Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Prin OUG nr. 117/2010 s-a modificat, printre altele, alin. 7 al art. 153 din Codul fiscal, astfel: Organele fiscale competente vor inregistra in scopuri de TVA, conform prezentului articol, toate ...
Prin OUG nr. 117/2010 s-a modificat, printre altele, alin. 7 al art. 153 din Codul fiscal, astfel:
„Organele fiscale competente vor inregistra in scopuri de TVA, conform prezentului articol, toate persoanele care, in conformitate cu prevederile prezentului titlu, sunt obligate sa solicite inregistrarea, conform alin. (1), (2), (4) sau (5). Prin ordin al ministrului finantelor publice se pot stabili criterii pe baza carora sa fie conditionata inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile. Organele fiscale competente stabilesc, pe baza acestor criterii, daca persoana impozabila justifica intentia si are capacitatea de a desfasura activitate economica, pentru a fi inregistrata in scopuri de TVA”.
Problema e ca, in goana de a nu scapa nimic, organele fiscale aplicau aceasta prevedere mai de multisor. Iar situatii de acest gen ajungeau la instante, care stiau la randul lor sa interpreteze legea, chiar fara actuala forma „lamuritoare” a alineatului 7.
Bunaoara, intr-un caz interesant, reclamanta S.C. "P" S.A. a solicitat sa se dispuna anularea deciziei nr. 4/14.11.1994 a Ministerului Finantelor si a art. 3 din dispozitia nr. 81.176/11.08.1994 a Directiei generale a controlului financiar de stat din cadrul Ministerului Finantelor, prin care a fost obligata sa plateasca la bugetul statului taxa pe valoarea adaugata pentru marfa care i-a fost sustrasa.
In motivarea actiunii, reclamanta a aratat ca a importat o cantitate de zahar, pe care a depozitat-o la o serie de fabrici de zahar, societati comerciale cu capital integral de stat, in vederea sortarii, repetarii controlului calitativ si distribuirii, in functie de rezultatele analizelor de laborator, la consumul direct al populatiei sau pentru industrializare.
Valorificarea si distribuirea zaharului urma sa se faca, asa cum se stabilise prin contracte, numai cu incuviintarea sa expresa si in scris, data catre depozitar si beneficiarii interni.
Incalcand prevederile din contractele de prestari servicii S.C. "C" S.A. si S.C. "D.O." S.A. au livrat ilegal cantitati de zahar, fara consimtamantul reclamantei, facturand marfa in nume propriu, la preturi mai mici decat cele ce fusesera stabilite si fara a cuprinde taxe pe valoarea adaugata, fapte pentru care a si fost actionat in judecata aceste societati, dar, cu toate acestea, autoritatile financiare au retinut in sarcina reclamantei obligatia de plata a acestei taxe.

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
In conformitate cu dispozitiile legale, pentru bunurile din import, taxa pe valoarea adaugata se plateste de persoanele fizice si juridice importatoare direct sau prin intermediari.
Reclamanta a avut calitatea de importator al unei cantitati de zahar, situatie in care este platitor de taxa pe valoarea adaugata.
In solutionarea prezentei cauze – a aratat instanta - nu intereseaza ca societatile comerciale la care a fost depozitat zaharul l-au vandut fara consimtamantul reclamantei si la alt pret decat cel stabilit, aceasta avand posibilitatea sa se indrepte impotriva celor vinovati si sa obtina acoperirea integrala a pagubei ce i-a fost cauzata.
Pentru cele ce preced, actiunea a fost respinsa, ca neintemeiata1. Prin decizia nr. 1895/1996 Curtea Suprema de Justitie - sectia de contencios administrativ a respins, ca nefondat, recursul declarat de reclamanta2.
Cam asa se aplica „noua” prevedere a alin. 7 al art. 153.
Era ceva neclar pana acum?
Nu era.
Dar OUG 117/2010 trebuia „umpluta” cu ceva, ca sa se simta ca modifica Codul fiscal, nu?
Horatiu Sasu
Jurist si economist
Consultant in afaceri
--------------------
1 CA Bucuresti, sent. nr. 555/1995, Culegere de practica judiciara, contencios administrativ, 1993-1998, p. 242-243, speta 182.
2 Tanti Anghel, M. Bragaru, Codul de procedura fiscala adnotat, ed. Rosetti, Bucuresti, 2006, pag. 61.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Noutati TVA: Scutire pentru transportul international de bunuri plasate in zone libere sau antrepozite libereDocumentar fiscal: Taxare inversa in cazul masurilor de simplificareAchizitie intracomunitara de piese de schimb. Cheltuieli accesoriiCalendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in 25 septembrie 2024Legea privind unele masuri pentru combaterea evaziunii fiscale a fost promulgata de presedinteUltimele articole
Majorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicalTVA locuinte. CONDITII pentru a beneficia de TVA 9% pana pe 31 iulie 2026e-TVA: Sanctiunile se aplica din 1 IULIE sau 1 AUGUST 2025, in functie de sistemul TVAStocuri si TVA majorat. Cum modifici gestiuneaProsumator. Obligatii fiscale si MONOGRAFIE contabila explicataArticole similare
Cum calculeaza firmele CAS si CASS in cazul in care au angajati pensionari? Exceptii de la OG 16/2022Anulare cod de inregistrare TVA. Ce consecinte apar?Studiu de caz: Regimul TVA in cazul achizitiei unui program informaticCODUL FISCAL 2011 (Partea IV.1): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin Ordonanta 30 din 2011TVA achitata in vama in baza DVI. Care va fi monografia contabila?Ultimele articole
Majorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicale-TVA: Sanctiunile se aplica din 1 IULIE sau 1 AUGUST 2025, in functie de sistemul TVANeplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiD700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVAFirme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIES
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"