Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebare: O microintreprindere are contract de chirie pentru sediul fiscal cu o persoana fizica. Poate deduce cheltuielile cu utilitatile (electricitate, intretinere bloc) daca acestea sunt facturate pe persoana fizica (proprietar) fara a deduce TVA? Ce documente justificative sunt necesare si pe ce cont de cheltuieli se inregistreaza?
Raspuns:
Conform art. 21 alin. (3) lit. m) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice, folosita si in scop personal, sunt deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia societatii in baza contractelor incheiate intre parti, in acest scop.
Punctul 37 din normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabileste ca, in cazul in care sediul unui contribuabil se afla in locuinta proprietate a unei persoane fizice, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului sunt deductibile in limita determinata pe baza raportului dintre suprafata pusa la dispozitie contribuabilului, mentionata in contractul incheiat intre parti, si suprafata totala a locuintei. Contribuabilul va justifica cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului cu documente legale, cum sunt contractele incheiate cu furnizorii de utilitati si alte documente.
Asadar, cheltuielile cu utilitatile aferente sediului fiscal al societatii, situat in spatiul proprietate a unei persoane fizice sunt deductibile daca in contractul de inchiriere este prevazut ca aceste cheltuieli sunt in sarcina societatii.
Pentru decontarea acestor cheltuieli se va intocmi un Decont de cheltuieli la care se vor anexa facturile emise de furnizorii de utilitati. Pentru plata sumelor catre proprietarul persoana fizica se va intocmi Dispozitie de plata catre casierie. De asemenea pentru decontarea facturilor pe numele proprietarului persoana fizica se intocmeste Decont de cheltuieli.
Daca spatiul respectiv este pus la dispozitia societatii in totalitate este recomandat ca aceasta sa incheie contracte in numele sau cu furnizorii de utilitati (ENEL, etc).
In contabilitate cheltuielile cu utilitatile de inregistreaza pe destinatii, respectiv :

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Examen Consultant Fiscal 2025

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
605 "Cheltuieli cu energia si apa" = 401 "Furinizori" / 462"Creditori diversi"
611 "Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile" = 462"Creditori diversi"

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Sfatul saptamanii cu Adrian Benta: Mare atentie la ultimele modificari privind gestionarea ambalajelor si a deseurilor!Subinchirierea. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Impozabile sau nu? Afla pentru ce operatiuni se plateste TVANou proiect ANAF privind inregistrarea in scopuri de TVAAtentie! TVA-ul ar putea reveni la 19 la sutaUltimele articole
Completarea statutului TVA in D406 pentru firme neplatitoare de TVANeplatitor de TVA. MONOGRAFIE contabila in cazul importului de bunuriPFA si drepturile de autor. Documente necesare dupa inregistrarea ca platitor de TVATVA la incasare in 2025 pentru firme noi: cum se face corect optiunea in D700Majorare TVA in 2025: Unde vor creste preturile si de ceArticole similare
Ajustarea TVA in beneficiul persoanei impozabile care a limitat dreptul de deducere 50%. Cum procedam?Diferenta TVA stabilita la control. Cum facem regularizarea situatiei?Ajustarea TVA pentru lipsurile in gestiune neimputabile | Inregistrarea TVALeasing INREGISTRARI CONTABILE. Cum procedam in ce priveste TVA-ul?Contract de factoring. Care sunt inregistrarile contabile?Ultimele articole
Cesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si INREGISTRARI CONTABILETVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorCum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaArticole similare
DECONTARE CHELTUIELI pentru un tert. Cum facem deducerea?Decontarea cheltuielilor aferente TVA la programele operationale regionaleDECONTARE CHELTUIELI transport, diurna, cazare salariati firmaDecontare servicii turistice pentru salariati. Implicatii fiscale (impozit pe profit, TVA)Regimul fiscal al cheltuielilor cu transportul salariatilor la si de la locul de muncaUltimele articole
Cum se face trecerea de la impozit pe profit la impozit micro in cazul asocierii in participatiuneMicrointreprindere. Cum se face decontarea cheltuielilor pentru masina personala?Diferente decont de cheltuieli de achitat/ incasat. Curs valutar utilizat
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"