Tags: venit net anual, norme de venit
O persoana fizica a avut un PFA la norma de venit in anul 2019, platitor de TVA si a depasit in 2019 plafonul de 100.000 euro (plafonul pt a ramane la sistem impozitare norma de venit) dupa care tot in 2019 a fost radiat la ORC. Daca continua activitatea in anul 2020 trebuia sa aplice sistemul real de impozitare. In anul 2020, dat fiind faptul ca pfa-ul s-a radiat in 2019, poate infiinta din nou un alt PFA la norma de venit (cu acelasi cod caen) fara sa afecteze sistemul de impozitare ?
Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu:
Intr-adevar, potrivit art. 69 alin. (9) din Codul fiscal, contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real.
Din analiza prevederilor legale se poate considera ca legiuitorul s-a referit la situatia in care activitatea desfasurata de PFA continua si in anul urmator 2020. Incetarea activitatii si radierea din registrul comertului prin vointa titularului PFA in anul 2019 trebuia sa conduca la indeplinirea obligatiei ca in termen de 30 de zile de la producerea evenimentului sa fie depusa Declaratia unica, temeiul legal reprezentandu-l art. 120 alin. (5) din Codul fiscal si pct. 8 alin. (9) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 69 din Codul fiscal. Drept consecinta, venitul net din activitati independente, corespunzator anului 2019, determinat pe baza de norme anuale de venit, se reduce de catre contribuabil, proportional cu perioada ramasa pana la sfarsitul anului fiscal, de la incetarea activitatii, la cererea acestuia.
In aceste conditii, consideram ca infiintarea unei noi PFA in anul 2020 in conditiile reglementate de OUG 44/2008 va determina aplicarea prevederilor art. 69 alin. (1) din Codul fiscal potrivit carora, in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din activitati independente, altele decat venituri din profesii liberale, venitul net anual se determina pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii. Precizam ca infiintarea PFA in luna decembrie 2020 determina depunerea Declaratiei unice (de regularizare) capitolul I Date privind impozitul pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate pentru anul ...........", pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului. In acest sens, PFA nu are obligatia completarii subsectiunii contribuabilii care au realizat venituri din arenda si/sau din cedarea folosintei bunurilor pentru care chiria este exprimata in lei si care nu au inceput activitatea in luna decembrie, nu au optat pentru stabilirea venitului net anual in sistem real, iar la sfarsitul anului anterior celui de raportare nu sunt indeplinite conditiile pentru calificarea veniturilor in categoria veniturilor din activitati independente
Cu toate acestea nu trebuie ignorate nici prevederile art. 11 alin (1) din Codul fiscal care pot permite administratiei fiscale ca la stabilirea sumei impozitului, unei taxe sau a unei contributii sociale obligatorii, sa nu ia in considerare tranzactia fara scop economic, ajustand efectele fiscale ale acesteia, sau sa reincadreze forma tranzactiei/activitatii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii. In sensul prevederilor art. 11 alin. (1) din Codul fiscal, prin tranzactie fara scop economic se intelege orice tranzactie/activitate care nu este destinata sa produca avantaje economice, beneficii, profituri si care determina, in mod artificial ori conjunctural, o situatie fiscala mai favorabila. In situatia reincadrarii formei unei tranzactii/activitati pentru ajustarea efectelor fiscale se aplica regulile de determinare specifice impozitelor, taxelor si a contributiilor sociale obligatorii reglementate de Codul fiscal. Organul fiscal este obligat sa motiveze in fapt decizia de impunere emisa ca urmare a neluarii in considerare a unei tranzactii sau, dupa caz, ca urmare a reincadrarii formei unei tranzactii, prin indicarea elementelor relevante in legatura cu scopul si continutul tranzactiei ce face obiectul neluarii in considerare/reincadrarii, precum si a tuturor mijloacelor de proba avute in vedere pentru aceasta.
Asadar, in masura in care pot fi identificare indicii clare care sa demonstreze ca radierea in anul 2019 a PFA pentru care venitul net s-a determinat pe baza de norme de venit si care a depasit plafonul de 100.000 euro urmata imediat de reinfiintarea in anul 2020 acesteia s-a realizat doar cu scopul de a aplica regimul fiscal mai favorabil reglementat de art. 69 din Codul fiscal, poate fi determinata aplicarea art. 11 din Codul fiscal. In astfel de conditii, optiunea PFA catre sistemul real exercitata la momentul reinfiintarii odata cu depunerea Declaratiei unice poate elimina consecintele unei eventuale ajutari fiscale determinate de aplicarea art. 11 din Codul fiscal. Din acest punct de vedere, in ipoteza analizata, in alegerea sistemului de impunere, recomandam o analiza a modului de desfasurare a activitatii si a efectelor fiscale ale aplicarii sistemului real sau al celui de impunere pe baza de norme de venit.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustarea bazei impozabile a TVA
Intrebare:
O Societate de avocati a facturat in 2018 un client pe care nu l-a incasat.
1. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata integral creanta. Se poate face ajustare de TVA?
2. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata pe jumatate creanta, Cum se face ajustarea de TVA? Tehnic, se intocmeste factura de stornare aferenta partii neaccepte? la Beneficiar se trece Clientul si se transmite in RO e-Factura sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare si plata impozit venit din chirii
Intrebare:
O persoana fizica are un contract de inchiriere cu o persoana juridica. PF nu a declarat in Declaratia Unica pe estimat 2024 niciun contract de inchiriere modificandu-se legislatia si obligatia retinerii la sursa fiind pentru PJ. Doar ca PJ nu a achitat in anul 2024 chiria (trece printr-o perioada de investitii, exista clauza in contract in cazul se precizeaza ca se va achita chiria in functie de lichiditatile chiriasului PJ). Ce obligatii are PF pentru anul 2024, ar trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistrare avans pentru marca
Intrebare:
Avem urmatoarele informatii privind dosarul marcii UE:
Cerere de inregistrare a marcii UE primita 31.10.2024
Plata 1500 EURO in data de 31.10.2024
Data estimata a finalizarii examinarii 19.11.2024
Data estimata a publicarii cererii de inregistrare 21.11.2024
Procedura de opozitie:
Sfarsitul termenului de opozitie 21.02.2024
Data estimate a inregistrarii si publicarii marcii UE...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Conditii pentru realizarea divizarii
Intrebare:
Un SRL X, platitor de impozit profit si tva, doreste divizarea activitatii sale prin preluarea activitatii secundare de inchiriere si subinchiriere bunuri imobiliare proprii si inchiriate (CAEN 6820) de catre un alt SRL Y, platitor de impozit profit si tva prin transferul activelor imobiliare ale societatii X catre societatea Y, in baza actului de divizare. In ce conditii se poate face aceasta divizare? Societatea Y trebuie sa fie obligatoriu actionar al societatii X? Ce documente se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie echipament cu plata in rate
Intrebare:
Achizitionam un echipament printr-un contract de vanzare cumparare cu rezerva dreptului de proprietate. Plata echipamentului se face in 4 rate, facturate ca avans. Echipamentul este livrat la prima rata de avans. Cum evidentiem in contabilitate ca echipamentul este in posesia noastra? Cand se inregistreaza amortizarea lui? Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<