Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In randurile de mai jos, luam ca exemplu o societate care efectueaza achizitii/livrari intracomunitare. In unele situatii se intampla ca facturiile de achizitii de materii prime sa contina si transport. In unele situatii se primesc si facturi care contin doar transport si care este aferent unor achizitii anterioare de materii prime. Vom vedea daca se declara valoarea transportului in Intrastat. De asemenea, vom vedea daca se declara si in cazul in care societatea factueaza transport aferent unor livrari de bunuri. De asemenea, vom vedea daca in D390 se declara valoarea transportului ca bun sau serviciu.
Potrivit OMFP 3055/2009 reglementari contabile conforme cu directivele europere, Subsectiunea 8.8.1 pct. 51:" (1)Costul de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.
In costul de achizitie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.
(2)Cheltuielile de transport sunt incluse in costul de achizitie si atunci cand functia de aprovizionare este externalizata".
In ambele situatii, din punct de vedere contabil transportul trebui inclus in costul materiilor prime achizitionate.
Din punct de vedere fiscal potrivit art. 138 ^1 din Codul fiscal:
"Baza de impozitare pentru achizitiile intracomunitare
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
(1) Pentru achizitiile intracomunitare de bunuri baza de impozitare se stabileste pe baza acelorasi elemente utilizate conform art. 137 pentru determinarea bazei de impozitare in cazul livrarii acelorasi bunuri in interiorul tarii. In cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, conform art. 130^1 alin. (2) lit. a), baza de impozitare se determina in conformitate cu prevederile art. 137 alin. (1) lit. c) si ale art. 137 alin. (2)."
Astfel, conform art: 137 alin. (2) din Codul fiscal:" Baza de impozitare cuprinde urmatoarele:
a) impozitele si taxele, daca prin lege nu se prevede altfel, cu exceptia TVA;
b) cheltuielile accesorii, cum sunt: comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport si asigurare, solicitate de catre furnizor/prestator cumparatorului sau beneficiarului. Cheltuielile facturate de furnizorul de bunuri sau de prestatorul de servicii cumparatorului, care fac obiectul unui contract separat si care sunt legate de livrarile de bunuri sau de prestarile de servicii in cauza, se considera cheltuieli accesorii".
Prevederea este mai bine explicitata prin pct. 18 alin. (9) al Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal pentru art. 137 alin. (2) din Codul fiscal: "Cheltuielile cu transportul bunurilor livrate intracomunitar sau alte cheltuieli accesorii, cum sunt cele de asigurare sau de ambalare, se cuprind in baza impozabila a livrarii intracomunitare numai daca, potrivit prevederilor contractuale, acestea cad in sarcina vanzatorului."
Asadar, daca potrivit prevederilor contractuale cheltuielile cu transportul cad in sarcina vanzatorului sau/ si factura contine atat bunurile achizitionate respectiv livrate cat si valoarea transportului, atunci veti declara in declaratia 390, o singura pozitie cu cod A pentru achizitii intracomunitare de bunuri, respectiv cu cod L pentru livrari intracomunitare de bunuri.
In cazul in care transportatorul este diferit de furnizorul de materii prime si/sau este evidentiat pe o factura distinct, cheltuielile cu transportul furnizate de catre un partener intracomunitar se raporteaza prin formularul 390 cu codul S, iar serviciile de transport facturate de catre societatea dvs cu cod P.
In Norma de completare a declaratiei Intrastat, aprobata prin Ordin INS 1948/2012, publicat in Monitorul Oficial 6 din 04.01.2013, se precizeaza urmatoarele:
"(8) Pentru urmatoarele cazuri nu trebuie intocmita Declaratia statistica Intrastat:
a) comertul cu servicii."
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 3.95 din 5 din 10 voturi
Articole similare
Iunie 2009 - Obligatii fiscale - Termen de declarare si plataAlerta fiscalitate 12 - 16 mai 2008Ce nu se declara in INTRASTATAu fost anuntate pragurile valorice INTRASTAT pentru anul 2015!TVA - Ajustarea bazei de impozitareUltimele articole
Livrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utileDeclaratia INTRASTAT: Normele pentru completarea declaratiei au fost aprobate prin Ordinul 1623/2022Procedura simplificata de vamuire in alt stat membru. Cum se declara importul de bunuri si in ce tara se plateste TVA?Modalitatea legala de inchiriere a imobilelor in regim turisticModificari importante in completarea declaratiei statistice INTRASTAT incepand cu luna de referinta ianuarie 2021Articole similare
Achizitie intracomunitara de la furnizor din Afara UE. Tratament TVAPrestari servicii publicitare catre parteneri din Comunitate. Ce regim TVA se aplica?Prestari servicii si achizitii intracomunitare. Ce declaratii se depun?Comunicat ANAF: Propunere de act normativCare e regimul TVA pentru achizitie certificate EUA?Ultimele articole
Achizitie intracomunitara de bunuri. In ce luna trebuie cuprinsa tranzactia in D390Cum pot fi emise facturile in cazul livrarilor de bunuri si care este tratamentul TVATransport persoane prin Bolt. Exemplu de monografie contabilaDECLARATIA 390. Cum se corecteaza formularul transmis eronat si sanctiunile aferentePana la final de ianuarie 2022 trebuie depusa D 394 privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate in scopuri de TVAArticole similare
Organizare contabilitate pentru o intreprindere individuala. Cum procedam si cum putem opta pentru contabilitate in partida dubla?Sponsorizare prestari servicii. Cum tratam din punct de vedere contabil si al TVA-ului?Cheltuieli deductibile VS. Cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil in 2021TVA redus la 9% la inca 8 tipuri de lucrari agricolePro-rata sau ajustarea sumei TVA deductibile, dedusa. Cum procedam?Ultimele articole
Obligativitate SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Va mai exista perioada de gratie de la sanctiuni?Sprijin financiar pentru firme, de pana la 450 milioane de euro. Pana cand se depun cererileRegimul special pentru agricultori - spete utileContabilitatea unui complex hotelier. Inregistrari contabile specifice, utile oricarui contabilCe este o persoana fizica independenta (PFI), cum poate functiona si ce impozite platesteArticole similare
Corectarea declaratiilor fiscale. Raspuns ANAFCorectarea documentelor fiscaleDespagubirile... sunt impozitate cu TVA?Declarare factura de protocol in D394. Cum facem monografia contabila si cum declaram FACTURIle?Deducere TVA | Intocmire retur marfaUltimele articole
SAF-T in 2024. ANAF a publicat o serie de teste pentru conformitatea la depunerea D406E-Factura in 2024. Mai poate fi dedus TVA-ul din FACTURIle primite in sistem clasic?Cotele TVA pentru 2024, aplicabile in RomaniaFACTURI emise cu TVA zero. Acestea se declara in D394? Sau nu se declara deloc?Controale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceArticole similare
Vechea legislatie VS Noua legislatie privind limitarea dreptului de deducere a TVA pentru vehiculeInregistrarea TVA a unei facturi din UEExport de bunuri. Care sunt implicatiile fiscale si ce declaratii sunt obligatorii?Instructiuni de completare a formularului 390 VIES � declaratia recapitulativaRecapitularea modificarilor aduse de Legea 187/2015. Care sunt prevederile de care trebuie sa tinem cont?Ultimele articole
E-Factura in 2024. Mai poate fi dedus TVA-ul din facturile primite in sistem clasic?Firme care depasesc plafonul de 300.000 lei. De cand trebuie solicitata inregistrarea in scopuri de TVACotele TVA pentru 2024, aplicabile in RomaniaControale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceAviz de insotire a marfii: cand se foloseste, ce informatii contine si cat timp se pastreazaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"