Tags: tratament tva, factura penalitati
In luna februarie societatea noastra a achizitionat un imobil pentru care termenul de predare din contract a fost 31.03.2020, iar depasirea acestui termen atragea penalitati de 400 euro pe zi de intaziere. Avand in vedere ca acest termen a fost depasit, fostul proprietar este de acord sa plateasa aceste penalitati. Factura pentru aceste penalitati trebuie facuta fara TVA? Multumesc.
Raspunsul expertului contabil Mariana Prejbeanu:
Daca in contractul semnat de cele doua parti este stipulata plata unor despagubiri pentru intarziere, se pot
factura penalitati, caz in care
factura va fi intocmita fara TVA.
Penalitatile/despagubirile contractuale nu reprezinta contravaloarea prestarii unui serviciu/livrarii unui bun, nefiind astfel in sfera TVA (nu este indeplinita conditia ca o operatiune sa fie impozabila dpdv al TVA asa cum se mentioneaza la art. 268, alin. (1), litera a) din Codul fiscal).
Potrivit art. 286 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, baza de impozitare a TVA nu cuprinde urmatoarele sume reprezentand daune-interese, stabilite prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila, dupa caz, penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate.
In concluzie, factura de penalizare se va intocmi fara tva.
Venitul se contabilizeaza in contul 7581 iar cheltuiala cu penalitatile in contul 6581. Potrivit prevederilor Omfp nr. 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, pct. 310, entitatile evidentiaza distinct creantele si datoriile din penalitati, asa cum rezulta acestea din prevederile contractuale stabilite de partile implicate. Conform acestor reglementari, daca se factureaza penalitati de intarziere, atunci ele se inregistreaza in conturile de furnizori/clienti, in relatie cu veniturile/cheltuielile din exploatare.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Societatea are organizate doua puncte de lucru, un magazin cu produse alimentare, bauturi racoritoare si alcoolice, detergenti, tutun cu o suprafata mai mica de 200 mp. Al doilea punct de lucru este un bar unde se vand produse alcoolice si racoritoare, cafea. In ceea ce priveste garantia SGR pe care societatea o plateste furnizorilor in cazul ambelor puncte de lucru, este obligatoriu si organizarea unui centru de colectare al ambalajelor ce au SGR? Mai exact, daca clientii vin cu ambalaje cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societate comerciala cu activitate de productie angajezeaza un numar de 4 persoane din alta localitate. Societatea doreste sa le ofere cazare gratuita, motiv pentru care a incheiat 2 contracte de inchiriere pentru 2 apartamente. Costul cu utilitatile (energie electrica, apa, energie termica) se va suporta tot de catre societate. 1. Pentru salariat chiria suportata de angajator se considera venit neimpozabil in limita a 20% din salariul minim brut pe tara si a plafonului de 33% din salariul de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: 1. Veniturile totale din formula de calcul a IMCA se aduna contul 609? Sau se calculeaza dupa formula din formularul 20 din situatiile financiare (adica din clasa 7 se scade de doua ori valoarea din contul 709)? 2. Activele eligibile pentru calculul indicatorului A din calculul IMCA trebuie pastrate in patrimoniu 5 ani potrivit art. 181, alin 15? Sau se refera doar la contul 231? 3. Ce inseamna imobilizari necorporale cu durata de viata nedeterminata potrivit Ordinului 10/2024? Dezvoltare...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra, platitoare de TVA si impozit pe profit, are in portofoliu un client, care anul trecut a intrat in procedura de insolventa, in luna mai 2023. La sfarsit de an, am constituit provizion pentru ajustarea creantei, cu limita de 50% ded din valoarea totala. Creantele sunt din perioada 2013-2020, iar la intrarea societatii in procedura de insolventa ne-am inscris la masa credala. Conform hotararii admin, ni s-a propus un plan cu recuperarea a 25% din valoarea toatala a creantei, in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Cum se inregistreaza in evidenta contabila abonamentul de sanatate pentru angajati in sistemul Regina Maria? Mentionez ca acest abonament se incadreaza in plafonul deductibil de 400 euro/angajat/an. Trebuie inregistrat lunar pe fiecare salariat in programul de salarizare. Factura de la Regina Maria se primeste trimestrial.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca o societate de pe teritoriul Romaniei, autorizata ca tratator/valorificator/reciclator, face un import de deseuri nepericuloase (de exemplu: placi circuite imprimate de la aparatura electronica) din Anglia, ce taxe/costuri/tva/alte declaratii trebuie sa faca din punct de vedere fiscal la vama cand ajunge transportul?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<