Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Situatiile in care o societate incheie exercitiul financiar cu pierdere implica o serie de proceduri care ar trebui cunoscute de persoanele care se ocupa de administrarea si de buna functionare a
Situatiile in care o societate incheie exercitiul financiar cu pierdere implica o serie de proceduri care ar trebui cunoscute de persoanele care se ocupa de administrarea si de buna functionare a societatii. Intr-o astfel de situatie, cheltuielile de protocol au fost considerate nedeductibile la calculul impozitului pe profit, iar TVA-ul din facturile de protocol a fost considerat deductibil. Ar fi trebuit societatea sa calculeze sfarsitul anului TVA-ul nedeductibil aferent facturilor cu cheltuieli de protocol? In cazul in care societatea are pierderi, este influentata deductibilitatea TVA? In plus, cum ar putea fi remediata aceasta situatie daca trebuia calculat TVA nedeductibil?
Pentru calculul profitului impozabil se iau in considerare veniturile si cheltuielile inregistrate in evidenta contabila din care se scad veniturile neimpozabile si se adauga cheltuielile nedeductibile. Aceste calcule referitoare la profitul impozabil se efectueaza trimestrial, moment in care cheltuielile de protocol sunt limitate la o cota de 2% aplicata asupra diferentei rezultate dintre totalul veniturilor impozabile si totalul cheltuielilor aferente veniturilor impozabile, altele decat cheltuielile de protocol si cheltuielile cu impozitul pe profit.
Daca din puctul de vedere al impozitului pe profit, determinarea rezultatului fiscal se efectueaza trimestrial, totusi, in ceea ce priveste TVA determinarea modului de exercitare a dreptului de deducere a TVA se efectueaza o singura data pe an, cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale.
Astfel, exercitarea dreptului de deducere a TVA aferenta cheltuielilor de protocol care pot fi justificate prin originalul facturilor emise de catre vanzatori sau prestatori are loc pe intregul an calendaristic, fara a fi conditionata de rezultatul fiscal trimestrial al firmei pe care o reprezentati: profit impozabil sau pierdere fiscala.
Conform prevederilor cuprinse in Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, de la punctul 6 alineatul (15) date in aplicare pentru 128 alin. (8) lit. f) din Codul fiscal conform caruia bunurile acordate gratuit in cadrul actiunilor de protocol nu sunt considerate livrari de bunuri daca "valoarea totala a bunurilor acordate gratuit in cursul unui an calendaristic este sub plafonul in care aceste cheltuieli sunt deductibile la calculul impozitului pe profit".
Dupa cum se poate constata, legiuitorul nu si-a exprimat vointa de a considera operatiune asimilata unei livrari de bunuri contravaloarea bunurilor acordate gratuit in cadrul unui trimestru calendaristic, ci in cadrul unui an calendaristic.
Stabilirea depasirii sau incadrarii in plafoanele de 2% se efectueaza o singura data pe an, in baza prevederilor cuprinse in normele metodologice de aplicare ale articolului 128 prin punctul 6 alineatul (15). Depasirea plafoanelor constituie livrare de bunuri cu plata si se colecteaza taxa, daca s-a exercitat dreptul de deducere a taxei aferente achizitiilor care depasesc plafoanele. Taxa colectata aferenta depasirii se calculeaza si se include in decontul intocmit pentru perioada fiscala in care persoana impozabila a depus sau trebuie sa depuna situatiile financiare anuale, respectiv in anul urmator celui in care au fost efectuate cheltuielile.
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Cartea verde a contabilitatii 2026
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Pentru colectarea TVA se emite autofactura, o singura data pe an, in anul imediat urmator inregistrarii cheltuielilor de protocol. Autofactura se emite in perioada fiscala de intocmire a situatiilor financiare anuale cand se determina incadrarea in plafoanele privind protocolul si sponsorizare, etapa considerata fapt generator al TVA. Autofactura astfel emisa, inregistrata in evidenta contabila, se inregistreaza si in evidenta fiscala intocmita in baza jurnalului pentru vanzari completat pentru perioada in care se depune sau trebuie sa se depuna situatiile financiare anuale. Autofactura pentru depasirea plafonului de protocol si de sponsorizare cuprinde urmatoarele informatii:
- numarul de ordine;
- data emiterii facturii;
- la rubrica furnizor si rubrica cumparator: numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile care a inregistrat depasirea plafonului;
- la rubrica denumirea si descrierea bunurilor livrate sau serviciilor prestate se inscrie doar mentiunea "depasire plafon protocol, sponsorizare sau mecenat" fara a se prezenta alte detalii cu privire la natura bunurilor acordate gratuit.
Suma TVA pentru care se exercita dreptul de deducere a TVA in cadrul unei luni calendaristice se evidentiaza la randul 21 din decontul de TVA denumit "Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 24%". Suma TVA colectata anual pe baza autofacturii se raporteaza la randul 15 din decontul de TVA denumit "Regularizari taxa colectata".
Inregistrarile contabile pe baza autofacturii pentru depasire plafon protocol anual sunt:
La 31.12.N : 623 " Cheltuieli cu protocolul…"= 4428 " TVA neexigibila"
In luna depunerii situatiilor financiare (anul N+1):
4428 " TVA neexigibila" = 4427 " TVA colectata"
Asadar, in situatia data, trebuie sa intocmiti autofactura pentru tva-ul nedeductibil aferent anului 2010, care ar fi trebuit intocmita in luna depunerii situatiilor financiare anuale si numai daca suma aferenta Tva aferenta cheltuielilor de protocol este semnifictiva pentru societate va trebui sa o inregistrati pe seama contului 117 " Rezultatul reportat" in loc de 623 " Cheltuieli cu protocolul " / 635 "Cheltuieli cu alte impozite si taxe". In cazul corectiilor pe seama contului 117" Rezultatul reportat", va trebui sa depuneti declaratii rectificative si pentru impozitul pe profit anual (formular 101).
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Import China prin casa expeditii GermaniaPrecizari in ceea ce priveste conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA prin optiuneUE mareste eforturile contra unor afaceri din domeniul comertului cu bauturi alcooliceDeclaratii fiscale cu limita de depunere in perioada 8-10 decembriePrinsa in noul Cod fiscal, cota de TVA de 19% depinde de rectificarea bugetara din iulieUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Cum se face trecerea de la TVA trimestrial la TVA lunar in 2025Speta zilei. Model de completare a D101 pentru firmele platitoare de IMPOZIT PE PROFITImpozitul pe veniturile microintreprinderilor. Cand se depun si se platesc facturile fiscale?Deductibilitate cheltuieli cu despagubiri. Cum procedam corect?Certificatul de atestare fiscala pentru persoane juridiceUltimele articole
Compensare IMPOZIT PE PROFIT platit in plus cu TVA de plata. Conditii, evidenta fiscala, procedura de urmatDarea in plata a unui imobil catre asociat. Regim de TVA si IMPOZIT PE PROFITFactura cu TVA la incasare, neinregistrata in contabilitate. Corectare in D101, D300 si D394SAF-T ANAF. Termen D406 pentru trim. IV in cazul platitorilor neinregistrati in scop de TVABonificatie 3% din impozitul pe profit. Se inregistreaza prin contul 7588 sau 1171?Articole similare
CHELTUIELI DE PROTOCOL. Cum se poate deduce TVA-ul?Autofactura - monografie completaTop probleme din practica privind Declaratia 394, rezolvate de experti contabiliDeducere TVA la CHELTUIELI DE PROTOCOL. Ce documente sunt obligatorii?CHELTUIELI DE PROTOCOL. Ce regim fiscal se aplica? Deducem TVA?Ultimele articole
Cadouri de Paste in 2025. Platiti CAS, CASS si impozit pe venit pentru aceste cheltuieli?Cheltuieli cu ocazia petrecerilor de Craciun pentru angajati. Cum sunt considerate dpdv fiscalLimite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalMaterial ANAF: Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalAjustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliArticole similare
Bonurile fiscale nu se mai declara in Formularul 394Protocol din 2013. Ce tratament TVA se aplica?Achizitie intracomunitara de bunuri. Cursul valutar si data inregistrarii in contabilitateDeducere TVA din factura completata eronatProduse finite acordate salariatilor. Care sunt inregistrarile contabile?Ultimele articole
Salariu compensatoriu acordat sub forma de bunuri: ajustare negativa de TVA sau autocolectare prin AUTOFACTURA?Achizitie autoturisme second hand de la persoane fizice din UE: Obligatii TVA, AUTOFACTURA si documente justificativeAUTOFACTURA primita de la furnizorul de energie electrica. Raportare in D300, D394, D406Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuri
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



