Un proiect editorial
marca Rentrop&Straton

Liderul informatiilor specializate din Romania
keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stii

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Ion Mihai la 02 Ian. 2025
redobandire cod tva dupa anulare
Tags: cod tva, redobandire cod tva

Redobandirea codului de TVA dupa anulare este reglementata in Codul Fiscal si necesita urmarirea unor pasi esentiali prevazuti de lege. In acest articol vom analiza procedura pe care trebuie sa le urmeze firmele pentru a solicita redobandirea codului de TVA, ce documente sunt necesare si alte aspecte fiscale importante!

In ce situatii se poate anula codul de TVA

In conformitate cu prevederile art. 316 alin (11) din Codul Fiscal, organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA in urmatoarele situatii: 

I. Anularea din oficiu a codului de TVA:
 
1. Daca firma este declarata inactiva conform prevederilor Codului de procedura fiscala. In aceasta situatie, anularea codului de TVA se face de la data declararii societatii ca inactiva.

2. Daca asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal. Anularea codului de TVA se face de la data comunicarii deciziei de anulare de catre organele fiscale competente. 

3. Daca nu a depus niciun decont de taxa:
 
  • pentru 6 luni consecutive, in cazul persoanei care are perioada fiscala luna calendaristica - din prima zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit termenul de depunere al celui de-al saselea decont de taxa
  • pentru doua trimestre calendaristice consecutive, in cazul persoanei impozabile care are perioada fiscala trimestrul calendaristic- din prima zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit termenul de depunere al celui de-al doilea decont de taxa 4. Daca in deconturile de taxa depuse nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii realizate in cursul acestor perioade de raportare.

4. Daca persoana impozabila nu era obligata si nici nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA.

5. Daca persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, supusa inmatricularii la registrul comertului, prezinta risc fiscal ridicat.

II. Anularea la cerere a codului de TVA

In anumite conditii, persoanele impozabile pot solicita scoaterea din evidenta inregistrarii in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire. In aceasta situatie pot fi microintreprinderile cu o cifra de afaceri sub 88.500 euro (conform artr. 310 din Codul Fiscal) si agricultorii in conditiile art. 315^1 din Codul Fiscal.

Cum poate fi redobandit codul de TVA dupa anulare

Reinregistrarea in scopuri de TVA se efectueaza conform prevederilor art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, prin:
 
  • depunerea unei cereri de reactivare la ANAF, care, dupa evaluarea situatiei fiscale a acestuia, va emite o Decizie de reactivare si redobandire cod de tva 
  • depunerea formularului 700 reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr.2034/2022 

Persoanele impozabile carora li s-a anulat codul de TVA din cauza nedepunerii decontului de taxa, pentru redobandirea codului de TVA, trebuie sa prezinte deconturile de taxa nedepuse la termen si, in plus, trebuie sa depuna o cerere motivata din care sa rezulte ca se angajeaza sa depuna la termenele prevazute de lege deconturile de taxa. 

Aspecte esentiale privind anularea si redobandirea codului de TVA

Iata principalele reglementari fiscale pe care persoanele impozabile trebuie sa le cunoasca cu privire la anularea si redobandirea codului de TVA:

1. Obligatii fiscale. Persoanele impozabile carora li s-a anulat codul de TVA au obligatia sa depuna ultimul decont de taxa, indiferent de perioada fiscala, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. 

Persoanele impozabile inregistrate in Romania care sunt declarate inactive conform Codului de Procedura Fiscala si care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate sunt supuse obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale, dar NU pot deduce TVA-ul aferent achizitiilor. Facturile emise in aceasta perioada trebuie sa contina taxa pe valoarea adaugata (TVA) chiar dar aceasta nu se inregistreaza in decontul de TVA . Dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila isi poate exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat.
 
Agenda Fiscala a Contabilului pentru 2025 - o lucrare exceptionala care prezinta obligatiile contribuabililor, termenele stabilite de lege, declaratiile care trebuie depuse si categoriile de contribuabili carora li se adreseaza fiecare obligatie.

2. Ajustarea taxei. Pentru perioada in care codul de TVA este anulat se realizeaza ajustarea taxei potrivit prevederilor art. 305 alin 4 lit. a) si alin. 5 lit. a) din Codul fiscal.
In primul rand trebuie efectuata ajustarea pentru perioada ramasa din perioada de ajustare pentru bunurile de capital aflate in societate.

3. Emiterea facturilor de persoanele cu cod TVA anulat. Conform art. 11 alin. 8 din Codul fiscal, dupa reinregistrarea in scopuri de taxa, pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, persoanele impozabile emit facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus 
 
4. Deducere TVA pentru beneficiarii/clientii persoanelor cu cod anulat. Conform art. 11 alin. 9 din Codul fiscal, in cazul inregistrarii in scopuri de TVA a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator, prin inscrierea in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. 
 
Ion Mihai de Ion Mihai
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016