keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

TVA: o prevedere legala noua cu ceva vechime

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 15 Feb. 2011
Tags: tva, codul fiscal

Prin OUG nr. 117/2010 s-a modificat, printre altele, alin. 7 al art. 153 din Codul fiscal, astfel: Organele fiscale competente vor inregistra in scopuri de TVA, conform prezentului articol, toate ...


Prin OUG nr. 117/2010 s-a modificat, printre altele, alin. 7 al art. 153 din Codul fiscal, astfel:

„Organele fiscale competente vor inregistra in scopuri de TVA, conform prezentului articol, toate persoanele care, in conformitate cu prevederile prezentului titlu, sunt obligate sa solicite inregistrarea, conform alin. (1), (2), (4) sau (5). Prin ordin al ministrului finantelor publice  se pot stabili criterii pe baza carora sa fie conditionata inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile. Organele fiscale competente stabilesc, pe baza acestor criterii, daca persoana impozabila justifica  intentia si are capacitatea  de a desfasura activitate economica, pentru a fi inregistrata in scopuri de TVA”. 

Problema e ca, in goana de a nu scapa nimic, organele fiscale aplicau aceasta prevedere mai de multisor. Iar situatii de acest gen ajungeau la instante, care stiau la randul lor sa interpreteze legea, chiar fara actuala forma „lamuritoare” a alineatului 7.

Bunaoara, intr-un caz interesant, reclamanta S.C. "P" S.A. a solicitat sa se dispuna anularea deciziei nr. 4/14.11.1994 a Ministerului Finantelor si a art. 3 din dispozitia nr. 81.176/11.08.1994 a Directiei generale a controlului financiar de stat din cadrul Ministerului Finantelor, prin care a fost obligata sa plateasca la bugetul statului taxa pe valoarea adaugata pentru marfa care i-a fost sustrasa.

In motivarea actiunii, reclamanta a aratat ca a importat o cantitate de zahar, pe care a depozitat-o la o serie de fabrici de zahar, societati comerciale cu capital integral de stat, in vederea sortarii, repetarii controlului calitativ si distribuirii, in functie de rezultatele analizelor de laborator, la consumul direct al populatiei sau pentru industrializare.
Valorificarea si distribuirea zaharului urma sa se faca, asa cum se stabilise prin contracte, numai cu incuviintarea sa expresa si in scris, data catre depozitar si beneficiarii interni.

Incalcand prevederile din contractele de prestari servicii S.C. "C" S.A. si S.C. "D.O." S.A. au livrat ilegal cantitati de zahar, fara consimtamantul reclamantei, facturand marfa in nume propriu, la preturi mai mici decat cele ce fusesera stabilite si fara a cuprinde taxe pe valoarea adaugata, fapte pentru care a si fost actionat in judecata aceste societati, dar, cu toate acestea, autoritatile financiare au retinut in sarcina reclamantei obligatia de plata a acestei taxe.

In conformitate cu dispozitiile legale, pentru bunurile din import, taxa pe valoarea adaugata se plateste de persoanele fizice si juridice importatoare direct sau prin intermediari.

Reclamanta a avut calitatea de importator al unei cantitati de zahar, situatie in care este platitor de taxa pe valoarea adaugata.

In solutionarea prezentei cauze – a aratat instanta - nu intereseaza ca societatile comerciale la care a fost depozitat zaharul l-au vandut fara consimtamantul reclamantei si la alt pret decat cel stabilit, aceasta avand posibilitatea sa se indrepte impotriva celor vinovati si sa obtina acoperirea integrala a pagubei ce i-a fost cauzata.

Pentru cele ce preced, actiunea a fost respinsa, ca neintemeiata1. Prin decizia nr. 1895/1996 Curtea Suprema de Justitie - sectia de contencios administrativ a respins, ca nefondat, recursul declarat de reclamanta2.

Cam  asa se aplica „noua” prevedere a alin. 7 al art. 153.
Era ceva neclar pana acum?
Nu era.
Dar OUG 117/2010 trebuia „umpluta” cu ceva, ca sa se simta ca modifica Codul fiscal, nu?

Horatiu Sasu
Jurist si economist
Consultant in afaceri

--------------------
1 CA Bucuresti, sent. nr.  555/1995, Culegere de practica judiciara, contencios administrativ, 1993-1998, p. 242-243, speta 182.
2 Tanti Anghel, M. Bragaru, Codul de procedura fiscala adnotat, ed. Rosetti, Bucuresti, 2006, pag. 61.






Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016