Tags: tva la incasare, depasire plafon
Intrebare: O societate platitoare de TVA, care a aplicat pana la 31.12.2020 TVA LA INCASARE si care a realizat in anul 2020 o cifra de afaceri de 2.700.000 lei, poate pastra pentru anul 2021 sistemul de tva la incasare, avand in vedere modificarea plafonului la 4.500.000 lei?
Raspunsul specialistului:
Art. 282 alin. (3), astfel cum a fost modificat prin Legea 296/2020, stabileste:
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si alin. (2) lit. a), exigibilitatea taxei intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, in cazul persoanelor impozabile care opteaza in acest sens, denumite in continuare persoane care aplica sistemul
TVA la incasare.
Sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare:
a) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, care au sediul activitatii economice in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a caror
cifra de afaceri in anul calendaristic precedent nu a depasit plafonul de 4.500.000 lei. Persoana impozabila care in anul precedent nu a aplicat sistemul TVA la incasare, dar a carei cifra de afaceri pentru anul respectiv este inferioara plafonului de 4.500.000 lei si care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare, aplica sistemul TVA la incasare incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare celei in care persoana impozabila si-a exercitat optiunea, cu conditia ca la data exercitarii optiunii sa nu fi depasit plafonul pentru anul in curs. Cifra de afaceri pentru calculul plafonului de 4.500.000 lei este constituita din valoarea totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii taxabile si/sau scutite de TVA, precum si a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, conform art. 275 si 278, realizate in cursul anului calendaristic;
Art. 324 alin. (14) stabileste:
Persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare si care depaseste in cursul anului calendaristic curent plafonul de 2.250.000 lei are obligatia sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare perioadei fiscale in care a depasit plafonul, o notificare din care sa rezulte cifra de afaceri realizata, determinata potrivit prevederilor art. 282 alin. (3), in vederea schimbarii sistemului aplicat potrivit prevederilor art. 282 alin. (5). In situatia in care persoana impozabila care depaseste plafonul nu depune notificarea, aceasta va fi radiata din oficiu de organele fiscale competente, incepand cu data inscrisa in decizia de radiere, din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare prevazut la alin. (16). In perioada cuprinsa intre data la care persoana impozabila avea obligatia de a nu mai aplica sistemul TVA la incasare si data radierii din oficiu de catre organele fiscale competente din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare:
a) pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate de persoana impozabila se aplica regulile generale privind exigibilitatea taxei, prevazute la art. 282 alin. (1) si (2), iar dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de persoana impozabila in perioada respectiva se exercita in conformitate cu prevederile art. 297 alin. (1);
b) dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de beneficiari care nu aplica sistemul TVA la incasare de la persoanele impozabile respective se exercita pe masura platii in conformitate cu prevederile art. 297 alin. (2). De la data radierii din oficiu a furnizorului/prestatorului din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, beneficiarul deduce TVA pentru achizitiile realizate de la acesta in conformitate cu prevederile art. 297 alin. (1).
Articolul 324 din Codul fiscal nu a fost modificat. De asemenea, nici prin Legea 296/2020 nici prin alt act normativ nu au fost stabilite masuri tranzitorii pentru trecerea de la plafonul de 2.250.000 lei la plafonul de 4.500.000 lei.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitie si prestari servicii UE si Non-UE neplatitor si platitor de TVA
Intrebare:
Va rog sa precizati ce obligatii de inregistrare, declarare si plata are un operator economic (PFA) din Romania, neinregistrat in scopuri de TVA si fara cod special de TVA pentru operatiuni intracomunitare, care intentioneaza sa efectueaze urmatoarele opratiuni in anul 2025:
1. Achizitii de servicii din UE - utilizare platforma, gazduire, achizitie domeniu;
2. Achizitii de servicii (utilizare platforma, gazduire, achizitie domeniu..) din afara UE de la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<RO e-Factura. File carnet comercializare
Intrebare:
Achizitionam polen proaspat de la agricultori, apicultori persoane fizice. Unii dintre ei nu sunt inscrisi in registrul agricultorilor si nu intocmesc factura, ci file carnete de comercializare. Intrebarea este daca trebuie sa mai acceptam de la 1 iulie 2025 acest document File carnete de comercializare ca document de inregistrare in contabilitate a intrarilor de polen... sau trebuie obligatoriu ca aceste persoane fizice sa se inregistreze in registrul agricultorilor, sa obtina cod...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Deductibilitate cheltuieli cazare salariat fara document justificativ
Intrebare:
Societatea organizeaza o sedinta cu salariatii sai, doi salariati trebuie sa vina din alt judet. Pentru acesti doi salariati firma doreste sa plateasca cazarea pentru o noapte. Rezervarea se face de catre societate pe platforma Airbnb si se pare ca nu se poate obtine nici un fel de document fiscal (factura sau bon fiscal) pentru rezervarea facuta (nici pe numele firmei nici pe numele salariatilor). Singura dovada este confirmarea rezervarii primita pe email - este oare suficienta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<