Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In randurile de mai jos, luam ca exemplu o societate care efectueaza achizitii/livrari intracomunitare. In unele situatii se intampla ca facturiile de achizitii de materii prime sa contina si transport. In unele situatii se primesc si facturi care contin doar transport si care este aferent unor achizitii anterioare de materii prime. Vom vedea daca se declara valoarea transportului in Intrastat. De asemenea, vom vedea daca se declara si in cazul in care societatea factueaza transport aferent unor livrari de bunuri. De asemenea, vom vedea daca in D390 se declara valoarea transportului ca bun sau serviciu.
Potrivit OMFP 3055/2009 reglementari contabile conforme cu directivele europere, Subsectiunea 8.8.1 pct. 51:" (1)Costul de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.
In costul de achizitie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.
(2)Cheltuielile de transport sunt incluse in costul de achizitie si atunci cand functia de aprovizionare este externalizata".
In ambele situatii, din punct de vedere contabil transportul trebui inclus in costul materiilor prime achizitionate.
Din punct de vedere fiscal potrivit art. 138 ^1 din Codul fiscal:
"Baza de impozitare pentru achizitiile intracomunitare

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita

Cartea verde a Contabilitatii varianta online
(1) Pentru achizitiile intracomunitare de bunuri baza de impozitare se stabileste pe baza acelorasi elemente utilizate conform art. 137 pentru determinarea bazei de impozitare in cazul livrarii acelorasi bunuri in interiorul tarii. In cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, conform art. 130^1 alin. (2) lit. a), baza de impozitare se determina in conformitate cu prevederile art. 137 alin. (1) lit. c) si ale art. 137 alin. (2)."
Astfel, conform art: 137 alin. (2) din Codul fiscal:" Baza de impozitare cuprinde urmatoarele:
a) impozitele si taxele, daca prin lege nu se prevede altfel, cu exceptia TVA;
b) cheltuielile accesorii, cum sunt: comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport si asigurare, solicitate de catre furnizor/prestator cumparatorului sau beneficiarului. Cheltuielile facturate de furnizorul de bunuri sau de prestatorul de servicii cumparatorului, care fac obiectul unui contract separat si care sunt legate de livrarile de bunuri sau de prestarile de servicii in cauza, se considera cheltuieli accesorii".
Prevederea este mai bine explicitata prin pct. 18 alin. (9) al Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal pentru art. 137 alin. (2) din Codul fiscal: "Cheltuielile cu transportul bunurilor livrate intracomunitar sau alte cheltuieli accesorii, cum sunt cele de asigurare sau de ambalare, se cuprind in baza impozabila a livrarii intracomunitare numai daca, potrivit prevederilor contractuale, acestea cad in sarcina vanzatorului."
Asadar, daca potrivit prevederilor contractuale cheltuielile cu transportul cad in sarcina vanzatorului sau/ si factura contine atat bunurile achizitionate respectiv livrate cat si valoarea transportului, atunci veti declara in declaratia 390, o singura pozitie cu cod A pentru achizitii intracomunitare de bunuri, respectiv cu cod L pentru livrari intracomunitare de bunuri.
In cazul in care transportatorul este diferit de furnizorul de materii prime si/sau este evidentiat pe o factura distinct, cheltuielile cu transportul furnizate de catre un partener intracomunitar se raporteaza prin formularul 390 cu codul S, iar serviciile de transport facturate de catre societatea dvs cu cod P.
In Norma de completare a declaratiei Intrastat, aprobata prin Ordin INS 1948/2012, publicat in Monitorul Oficial 6 din 04.01.2013, se precizeaza urmatoarele:
"(8) Pentru urmatoarele cazuri nu trebuie intocmita Declaratia statistica Intrastat:
a) comertul cu servicii."

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Studiu de caz: Marfa. Inregistrare in scopuri de TVAValori INTRASTAT pentru 2012. Documentar fiscal privind livrarile intracomunitarePrestari servicii - tratament fiscalAu fost anuntate pragurile valorice INTRASTAT pentru anul 2015!TVA - Scutiri pentru exporturi si livrari intracomunitare si pentru transportul international si intracomunitarUltimele articole
Achizitie intracomunitara. Tratament fiscal TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaIntrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulLivrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utileDeclaratia INTRASTAT: Normele pentru completarea declaratiei au fost aprobate prin Ordinul 1623/2022Procedura simplificata de vamuire in alt stat membru. Cum se declara importul de bunuri si in ce tara se plateste TVA?Articole similare
Casa de expeditie si factura externa. Cum declaram in D 390?Comision contract de mandate. Declaram si depunem Formularul 300?Care e regimul TVA pentru achizitie certificate EUA?Atentie! DECLARATIA 390 a fost actualizataTratamentul fiscal TVA pentru operatiuni bilaterale pe teritoriul unui stat membruUltimele articole
Inchiriere auto. Obligatii de declarare prin D301 pentru firmele neplatitoare de TVADECLARATIA 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVADECLARATIA 390. Cum sa declari in D390 achizitiile de servicii scutite de TVA din UEDECLARATIA 390 VIES: ce este si cum se completeaza corect?Erori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Articole similare
Identificarea tratamentului TVA in cazul operatiunilor in sistem lohnTransfer de active. Achizitie intracomunitara de MATERII PRIMECodul fiscal 2008 - Capitolul I Sectiunea 4. Regimul de antrepozitare - art. 178-185Organizare contabilitate pentru o intreprindere individuala. Cum procedam si cum putem opta pentru contabilitate in partida dubla?Procedura de implementare a sesiunii nr. 2 aferente Masurii 1 -Microgranturi din fonduri externe nerambursabileUltimele articole
Intrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulNoi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilorE-Factura in 2024. Este obligatorie atasarea PDF-ului facturii dupa transmiterea acesteia in sistem?Taxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaObligativitate SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Va mai exista perioada de gratie de la sanctiuni?Articole similare
Achizitie intracomunitara de bunuri si furnizor strain. Ce regim TVA se aplica?Dauna totala, fiscal si contabil, in contractul de leasing financiarSaptamana 12Emiterea si transmiterea electronica a FACTURIlorAvalansa de amenzi pentru incalcarea regimului E-factura intra in vigoare din august 2022! Cum sa te feresti - ghid practic, 100% eficientUltimele articole
Coduri CPV pe FACTURI. Cum sa procedati la plata si completarea FACTURIlor in e-FacturaD394 in 2025. Cum sa completati formularul in cazul in care ati constatat erori contabileD406 in 2025. Cum se face raportarea in D406 daca treceti la platitor de TVATransport marfa. Cota TVA in SEPTEMBRIE 2025 pentru serviciile aferente lunii IULIECota TVA de 21%. Cum sa procedati daca ati primit FACTURI cu TVA de 19% in luna AUGUST 2025Articole similare
TVA - Formalitatile vamale de import, urmate de o livrare intracomunitara, efectuata de catre persoane nestabilite in RomaniaCare este regimul TVA in cazul achizitiei intracomunitare de autoturisme?Ce declaratii trebuie sa depunem pana la 25 aprilie inclusivTVA - Livrarile intracomunitare de bunuriServicii pentru client din Italia. Locul prestariiUltimele articole
TRANSPORT marfa. Cota TVA in SEPTEMBRIE 2025 pentru serviciile aferente lunii IULIEe-TRANSPORT. Trebuie generat cod UIT daca bunurile TRANSPORTate NU au risc fiscal?Diurna administrator. 3 intrebari de interes explicate de specialistTRANSPORT marfa. Cota TVA pentru TRANSPORTul din luna iulie 2025 facturat dupa 15 august 2025e-TRANSPORT in 2025. Trebuie sau nu declarate achizitiile intracomunitare in sistem?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"