Tags: ajustare tva colectata, monografie contabila, tratament fiscal
Cu ocazia inventarierii se hotaraste scoaterea din evidenta a creantelor neincasate la 31.12.2020, de la clienti radiati, pentru care procedura de faliment e inchisa.
Se emit facturi storno la 31.12.2020. TVA–ul colectat, cu semnul minus il evidentiez in contul 4428 colectat si in decontul lunii ianuarie la regularizari taxa colectata?
Pot fi stornate si facturi din 2008?
Raspunsul specialistului:
Potrivit art 287 lit d din Codul fiscal, baza de impozitare a TVA se reduce:
,,d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate’’.
Pct 32 alin 1 din Normele metodologice
,,In situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii sau dupa facturarea livrarii/prestarii, chiar daca livrarea/prestarea nu a fost efectuata, dar evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru livrari intracomunitare’’.
Prin urmare, pot fi stornate facturi pentru care detineti sentinte sau, dupa caz, incheieri prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa.
Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment, prin urmare pot fi stornate si facturi din 2008 daca intrarea in faliment a debitorului are loc in interiorul termenului de prescriptie de 5 ani.
Note contabile:
1. scoaterea din evidenta a creante: 654 = 4111/4118
2. ajustarea TVA colectate : 4111/4118 = 4427 (-) suma TVA cu semnul minus
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Monografie contabila plata efectuata cu cardul personal
Intrebare:
Asociatul unic si administrator in acelasi timp, cumpara un laptop si echipamentul pentru el, valoare 8000 lei. Are factura pe firma, dar plata o face cu cardul de cumparaturi emis pe numele lui, adica persoana fizica. Face acest lucru, ca sa plateasca in mai multe rate fara dobanda. Care sunt notele contabile? Firma este la impozit pe profit,neplatitoare de TVA.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Intreprinderi legate. 8 Microintreprinderi, 4 asociati
Intrebare:
Intreprinderi legate - asociati comuni, dar minoritari - 25%.
In 8 microintreprinderi avem aceeasi 4 asociati cu cate 25% parti sociale fiecare. Doi dintre asociati sunt sot-sotie si sunt si administratori in toate cele 8 microintreprinderi. Au acelasi cod CAEN de desfasurare a activitatii. Nu sunt facturate servicii intre microintreprinderi, nu au nici o legatura financiara intre ele, fiecare microintreprindere are o baza de clienti diferita fata de care se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inchiriere sediu. Proprietari persoane fizice nerezidente
Intrebare:
Un SRL achita chiria pentru sediu la un grup de 4 persoane fizice rezidente SUA in Romania (care au NIF obtinut), care sunt proprietari pe imobilul inchiriat. Nu am certificat de rezidenta fiscala, si din eroare le-am retinut impozit la sursa pe chirii ca persoane fizice romane in suma de 200 euro lunar. Atasez contractul, va rog sa imi spuneti ce e de facut, ce declaratii aveam obligatia si ce sume. In conventia de dubla impunere cu SUA, la art 12 redevente este precizat un 10% sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Venituri din inchiriere apartamente in Romania si Austria
Intrebare:
Sot si sotie detin impreuna 4 apartamente in Romania, toate inchiriate. Si detin un apartament in Austria inchiriat in regim hotelier. In perioada urmatoare intentioneaza sa mai achizitioneze un apartament in Romania si pe acesta vor dori sa-l inchirieze.
Conform Codului Fiscal, Persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere sau subinchiriere la sfarsitul unui an...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<