Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul urmator, avem o societate care achizitioneaza din import o substanta care se incadreaza in NC 2833. Pana acum, la import, in baza unei DVI societatea achita TVA 24%. Dupa procesare, substanta respectiva este comercializata diverselor societati si pentru scopuri diferite. Una din utilizari fiind si productia de hrana animala.
Teoretic, in baza prevederilor din Codul fiscal pentru livrarile pentru care exista dovada ca substanta este utilizata pentru hrana animala atat la import, cat si la livrare se va aplica o cota de 9%. Vom vedea daca firma trebuie sa tina o evidenta separata a produsului destinat hranei animale si daca e obligata sa ceara da clienti o declaratie pe proprie raspundere ca vor utiliza produsul achizitionat pentru hrana animala sau daca este suficient faptul ca acestia sunt producatori de produse destinate pentru hrana aniumala si au codul CAEN respectiv.
In anul 2015, conform normelor metodologice date in aplicarea art. 140 din Codul fiscal, in cazul importului anumitor bunuri, printre care si „ produse chimice anorganice si organice care sunt utilizate ca ingrediente pentru prepararea alimentelor destinate consumului uman sau animal ori pentru a completa sau inlocui alimentele destinate consumului uman sau animal si care se incadreaza la codurile NC 2801-2853" cota redusa de TVA se aplica pe baza declaratiei angajament, al carei model este prevazut in anexa nr. 4 la norme, care se depune la organul vamal competent la momentul importului, din care sa rezulte:
a) fie ca va comercializa bunurile importate in propriile magazine de comert cu amanuntul sau cash and carry sau le va utiliza in propriile unitati de productie de alimente destinate consumului uman sau animal, restaurante sau alte unitati de servicii de alimentatie, pentru prepararea alimentelor destinate consumului uman sau animal ori pentru a completa sau inlocui alimentele destinate consumului uman sau animal;
b) fie ca va livra ulterior importului bunurile catre persoane impozabile care desfasoara activitati de comert cu amanuntul, comert cash and carry, restaurante sau alte activitati de servicii de alimentatie ori activitati de productie de alimente destinate consumului uman sau animal.
Astfel, Declaratia angajament privind respectarea destinatiei bunurilor pentru care se solicita aplicarea cotei reduse de TVA 9% se depune la organul vamal competent la momentul importului. Prin aceasta declaratie declarantul se angajeaza sa informeze autoritatea vamala in cazul in care bunurile importate sunt comercializate/utilizate in alte scopuri decat cel declarat si se obliga sa efectueze plata sumelor reprezentand diferente de TVA, precum si a eventualelor dobanzi, penalitati de intarziere sau majorari de intarziere datorate ca urmare a regularizarii situatiei bunurilor respective, potrivit prevederilor legale in vigoare.
Aceste prevederi se regasesc si in normele metodologice date in aplicarea art. 291 din Codul fiscal aprobat prin Legea 227/2015, in vigoare incepand cu 01 ianuarie 2016.
Daca persoana impozabila care efectueaza importul nu poate face dovada aplicarii cotei reduse de TVA de 9% in conditiile mai sus redate se aplica cota standard de TVA, chiar daca pentru o livrare ulterioara se aplica cota redusa de 9% pentru acelasi bun.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Calendarul contabilului vesel 2026
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Redam mai jos modelul Declaratie angajament din ANEXA Nr. 4 la normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VII din Codul fiscal
DECLARATIE - ANGAJAMENT
privind respectarea destinatiei bunurilor pentru care se solicita aplicarea cotei reduse de TVA 9%
Subsemnatul (subsemnata)1 [ . . . . . . . . . .], in numele2 [ . . . . . . . . . .], cu sediul in3 [ . . . . . . . . . .], declar ca bunurile clasificate la codul TARIC [ . . . . . . . . . .], codul aditional [ . . . . . . . . . .] si care fac obiectul [ . . . . . . . . . .]4:
- vor fi comercializate in propriile magazine de comert cu amanuntul sau cash and carry;
- vor fi utilizate in propriile unitati de productie de alimente destinate consumului uman sau animal, restaurante sau alte unitati de servicii de alimentatie, pentru prepararea alimentelor destinate consumului uman sau animal ori pentru a completa sau inlocui alimentele destinate consumului uman sau animal;
- vor fi livrate catre persoane impozabile care desfasoara activitati de comert cu amanuntul, comert cash and carry, restaurante sau alte activitati de servicii de alimentatie ori activitati de productie de alimente destinate consumului uman sau animal.
Ma angajez sa informez autoritatea vamala in cazul in care bunurile importate sunt comercializate/utilizate in alte scopuri decat cel declarat si ma oblig sa efectuez plata sumelor reprezentand diferente de TVA, precum si a eventualelor dobanzi, penalitati de intarziere sau majorari de intarziere datorate ca urmare a regularizarii situatiei bunurilor respective, potrivit prevederilor legale in vigoare.
. . . . . . . . . .
[data si semnatura]
Spatiu destinat autoritatii vamale
Directia Generala a Vamilor
DGRFP . . . . . . . . . .
DRV . . . . . . . . . .
Biroul vamal . . . . . . . . . .
Documentul se anexeaza la declaratia vamala cu MRN
. . . . . . . . . .
1 Numele si prenumele persoanei care angajeaza raspunderea legala a operatorului economic.
2 Denumirea operatorului economic.
3 Adresa completa a sediului operatorului economic.
4 Se vor indica numarul si data facturii sau ale unui alt document comercial in care sunt indicate bunurile care fac obiectul importului ori numarul LRN al declaratiei vamale de punere in libera circulatie.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu - Economist
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Declaratiile care se depun pana la 27 ianuarie 2017. Termen prelungitDeclaratia Unica. Venituri din chirii si dividende 2019Deductibilitatea si tratamentul TVA al unei creante detinute la o firma in insolventaJoi, 30 septembrie 2021, este termenul limita pentru indeplinirea a doua obligatii fiscale importanteIncasare avans in valuta. Cum facem corect inregistrarile?Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
ANAF: In atentia contribuabililor persoane fizice care au obtinut in anul 2014 venituri din transferul titlurilor de valoareDepune pana la 26 decembrie DECLARATIIle fiscaleDocumentar fiscal: Procedura de scoatere din evidenta platitorilor de TVAIn atentia angajatorilor care au raportat salariati aflati in Somaj Tehnic! Situatii in care trebuie depusa D112 rectificativaTVA la incasare. Cum sa procedeze firmele care au cod TVA anulat prin optiuneUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce DECLARATII trebuie depuse daca NU esti platitor de TVACartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaDeclaratia 394: 4 intrebari frecvente despre completare si depunereCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Factura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firma
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



