Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Consiliul fiscal a transmis opinia oficiala cu privire la Legea bugetului de stat, legea bugetului de asigurari sociale pentru anul 2019 si la Strategia fiscal-bugetara pentru perioada 2019-2021. Institutia precizeaza ca, in conditiile adoptarii unor masuri fiscale cu impact negativ asupra economiei (prin OUG 114/2018), mentinerea ipotezei de accelerare a cresterii economice reale la 5,5% in 2019 (comparativ cu un nivel situat probabil intre 4 si 4,5% in 2018) "apare drept surprinzatoare si (...) nejustificata". De altfel, institutia are rezerve in special cu privire la evolutia proiectata a veniturilor din TVA din proiectul de buget care pare a fi mult supraevaluata.
Previziunile legat de incasarile din TVA
Dinamica avansata pentru incasarile din TVA o depaseste substantial pe cea a consumului privat nominal net de autoconsum prognozata de CNSP (circa 8%). De altfel, din cele 7,5 mld. lei pe caretextul raportului la buget le indica la pagina 9 drept venituri suplimentare din masuri de imbunatatire a colectarii ce urmeaza a fi luate de ANAF, 6 mld. lei ar reveni veniturilor suplimentare din TVA.
Consiliul fiscal este sceptic cu privire la validitatea unei asemenea evaluari: dincolo de obiectia de principiu asupra caracterului lipsit de prudenta al includerii ex ante in proiectia de venituri a impactului dificil ori imposibil de evaluat al unor masuri de imbunatatire a colectarii, experienta anului anterior, cand veniturile suplimentare din TVA din imbunatatirea colectarii nu par a se fi materializat la nivelul scontat4, ar trebui sa indemne la prudenta in formularea proiectiilor de venituri.
Astfel, Consiliul fiscal considera ca veniturile din TVA aferente anului 2018 sunt cel mai probabil supraevaluate cu circa 5 mld. lei, dincolo de eventualul impact advers al unor evolutii macroeconomice mai putin favorabile decat cele luate in considerare in constructia bugetara.
O situatie similara, din perspectiva veniturilor suplimentare obtinute din masuri de imbunatatire a colectarii (evaluate de MFP la 1 mld. de lei), apare la nivelul veniturilor din accize. si aici experienta anului anterior ar trebui sa indemne la prudenta, in conditiile in care in executie veniturile au fost inferioare cu 1,7 mld. de lei evaluarilor initiale. Evaluarea curenta a Consiliului fiscal releva insa faptul ca dimensiunea acestui agregat de venituri apare drept concordanta cu variatia consumului real proiectata de CNSP, chiar neluand in calcul veniturile suplimentare din imbunatatirea colectarii. Cu toate acestea, in cazul accizelor preocuparile referitoare la caracterul excesiv de optimist al cresterii economice reale sunt cu atat mai relevante cu cat aparenta subestimare a deflatorilor nu functioneaza ca un factor de compensare la adresa unor dinamici inferioare ale consumului real, dat fiind modul de definire al bazei de impozitare (cantitati fizice).
De asemenea, proiectul de buget include venituri exceptionale de 2,1 mld. lei (la nivelul agregatului taxe pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizarii bunurilor sau pe desfasurarea de activitati) din inchirierea benzilor de frecventa 5G. Este de remarcat si nivelul semnificativ superior al veniturilor preconizate comparativ cu cel avut in vedere in varianta initiala a bugetului aferent anului anterior (care evalua aceste venituri la 1,3 mld. lei). Este foarte probabil ca taxarea suplimentara a sectorului telecom prin OUG nr. 114/2018 sa fie de natura sa faca problematica obtinerea acestor venituri, avand in vedere posibilele reevaluari ale planurilor de expansiune de catre operatorii din domeniu.
Alte puncte importante despre proiectul de buget

Cartea Verde a Contabilitatii

Examen Consultant Fiscal 2025

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Dat fiind acest context, Consiliul fiscal considera nejustificata si surprinzatoarementinerea ipotezei de accelerare a cresterii economice reale la 5,5% in 2019 (comparativ cu un nivel situat probabil intre 4 si 4,5% in 2018) in varianta de proiectie a cadrului macroeconomic elaborata ulterior adoptarii OUG nr.114/2018.
Citeste Opinia Consiliului fiscal cu privire la Legea bugetului de stat, legea bugetului de asigurari sociale pentru anul 2019 si la Strategia fiscalbugetara pentru perioada 2019-2021, aici, complet!
Semne de intrebare ridica si ipotezele “extrem de favorabile” privind dinamica numarului de angajati si castigului salarial brut in sectorul concurential care se preconizeaza ca vor creste in 2019 cu 3,7%, respectiv 13,8%. Asta venind sa contrazica trendul indicat de datele lunare publicate de INS care releva o incetinire vizibila a ritmului de crestere a numarului de salariati din sectorul privat, de la 4% in 2016, la 3,2% in 2017 si 1,7% in perioada ianuarie-noiembrie 2018.
“In acest context, o accelerare la un ritm de crestere de 3,7% a numarului de salariati in sectorul concurential apare drept neverosimila”, subliniaza Consiliul fiscal care arata ca “un scenariu mai rezonabil (desi probabil inca optimist) ar fi (…) situarea ritmului de crestere in proximitatea cifrei aparente la nivelul anului anterior (1,5%-1,7%), ceea ce ar genera o deviatie de circa 2 pp. la nivelul ratei de crestere comparativ cu proiectia CNSP.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Noul Proiect de lege pe bugetul de stat 2019, deficit mai mare cu 1,3 miliarde de lei!Proiectul de buget pe 2019: Alocari REDORD la bugetul local. Cum vor fi distribuite colectarile de TVANoul ministru al Finantelor: Voi incerca sa prezint un proiect de buget pana la jumatatea lunii decembriePROIECT DE BUGET 2019: Comisiile reunite de buget-finante au dat aviz favorabil pentru mai multe ministere, intre care si MMACAArticole similare
Operatiuni impozabile: Cesionare drepturi de autor pentru studii de cercetare (speta ANAF)Plafonului de la care se face inregistrarea ca platitor de TVA poate fi ridicat la 50.000 euroCalendar obligatii fiscale: ce declaratii au termen la 10 maiCe declaratii se depun obligatoriu la 25 octombrieStudiu de caz: Regimul TVA pentru achizitia unui imobil din GermaniaUltimele articole
e-Factura in tranzactii cu reprezentant fiscal. Ai obligatia sa transmiti facturile in sistem?Cesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si inregistrari contabileTVA imobiliare. Conditii pentru aplicarea cotei de TVA de 9%Declaratia 390. Cum sa declari in D390 achizitiile de servicii scutite de TVA din UENeplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiArticole similare
Legea Responsabilitatii Fiscale poate schimba strategia fiscal-bugetaraPresedintele Consiliului Fiscal: Estimarea privind incasarile din TVA, prea optimistaSupraincalzirea economiei. CONSILIUL FISCAL despre substanta economica a pachetului de relaxare fiscalaCONSILIUL FISCAL: aviz negativ pentru extinderea cotei de TVA redus la serviciile de retransmitere a posturilor de televiziuneZoom fiscal: TVA si accize in Raportul anual intocmit de CONSILIUL FISCALUltimele articole
Ministrul Finantelor: Rectificarea bugetara nu va avea loc pe 31 iulieScenariu mult prea optimist pentru 2018: Veniturile din TVA, supraevaluateOpinia Consiliului fiscal cu privire la transferul contributiilor catre salariat din 2018Influenta reducerii TVA asupra inflatiei si alimentelor in Raportul anual emis de CONSILIUL FISCALRaport CONSILIUL FISCAL. Cum se prezinta colectarea impozitelor?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"