Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de InfoTva.ro
de InfoTva.ro la 18 Dec. 2017In analiza urmatoare discutam despre cota care trebuie platita la CASS pentru dividendele incasate incepand cu 1 ianuarie 2018.
Vom stabili daca se va plati 10% la CASS pentru dividendele incasate incepand cu 01.01.2018, indiferent daca exista venituri salariale. De asemenea, vom explica daca va trebui platita cota CASS in 2018 pentru dividendele incasate in perioada 01.01.2017-31.12.2017 pentru exercitiile financiare 2016, 2015 si 2014.
Iata raspunsul specialistului!
Prevederile Codului fiscal, valabil de la data de 01.01.2018, (prin modificarile aduse cu OUG nr. 79/2017) sunt urmatoarele:
Art.155
2) Contribuabilii la sistemul de asigurari sociale de sanatate, prevazuti la art. 153 alin. (1) lit. a) - d), care nu se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit prevederilor art. 154, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate daca realizeaza venituri anuale cumulate cel putin egale cu 12 salarii de baza minime brute pe tara din una sau mai multe surse de venituri din urmatoarele categorii:
a) venituri din activitati independente, definite conform art. 67 si 671;
b) venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlurilor II, III sau Legii nr. 170/2016, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125;
c) venituri din cedarea folosintei bunurilor, definite conform art. 83;
d) venituri din investitii, definite conform art. 91;
e) venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, definite conform art. 103;
f) venituri din alte surse, definite conform art. 114 si 116.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) sunt aplicabile si in cazul in care veniturile sunt realizate de persoane fizice aflate in situatiile prevazute la art. 60.
Art.156
Cota de contributie de asigurari sociale de sanatate este de 10% si se datoreaza de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit prezentei legi.
Art. 170
(1) Baza lunara de calcul pentru care persoanele fizice prevazute la art. 155 alin. (2) datoreaza contributia este salariul de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza.
(2) Veniturile care se iau in calcul la verificarea plafonului prevazut la art. 155 alin. (2) sunt cele realizate din una sau mai multe surse de venituri, din categoriile de venituri mentionate la art. 155 alin. (2), respectiv:
a) venitul net din activitati independente, stabilit potrivit art. 68 - 70, dupa caz;
b) venitul brut din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit titlului II, III sau Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125 alin. (7) - (9);
c) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilite potrivit art. 84 - 87;
d) venitul/castigul din investitii, stabilit conform art. 94 - 97;
e) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, stabilite potrivit art. 104 - 106;
f) venitul brut/venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114 - 116.
(3) Incadrarea in plafonul anual prevazut la art. 155 alin. (2) se efectueaza prin insumarea veniturilor anuale mentionate la alin. (2), realizate in anul fiscal precedent.
(4) Persoanele fizice prevazute la art. 155 alin. (2), obligate la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, depun anual la organul fiscal competent, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se stabileste contributia de asigurari sociale de sanatate, declaratia cu privire la incadrarea veniturilor realizate in plafonul lunar, in conformitate cu alin. (3).
(6) Modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a declaratiei prevazute la alin. (4) se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
(7) Persoanele fizice care realizeaza venituri anuale sub nivelul a 12 salarii de baza minim brute pe tara pot opta pentru depunerea declaratiei prevazute la alin. (4) si pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anul in curs, in aceleasi conditii prevazute pentru persoanele care realizeaza venituri anuale peste nivelul a 12 salarii de baza minime brute pe tara. Optiunea este obligatorie pentru intregul an fiscal, cu exceptia situatiei prevazute la art. 174 alin. (3).
Art. 174
(1) Contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice prevazute la art. 155 alin. (2) se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere, pe baza declaratiei prevazute la art. 170 alin. (4). Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate se evidentiaza lunar, iar plata se efectueaza trimestrial, in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.
(2) Contributia de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia de impunere prevazuta la alin. (1) se calculeaza prin aplicarea cotei de contributie prevazute la art. 156 asupra bazei de calcul prevazute la art. 170 alin. (1).
(3) Persoanele prevazute la alin. (1) care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea sau intra in suspendare temporara a activitatii potrivit legislatiei in materie depun la organul fiscal competent, in termen de 30 de zile de la data la care a intervenit evenimentul, o declaratie in vederea stoparii obligatiilor de plata reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate, stabilita conform alin. (2). Modelul declaratiei se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
In concluzie, pana la alte reglementari fiscale, potrivit Codului fiscal care se aplica de la 01.01.2018, o persoana care realizeza venituri din dividende in anul 2018 va plati o contributie de sanatate de 10 % astfel:
Se determina cele 12 salarii minime brute pe tara, din anul precedent (2017) = presupunem 1.450 lei*12=17.400 lei.
Se stabileste venitul din dividend plus alte venituri (activitati independente+asocieri).
Daca venitul total este mai mic decat plafonul de 17.400 lei, ar trebui sa nu se plateasca contributia de sanatate.
Daca venitul total este mai mare decat plafonul de 17.400 lei, persoana respectiva ar trebui sa plateasca contributia de sanatate, dupa emiterea deciziei de impunere de catre fisc.
La stabilirea platii contributiei de sanatate ar trebui sa nu se tina cont de faptul ca dividendele provin din anii 2016-2014 ci sa conteze faptul ca in anul 2018 ele sunt distribuite si platite.
Avand insa experienta tuturor modificarilor efectuate la Codul fiscal, parerea mea este ca aceasta speta va fi lamurita mai bine dupa aparitia normelor metodologice modificate, deoarece de data aceasta schimbarile sunt semnificative si au un impact mult mai mare decat cele de pana acum.
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Mariana Prejbeanu, consultant fiscal, auditor financiar.
Iata raspunsul specialistului!
Prevederile Codului fiscal, valabil de la data de 01.01.2018, (prin modificarile aduse cu OUG nr. 79/2017) sunt urmatoarele:
Art.155
2) Contribuabilii la sistemul de asigurari sociale de sanatate, prevazuti la art. 153 alin. (1) lit. a) - d), care nu se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit prevederilor art. 154, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate daca realizeaza venituri anuale cumulate cel putin egale cu 12 salarii de baza minime brute pe tara din una sau mai multe surse de venituri din urmatoarele categorii:
a) venituri din activitati independente, definite conform art. 67 si 671;
b) venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlurilor II, III sau Legii nr. 170/2016, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125;
c) venituri din cedarea folosintei bunurilor, definite conform art. 83;
d) venituri din investitii, definite conform art. 91;
e) venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, definite conform art. 103;
f) venituri din alte surse, definite conform art. 114 si 116.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) sunt aplicabile si in cazul in care veniturile sunt realizate de persoane fizice aflate in situatiile prevazute la art. 60.
Art.156
Cota de contributie de asigurari sociale de sanatate este de 10% si se datoreaza de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit prezentei legi.
Art. 170
(1) Baza lunara de calcul pentru care persoanele fizice prevazute la art. 155 alin. (2) datoreaza contributia este salariul de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza.
(2) Veniturile care se iau in calcul la verificarea plafonului prevazut la art. 155 alin. (2) sunt cele realizate din una sau mai multe surse de venituri, din categoriile de venituri mentionate la art. 155 alin. (2), respectiv:
a) venitul net din activitati independente, stabilit potrivit art. 68 - 70, dupa caz;
b) venitul brut din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit titlului II, III sau Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125 alin. (7) - (9);
c) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilite potrivit art. 84 - 87;
d) venitul/castigul din investitii, stabilit conform art. 94 - 97;
e) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, stabilite potrivit art. 104 - 106;
f) venitul brut/venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114 - 116.
(3) Incadrarea in plafonul anual prevazut la art. 155 alin. (2) se efectueaza prin insumarea veniturilor anuale mentionate la alin. (2), realizate in anul fiscal precedent.
(4) Persoanele fizice prevazute la art. 155 alin. (2), obligate la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, depun anual la organul fiscal competent, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se stabileste contributia de asigurari sociale de sanatate, declaratia cu privire la incadrarea veniturilor realizate in plafonul lunar, in conformitate cu alin. (3).
(6) Modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a declaratiei prevazute la alin. (4) se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
(7) Persoanele fizice care realizeaza venituri anuale sub nivelul a 12 salarii de baza minim brute pe tara pot opta pentru depunerea declaratiei prevazute la alin. (4) si pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anul in curs, in aceleasi conditii prevazute pentru persoanele care realizeaza venituri anuale peste nivelul a 12 salarii de baza minime brute pe tara. Optiunea este obligatorie pentru intregul an fiscal, cu exceptia situatiei prevazute la art. 174 alin. (3).
Art. 174
(1) Contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice prevazute la art. 155 alin. (2) se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere, pe baza declaratiei prevazute la art. 170 alin. (4). Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate se evidentiaza lunar, iar plata se efectueaza trimestrial, in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.
(2) Contributia de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia de impunere prevazuta la alin. (1) se calculeaza prin aplicarea cotei de contributie prevazute la art. 156 asupra bazei de calcul prevazute la art. 170 alin. (1).
(3) Persoanele prevazute la alin. (1) care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea sau intra in suspendare temporara a activitatii potrivit legislatiei in materie depun la organul fiscal competent, in termen de 30 de zile de la data la care a intervenit evenimentul, o declaratie in vederea stoparii obligatiilor de plata reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate, stabilita conform alin. (2). Modelul declaratiei se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
In concluzie, pana la alte reglementari fiscale, potrivit Codului fiscal care se aplica de la 01.01.2018, o persoana care realizeza venituri din dividende in anul 2018 va plati o contributie de sanatate de 10 % astfel:
Se determina cele 12 salarii minime brute pe tara, din anul precedent (2017) = presupunem 1.450 lei*12=17.400 lei.
Se stabileste venitul din dividend plus alte venituri (activitati independente+asocieri).
Daca venitul total este mai mic decat plafonul de 17.400 lei, ar trebui sa nu se plateasca contributia de sanatate.
Daca venitul total este mai mare decat plafonul de 17.400 lei, persoana respectiva ar trebui sa plateasca contributia de sanatate, dupa emiterea deciziei de impunere de catre fisc.
La stabilirea platii contributiei de sanatate ar trebui sa nu se tina cont de faptul ca dividendele provin din anii 2016-2014 ci sa conteze faptul ca in anul 2018 ele sunt distribuite si platite.
Avand insa experienta tuturor modificarilor efectuate la Codul fiscal, parerea mea este ca aceasta speta va fi lamurita mai bine dupa aparitia normelor metodologice modificate, deoarece de data aceasta schimbarile sunt semnificative si au un impact mult mai mare decat cele de pana acum.
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Mariana Prejbeanu, consultant fiscal, auditor financiar.
Autor: InfoTva.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Dividende: Ce cota trebuie platita la CASS":
Rating:
Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi
Rating:
Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi
Articole similare
Ministerul de Finante va face simulari ale propunerilor de reforma sugerate de Varujan Pambuccian. Cum ar arata economia cu o cota unica de 4 la suta si TVA de 25 procente ?ATENTIE la cele mai recente modificari fiscal-contabile!Strategia Nationala pentru Competitivitate 2015-2020, adoptata de GuvernCe tratament fiscal aplicam veniturilor din publicitate obtinute de o asociatie?REMINDER (ANAF): 27 mai, termenul limita pentru depunerea mai multor declaratii fiscale, intre care Formularul 112 si Declaratia 100Ultimele articole
Serie de intrebari si raspunsuri MEEMA privind acordarea de granturi. Codul CAEN 6920 pentru PFA este eligibil?Beneficiile microintreprinderilor in contextul repartizarii trimestriale a DIVIDENDElorInspectie fiscala la o societate platitoare de impozit pe profit. Distribuire DIVIDENDEContabilitate si Monografii contabile. Portite legale in plina CRIZAImpozit pe DIVIDENDE. Obligatii de plata si declaratii pentru nerezidenti
Mai multe articole despre dividende
Articole similare
Obligatii fiscale 2013: Contributii datorate de platitorii de venituri cu retinere la sursaSesiune de asistenta online. ANAF intarzie raspunsul: Se depune Declaratia Unica pentru voucherele materna, ajutorul de nastere sau voucherele pentru bicicleta?Venituri din dividende. Care sunt obligatiile declarative?Declaratia Unica. Calcul CASS pentru PFAProiect pentru Declaratia pe proprie raspundere pentru scutirea de la plata CASS, venituri din chirieUltimele articole
Monografie contabila pentru suma de 400 lei acordata salariatilor aflati in telemunca. Cum se recupereaza acesti bani?Serie de intrebari si raspunsuri MEEMA privind acordarea de granturi. Codul CAEN 6920 pentru PFA este eligibil?Tratament CONTABIL si FISCAL pentru acordarea voucherelor de vacanta, pensia facultativa si asigurarile voluntare de sanatateBeneficiile microintreprinderilor in contextul repartizarii trimestriale a dividendelorObligatii fiscale si declarative ale personalului angajat in cadrul asociatiilor de proprietari
Mai multe articole despre cass

Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARI Majore privind TVA. 5 studii de caz + explicatii detaliate"