Tags: impozit pe veniturile microintreprinderilor, calculul impozitului, conditii pentru aplicarea cotei de 1%
Microintreprindere fara angajati, care plateste impozit 3%. Daca angajeaza pe perioada nedeterminata o persoana de 16 ani, care conform Codului Muncii trebuie angajata cu o durata a timpului de munca de maxim 6 ore, se considera norma intreaga? In acest caz se va plati, incepand cu data angajarii, impozit de 1%?
Raspunsul specialistului:
Prevederile Codului fiscal in legatura cu aplicarea impozitului pe venitul microintreprinderilor sunt:
Art. 47
(1) In sensul prezentului titlu, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:
a) *** A B R O G A T ***
b) *** A B R O G A T ***
c) a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 1.000.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile;
d) capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
e) nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.
deci in prezent, nu mai exista conditia de a avea angajati, o microintreprindere poate avea sau nu angajati, diferentierea facandu-se la stabilirea cotei de impozitare. Daca microintreprinderea are salariati aplica o cota de impozitare de 1 % la veniturile realizate intr-un trimestru.
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Art. 51
(1) Cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sunt:
a) 1% pentru microintreprinderile care au unul sau mai multi salariati;
b) *** A B R O G A T ***;
c) 3% pentru microintreprinderile care nu au salariati.
(4) In sensul prezentului titlu, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:
a) au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;
b) au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Pct.4 din Normele emise in aplicarea acestui articol precizeaza:
(3) In aplicarea prevederilor art. 51 alin. (4) din Codul fiscal, pentru stabilirea numarului de salariati se iau in considerare si contractele individuale de munca/conventiile individuale de munca, incheiate potrivit legilor speciale, precum si contractele suspendate, potrivit legii.
Pentru a beneficia de aplicarea cotei mai mici, trebuie stabilit ce inseamna salariat cu norma intreaga. Durata normala a timpului de munca are o reglementare constitutionala, art. 41 alin. (3) din Constitutia Romaniei stabilind ca „durata normala a zilei de lucru este, in medie, de cel mult 8 ore”.
Potrivit Codului Muncii, art.112:
(1)Pentru salariatii angajati cu norma intreaga durata normala a timpului de munca este de 8 ore pe zi si de 40 de ore pe saptamana.
(2)In cazul tinerilor in varsta de pana la 18 ani durata timpului de munca este de 6 ore pe zi si de 30 de ore pe saptamana.
Asadar, pornind de la prevederile Constitutiei, Codul muncii stabileste ca, pentru angajatii cu norma intreaga, durata normala a timpului de munca este de 8 ore pe zi si de 40 de ore pe saptamana, restul timpului ramanand la dispozitia exclusiva a salariatului pentru refacerea capacitatii de munca sau pentru satisfacerea oricarei nevoi personale.
In cazul tinerilor in varsta de pana la 18 ani, H.G. nr. 600/2007 privind protectia tinerilor la locul de munca stabileste ca timpul de munca este de maximum 6 ore pe zi si de 30 de ore pe saptamana. Daca tanarul cumuleaza mai multe functii in baza mai multor contracte individuale de munca, timpul de munca afectat fiecarui contract se insumeaza si nu poate depasi durata maxima legala (6 ore pe zi si 30 de ore pe saptamana).
In concluzie, daca angajati un tanar sub 18 ani cu timp de munca 6 ore pe zi, se considera ca este un angajat cu norma intreaga si puteti sa calculati impozitul pe venitul microintreprinderii cu un procent de 1 %, respectand si celelalte prevederi ale Codului fiscal, (art.51), si anume:
(5) In cazul in care, in cursul anului fiscal, numarul de salariati se modifica, cotele de impozitare prevazute la alin. (1) se aplica in mod corespunzator, incepand cu trimestrul in care s-a efectuat modificarea, potrivit legii. Pentru microintreprinderile care au un salariat si care aplica cota de impozitare prevazuta la alin. (1) lit. a), al caror raport de munca inceteaza, conditia referitoare la numarul de salariati se considera indeplinita daca in cursul aceluiasi trimestru este angajat un nou salariat cu respectarea conditiei prevazute la alin. (6).

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Cazare salariati nepalezi
Intrebare:
O societate "A" din Romania, platitoare de tva, cu cod caen 4711, a angajat nepalezi.
Societatea "A" le ofera acestora chirie gratuit.
Societatea "A" primeste factura de chirie de la alta societate "B" din Romania, platitoare de tva si ea.
"Contravaloarea cazarii si a chiriei pentru spatiile puse la dispozitie de angajator este nepurtatoare de impozit pe venit si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie utilaj agricol in leasing. Profit reinvestit
Intrebare:
O societate comerciala care achizitioneaza un tractor in valoare de 569873.92 lei, achizitionat in 30.09.2026, cu un avans achitat in valoare de 101296.60 lei, iar restul de plata leasing.
La inchiderea trimestrului, rezulta un impozit pe profit de plata in valoare de 189878 lei.
Cum poate societatea beneficia de facilitatile profitului reinvestit?
Care sunt pasii de urmat si implicatiile fiscale?
Care este monografia...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Persoana fara venituri. Declaratie unica rectificativa
Intrebare:
Doamna BIF se afla in urmatoarea situatie:
Nu are CIM, nu realizeaza venituri (este asociat si administrator impreuna cu sotul ei la o SC cu obiect de activitate - Comert cu amanuntul in magazine nespecializate cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun, SC infiintata la data de 22.01.2024, dar nefiind profitabila activitatea a fost suspendata cu data de 01.07.2025).
Depune Declaratia Unica la ANAF incepand cu 25.05.2024 ca persoana...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declaratiile de la finalul fuziunii
Intrebare:
In cazul fuziunii prin absorbtie, societatea A (absorbanta) si societatea B (absorbita) au aprobat proiectul de fuziune, care a fost ulterior publicat in Monitorul Oficial la data de 22.05.2026. Proiectul de fuziune a fost intocmit in baza datelor cuprinse in situatiile financiare de fuziune intocmite cu ocazia fuziunii, de cele doua societati, aferente datei de 31.12.2025. Finalizarea procedurii de fuziune prin absorbtie a avut loc in data 01 iunie 2026.
Proiectul de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Repartizare dividende interimare
Intrebare:
Societate infiintata anul acesta in luna aprilie, desfasoara activitate sezoniera, doar vara.
Avand in vedere ca societatea a fost infiintata in luna aprilie 2026, exista vreo prevedere legala care interzice intocmirea bilantului interimar la data de 30.09.2026 si plata de dividende catre asociatul unic?
Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<