Atentie contabili!


Modificari importante privind planul de conturi!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Ce trebuie sa stii despre Declaratia 112

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 24 Feb. 2021 Exclusiv
Tags: declaratia 112, sanctiuni nedepunere declaratie, formular 112, contributii sociale

UPDATE februarie 2021. ANAF a actualizat, in data de 23 februarie 2021, PDF-ul inteligent pentru generarea Declaratiei 112 - declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun nr. 203/207/188 al MFP/MMJS/MS din 2.2021, valabil incepand cu luna de raportare 01/2021 - publicat in data de 20.02.2021.

 
 
Ca urmare a intrarii in vigoare a Ordinului comun nr. 203/207/188 al MFP/MMJS/MS, au fost efectuate urmatoarele modificari:
 
-introducerea unor noi casete in Anexa 1.2. - Anexa asigurat - Sectiunea E3, pentru declararea distincta a bazelor de calcul aferente sumelor incasate de personalul medico-sanitar si auxiliar sanitar care isi desfasoara activitatea in baza contractelor de prestari servicii acordate in baza dispozitiilor art. 3 din O.U.G. nr. 3/2021, pentru care se aplica regimul fiscal specific veniturilor asimilate salariilor, precum si a contributiilor sociale obligatorii aferente; 
-introducerea in Nomenclatorul ”Tip asigurat pentru alte entitati asimilate angajatorului” din Anexa nr. 3, a unor noi tipuri de asigurati, dupa cum urmeaza:
a) Personal medico-sanitar si auxiliar sanitar care isi desfasoara activitatea in baza contractelor de prestari servicii prevazute de O.U.G. nr. 3/2021, pentru care se aplica regimul fiscal specific veniturilor asimilate salariilor; 
b) Personal medico-sanitar si auxiliar sanitar care isi desfasoara activitatea in baza contractelor de prestari servicii prevazute de O.U.G. nr. 3/2021, pentru care se aplica regimul fiscal specific veniturilor asimilate salariilor, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii.
-introducerea in Nomenclatorul “Tip asigurat“ din Anexa nr. 4, a unor noi tipuri de asigurati, dupa cum urmeaza: 
a) Salariat fara studii superioare, cu studii superioare si vechime sub 1 an, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii;
b) Salariat cu studii superioare si vechime peste 1 an, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii;
c) Salariat care beneficiaza de indemnizatia prevazuta de Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, cu modificarile si completarile ulterioare, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii;
d) Salariat care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. XI alin. (1) din O.U.G. nr. 30/2020, cu modificarile si completarile ulterioare sau de indemnizatia prevazuta de O.U.G. nr. 120/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, suportata din bugetul asigurarilor de somaj, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii;
e) Salariat care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 1 alin. (4) din O.U.G. nr. 132/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii;
f) Salariat care beneficiaza de indemnizatia prevazuta de O.U.G. nr. 147/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii;

- Introducerea unei noi valori in Anexa 5 - Nomenclatorul ”Indicativ conditii speciale/deosebite”, pentru declararea locurilor de munca in conditii deosebite, in conformitate cu Decizia nr. 24/2019 a inaltei Curti de Casatie si Justitie privind aplicarea prevederilor art. 22 din Legea nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane si prelevarea organelor si tesuturilor de la cadavre in vederea transplantului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Modificari de natura tehnica care constau in actualizarea corespunzatoare a anexelor si a instructiunilor la ordin potrivit aspectelor semnalate de utilizatorii declaratiei. 


 

UPDATE noiembrie 2020: 
 
 
ANAF a actualizat, in data de 4 noiembrie 2020, PDF-ul inteligent necesar pentru generarea Declaratiei 112 - declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun nr. 2814/1536/1806 al MFP/MMJS/MS, publicat in M.Of.1005/ 29.10.2020, valabil incepand cu 01.10.2020.

Pentru a accesa softul A, click AICI.
 
Anexa validari, click AICI.

In Monitorul Oficial nr. 1005 din 29 octombrie 2020 a fost publicat Ordinul comun 2814/ 1536/ 1806/ 2020 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".


MODIFICARILE ADUSE DECLARATIEI 112:

 
- introducerea unor noi casete in anexa 1.1. - anexa angajator, sectiunile C2, C3, E2 si E3, pentru centralizarea distincta a concediilor medicale pentru incapacitate temporara de munca, ca urmare a bolii Covid-19, pentru care se impune masura carantinarii sau masura izolarii; 
 
- introducerea unor noi casete in anexa 1.2. - anexa asigurat - sectiunea B.4 pentru declararea distincta a bazelor de calcul ale indemnizatiilor acordate in baza dispozitiilor art. XI alin. (11) din OUG nr. 30/2020 si in baza dispozitiilor art. 1 alin. (4) si art. 3 alin. (1) din OUG nr. 132/2020, precum si a contributiei de asigurari sociale aferente;
 
- actualizarea unor casete din anexa 1.2. - anexa asigurat - sectiunea B.1. pentru includerea prevederilor art. 1 alin. (1) din OUG nr. 132/2020, prevederilor OUG nr. 120/2020, precum si a prevederilor OUG nr. 147/2020; 
 
- actualizarea unor casete din anexa 1.2. - anexa asigurat - sectiunea B.4. centralizator pentru includerea prevederilor art. 1 alin. (1) din OUG nr. 132/2020, prevederilor OUG nr. 120/2020, precum si a prevederilor OUG nr. 147/2020; 
 
- introducerea unor noi tipuri de asigurati in Nomenclatorul "Tip asigurat" din anexa nr. 4 a formularului dupa cum urmeaza:
 
-salariat care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 1 alin.(4) din OUG nr. 132/2020, suportata din bugetul asigurarilor de somaj; 
-membru cooperator, salariat in baza conventiei individuale de munca, prevazuta de Legea nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 3 alin. (1) din OUG 132/2020, pentru care nu se datoreaza contributia asiguratorie pentru munca; 
-salariat care beneficiaza de indemnizatia acordata conform OUG nr. 147/2020; 
-persoane fizice ale caror contracte individuale de munca au fost desfacute ca urmare a concedierii colective, conform legii, care primesc plati compensatorii calculate pe baza salariilor medii nete pe unitate; 
-modificarea denumirii tipului de asigurat evidentiat in declaratie la nr. 5 - Persoane fizice disponibilizate prin concedieri colective, care primesc compensatii banesti individuale, suportate din fondul de salarii, potrivit dispozitiilor prevazute in contractul de munca; 
-persoane fizice care incaseaza venituri din salarii si asimilate salariilor sau venituri al caror tratament fiscal este cel asimilat veniturilor din salarii si asimilate salariilor si care nu se regasesc, in perioada de raportare, in celelalte tipuri de asigurati prevazute in nomenclatorul "tip asigurat" din anexa nr. 4. 
 
Acest tip de asigurat va fi folosit numai in situatia interventiilor legislative care conduc la modificarea prezentului ordin.
 
- introducerea in Anexa 5 - Nomenclatorul "Indicativ conditii speciale" a doua noi valori aferente celor doua noi locuri de munca in conditii speciale, introduse prin Legea nr. 234/2019 si OUG nr. 10/2020; 
 
Prevederile se aplica incepand cu 1 noiembrie 2020.


Articol actualizat:
 
 In Monitorul Oficial nr. 426 din 21 mai 2020 a fost publicat OMFP nr. 1942/2020. Denumirea completa a actului normativ este Ordinul nr. 1942/979/819/2020 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".
 
Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate cuprinde atat informatii privind obligatiile fiscale ale contribuabililor, cat si informatii necesare stabilirii prestatiilor sociale potrivit legislatiei specifice, acordate de C.N.P.P., C.N.A.S,  A.N.O.F.M. si A.N.P.I.S..
 

Modificari aduse Declaratiei 112 prin OMFP nr. 1942/2020:

 
- au fost eliminate casetele referitoare la veniturile lunare realizate de persoanele fizice in baza  contractului individual de munca,  sub nivelul salariului minim brut pe tara, pentru care contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate s-a datorat de catre angajator in numele angajatului la o baza de calcul echivalenta cu salariul minim brut pe tara: 
 
- au fost eliminate casetele in care se evidentieaza facilitatile din domeniul constructiilor care au fost necesare numai pentru declararea veniturilor din salarii si asimilate salariilor, realizate in luna iulie 2019, de catre persoanele fizice prevazute la art. 60 pct.5 din Codul fiscal, conform OUG nr. 114/2018 si a OUG nr. 43/2019;
 
- au fost introduse noi casete in Anexa nr.1.2 - Anexa asigurat - Sectiunile  B si C in conformitate cu dispozitiile OUG nr. 30/2020, cu modificarile si completarile ulterioare si a  Legii nr. 19/2020 cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv introducerea in Nomenclatorul “Tip asigurat“ din Anexa nr. 4 a formularului, a  unor  noi tipuri de asigurati, dupa cum urmeaza:
 
a) Salariat care  beneficiara de indemnizatia  prevazuta de  Legea nr. 19/2020, cu modificarile si completarile ulterioare,  pentru care se acorda un tratament fiscal diferit de cel al veniturilor din salarii si asimilate salariilor;
 
b) Salariat care  beneficiaza de indemnizatia  prevazuta la art. XI alin. (1)  din OUG nr. 30/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, suportata din bugetul asigurarilor de somaj pentru care nu se acorda facilitatile fiscale prevazute la art. 60, art. 138^1 si art. 154 alin. (1) lit. r) din Codul fiscal;
 
c)  Salariat care beneficiaza de  indemnizatia suplimentara prevazuta la art. XI alin. (11) din OUG nr. 30/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, suportata de angajator din fondul de salarii  pentru care se acorda, dupa caz, facilitatile fiscale prevazute la articolele mentionate mai sus din Codul fiscal;
 
d) Persoana fizica ce desfasoara activitati in cadrul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si institutelor culturale romanesti din strainatate, in conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) din cap. IV sectiunea a 3-a al anexei nr. IV la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, care nu datoreaza contributii sociale obligatorii;
 
e)   Membru cooperator, salariat in  baza conventiei individuale de munca, prevazuta de Legea nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. XV din OUG 30/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, dar pentru care se aplica regimul fiscal specific veniturilor din salarii si asimilate salariilor prevazut la art. 78 din Codul fiscal;
 
f) Persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, in baza contractelor de activitate sportiva, care  beneficiaza de indemnizatia  prevazuta la art. XV alin. (2) din OUG nr. 30/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, suportata din bugetul de stat;   
 
g) Persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, in baza contractelor de activitate sportiva, care  beneficiaza de indemnizatia  prevazuta la art. XV alin. (3) din OUG nr. 30/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, compensatorie, suportata de platitorul de venit.
 
⦁ Introducerea in sectiunea E3 a formularului a unui numar de 6 noi campuri cu ajutorul carora procedura de migrare a informatiilor catre CNPP, CNAS, ANOFM si ANPIS se aplica in mod unitar pentru tipurile de asigurati noi introduse.
 
⦁ Introducerea in sectiunea E3 a formularului a unui camp, pentru declararea stimulentului de risc acordat cadrelor medicale, in baza OUG nr. 43/2020.
  
⦁  Au fost efectuate modificari de natura tehnica care constau in actualizarea corespunzatoare a anexelor si a instructiunilor la ordin potrivit aspectelor semnalate de utilizatorii declaratiei. 

CITESTE si Declaratia 394. Persoane afiliate

CITESTE si  Rectificarea D101. Societatile comerciale trebuie sa indeplineasca doua conditii in acest caz
 

ARTICOL INITIAL:


ANAF a actualizat in luna noiembrie 2017 Declaratia 112 - D 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr.1024/2017, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.1582/2017 si al ministrului sanatatii nr. 934/2017, valabil incepand cu 10/2017, actualizare publicata in data de 1.11.2017.  D112 a ajuns la vers. 5.0.1 din 01.11.2017.

Motivul actualizarii: Adaugare tip asigurat 3 sectiunile A/B, eliminare creante

D 112 noiembrie 2017

soft A actualizat in data de 01.11.2017
 

soft J* actualizat in data de 01.11.2017
 

Anexa validari actualizat in data de 01.11.2017 


Schema XSD

 

Formularul 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" se depune lunar, pana la data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza impozitul pe venit si contributiile sociale.

Prin exceptie, declaratia 112 se depune trimestrial, pana la data de 25 inclusiv, a lunii urmatoare trimestrului, de catre angajatori sau de persoane asimilate angajatorului, care fac parte din urmatoarele categorii:

a) asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice, cu exceptia institutiilor publice, care in anul anterior au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
b) persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;

Atentie! Numarul mediu de salariati maxim acceptat trebuie sa fie mai mic decat 3, nu egal cu 3.

c) persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in anul anterior, au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;

d) persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii libere si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, care au, potrivit legii, personal angajat pe baza de contract individual de munca.

Data depunerii declaratiei 112

Intrucat declaratia 112 se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta pe portalul e-Romania, data depunerii acesteia este data inregistrarii declaratiei pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor, cu conditia validarii continutului declaratiilor.

Rectificarea declaratiei 112

Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate poate fi corectata de contribuabili din proprie initiativa, prin depunerea unei declaratii rectificative.

Declaratia rectificativa se utilizeaza pentru:
- corectarea impozitului pe venit, precum si a contributiilor sociale datorate de angajatori si entitati
asimilate angajatorilor si retinute de catre acestia de la asigurati;
- modificarea unor elemente de identificare a asiguratului;
- modificarea unor date pe baza carora se determina stagiile de cotizare si punctajul asiguratului in sistemul public de pensii, pentru situatia cand a fost omisa inscrierea unui/unor asigurat/asigurati sau in cazul in care asiguratul/asiguratii a/au fost inregistrat/inregistrati fara temei si este necesara anularea respectivei inregistrari;
- corectarea altor informatii prevazute de formular.

Declaratia rectificativa se intocmeste pe acelasi model de formular ca si declaratia care se corecteaza, bifandu-se cu X casuta aflata pe prima pagina a formularului. Declaratia rectificativa se completeaza integral, inscriindu-se toate datele si informatiile prevazute de formular, inclusiv cele care nu difera fata de declaratia initiala.

Declaratia rectificativa intocmita conform precizarilor anterioare se depune numai pentru rectificarile care vizeaza perioadele de raportare ulterioare datei de 1 ianuarie 2011.

Sanctiuni pentru nedepunerea declaratiei 112

Neindeplinirea la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege constituie contraventie si se sanctioneaza potrivit prevederilor art. 219 alin. (2) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu amenda de la 500 lei la 1000 lei pentru persoanele fizice si cu amenda de la 1000 lei la 5000 lei pentru persoanele juridice.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Ce trebuie sa stii despre Declaratia 112":
Rating:

Nota: 4.19 din 5 din 31 voturi
Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
[x]

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016