Tags: redobandire cod tva, inregistrari contabile, declaratia 311
In cazul urmator, stabilim care este tratamentul din punct de vedere contabil in momentul redobandirii codului de TVA, cu mentiunea ca firma a avut anulat codul de TVA si l-a redobandit la 25.10.2017. Pana la aceasta data s-au inregistrat achizitiile si prestarile fara TVA (pentru perioada mai-25 octombrie2017) si s-a depus declaratia 311 in fiecare luna. Facturile de prestari se storneaza si se refac cu TVA. Vom vedea care este tratamentul pentru inregistrarea TVA pe fiecare factura in parte si daca se intocmeste D394 si pentru aceste facturi. Totodata, stabilim cum se va proceda cu facturile de achizitii intrate in luna octombrie pana in data de 25? si care sunt inregistrarile contabile.
Iata raspunsul specialistului:
Inteleg ca sunteti in urmatoarea situatie : in perioada in care ati avut codul de TVA anulat ati emis facturi, ati raportat TVA colectata in 311 si ati achitat TVA. Suma totala de pe facturile emise catre clienti presupun ca a continut si TVA, fie ca el a aparut pe
factura, fie ca nu. (la refacerea facturilor clientii nu vor avea de platit diferenta de TVA)
Facturile de prestari se storneaza si se intocmesc cu TVA.
- Initial ati facturat de exemplu : 1.190 de lei suma fiind compusa din venit 1.000 de lei si TVA 190 de lei, dar care nu s-a inscris separat in factura si ati inregistrat :
4111 = % 1.190 lei
704 1.000 lei
446 190 lei
- Ati declarat in 311 TVA de platat 190 de lei.
Acum stornati factura si emiteti o noua factura numai pentru ca beneficiarii sa isi poata deduce TVA. Daca nu exista nicio diferenta intre TVA raportata prin 311 si TVA din factura nou emisa, nu mai faceti nicio inregistrare si nici nu declarati facturile nou emise in 300 si 394.
Conform Normelor metodologice de aplicare a art 11, alin. (8) din Codul fiscal :
"b) persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, respectiv a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, si a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie conform art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. In situatia in care nu exista diferente intre taxa colectata in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, facturile emise dupa reinregistrare nu se includ in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea «Taxa pe valoarea adaugata colectata»;"
Nu inregistrati in contabilitate stornarea facturii si factura nou emisa - deja ati inregistrat veniturile si ati platit TVA pentru aceasta prestare.Stornarea si emiterea noilor facturi se face numai pentru ca beneficiarul sa poata deduce TVA.
Recomandam numerotarea distincta a acestor facturi, pentru evitarea situatiilor cu privire la nerespectarea cronologiei privind seriile si numerele facturilor care se declara in D394.
Referitor la deducerea TVA, acesta este un drept pe care puteti decide sa nu il exercitati daca nu doriti acest lucru.
Daca totusi decideti ca suma de dedus justifica efortul , atunci veti deduce TVA de pe fiecare factura astfel :
- La primirea facturii ati inclus in valoarea stocului/costul serviciului TVA pe care nu aveati dreptul sa o deduceti:
% = 401
3xx valoarea + TVA
6xx valoarea + TVA
- Acum, la exercitarea dreptului de deducere, extrageti TVA din costul stocurilor/serviciilor si inregistrati :
4426 = 3xx
4426 = 6xx
TVA astfel calculata se inscrie in primul decont de taxa dupa ce ati finalizat calculul la randul de regularizari taxa dedusa. Deducerea TVA de pe facturile primite in perioada in care ati avut codul de TVA anulat nu face obiectul declararii in 394.
Facturile emise si primite pana pe 25 octombrie vor avea acelasi tratament ca facturile din septembrie sau august.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Cesiune parti sociale
Intrebare:
Societatea (A) achizitioneaza partile sociale detinute de Societatea (B) la Societatea (C); A, B si C fiind societati afiliate, la o valoarea mai mare decat valoarea nominala. Care sunt implicatiile fiscale si care este monografia contabila la cele doua societati A si B? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Calcul salariu. Spor munca in zi de sarbatoare legala
Intrebare:
Va rugam sa ne ajutati cu un exemplu de calcul pentru ziua de sarbatoare legala necompensata cu zi libera pentru un salariat care a lucrat 8 ore intr-o zi de sarbatoare legala. Salariul brut = 10.000 , numar zile lucratoare = 20 1 zi sarbatare legala. In ROI se mentioneaza :Salariatii care lucreaza intr-o zi de sarbatoare legala,in cazul in care, din motive justificate, nu se acorda zile libere,beneficiaza, pentru munca prestata in zilele de sarbatoare legala,de un spor la salariul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Radiere societate. SAF-T
Intrebare:
O societate cu raspundere limitata a fost infiintata in decursul anului 2024, cu vector fiscal de microintreprindere, insa nu a desfasurat activitate niciodata de la data constituirii, nu a avut angajati niciodata pana in prezent, prin urmare nu a respectat conditiile pentru incadrarea ca microintreprindere.
Asociatul unic a decis sa radieze firma, pentru ca nu va desfasura activitate pe aceasta.
Dupa schimbarea vectorului fiscal, care sunt operatiunile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Fcatura emisa conform contact
Intrebare:
O societate platitoare de TVA, dar care detine si un numar de TVA elvetian si-a achizitionat rasinile de la o societatea romaneasca cu numar de TVA romanesc pentru proiectul din elvetia insa furnizorul a facut factura pe cod fiscal romanesc si a transmis-o si in SPV cu TVA romanesc; mentionez ca marfa pleaca din romania in elvetia; furnizorul refuza sa faca factura pe numar de tva elvetian si implicit sa faca exportul; eu voi avea un TVA deductibil in decont de TVA care nu este real;...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie mijloace fixe cu plata in avans
Intrebare:
Societatea noastra a cumparat 50 de masini de cusut in cursul anului 2024 de la o alta societate.
In contractul de vanzare-cumparare, valoarea totala a masinilor era de 134.000 RON, iar aceasta valoare s-a facturat timp de 9 luni ca si avans masini, aproximativ 14.000 RON lunar.
Se specifica in contract ca aceste masini vor intra in gestiunea noastra doar dupa ce vor fi platite integral. La sfarsitul anului 2024 (decembrie) au fost platite integral. Va rog...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<