheltuielilor) conform DU depus pentru anul 2024. Activitate ei va fi profitabila in anul 2025, venitul net va fi aproximativ intre 6-12 salarii minime. Va continua activitate PFA-ului si in anul 2026, care tot se estimeaza sa fie profitabila. Titularul, pe langa PFA va fi angajata din octombrie 2025 cu norma intreaga si intr-un SRL.
Titularul va naste in luna mai 2026 si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<