Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Incasarile din TVA in standarde cash, nete de impactul schemelor de compensare, au inregistrat in anul 2015 un nivel de 56,97 mld. lei, respectiv 8% din PIB, fiind semnificativ superioare celor avute in vedere la fundamentarea proiectului de buget, respectiv cu circa 2,3 mld. lei, chiar si in conditiile in care reducerea cotei standard de TVA pentru alimente si servicii de restaurant incepand cu 1 iunie 2015 nu fusese inclusa in bugetul initial.
Acest rezultat apare pe fondul unui avans peste asteptari al bazei macroeconomice relevante (consumul final al gospodariilor populatiei si al IFSLSG24) de 7,3% fata de plusul de 5,3% avut in vedere la elaborarea proiectului de buget pe anul 2015. Mai mult, diferenta dintre nivelul efectiv inregistrat al incasarilor din TVA, ajustat cu impactul estimat al extinderii aplicabilitatii cotei reduse de TVA la alimente si nivelul care ar fi trebuit sa se realizeze potrivit cadrului macroeconomic a fost de 5,7 mld lei, ceea ce indica o crestere semnificativa a eficientei colectarii. Fata de anul precedent, avansul inregistrat de acest agregat bugetar este de 12,3% si, respectiv, de 13% daca excludem impactul schemelor de tip swap.
Alaturi de o imbunatatire a eficientei colectarii, supraperformanta semnificativa a acestei categorii de venituri bugetare poate fi explicata si de inregistrarea unor rambursari mai scazute de TVA in anul 2015 (-1,6 mld. lei, respectiv cu 7,98% sub nivelul din anul 2014), dar si de majorarea investitiilor din fonduri UE in contextul in care anul 2015 a fost ultimul an in care se mai puteau atrage fonduri aferente exercitiului financiar 2007-2013.
Trebuie mentionat si faptul ca, in programul initial aferent anului 2015 schema de compensare "in lant" care urma sa afecteze veniturile din TVA a fost proiectata la 0,9 mld. lei, dar ulterior, cu ocazia celor doua rectificari bugetare aceasta suma a fost majorata la 1,4 mld. lei, insa aceasta modificare nu s-a regasit si la nivelul executiei finale, incasarile din TVA aferente schemei swap insumând doar 0,16 mld. lei.
In ceea ce priveste impactul observabil la nivelul incasarilor din TVA al extinderii sferei de aplicare a cotei reduse de TVA la produsele alimentare si servicii de restaurant, impactul de runda intâi pare sa fie in linie cu cel estimat initial (circa 5,5 mld. lei pe an). Astfel, asa cum se poate observa si in Graficul 6, daca in primele 6 luni rata medie anuala de crestere a fluxurilor lunare de TVA colectat se situa la circa 10%, in perioada iulie-decembrie aceasta a scazut la aproximativ 2,97% sugerand un impact lunar al masurii respective de circa 500 mil. lei.
Daca analizam valorile aferente TVA incasat (cele observabile in executia bugetara lunara, acestea fiind egale cu TVA colectat minus TVA rambursat, fiind influentate astfel si de dinamica rambursarilor care poate suferi variatii lunare semnificative), ritmul mediu de crestere din primele 6 luni de peste 18% a cunoscut o incetinire semnificativa de pana la aproximativ 8%, fiind de natura sa conduca la o concluzie similara, respectiv un impact lunar al masurii in cauza de circa 400-500 mil. lei. (p. 46-47/143)
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Raportul anual intocmit de Consiliul Fiscal poate fi consultat AICI.
Sursa: Consiliul Fiscal
Editor cu experienta de 5 ani in domeniul contabil si fiscal. Redactor Fiscalitatea.ro si InfoTVA.ro.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Executia bugetara ianuarie 2020. MFP: Record istoric al incasarilor brute din TVAColectarea TVA se mentine. Campaniile impotriva evaziunii fiscale nu par sa ajuteParadoxul TVA: primii care contribuie sunt ultimii care primescArticole similare
CONSILIUL FISCAL, despre proiectul de buget 2019: Veniturile din TVA sunt supraevaluateCONSILIUL FISCAL: aviz negativ pentru extinderea cotei de TVA redus la serviciile de retransmitere a posturilor de televiziuneTop evaziune fiscala la TVA pe coduri CAEN. Cercuri vicioase in domeniul fiscalPresedintele Consiliului Fiscal atrage atentia asupra capcanelor spre care ne indreptam odata cu noul Cod fiscalLegea Responsabilitatii Fiscale poate schimba strategia fiscal-bugetaraUltimele articole
Ministrul Finantelor: Rectificarea bugetara nu va avea loc pe 31 iuliePresedintele Consiliului Fiscal: Estimarea privind incasarile din TVA, prea optimistaScenariu mult prea optimist pentru 2018: Veniturile din TVA, supraevaluateOpinia Consiliului fiscal cu privire la transferul contributiilor catre salariat din 2018Influenta reducerii TVA asupra inflatiei si alimentelor in Raportul anual emis de CONSILIUL FISCALArticole similare
Raport Consiliul Fiscal. Cum se prezinta colectarea impozitelor?Incasari in scadere la buget. Ce a dus la aceasta pierdere?CE: RAPORTUL ANUAL privind alinierea la normele UE. Cum se prezinta Romania?Inventarierea patrimoniului in anul 2018: Diferente fata de anul 2017Norma ASF nr. 16/2015 privind fondul de garantare a asiguratilorUltimele articole
Regulamentul UE privind masurile de consolidare a cooperarii administrative in domeniul TVA a fost modificatMinistrul Finantelor: Romania poate deveni competitiva, daca investeste in oameniInfluenta reducerii TVA asupra inflatiei si alimentelor in RAPORTUL ANUAL emis de Consiliul FiscalConcurenta neloiala, combatuta printr-un nou proiect MFPHG 633/2015 privind modificarea HG 34/2009: organizarea si functionarea MFP si modificarea HG 520/2013 privind functionarea ANAFArticole similare
Noutati privind deconturile cu compensare. Afla totalul TVA RAMBURSAT de ANAF!Ordinul 1610/2022 a modificat Procedura de solutionare a cererilor de rambursare a TVA formulate de persoanele impozabile nestabilite in taraConditii pentru a forma un grup fiscal. Tratament TVAIncadrarea corecta a rambursarii TVA. Se considera venit?1,47 miliarde de lei TVA RAMBURSAT de ANAF in iulieUltimele articole
Rambursarea de TVA: cine o poate solicita si cum se calculeaza valoarea TVA-ului rambursatTVA aferenta investitiilor efectuate din instrumente structurale. Cum gestionam fiscal?Atentie la rambursarea TVA. Legislatie fiscal-contabila si studii de caz!ANAF: 1.492,1 milioane de lei TVA RAMBURSAT in decembrieLuna septembrie aduce 1.518,1 milioane de lei, TVA RAMBURSAT de ANAFArticole similare
Cod TVA anulat si restituri de sume platite in plus. Tratament fiscalFuziunea prin absorbtie intre doua societati. Care sunt aspectele contabile si fiscale de care tinem cont?TVA COLECTAT si neexigibil la anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Care e tratamentul fiscal?Cine depune obligatoriu Declaratia 307?Sistemul TVA la incasare, ajustarea negativa a bazei de impozitare. TVA neexigibilaUltimele articole
Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalTVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleDarea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVAMaterial ANAF: Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalAjustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"