Tags: venit net anual, norme de venit
O persoana fizica a avut un PFA la norma de venit in anul 2019, platitor de TVA si a depasit in 2019 plafonul de 100.000 euro (plafonul pt a ramane la sistem impozitare norma de venit) dupa care tot in 2019 a fost radiat la ORC. Daca continua activitatea in anul 2020 trebuia sa aplice sistemul real de impozitare. In anul 2020, dat fiind faptul ca pfa-ul s-a radiat in 2019, poate infiinta din nou un alt PFA la norma de venit (cu acelasi cod caen) fara sa afecteze sistemul de impozitare ?
Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu:
Intr-adevar, potrivit art. 69 alin. (9) din Codul fiscal, contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real.
Din analiza prevederilor legale se poate considera ca legiuitorul s-a referit la situatia in care activitatea desfasurata de PFA continua si in anul urmator 2020. Incetarea activitatii si radierea din registrul comertului prin vointa titularului PFA in anul 2019 trebuia sa conduca la indeplinirea obligatiei ca in termen de 30 de zile de la producerea evenimentului sa fie depusa Declaratia unica, temeiul legal reprezentandu-l art. 120 alin. (5) din Codul fiscal si pct. 8 alin. (9) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 69 din Codul fiscal. Drept consecinta, venitul net din activitati independente, corespunzator anului 2019, determinat pe baza de norme anuale de venit, se reduce de catre contribuabil, proportional cu perioada ramasa pana la sfarsitul anului fiscal, de la incetarea activitatii, la cererea acestuia.
In aceste conditii, consideram ca infiintarea unei noi PFA in anul 2020 in conditiile reglementate de OUG 44/2008 va determina aplicarea prevederilor art. 69 alin. (1) din Codul fiscal potrivit carora, in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din activitati independente, altele decat venituri din profesii liberale, venitul net anual se determina pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii. Precizam ca infiintarea PFA in luna decembrie 2020 determina depunerea Declaratiei unice (de regularizare) capitolul I Date privind impozitul pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate pentru anul ...........", pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului. In acest sens, PFA nu are obligatia completarii subsectiunii contribuabilii care au realizat venituri din arenda si/sau din cedarea folosintei bunurilor pentru care chiria este exprimata in lei si care nu au inceput activitatea in luna decembrie, nu au optat pentru stabilirea venitului net anual in sistem real, iar la sfarsitul anului anterior celui de raportare nu sunt indeplinite conditiile pentru calificarea veniturilor in categoria veniturilor din activitati independente
Cu toate acestea nu trebuie ignorate nici prevederile art. 11 alin (1) din Codul fiscal care pot permite administratiei fiscale ca la stabilirea sumei impozitului, unei taxe sau a unei contributii sociale obligatorii, sa nu ia in considerare tranzactia fara scop economic, ajustand efectele fiscale ale acesteia, sau sa reincadreze forma tranzactiei/activitatii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii. In sensul prevederilor art. 11 alin. (1) din Codul fiscal, prin tranzactie fara scop economic se intelege orice tranzactie/activitate care nu este destinata sa produca avantaje economice, beneficii, profituri si care determina, in mod artificial ori conjunctural, o situatie fiscala mai favorabila. In situatia reincadrarii formei unei tranzactii/activitati pentru ajustarea efectelor fiscale se aplica regulile de determinare specifice impozitelor, taxelor si a contributiilor sociale obligatorii reglementate de Codul fiscal. Organul fiscal este obligat sa motiveze in fapt decizia de impunere emisa ca urmare a neluarii in considerare a unei tranzactii sau, dupa caz, ca urmare a reincadrarii formei unei tranzactii, prin indicarea elementelor relevante in legatura cu scopul si continutul tranzactiei ce face obiectul neluarii in considerare/reincadrarii, precum si a tuturor mijloacelor de proba avute in vedere pentru aceasta.
Asadar, in masura in care pot fi identificare indicii clare care sa demonstreze ca radierea in anul 2019 a PFA pentru care venitul net s-a determinat pe baza de norme de venit si care a depasit plafonul de 100.000 euro urmata imediat de reinfiintarea in anul 2020 acesteia s-a realizat doar cu scopul de a aplica regimul fiscal mai favorabil reglementat de art. 69 din Codul fiscal, poate fi determinata aplicarea art. 11 din Codul fiscal. In astfel de conditii, optiunea PFA catre sistemul real exercitata la momentul reinfiintarii odata cu depunerea Declaratiei unice poate elimina consecintele unei eventuale ajutari fiscale determinate de aplicarea art. 11 din Codul fiscal. Din acest punct de vedere, in ipoteza analizata, in alegerea sistemului de impunere, recomandam o analiza a modului de desfasurare a activitatii si a efectelor fiscale ale aplicarii sistemului real sau al celui de impunere pe baza de norme de venit.
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. 
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA creante neincasate
Intrebare:
Speta este legata de o creanta de recuperat in materie de tva cand se poate prescrie sau nu.
intrebarile care se nasc acum sunt legate de stornarea de la art 287 din codul fiscal.
Pt un client A al societatii B, s-a emis facturi in anul 2019 si anul 2020, anul 2021 si anul 2024.
Clientul A a intrat in faliment in anul 2026.
Conform art 287 se poate storna tva pentru clientii intrati in faliment si se prescrie acest drept...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plata chirie catre persoana fizica in 2026 pentru anii precedenti
Intrebare:
Societatea are incheiat un contract de inchiriere cu o persoana fizica pentru un punct de lucru unde sa isi desfasoare activitatea. Contractul este incheiat cu 01.01.2023 si are prevazuta o clauza, chiria aferenta 01.01.2023-31.12.2025 se va achita pana la sfarsitul anului 2026. Pentru ca nu a fost achitata, societatea nu a inregistrat pe cheltuiala nimic. Persoana fizica a declarat chiria in declaratia unica pentru anul 2023. Tinand cont ca incepand cu anul 2024 impozitul se retine...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Includerea transportului in costul marfii
Intrebare:
Am achizitionat lonjeroane de la un furnizor si transportul a fost facut de o firma de transport deci sunt 2 facturi separate.
La inregistrare in contabilitate este impus legal ca transportul sa fie inclus in pretul produsului sau exista posibiliatea inregistrarii separat? Transportul sa fie pe cheltuiala?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Prestari servicii gratuite in scopul stimularii vanzarilor
Intrebare:
O societate comerciala A, platitoare de TVA si de impozit pe profit, presteaza servicii de taxi, in baza unui contract de dispecerizare cu o alta societate B, care desfasoara acelasi tip de activitate. In contractul de dispecerizare, se prevede ca obligatoriu, societatea A sa aplice promotia aplicata si in cadrul societatii de dispecerizare B si anume: sa efectueze a 10- a cursa pentru acelasi client (in limita de 5 km) gratis si sa pastreze regulamentul promotiei in masina, la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<