Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Opinia Consiliului fiscal asupra sferei extinse de aplicare a cotei de TVA

de InfoTva.ro la 10 Iun. 2015 Exclusiv
Tags: extinderea sferei de aplicare a tva, cota de tva alimente, rambursari tva, consiliul fiscal

Inainte ca proiectul privind extinderea sferei de aplicare a cotei de TVA sa fie aprobat, Consiliului fiscal (CF) i-a fost remisa adresa Ministerului Finantelor Publice (MFP) nr. 675981 datata 7.04.2015 cu privire la avizul asupra proiectului de lege privind modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 (referitor la extinderea sferei de aplicare a cotei reduse de TVA de 9% la alimente si servicii de restaurant) in baza art. 13 din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare (LRFB) nr. 69/2010.



Potrivit articolului din LRFB mai sus mentionat, "in cazurile in care se fac propuneri de acte normative care conduc la diminuarea veniturilor bugetare, se va elabora fisa financiara potrivit prevederilor art. 15 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, care trebuie sa indeplineasca cel putin una dintre urmatoarele conditii:

a) sa aiba avizul Ministerului Finantelor Publice si al Consiliului fiscal, conform caruia impactul financiar a fost luat in calcul in prognoza veniturilor bugetare si nu afecteaza tintele bugetare anuale si pe termen mediu;

b) sa fie insotita de propuneri de masuri de compensare a impactului financiar respectiv, prin majorarea altor venituri bugetare."

Speta in cauza este acoperita de litera a) a articolului de lege mai sus citat, in conditiile in care nu au fost adoptate masuri relevante de compensare a impactului negativ asupra veniturilor bugetare. Nota de fundamentare care insoteste proiectul de lege enumera unele posibile masuri de compensare asupra carora Consiliul fiscal se va pronunta in cadrul opiniei de fata, dar acestea nu se incadreaza la litera b) a articolul 13 din LRFB.

Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018
Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018

Vezi detalii

Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale
Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale

Vezi detalii

Impozitarea dividendelor in 2019
Impozitarea dividendelor in 2019

Vezi detalii


Reducerea evaziunii fiscale ca sursa de acoperire a pierderilor de venituri

Practic, principala sursa indicata de catre Guvern pentru acoperirea golului de venituri generat de extinderea sferei de aplicare a cotei reduse de TVA de 9% este reprezentata de incasarile suplimentare din imbunatatirea activitatii de colectare a taxelor si impozitelor de catre ANAF. De altfel, acestea reprezentau in viziunea Guvernului principala sursa de compensare si pentru pachetul cuprinzator de relaxare fiscala propus pentru perioada 2016-2019, plusul de venituri evaluat de catre Guvern in urma cu cateva saptamani fiind de circa 14 mld. in anul 2016 si, respectiv, la aproximativ 18 mld. lei anual in perioada 2017-2019. Fata de aceste cifre, nota de fundamentare asociata proiectului de ordonanta de urgenta de fata estimeaza venituri suplimentare si la nivelul anului 2015 de aproximativ 5,5 mld. de lei din reducerea evaziunii fiscale in contextul in care in trimestrul 1 s-au colectat suplimentar fata de program circa 3 mld. de lei.

Consiliul fiscal apreciaza ca este prematura utilizarea veniturilor suplimentare incasate fata de programului trimestrial pana cand exista indicii puternice ca aceste castiguri sunt de natura permanenta si nu se datoreaza doar unei reduceri temporare de evaziune fiscala si/sau unei evolutii peste asteptari a bazelor macroeconomice relevante (o crestere economica suplimentara), in acest ultim caz existand posibilitatea ca aceste venituri sa fie de natura ciclica, fara impact asupra respectarii tintelor bugetare stabilite in termeni de deficit structural (obiectivul pe termen mediu - engl. MTO - de 1% din PIB).

Mai mult, in primul trimestru, incasarile nete din TVA, unde este localizata principala depasire fata de programul de incasari, de 1,8 mld. de lei, au fost influentate favorabil si de rambursarile mai mici de TVA fata de aceeasi perioada a anului trecut (si in conditiile unor rambursari mult mai mari facute in luna decembrie 2014), ceea ce indeamna din nou la precautie. Anexa nr. 4 detaliaza incasarile din TVA din perioada ianuarie 2014 - martie 2015, observandu-se in primul trimestru al anului curent un avans al TVA colectat de 9,04% in timp ce incasarile efective s-au majorat cu 20,84%, acestea din urma fiind influentate favorabil de diminuarea rambursarilor de TVA fata de aceeasi perioada a anului trecut cu 21,91% sau cu circa 1 mld. de lei. Ca regula de aur, masuri permanente de reducere a taxelor ar trebui compensate prin cresteri de aceeasi natura a veniturilor bugetare si/sau scaderi permanente ale cheltuielilor. Relevant pentru situatia de fata este si principiul responsabilitatii fiscale statuat de art. 4 al LRFB care impune guvernului "sa gestioneze politica fiscal-bugetara in mod prudent".

Prezentarea completa si concluziile Consiliului Fiscal pot fi consultate aici.
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Opinia Consiliului fiscal asupra sferei extinse de aplicare a cotei de TVA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016