Tags: redobandire cod tva, inregistrari contabile, declaratia 311
In cazul urmator, stabilim care este tratamentul din punct de vedere contabil in momentul redobandirii codului de TVA, cu mentiunea ca firma a avut anulat codul de TVA si l-a redobandit la 25.10.2017. Pana la aceasta data s-au inregistrat achizitiile si prestarile fara TVA (pentru perioada mai-25 octombrie2017) si s-a depus declaratia 311 in fiecare luna. Facturile de prestari se storneaza si se refac cu TVA. Vom vedea care este tratamentul pentru inregistrarea TVA pe fiecare factura in parte si daca se intocmeste D394 si pentru aceste facturi. Totodata, stabilim cum se va proceda cu facturile de achizitii intrate in luna octombrie pana in data de 25? si care sunt inregistrarile contabile.
Iata raspunsul specialistului:
Inteleg ca sunteti in urmatoarea situatie : in perioada in care ati avut codul de TVA anulat ati emis facturi, ati raportat TVA colectata in 311 si ati achitat TVA. Suma totala de pe facturile emise catre clienti presupun ca a continut si TVA, fie ca el a aparut pe
factura, fie ca nu. (la refacerea facturilor clientii nu vor avea de platit diferenta de TVA)
Facturile de prestari se storneaza si se intocmesc cu TVA.
Ele nu se declara nici in decontul de TVA si nici in declaratia 394.
- Initial ati facturat de exemplu : 1.190 de lei suma fiind compusa din venit 1.000 de lei si TVA 190 de lei, dar care nu s-a inscris separat in
factura si ati inregistrat :
4111 = % 1.190 lei
704 1.000 lei
446 190 lei
- Ati declarat in 311 TVA de platat 190 de lei.
Acum stornati factura si emiteti o noua factura numai pentru ca beneficiarii sa isi poata deduce TVA. Daca nu exista nicio diferenta intre TVA raportata prin 311 si TVA din factura nou emisa, nu mai faceti nicio inregistrare si nici nu declarati facturile nou emise in 300 si 394.
Conform Normelor metodologice de aplicare a art 11, alin. (8) din Codul fiscal :
"b) persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, respectiv a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, si a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie conform art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. In situatia in care nu exista diferente intre taxa colectata in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, facturile emise dupa reinregistrare nu se includ in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea «Taxa pe valoarea adaugata colectata»;"
Nu inregistrati in contabilitate stornarea facturii si factura nou emisa - deja ati inregistrat veniturile si ati platit TVA pentru aceasta prestare.Stornarea si emiterea noilor facturi se face numai pentru ca beneficiarul sa poata deduce TVA.
Recomandam numerotarea distincta a acestor facturi, pentru evitarea situatiilor cu privire la nerespectarea cronologiei privind seriile si numerele facturilor care se declara in D394.
Referitor la deducerea TVA, acesta este un drept pe care puteti decide sa nu il exercitati daca nu doriti acest lucru.
Daca totusi decideti ca suma de dedus justifica efortul , atunci veti deduce TVA de pe fiecare factura astfel :
- La primirea facturii ati inclus in valoarea stocului/costul serviciului TVA pe care nu aveati dreptul sa o deduceti:
% = 401
3xx valoarea + TVA
6xx valoarea + TVA
- Acum, la exercitarea dreptului de deducere, extrageti TVA din costul stocurilor/serviciilor si inregistrati :
4426 = 3xx
4426 = 6xx
TVA astfel calculata se inscrie in primul decont de taxa dupa ce ati finalizat calculul la randul de regularizari taxa dedusa. Deducerea TVA de pe facturile primite in perioada in care ati avut codul de TVA anulat nu face obiectul declararii in 394.
Facturile emise si primite pana pe 25 octombrie vor avea acelasi tratament ca facturile din septembrie sau august.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Un PFA in sistem real vinde in anul 2024 un autoturism complet amortizat. Alte venituri sau cheltuieli nu are in anul 2024, deoarece o sa inchida PFA-ul. Ce obligatii fiscale are de platit pentru anul 2024? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem nevoie sa angajam cetateni straini (din UE, Franta, Italia) si non UE (UK) cu contract de munca. Ne intereseaza procedura prin care facem acest contract si ce demersuri trebuie sa facem noi si / sau viitorul angajat, pentru ca noi sa nu fim nevoiti sa platim contributii in Romania. Ce taxe suntem obligati sa achitam aici, in numele salariatului (ex impozit pe venit)? Ce obligatii avem noi si ce obligatii are salariatul? Ce se intampla cu beneficiile acordate prin CCM: ex - bonuri de masa -...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Conform OUG 34/2024, in cazul unui concediu medical, cod 08, inceput in februarie 2024 ce are continuitate pana la sfarsitul lunii aprilie, cum se calculeaza contributia CASS? Se rectifica lunile februarie si martie pentru inlaturarea cotei CASS? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am cumparat de la o firma din SPANIA bilete de avion pentru o ruta interna Bucuresti-Cluj. Factura este in EURO, nu are mentionat codul VIES al vanzatorului si cuprinde c/val bilete avion si c/val servicii de intermediere. Nu exista nicio referinta legata de TVA. Rog un punct de vedere asupra regimului de TVA si a obligatiilor declarative aferente.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate comerciala poate sa sponsorizeze Ambasada Romaniei din Franta cu achizitia de mobilier si alte bunuri necesare pentru amenajarea unor spatii din Ambasada, care urmeaza a fi utilizate inclusiv de delegatii ale Comitetului Olimpic Sportiv Roman in contextul Jocurilor Olimpice 2024, din Republica Franceza? Suma aferenta acestei sponsorizari poate sa fie scazuta din impozitul pe profit la nivelul minim dintre cele 2 valori precizate in Legea 227/2015 la art. 25, alin. (4), lit. i) sau se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra desfasoara activitate de vanzare cu amanuntul a produselor alimentare, purtatoare de garantii pentru ambalaje returnabile. Ne intereseaza daca exista un termen limita pentru comercializarea produselor care nu sunt imbuteliate in ambalaje returnabile. Avem stocuri achizitionate chiar si cu un an in urma. Ce se intampla cu stocurile existente in situatia in care exista un termen limita pentru comercializare? Va multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<