Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In randurile de mai jos, luam ca exemplu o societate care efectueaza achizitii/livrari intracomunitare. In unele situatii se intampla ca facturiile de achizitii de materii prime sa contina si transport. In unele situatii se primesc si facturi care contin doar transport si care este aferent unor achizitii anterioare de materii prime. Vom vedea daca se declara valoarea transportului in Intrastat. De asemenea, vom vedea daca se declara si in cazul in care societatea factueaza transport aferent unor livrari de bunuri. De asemenea, vom vedea daca in D390 se declara valoarea transportului ca bun sau serviciu.
Potrivit OMFP 3055/2009 reglementari contabile conforme cu directivele europere, Subsectiunea 8.8.1 pct. 51:" (1)Costul de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.
In costul de achizitie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.
(2)Cheltuielile de transport sunt incluse in costul de achizitie si atunci cand functia de aprovizionare este externalizata".
In ambele situatii, din punct de vedere contabil transportul trebui inclus in costul materiilor prime achizitionate.
Din punct de vedere fiscal potrivit art. 138 ^1 din Codul fiscal:
"Baza de impozitare pentru achizitiile intracomunitare
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
(1) Pentru achizitiile intracomunitare de bunuri baza de impozitare se stabileste pe baza acelorasi elemente utilizate conform art. 137 pentru determinarea bazei de impozitare in cazul livrarii acelorasi bunuri in interiorul tarii. In cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, conform art. 130^1 alin. (2) lit. a), baza de impozitare se determina in conformitate cu prevederile art. 137 alin. (1) lit. c) si ale art. 137 alin. (2)."
Astfel, conform art: 137 alin. (2) din Codul fiscal:" Baza de impozitare cuprinde urmatoarele:
a) impozitele si taxele, daca prin lege nu se prevede altfel, cu exceptia TVA;
b) cheltuielile accesorii, cum sunt: comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport si asigurare, solicitate de catre furnizor/prestator cumparatorului sau beneficiarului. Cheltuielile facturate de furnizorul de bunuri sau de prestatorul de servicii cumparatorului, care fac obiectul unui contract separat si care sunt legate de livrarile de bunuri sau de prestarile de servicii in cauza, se considera cheltuieli accesorii".
Prevederea este mai bine explicitata prin pct. 18 alin. (9) al Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal pentru art. 137 alin. (2) din Codul fiscal: "Cheltuielile cu transportul bunurilor livrate intracomunitar sau alte cheltuieli accesorii, cum sunt cele de asigurare sau de ambalare, se cuprind in baza impozabila a livrarii intracomunitare numai daca, potrivit prevederilor contractuale, acestea cad in sarcina vanzatorului."
Asadar, daca potrivit prevederilor contractuale cheltuielile cu transportul cad in sarcina vanzatorului sau/ si factura contine atat bunurile achizitionate respectiv livrate cat si valoarea transportului, atunci veti declara in declaratia 390, o singura pozitie cu cod A pentru achizitii intracomunitare de bunuri, respectiv cu cod L pentru livrari intracomunitare de bunuri.
In cazul in care transportatorul este diferit de furnizorul de materii prime si/sau este evidentiat pe o factura distinct, cheltuielile cu transportul furnizate de catre un partener intracomunitar se raporteaza prin formularul 390 cu codul S, iar serviciile de transport facturate de catre societatea dvs cu cod P.
In Norma de completare a declaratiei Intrastat, aprobata prin Ordin INS 1948/2012, publicat in Monitorul Oficial 6 din 04.01.2013, se precizeaza urmatoarele:
"(8) Pentru urmatoarele cazuri nu trebuie intocmita Declaratia statistica Intrastat:
a) comertul cu servicii."
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Mostre primite de la un furnizor membru UE. Completare Declaratia 390Intrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulStudiu de caz: Inspectie tehnicaAchizitie intracomunitara. Tratament fiscal TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaTVA - O firma din Romania livreaza marfuri in Franta, insa produsele finite sunt facturate unei societati din ElvetiaUltimele articole
Livrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utileDeclaratia INTRASTAT: Normele pentru completarea declaratiei au fost aprobate prin Ordinul 1623/2022Procedura simplificata de vamuire in alt stat membru. Cum se declara importul de bunuri si in ce tara se plateste TVA?Modalitatea legala de inchiriere a imobilelor in regim turisticModificari importante in completarea declaratiei statistice INTRASTAT incepand cu luna de referinta ianuarie 2021Articole similare
Avansurile achitate pentru achizitii intracomunitare de bunuriAchizitie intracomunitara de bunuri in conditia de livrare ex works. Cum declaram?Studiu de caz: Declararea de achizitii intracomunitareStudiu de caz: Achizitie servicii certificare produse si impozit venituri persoane juridice nerezidenteAchizitii intracomunitare de autoturisme din UE de la furnizor neinregistrat in scop de TVA. Tratament fiscalUltimele articole
Factura avans achizitii intracomunitare. Se declara sau nu aceste operatiuni in D300 si D390Inchiriere auto. Obligatii de declarare prin D301 pentru firmele neplatitoare de TVADECLARATIA 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVADECLARATIA 390. Cum sa declari in D390 achizitiile de servicii scutite de TVA din UEDECLARATIA 390 VIES: ce este si cum se completeaza corect?Articole similare
Studiu de caz: Obligatii privind inscrierea in jurnalele de cumparari. Evidenta si raportarea fiscalaStudiu de caz: Exercitarea dreptului de deducere pentru taxa aferenta achizitiilor utilizate in folosul operatiunilor taxabileInregistrarea achizitiei de MATERII PRIME. TVA calculata in vamaTaxele si impozitele din 2014 vor influenta negativ afacerile din RomaniaVanzare imobil. Care va fi tratamentul fiscal?Ultimele articole
Intrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulNoi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilorE-Factura in 2024. Este obligatorie atasarea PDF-ului facturii dupa transmiterea acesteia in sistem?Taxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaObligativitate SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Va mai exista perioada de gratie de la sanctiuni?Articole similare
Beneficiar al serviciilor intracomunitare neinregistrat in ROI. Cum inregistram, declaram si aplicam taxarea inversa?Factura de stornare. Cum procedam in ce priveste TVA-ul de restituit?Transfer de bunuri in alt stat membru. Facem preluarea in decontul de TVA?Vanzari cu plata in rateCe implica obligatia de inregistrare in scopuri de TVA daca obtineti venituri din drepturi de autorUltimele articole
ANAF SPV. Mai transmiteti in sistem FACTURIle emise INAINTE de 1 iulie 2024, dar primite in 2025?Energie electrica. Ce cota de TVA se aplica in cazul refacturariiANAF SPV. Cum sa procedati daca NU vizualizati FACTURIle in sistemCoduri CPV pe FACTURI. Cum sa procedati la plata si completarea FACTURIlor in e-FacturaD394 in 2025. Cum sa completati formularul in cazul in care ati constatat erori contabileArticole similare
Determinarea venitului net din activitati independente pe baza contabilitatii in partida simplaCum se va modifica de la 1 ianuarie 2018 Codul fiscal?Aport in natura. Ce inregistrari contabile se fac?Gheorghe Ialomitianu: Sumele realocate la rectificare au provenit din economiiRectificarea bugetara pune investitiile si sanatatea pe primul locUltimele articole
TRANSPORT marfa. Cota TVA in SEPTEMBRIE 2025 pentru serviciile aferente lunii IULIEe-TRANSPORT. Trebuie generat cod UIT daca bunurile TRANSPORTate NU au risc fiscal?Diurna administrator. 3 intrebari de interes explicate de specialistTRANSPORT marfa. Cota TVA pentru TRANSPORTul din luna iulie 2025 facturat dupa 15 august 2025e-TRANSPORT in 2025. Trebuie sau nu declarate achizitiile intracomunitare in sistem?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"




InfoTva.ro



