Tags: ajustare tva colectata, monografie contabila, tratament fiscal
Cu ocazia inventarierii se hotaraste scoaterea din evidenta a creantelor neincasate la 31.12.2020, de la clienti radiati, pentru care procedura de faliment e inchisa.
Se emit facturi storno la 31.12.2020. TVA–ul colectat, cu semnul minus il evidentiez in contul 4428 colectat si in decontul lunii ianuarie la regularizari taxa colectata?
Pot fi stornate si facturi din 2008?
Raspunsul specialistului:
Potrivit art 287 lit d din Codul fiscal, baza de impozitare a TVA se reduce:
,,d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate’’.
Pct 32 alin 1 din Normele metodologice
,,In situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii sau dupa facturarea livrarii/prestarii, chiar daca livrarea/prestarea nu a fost efectuata, dar evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru livrari intracomunitare’’.
Prin urmare, pot fi stornate facturi pentru care detineti sentinte sau, dupa caz, incheieri prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa.
Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment, prin urmare pot fi stornate si facturi din 2008 daca intrarea in faliment a debitorului are loc in interiorul termenului de prescriptie de 5 ani.
Note contabile:
1. scoaterea din evidenta a creante: 654 = 4111/4118
2. ajustarea TVA colectate : 4111/4118 = 4427 (-) suma TVA cu semnul minus

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Declaratia D397
Intrebare:
Pentru societatile de ride-sharing, de cand este obligatorie completarea si depunerea D397? Stiu ca termenul era 30.06 pentru luna mai. Dar, daca avem cazul unei societati infiintate in 01.2025 cu o masina achizitionata din UE, care inca nu este inmatriculata, iar administratorul, ce este si asociat unic, nu va aveam CIM, va fi conducatorul auto, dar inca nu s-a inscris in nici o platforma de ride-sharing. Asadar intrebarea este: momentul declararii este calculat de la inscrierea in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plata eronata facturi. TVA deductibil
Intrebare:
In urma unui controlului intern s-a descoperit ca in luna decembrie 2023 si in luna ianuarie 2024 s-au inregistrat doua facturi pe un alt furnizor, nu cel emitent. Facturile erau emise si inregistrate cu TVA la incasare. Au fost si platite, declarate si s-a cerut si recuperarea TVA-lui.
Administratorul firmei la care au ajuns banii nici nu vrea sa auda despre restituire.
Va rog sa ma ajutati din punct de vedere contabil si din punct de vedere fiscal - ce...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Retinere, declarare si plata impozit dividende
Intrebare:
Societatea x repartizeaza dividende printr-o hotarare AGA, la data de 01.03.2025 in suma de 500.000 lei. In contabilitate la acea data a fost inregistrat si retinut impozitul, care s-a achitat pentru toata suma repartizata pana in 25.04.2025, societatea platind dividendele lunar care 100.000, 200.000 etc.
Intrebarea nr.1: Daca reparizarea conform AGA a fost la 01.03.2025 si plata primei transe s-a facut la 01.04.2025, se putea retine impozitul la 01.04 si plati la stat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare achizitii. Regim special agricultori
Intrebare:
Legat de acest regim special tva pentru agricultori, va rog sa-mi spuneti cum se aplica practic daca un agricultor inscris in Registrul Agricultorilor emite un borderou de achizitie sau factura catre o firma platitoare de tva. Ce ar trebui sa faca firma, inteleg ca e deductibila acea compensatie, dar nu stiu cum se procedaza. Multumesc!
REGIMUL SPECIAL TVA PENTRU AGRICULTORI
CINE IL POATE APLICA?
Se poate aplica de catre agricultorul care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<