Tags: redobandire cod tva, inregistrari contabile, declaratia 311
In cazul urmator, stabilim care este tratamentul din punct de vedere contabil in momentul redobandirii codului de TVA, cu mentiunea ca firma a avut anulat codul de TVA si l-a redobandit la 25.10.2017. Pana la aceasta data s-au inregistrat achizitiile si prestarile fara TVA (pentru perioada mai-25 octombrie2017) si s-a depus declaratia 311 in fiecare luna. Facturile de prestari se storneaza si se refac cu TVA. Vom vedea care este tratamentul pentru inregistrarea TVA pe fiecare factura in parte si daca se intocmeste D394 si pentru aceste facturi. Totodata, stabilim cum se va proceda cu facturile de achizitii intrate in luna octombrie pana in data de 25? si care sunt inregistrarile contabile.
Iata raspunsul specialistului:
Inteleg ca sunteti in urmatoarea situatie : in perioada in care ati avut codul de TVA anulat ati emis facturi, ati raportat TVA colectata in 311 si ati achitat TVA. Suma totala de pe facturile emise catre clienti presupun ca a continut si TVA, fie ca el a aparut pe
factura, fie ca nu. (la refacerea facturilor clientii nu vor avea de platit diferenta de TVA)
Facturile de prestari se storneaza si se intocmesc cu TVA.
- Initial ati facturat de exemplu : 1.190 de lei suma fiind compusa din venit 1.000 de lei si TVA 190 de lei, dar care nu s-a inscris separat in factura si ati inregistrat :
4111 = % 1.190 lei
704 1.000 lei
446 190 lei
- Ati declarat in 311 TVA de platat 190 de lei.
Acum stornati factura si emiteti o noua factura numai pentru ca beneficiarii sa isi poata deduce TVA. Daca nu exista nicio diferenta intre TVA raportata prin 311 si TVA din factura nou emisa, nu mai faceti nicio inregistrare si nici nu declarati facturile nou emise in 300 si 394.
Conform Normelor metodologice de aplicare a art 11, alin. (8) din Codul fiscal :
"b) persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, respectiv a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, si a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie conform art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. In situatia in care nu exista diferente intre taxa colectata in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, facturile emise dupa reinregistrare nu se includ in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea «Taxa pe valoarea adaugata colectata»;"
Nu inregistrati in contabilitate stornarea facturii si factura nou emisa - deja ati inregistrat veniturile si ati platit TVA pentru aceasta prestare.Stornarea si emiterea noilor facturi se face numai pentru ca beneficiarul sa poata deduce TVA.
Recomandam numerotarea distincta a acestor facturi, pentru evitarea situatiilor cu privire la nerespectarea cronologiei privind seriile si numerele facturilor care se declara in D394.
Referitor la deducerea TVA, acesta este un drept pe care puteti decide sa nu il exercitati daca nu doriti acest lucru.
Daca totusi decideti ca suma de dedus justifica efortul , atunci veti deduce TVA de pe fiecare factura astfel :
- La primirea facturii ati inclus in valoarea stocului/costul serviciului TVA pe care nu aveati dreptul sa o deduceti:
% = 401
3xx valoarea + TVA
6xx valoarea + TVA
- Acum, la exercitarea dreptului de deducere, extrageti TVA din costul stocurilor/serviciilor si inregistrati :
4426 = 3xx
4426 = 6xx
TVA astfel calculata se inscrie in primul decont de taxa dupa ce ati finalizat calculul la randul de regularizari taxa dedusa. Deducerea TVA de pe facturile primite in perioada in care ati avut codul de TVA anulat nu face obiectul declararii in 394.
Facturile emise si primite pana pe 25 octombrie vor avea acelasi tratament ca facturile din septembrie sau august.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Cota TVA ceai 1.08.2025
Intrebare:
Referitor la TVA suplimente alimentare.
Suntem comercianti engros de ceaiuri de plante, de fructe, negru si verde importate din Comunitatea europeana si distribuite in special in retelele din tara.
Pentru unele produse, pe care am dorit sa le distribuim si in sistemul de farmacii, in baza Legii 56/2021, am obtinut aprobarea sa mentionam pe ambalaj faptul ca sunt suplimente almentare.
Astfel, a aparut situatia ca un produs care este cu acelasi...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie utilaj si materii prime. Compensare sume achitate
Intrebare:
Am achizitionat un utilaj de 70.000 Euro, pentru care in contract este mentionat ca utilajul este achitat in proportie de 50% de un furnizor, iar noi ne obligam sa cumparam materii prime de o anumita suma, iar suma achitata de vanzator este diminuata cu discounturile acordate de acesta. Care este valoarea de inventar la receptia utilajului, poate fi considerata suma de 70.000 profit reinvestit? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Covor - Incadrare ca mijloc fix
Intrebare:
In cazul in care societatea a achizitionat niste covoare pentru un imobil care urmeaza sa fie inchiriat, aceste covoare pot fi incadrate ca mijloc fix, ca valoare, depasesc pragul de 2500 lei, si daca pot fi incadrate ca mijloc fix, in ce clasa de mijloace fixe sa le trec, si cu ce perioada de amortizare? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Alimente cu zahar adaugat. Cota tva cu 01.08.2025
Intrebare:
In urma publicarii Legii nr. 141 din 25 iulie 2025, promulgata prin Decretul nr. 791/2025 si aparuta in Monitorul Oficial nr. 699/25.07.2025, am analizat modificarile aduse art. 291 alin. (2) din Codul fiscal, in special punctul e), referitor la cota redusa de TVA de 11%.
In interpretarea mea personala, conform noii reglementari, zaharul si produsele de zahar clasificate la codurile NC 1701, 1702, 1703 si 1704 sunt explicit excluse din sfera de aplicare a cotei reduse...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<