Tags: ajustare tva colectata, monografie contabila, tratament fiscal
Cu ocazia inventarierii se hotaraste scoaterea din evidenta a creantelor neincasate la 31.12.2020, de la clienti radiati, pentru care procedura de faliment e inchisa.
Se emit facturi storno la 31.12.2020. TVA–ul colectat, cu semnul minus il evidentiez in contul 4428 colectat si in decontul lunii ianuarie la regularizari taxa colectata?
Pot fi stornate si facturi din 2008?
Raspunsul specialistului:
Potrivit art 287 lit d din Codul fiscal, baza de impozitare a TVA se reduce:
,,d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate’’.
Pct 32 alin 1 din Normele metodologice
,,In situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii sau dupa facturarea livrarii/prestarii, chiar daca livrarea/prestarea nu a fost efectuata, dar evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru livrari intracomunitare’’.
Prin urmare, pot fi stornate facturi pentru care detineti sentinte sau, dupa caz, incheieri prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa.
Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment, prin urmare pot fi stornate si facturi din 2008 daca intrarea in faliment a debitorului are loc in interiorul termenului de prescriptie de 5 ani.
Note contabile:
1. scoaterea din evidenta a creante: 654 = 4111/4118
2. ajustarea TVA colectate : 4111/4118 = 4427 (-) suma TVA cu semnul minus

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plati in numele altei societati
Intrebare:
Pot face plati in numele altei societati (nu am relatii comerciale cu aceasta societate)? Este vorba de o firma apartinand unui asociat care de achitat 1500 lei unui furnizor, insa nu are disponibilitati momentan. Daca da, ce documente ar trebui sa intocmesc dupa efectuarea platii?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Vanzare bunuri catre asociat
Intrebare:
Avem in sold materiale de constructii, achizitionate in 2020 pentru o modernizare, de care nu mai avem nevoie si pe care unul dintre asociati doreste sa le preia, pe persoana fizica. Pot valorifica in acest felaceste materiale ramase fara obiect ? Valoarea facturii se va compensa cu dividendele de plata catre acesta.
La ce valoare vom factura aceste bunuri catre asociat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Neplatitor de TVA achizitie intracomunitara apa minerala si servicii
Intrebare:
O societatea comerciala neplatitoare de tva achizitioneaza apa minerala din Ungaria. Societaea din Romania are cod special de TVA (inregistrat conform art. 317), pe care le comunica furnizorului din Ungaria. Factura se va emite cu taxare inversa. La aceasta tranzactie societatea din Romania trebuie sa plateasca tva catre statul Roman cu declaratie 301 si trebuie sa mai depuna si decontul 390.
Ce cota de tva se va plati statului Roman 19% sau 9%? Si daca in locul bunului...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<PFA plafon TVA
Intrebare:
PFA venituri din agricultura (norma de venit) realizeaza venituri in suma de 200.000 lei, totodata aceleasi PFA realizeaza venituri din brokeraj credit (sistem real) in suma de 150.000 lei. Este PFA-ul obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA dat fiind faptul ca a atins plafonul de scutire in suma de 300.000 lei?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<