Tags: tva la incasare, depasire plafon
Intrebare: O societate platitoare de TVA, care a aplicat pana la 31.12.2020 TVA LA INCASARE si care a realizat in anul 2020 o cifra de afaceri de 2.700.000 lei, poate pastra pentru anul 2021 sistemul de tva la incasare, avand in vedere modificarea plafonului la 4.500.000 lei?
Raspunsul specialistului:
Art. 282 alin. (3), astfel cum a fost modificat prin Legea 296/2020, stabileste:
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si alin. (2) lit. a), exigibilitatea taxei intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, in cazul persoanelor impozabile care opteaza in acest sens, denumite in continuare persoane care aplica sistemul
TVA la incasare.
Sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare:
a) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, care au sediul activitatii economice in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a caror
cifra de afaceri in anul calendaristic precedent nu a depasit plafonul de 4.500.000 lei. Persoana impozabila care in anul precedent nu a aplicat sistemul TVA la incasare, dar a carei cifra de afaceri pentru anul respectiv este inferioara plafonului de 4.500.000 lei si care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare, aplica sistemul TVA la incasare incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare celei in care persoana impozabila si-a exercitat optiunea, cu conditia ca la data exercitarii optiunii sa nu fi depasit plafonul pentru anul in curs. Cifra de afaceri pentru calculul plafonului de 4.500.000 lei este constituita din valoarea totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii taxabile si/sau scutite de TVA, precum si a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, conform art. 275 si 278, realizate in cursul anului calendaristic;
Art. 324 alin. (14) stabileste:
Persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare si care depaseste in cursul anului calendaristic curent plafonul de 2.250.000 lei are obligatia sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare perioadei fiscale in care a depasit plafonul, o notificare din care sa rezulte cifra de afaceri realizata, determinata potrivit prevederilor art. 282 alin. (3), in vederea schimbarii sistemului aplicat potrivit prevederilor art. 282 alin. (5). In situatia in care persoana impozabila care depaseste plafonul nu depune notificarea, aceasta va fi radiata din oficiu de organele fiscale competente, incepand cu data inscrisa in decizia de radiere, din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare prevazut la alin. (16). In perioada cuprinsa intre data la care persoana impozabila avea obligatia de a nu mai aplica sistemul TVA la incasare si data radierii din oficiu de catre organele fiscale competente din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare:
a) pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate de persoana impozabila se aplica regulile generale privind exigibilitatea taxei, prevazute la art. 282 alin. (1) si (2), iar dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de persoana impozabila in perioada respectiva se exercita in conformitate cu prevederile art. 297 alin. (1);
b) dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de beneficiari care nu aplica sistemul TVA la incasare de la persoanele impozabile respective se exercita pe masura platii in conformitate cu prevederile art. 297 alin. (2). De la data radierii din oficiu a furnizorului/prestatorului din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, beneficiarul deduce TVA pentru achizitiile realizate de la acesta in conformitate cu prevederile art. 297 alin. (1).
Articolul 324 din Codul fiscal nu a fost modificat. De asemenea, nici prin Legea 296/2020 nici prin alt act normativ nu au fost stabilite masuri tranzitorii pentru trecerea de la plafonul de 2.250.000 lei la plafonul de 4.500.000 lei.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Obligatia generarii codului UIT
Intrebare:
O societate din Romania a comandat anumite bunuri din China. La momentul lansarii comenzii, a comunicat si informatiile necesare pentru generarea codului UIT.
Cu toate acestea, societatea a fost pusa in situatia in care am primit bunurile direct la sediu fara a primi DVI pentru importul bunurilor in Romania si fara sa aiba posibilitatea de a genera un cod UIT pe care sa il comunice transportatorului.
Din detaliile aflate ulterior de la furnizor, bunurile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declaratia unica venituri inchiriere imobile
Intrebare:
Persoana fizica care detine doua imobile prin contract de vanzare cumparare cu procurator de fonuduri prin donatie, cumparatorul ii face procura notariala procuratorului de fonduri cu puteri depline in ceeea ce priveste imobilele. Acesta le are inchiriate in regim turistic (booking). Intrebarea este cine depune declaratia unica privind declararea veniturilor?
Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Arendarea unui teren intravilan intre persoane juridice
Intrebare:
Detinem un teren intravilan pe care nu il folosim si dorim sa il dam in arenda catre o persoana juridica.
Se poate face un contract de dare in arenda cu titlu gratuit, fara sa solicitam plata nici unei arende? Ce implicatii fiscale are aceasta situatie? (facturare, tva, taxe, tratament fiscal).
Daca incheiem un contract cu o suma foarte mica (pentru a nu se da in mod gratuit) ne puteti ajuta cu o monografie contabila pentru arenda si de asemenea cum se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Modificare contract inchiriere
Intrebare:
O persoana fizica a inregistrat un contract de cedare a folosintei bunirilor cu o societate (asociatie sportiva). In conditiile in care in anul fiscal 2024 Asociatia nu a platit chiria lunara convenita prin contract, persoana fizica mai are obligatia de a depune Declaratia unica? Oare nu ar fi trebuit anuntat Anaf-ul ca nu s-au mai incasat sumele din chirie si sa depuna C168 sau o conventie de amanare a platii sumelor prevazute in contract? Partile nu doresc rezilierea contractului,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<