Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebare: O microintreprindere are contract de chirie pentru sediul fiscal cu o persoana fizica. Poate deduce cheltuielile cu utilitatile (electricitate, intretinere bloc) daca acestea sunt facturate pe persoana fizica (proprietar) fara a deduce TVA? Ce documente justificative sunt necesare si pe ce cont de cheltuieli se inregistreaza?
Raspuns:
Conform art. 21 alin. (3) lit. m) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice, folosita si in scop personal, sunt deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia societatii in baza contractelor incheiate intre parti, in acest scop.
Punctul 37 din normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabileste ca, in cazul in care sediul unui contribuabil se afla in locuinta proprietate a unei persoane fizice, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului sunt deductibile in limita determinata pe baza raportului dintre suprafata pusa la dispozitie contribuabilului, mentionata in contractul incheiat intre parti, si suprafata totala a locuintei. Contribuabilul va justifica cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului cu documente legale, cum sunt contractele incheiate cu furnizorii de utilitati si alte documente.
Asadar, cheltuielile cu utilitatile aferente sediului fiscal al societatii, situat in spatiul proprietate a unei persoane fizice sunt deductibile daca in contractul de inchiriere este prevazut ca aceste cheltuieli sunt in sarcina societatii.
Pentru decontarea acestor cheltuieli se va intocmi un Decont de cheltuieli la care se vor anexa facturile emise de furnizorii de utilitati. Pentru plata sumelor catre proprietarul persoana fizica se va intocmi Dispozitie de plata catre casierie. De asemenea pentru decontarea facturilor pe numele proprietarului persoana fizica se intocmeste Decont de cheltuieli.
Daca spatiul respectiv este pus la dispozitia societatii in totalitate este recomandat ca aceasta sa incheie contracte in numele sau cu furnizorii de utilitati (ENEL, etc).
In contabilitate cheltuielile cu utilitatile de inregistreaza pe destinatii, respectiv :

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

TVA 2025 Noile cote si efectele in practica

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
605 "Cheltuieli cu energia si apa" = 401 "Furinizori" / 462"Creditori diversi"
611 "Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile" = 462"Creditori diversi"

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cum se stabileste perioada fiscala pentru TVA si care sunt criteriile?Baza de calcul fond cultural la impresarul artistic. Cum gestionam?Factura de servicii. Care este tratamentul din punctul de vedere al TVA?Refacturari catre persoane neimpozabile din afara UE. Cum declaram in Declaratia 394?Livrare marfuri cu aviz in conditiile schimbarii cotei de TVA. Cum arata monografia contabila?Ultimele articole
Consum de energie electrica si gaze. Cota TVA pentru facturile emise DUPA 1 august 2025Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFIngrediente si alte produse alimentare. Cota TVA aplicabila din august 2025Declaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVAe-TVA. Raspunsul la Notificarea de conformare poate fi structurat in 3 partiArticole similare
Ordin al MFP nr. 864 din 2010 - Sistemul de raportare anuala la 31 decembrie 2009Cod de TVA anulat din oficiu, declaratii fiscale si informative, INREGISTRARI CONTABILETranzactii intre persoane afiliate. Cum se aplica TVA la incasare?Masti, manusi si materiale igienico sanitare pentru salariati. Tratament contabil si fiscalImport-export marfuri. Care va fi monografia contabila?Ultimele articole
Cesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si INREGISTRARI CONTABILETVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorCum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaArticole similare
Regimul fiscal al cheltuielilor cu transportul salariatilor la si de la locul de muncaDecontarea cheltuielilor aferente TVA la programele operationale regionaleDecontare servicii turistice pentru salariati. Implicatii fiscale (impozit pe profit, TVA)Diferente decont de cheltuieli de achitat/ incasat. Curs valutar utilizatMicrointreprindere. Cum se face decontarea cheltuielilor pentru masina personala?Ultimele articole
Cum se face trecerea de la impozit pe profit la impozit micro in cazul asocierii in participatiuneDECONTARE CHELTUIELI pentru un tert. Cum facem deducerea?DECONTARE CHELTUIELI transport, diurna, cazare salariati firma
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"