Tags: verificare documentara, proiect de ordin
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin privind stabilirea unor competente de efectuare a verificarii documentara- publicat in data de 07.07.2020.
Potrivit prevederilor Cap. V art.148 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru stabilirea corecta a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, organul fiscal poate proceda la o verificare documentara care consta in efectuarea unei analize de coerenta a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, pe baza documentelor existente la dosarul fiscal al contribuabilului/platitorului, precum si pe baza oricaror informatii si documente transmise de terti sau detinute de organul fiscal, care au relevanta pentru determinarea situatiei fiscale.
Din aceste prevederi rezulta ca, in situatia in care se constata existenta unui risc fiscal cuantificabil in baza declaratiilor depuse de contribuabil/platitor sau a oricaror documente detinute de organul fiscal sau primite de la terti, organele fiscale pot stabili situatia de fapt fiscala prin calcularea unor diferente de creante fiscale datorate prin emiterea unei decizii de impunere sau dispune masurile necesare respectarii prevederilor legale.
Conform Referatului de aprobare, aceasta metoda de control fiscal ar trebui utilizata, in principal, pentru actiuni de prevenire si conformare, conform prevederilor art. 151 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Stabilirea contribuabililor ce vor fi supusi verificarii documentare se va realiza in baza rezultatului analizei de risc, rezultat furnizat de Directia Generala de Management a Riscului, similar cu input-ul ce va fi furnizat de aceasta directie pentru stabilirea contribuabililor ce vor fi supusi celorlalte tipuri de control fiscal (inspectie fiscala, antifrauda fiscala).
Pentru aplicarea acestor prevederilor din Cap. V - Verificarea documentara din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, este necesara stabilirea organelor fiscale care au aceasta competenta de efectuare a verificarii documentare, potrivit art. 151 alin. (1) din Legea nr. 20772015 privind Codul de procedura fiscal - Dispozitii finale privind controlul fiscal efectuat de organul fiscal central si local.
In acest sens, a fost elaborat proiectul de Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind stabilirea unor competente de efectuare a verificarii documentare, anexat prezentului referat de aprobare. Potrivit prevederilor din continutul acestui proiect de act normativ, verificarea documentara va fi efectuata de structurile cu atributii de inspectie fiscala, de structurile cu atributii de control antifraud si de structurile cu atributii de verificare a situatiei fiscale personale.
Totodata, prin implementarea verificarii documentare la nivelul structurilor cu atributii de control antifrauda, acestea vor avea si competenta sa emita titluri de creanta, sub rezerva verificarii ulterioare
Extras din Ordin:
ORDIN privind stabilirea unor competente de efectuare a verificarii documentare
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr.520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul prevederilor art. 148, ale art. 151 alin. (1) si ale art. 352 alin. (1) si (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si avand in vedere avizul conform al Ministerului Finantelor Publice comunicat prin adresa nr. ................ din data de ......................... presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul
ORDIN
ART. 1. Functionarii publici cu atributii de inspectie fiscala din cadrul structurilor teritoriale din subordinea directiilor generale regionale ale finantelor publice, precum si din cadrul Directiei generale de administrare ale marilor contribuabili sunt organe fiscale competente pentru efectuarea verificarii documentare in vederea stabilirii corecte a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, potrivit prevederilor legale.
ART. 2. Functionarii publici din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala sunt organe fiscale competente pentru efectuarea verificarii documentare in vederea stabilirii corecte a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, potrivit prevederilor legale.
ART. 3. Functionarii publici cu atributii de verificare a situatiei fiscale personale a persoanelor fizice din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice, precum si din cadrul Directiei generale control venituri persoane fizice sunt organe fiscale competente pentru efectuarea verificarii documentare in vederea stabilirii corecte a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului cu privire la impozitul pe venit, potrivit prevederilor legale.
ART. 5. Directia generala de administrare a marilor contribuabili, Directia generala control venituri persoane fizice, directiile generale regionale ale finantelor publice si structurile subordonate acestora, precum si Directia generala antifrauda fiscala, vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 6. Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Completare D100
Intrebare:
Am fost sunata azi in legatura cu D100, am fost indrumata, dar nu am completat in timp ce primeam raspunsul si acum nu pot depune declaratia cu impozit pe constructii pentru ca nu pot completa scadenta si nr. de evidenta a platii. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Documente justificative prestari servicii
Intrebare:
Ajutati-ne va rog sa clarificam ce documente sunt necesare de intocmit pentru un contract de elaborare concept productie publicitara ce ne este prestata de un furnizor si noi o facturam mai departe unei agentii de publicitate. Sunt 2 variante de colaborari:
1. Contractul contine detalii privind obiectul acestuia - ex. productie spot TV brand XXX si este specificat faptul ca materialele/productia spot are un termen specific de livrare si facturarea se va intampla la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Reinregistrare in scopuri de TVA, cod TVA anulat din oficiu
Intrebare:
SC a fost platitoare de TVA pana la data de 10.03.2012 cand a fost scoasa din oficiu de la TVA pentru inactivitate, in 30.12.2014 si-a reactivat activitatea si a fost din nou platitoare de TVA. In data de 01.02.2016 a fost iar scoasa de la TVA din oficiu cf art 316 alin 11 lit e pentru ca in perioada de 6 luni consecutiv nu a avut venituri. In perioada 01.02.2016-07.04.2021 societatea incepe sa aiba niste venituri foarte mici din arenda (in valoare totala in aceasta perioada de 4745...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Monografie joc online obtinut in colaborare cu terti
Intrebare:
Societate din Romania platitoare de impozit profit si tva, cu cod CAEN IT, va produce un joc online, care se va distribui online in baza unor abonamente. Pentru producerea acestui joc, sunt contracte cu developeri din Romania, care vor factura serviciile de prestari pentru producerea jocului, catre firma producatoare a jocului. Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila atat pentru productia jocului, cat si pentru incasarea veniturilor, in baza abonamentelor.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<