Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Consiliul fiscal a transmis opinia oficiala cu privire la Legea bugetului de stat, legea bugetului de asigurari sociale pentru anul 2019 si la Strategia fiscal-bugetara pentru perioada 2019-2021. Institutia precizeaza ca, in conditiile adoptarii unor masuri fiscale cu impact negativ asupra economiei (prin OUG 114/2018), mentinerea ipotezei de accelerare a cresterii economice reale la 5,5% in 2019 (comparativ cu un nivel situat probabil intre 4 si 4,5% in 2018) "apare drept surprinzatoare si (...) nejustificata". De altfel, institutia are rezerve in special cu privire la evolutia proiectata a veniturilor din TVA din proiectul de buget care pare a fi mult supraevaluata.
Previziunile legat de incasarile din TVA
Dinamica avansata pentru incasarile din TVA o depaseste substantial pe cea a consumului privat nominal net de autoconsum prognozata de CNSP (circa 8%). De altfel, din cele 7,5 mld. lei pe caretextul raportului la buget le indica la pagina 9 drept venituri suplimentare din masuri de imbunatatire a colectarii ce urmeaza a fi luate de ANAF, 6 mld. lei ar reveni veniturilor suplimentare din TVA.
Consiliul fiscal este sceptic cu privire la validitatea unei asemenea evaluari: dincolo de obiectia de principiu asupra caracterului lipsit de prudenta al includerii ex ante in proiectia de venituri a impactului dificil ori imposibil de evaluat al unor masuri de imbunatatire a colectarii, experienta anului anterior, cand veniturile suplimentare din TVA din imbunatatirea colectarii nu par a se fi materializat la nivelul scontat4, ar trebui sa indemne la prudenta in formularea proiectiilor de venituri.
Astfel, Consiliul fiscal considera ca veniturile din TVA aferente anului 2018 sunt cel mai probabil supraevaluate cu circa 5 mld. lei, dincolo de eventualul impact advers al unor evolutii macroeconomice mai putin favorabile decat cele luate in considerare in constructia bugetara.
O situatie similara, din perspectiva veniturilor suplimentare obtinute din masuri de imbunatatire a colectarii (evaluate de MFP la 1 mld. de lei), apare la nivelul veniturilor din accize. si aici experienta anului anterior ar trebui sa indemne la prudenta, in conditiile in care in executie veniturile au fost inferioare cu 1,7 mld. de lei evaluarilor initiale. Evaluarea curenta a Consiliului fiscal releva insa faptul ca dimensiunea acestui agregat de venituri apare drept concordanta cu variatia consumului real proiectata de CNSP, chiar neluand in calcul veniturile suplimentare din imbunatatirea colectarii. Cu toate acestea, in cazul accizelor preocuparile referitoare la caracterul excesiv de optimist al cresterii economice reale sunt cu atat mai relevante cu cat aparenta subestimare a deflatorilor nu functioneaza ca un factor de compensare la adresa unor dinamici inferioare ale consumului real, dat fiind modul de definire al bazei de impozitare (cantitati fizice).
De asemenea, proiectul de buget include venituri exceptionale de 2,1 mld. lei (la nivelul agregatului taxe pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizarii bunurilor sau pe desfasurarea de activitati) din inchirierea benzilor de frecventa 5G. Este de remarcat si nivelul semnificativ superior al veniturilor preconizate comparativ cu cel avut in vedere in varianta initiala a bugetului aferent anului anterior (care evalua aceste venituri la 1,3 mld. lei). Este foarte probabil ca taxarea suplimentara a sectorului telecom prin OUG nr. 114/2018 sa fie de natura sa faca problematica obtinerea acestor venituri, avand in vedere posibilele reevaluari ale planurilor de expansiune de catre operatorii din domeniu.
Alte puncte importante despre proiectul de buget
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Dat fiind acest context, Consiliul fiscal considera nejustificata si surprinzatoarementinerea ipotezei de accelerare a cresterii economice reale la 5,5% in 2019 (comparativ cu un nivel situat probabil intre 4 si 4,5% in 2018) in varianta de proiectie a cadrului macroeconomic elaborata ulterior adoptarii OUG nr.114/2018.
Citeste Opinia Consiliului fiscal cu privire la Legea bugetului de stat, legea bugetului de asigurari sociale pentru anul 2019 si la Strategia fiscalbugetara pentru perioada 2019-2021, aici, complet!
Semne de intrebare ridica si ipotezele “extrem de favorabile” privind dinamica numarului de angajati si castigului salarial brut in sectorul concurential care se preconizeaza ca vor creste in 2019 cu 3,7%, respectiv 13,8%. Asta venind sa contrazica trendul indicat de datele lunare publicate de INS care releva o incetinire vizibila a ritmului de crestere a numarului de salariati din sectorul privat, de la 4% in 2016, la 3,2% in 2017 si 1,7% in perioada ianuarie-noiembrie 2018.
“In acest context, o accelerare la un ritm de crestere de 3,7% a numarului de salariati in sectorul concurential apare drept neverosimila”, subliniaza Consiliul fiscal care arata ca “un scenariu mai rezonabil (desi probabil inca optimist) ar fi (…) situarea ritmului de crestere in proximitatea cifrei aparente la nivelul anului anterior (1,5%-1,7%), ceea ce ar genera o deviatie de circa 2 pp. la nivelul ratei de crestere comparativ cu proiectia CNSP.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Proiectul de buget pe 2019: Alocari REDORD la bugetul local. Cum vor fi distribuite colectarile de TVANoul ministru al Finantelor: Voi incerca sa prezint un proiect de buget pana la jumatatea lunii decembrieNoul Proiect de lege pe bugetul de stat 2019, deficit mai mare cu 1,3 miliarde de lei!PROIECT DE BUGET 2019: Comisiile reunite de buget-finante au dat aviz favorabil pentru mai multe ministere, intre care si MMACAArticole similare
Leasing financiar. Ce regim TVA aplicam si cum intocmim monografiaPrejudiciu de 1,8 milioane de lei prin neplata TVA-uluiPresedintele Consiliului Fiscal: Estimarea privind incasarile din TVA, prea optimistaRegim TVA aplicabil din 1 ianuarie 2023 pentru sucuri si bere fara alcoolCe obligatii de plata apar in cazul unui contract de lohn? Norme operatiune pluripartitaUltimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVANoutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAArticole similare
Influenta reducerii TVA asupra inflatiei si alimentelor in Raportul anual emis de CONSILIUL FISCALDe cine depinde reducerea TVA la paineSupraincalzirea economiei. CONSILIUL FISCAL despre substanta economica a pachetului de relaxare fiscalaPresedintele Consiliului Fiscal: Estimarea privind incasarile din TVA, prea optimistaNoul Cod fiscal readuce Romania in procedura de deficit excesivUltimele articole
Ministrul Finantelor: Rectificarea bugetara nu va avea loc pe 31 iulieScenariu mult prea optimist pentru 2018: Veniturile din TVA, supraevaluateOpinia Consiliului fiscal cu privire la transferul contributiilor catre salariat din 2018Zoom fiscal: TVA si accize in Raportul anual intocmit de CONSILIUL FISCALRaport CONSILIUL FISCAL. Cum se prezinta colectarea impozitelor?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"