Tags: impozitul specific, impozit specific calcul, impozit specific restaurante
In randurile urmatoare, va oferim un material cuprinzator referitor la impozitul specific unor activitati, cu referire la persoanele care au obligatia sa plateasca acest impozit, formulelele de calcul si declararea si plata impozitului specific.
Persoanele care au obligatia sa plateasca impozitul specific unor activitati
Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie a anului precedent indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
--> Desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5510 - "Hoteluri si alte facilitati de cazare similare", 5520 - "Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata", 5530 - "Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere", 5590 - "Alte servicii de cazare", 5610 -
"Restaurante", 5621 - "Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente", 5629 - "Alte servicii de alimentatie n.c.a.", 5630 - "Baruri si alte activitati de servire a bauturilor"
--> Nu se afla in lichidare potrivit legii
Microintreprinderile care aplica prevederile titlului III din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare nu aplica impozitul specific unor activitati.
[articol 1, articol 3 Legea 170/2016, articol 1 norme metodologice]
Declararea si plata impozitului specific
Semestrial, prin declararea impozitului pe formularul 100 si plata acestuia pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare semestrului (25 iulie, 25 ianuarie),
Suma de plata reprezinta o jumatate din impozitul specific anual, stabilit potrivit legii. Exceptie: Contribuabilii care inceteaza sa existe in cursul anului declara si platesc impozitul specific pana la data incheierii perioadei impozabile luand in calcul, daca este cazul, si impozitul specific declarat si platit in semestrele anterioare.
Perioada impozabila - perioada din anul calendaristic pentru care contribuabilul a existat.
[articol 4 alineat (2), articol 8 Legea nr. 170/2016]
Intrarea in sistemul impozitului specific unor activitati
Anual, incepand cu 1 ianuarie, daca sunt indeplinite conditiile prevazute de art. 3 din lege - Depunere declaratie 010 pana la 31 Martie inclusiv a anului pentru care se plateste
impozitul specific
[ articol 5 alineat (1), articol 11 alineat (1) Legea 170/2016, articol 1 alineat (4) norme metodologice]
Iesirea din sistemul impozitului specific unor activitati
I. Incetarea (voluntara) a activitatii supuse impozitului specific
=> iesire din acest sistem incepand cu 1 ianuarie a anului urmator incetarii activitatii
- Depunere declaratie 010 pana la 31 Martie inclusiv a anului urmator
II. Intrarea in lichidare
=> iesire din acest sistem incepand cu 1 ianuarie a anului urmator intrarii in lichidare
- Depunere declaratie 010 pana la 31 Martie inclusiv a anului urmator
[articol 5 alineat (2), articol 8 alineat (4), articol 11 alineat (2) Legea 170/2016]
III. Incetarea existentei persoanei juridice (radiere)
=> iesire din acest sistem odata cu incetarea existentei
- Recalculare impozit prin impartirea impozitului specific la 365 zile si inmultirea cu numarul de zile aferent perioadei fiscale pentru care contribuabilul a existat (cu eventualele modificari din cursul anului)
- Depunere declaratie 100 si efectuare plata pana la data incheierii perioadei impozabile
Perioada impozabila - perioada din anul calendaristic pentru care contribuabilul a existat.
[articol 7 alineat (1), articol 8 alineat (2) Legea 170/2016]
IV. Retragerea definitiva a autorizatiei de functionare/certificatului de clasificare pentru toate activitatile supuse impozitului specific
=> iesire din sistem incepand cu trimestrul urmator retragerii autorizatiei/certificatului,
Data de la care se aplica impozitul pe profit
- Recalcularea impozitului specific aferent trimestrului/trimestrelor din anul calendaristic pentru care contribuabilul a desfasurat activitate corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de lege
- Depunere declaratie 100 si efectuare plata pana in 25 a lunii urmatoare semestrului in care a incetat activitatea
- Depunere declaratiei 010 conform Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala [articol 7 alineat (2), articol 11 alineat (3) Legea 170/2016]
Impozit specific calcul
Contribuabilii care desfasoara mai multe activitati cu codurile CAEN specifice, cu exceptia celor care desfasoara activitati prin intermediul unui complex hotelier, determina impozitul specific prin insumarea impozitului specific stabilit pentru fiecare activitate desfasurata.
Contribuabilii care au mai multe unitati determina impozitul specific anual prin insumarea impozitului specific aferent fiecarei unitati, calculat conform formulei stabilite in anexa corespunzatoare codului CAEN.
unitate - locatia unde se desfasoara activitatea economica si care este infiintata, inregistrata si functioneaza in conformitate cu legislatia Romaniei.
[articol 2 alineat (1) litera f), articol 5 alineat (3), (4) Legea 170/2016]
Anexa nr. 1
Impozitul specific anual corespunzator codurilor CAEN
5610 "Restaurante",
5621 "Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente",
5629 "Alte servicii de alimentatie n.c.a."
se calculeaza, pe fiecare unitate, conform anexei 1 impozit specific anual/unitate = k * (x + y * q) * z, unde:
k - 1400, valoarea impozitului standard (lei);
x - variabila in functie de rangul localitatii;
y - variabila in functie de suprafata utila comerciala/de servire/de desfasurare a activitatii;
z - coeficient de sezonalitate;
q = 0,9 si reprezinta coeficient de ajustare pentru spatiu tehnic unitate-locatie de desfasurare a activitatilor
Suprafata utila comerciala/de servire pentru codurile CAEN 5610 "Restaurante" - suma suprafetelor saloanelor/teraselor si gradinilor de vara, conform certificatului de clasificare/autorizatiei
Suprafata utila de desfasurare a activitatii specifice codurilor CAEN 5621 - "Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente", 5629 - "Alte servicii de alimentatie n.c.a." - suprafata totala construita, conform certificatului de clasificare/autorizatiei;
[articol 2 alineat (1) litera d), e) , anexa 1 Legea 170/2016, articol 1 norme metodologice]
Pentru urmatoarele categorii de activitati, aferente codului CAEN 5610 "Restaurante":
- vanzatori ambulanti la tonete de inghetata;
- carucioare mobile care vand mancare;
- prepararea hranei la standuri din piete,
impozitul specific anual/unitate este in suma de 1.500 lei.
[anexa 1 Legea 170/2016]
Anexa nr. 2
Impozitul specific anual corespunzator codului CAEN 5630 "Baruri si alte activitati de servire
a bauturilor" se calculeaza, pe fiecare unitate, conform formulei stabilite in anexa nr. 2
Impozit specific anual/unitate = k * (x + y * q) * z, unde:
k - 900, valoarea impozitului standard;
x - variabila in functie de rangul localitatii;
y - variabila in functie de suprafata utila comerciala/de servire/de desfasurare a activitatii;
z - coeficient de sezonalitate;
q - 0,9 si reprezinta coeficient de ajustare pentru spatiu tehnic unitate = locatie de
desfasurare a activitatilor.
Suprafata utila comerciala/de servire - suma suprafetelor saloanelor, teraselor si gradinilor de vara, conform certificatului de clasificare/autorizatie [articol 2 alineat (1) litera d), anexa 2 Legea 170/2016, articol 1 norme metodologice]
Anexa nr. 3
Impozitul specific anual corespunzator codurilor CAEN:
5510 "Hoteluri si alte facilitati de cazare similare",
5520 "Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata",
5530 "Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere",
5590 "Alte servicii de cazare"
se calculeaza, pe fiecare unitate, conform formulei stabilite in anexa nr. 3
Impozit specific anual/unitate = k * nr. locuri de cazare, unde:
Impozit specific standard - k - LEI/loc cazare/an
Valoarea impozitului standard – "k" este cea corespunzatoare categoriei si/sau tipului de structura de primire turistica mentionate in certificatul de clasificare.
Prevederi comune calculelor prevazute de cele trei anexe:
La stabilirea coeficientilor si variabilelor anexelor 1-3, necesare calculului impozitului specific, se va lua in considerare, cu prioritate, statutul specific acordat localitatii in care se desfasoara activitatea (de ex. pentru Rasnov, statiune turistica de interes national nu oras)
Variabila in functie de suprafata utila a locatiei "y" din anexele 1 si 2 se stabileste prin rotunjirea suprafetei utile comerciale/de servire/de desfasurare a activitatii la 1 mp pentru fractiunile de peste 0,50 mp inclusiv sau prin neglijarea fractiunilor de pana la 0,50 mp.
[articol 3 Legea 170/2016, articol 2 norme metodologice]
Complexul hotelier
determina impozitul specific potrivit anexei 3
Complex hotelier - structura de primire turistica cu functiuni de cazare care pentru obtinerea certificatului de clasificare include in perimetrul ei alte activitati, dar cel putin una clasificata ca impusa aferenta codurilor CAEN 5610 si/sau 5630, si indeplineste cumulativ urmatoarele
conditii:
- sunt exploatate de aceeasi persoana juridica romana;
- inregistreaza distinct in evidenta contabila operatiunile efectuate;
- nu include activitatile aferente codurilor CAEN 5621 si 5629;
[articol 2 alineat (1) lit. c) Legea 170/2016, articol 2 norme metodologice]
In cazul in care, in cadrul complexului hotelier, suma locurilor unitatilor de alimentatie publica depaseste numarul locurilor de cazare, pentru locurile ce depasesc numarul locurilor de cazare se plateste impozitul specific conform anexei nr. 1 sau 2 din lege, dupa caz. (pentru locurile de alimentatie publica impusa, impozitul se stabileste conform anexei 3, pentru locurile de alimentatie publica independenta, anexa 1 sau 2, dupa caz).
[articol 6 alineat (7) norme metodologice]
Conform art. 23 alin. (2) din OG nr. 65/2013 pentru aprobarea Normelor metodologice privind eliberarea certificatelor de clasificare a structurilor de primire turistice cu functiuni de cazare si alimentatie publica, a licentelor si brevetelor de turism, numarul de locuri, pe fiecare tip de structura de primire turistica cu functiuni de alimentatie publica impusa nu poate depasi capacitatea structurilor de primire turistica cu functiuni de cazare pe care le deserveste.
Desfasurarea altor activitati
Contribuabilii care realizeaza venituri si din alte activitati in afara celor corespunzatoare codurilor CAEN specifice sunt obligati sa determine si sa plateasca concomitent:
- impozitul specific pentru veniturile din activitatile corespunzatoare codurilor CAEN specifice;
- impozitul pe profit, conform titlului II din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru veniturile din alte activitati in afara celor corespunzatoare codurilor CAEN specifice, cu toate obligatiile ce decurg din acest titlu si a normelor metodologice de aplicare a acestui titlu.
Contribuabilii trebuie sa organizeze si sa conduca evidenta contabila potrivit reglementarilor contabile date in baza Legii contabilitatii nr. 82/1991 pentru stabilirea veniturilor si cheltuielilor corespunzatoare activitatilor vizate.
Exemple de alte activitati - venituri din dobanzi si diferente de curs (altele decat cele aferente functiei de cazare-alimentatie publica), refacturari de produse alimentare, inchirieri spatii, activitati de subfrancizare, etc [articol 10 alin. (1) Legea 170/2016, articol 9 norme metodologice]
Contribuabilii care desfasoara activitati prin intermediul unui complex hotelier aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit conform titlului II din Codul fiscal pentru:
- veniturile din contracte de inchiriere sau asociere catre/cu alte societati reglementate de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata
- veniturile din servicii oferite de complexul hotelier care nu au fost incluse in pachetul prestabilit de servicii, servicii corespunzatoare unor activitati in afara codurilor CAEN specifice prevazute la art. 1 din lege (servicii de frizerie, coafura, manichiura, pedichiura, parcare, etc.)
- veniturile din desfasurarea altor activitati, in afara celor derulate de complexul hotelier [articol 6 alineat (6), articol 10 alineat (2) Legea 170/2016, articol 9 norme metodologice]
Recalcularea impozitului specific in cazul unor modificari
In cazul inceperii/incetarii unei activitati corespunzatoare codurilor CAEN specifice sau modificarii suprafetelor aferente desfasurarii unei activitati, incepand cu semestrul urmator acestor modificari, impozitul specific se recalculeaza pentru perioada ramasa din an/perioadei din anul calendaristic pentru care contribuabilul a existat, prin impartirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea cu numarul de zile aferent perioadei ramase din an/perioadei din anul calendaristic pentru care contribuabilul a existat.
"Perioada pentru care contribuabilul a existat" inseamna perioada in care a fost supusa exploatarii economice structura de primirea turistica/unitatea de alimentatie publica/o parte sau suprafata a acestora
[ articol 5 alineat (4)-(6) Legea 170/2016, articol 5 alineat (4) norme metodologice]
Modificari datorate inceperii/incetarii unei activitati corespunzatoare codurilor CAEN, inseamna inceperea/incetarea exploatarii economice a unei structuri de primire turistice sau unitati de alimentatie publica de tip restaurant, bar sau a unei parti a acesteia, precum:
- inchiderea structurii/unitatii si predarea certificatului de clasificare in vederea radierii,
- incetarea voluntara temporara a exploatarii structurii de primire turistice sau a unitatii de alimentatie publica, si solicitarea suspendarii certificatului de clasificare/autorizatiei de functionare pentru o perioada determinata.
Modificarea suprafetei/numarului locurilor de cazare se realizeaza in situatii precum: inchiderea activitatii unei terase pe timpul iernii, inchiderea activitatii unui bar in extrasezon, scoaterea din circuitul turistic a unui numar de camere, introducerea de camere in circuitul turistic prin modificarea anexei la certificatul de clasificare sau a autorizatiei de functionare.
Modificari ale categoriei de clasificare, respectiv cresterea sau scaderea numarului de stele/margarete
[articol 6 alineat (5) Legea 170/2016, articol 5, articol 6 alineat (5) norme metodologice)
Alte modificari
I. in cazul in care un sat, o comuna sau o statiune turistica de interes local dobandeste statutul de statiune turistica de interes national, contribuabilii stabiliti in aria de administrare a acesteia vor plati impozitul specific la nivelul stabilit pentru sate/comune/statiuni de interes local pentru inca 3 ani de la dobandirea statutului de statiune turistica de interes national.
Perioada de 3 ani se calculeaza incepand cu anul in care s-a dobandit statutul de statiune turistica de interes national.
[articol 5 alineat (7) Legea 170/2016, articol 5 alineat (5) norme metodologice]
II. Intrarea societatii in inactivitate
In cazul in care, in cursul unui an, un contribuabil intra in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului sau in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, dupa caz, acesta ramane in sistemul de impunere reglementat de Legea nr.170/2016 si nu mai datoreaza impozitul specific incepand cu semestrul urmator. in cazul in care perioada de inactivitate inceteaza in cursul anului, contribuabilul datoreaza impozitul specific incepand cu semestrul urmator celui in care inceteaza perioada de inactivitate.
[articol 7 alineat (3) Legea 170/2016]
Baza legala: Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati
Ordinul comun MT/MFP 264/464/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 170/2016 privind impozitul specific unor activitati
Sursa: ANAF
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare ochelari
Intrebare:
Referitor la decontarea ochelarilor de vedere, conform recomandarii Directivei Europene.
Firma noastra deconteaza in limita a 400 lei/an, c/val ochelarilor de vedere pentru angajati.
In acest scop a fost intocmita o procedura in care sunt precizate categoriile de personal eligibile si documentele justificative necesare a fi prezentate, adica:
- recomandarea mediculul de medicina muncii privind necesitatea unui control/consult...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<