Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Avand in vedere ca incapand cu 1 ianuarie 2013 firmele pot acorda cadouri de maximum 100 lei in cadrul actiunilor de protocol, caz in care se specifica colectarea TVA la momentul depasirii plafonului, deci in timpul anului, vom preciza, prin cele ce urmeaza, i avand in vedere mesele festive, produsele de protocol achizitionate de firma,care este momentul colectarii TVA in cazul depasirii plafonului de 2% in timpul anului.
Solutia consultantului:
Din punctul de vedere al impozitului pe profit, cheltuiala cu protocolul se deduce si anul 2013 in limita de 2 % din baza stabilita de art. 21 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal si in normele de aplicare pentru acest articol, regasite la pct. 33 din HG 44/2004 , dupa cum urmeaza:
"Baza de calcul la care se aplica cota de 2% o reprezinta diferenta dintre totalul veniturilor si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile, la care se efectueaza ajustarile fiscale. Astfel, din cheltuielile totale se scad cheltuielile cu impozitul pe profit curent si amanat, cheltuielile de protocol, cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, iar din totalul veniturilor se scad veniturile neimpozabile."
In ce priveste TVA, normele de aplicare pentru art. 128 lit. f) din Codul fiscal , sunt reformulate integral din 2013, in sensul ca sunt recunoscute drept bunuri de protocol numai bunurile acordate in valoare de pana la 100 lei pentru un singur beneficiar al cadoului.
Pentru aceasta suma, se permite deducerea TVA de la achizita bunurilor acordate sub forma de cadouri si nu se colecteaza TVA la acordarea cadoului. Deducerea TVA de la achizitie va tine cont de sistemul utilizat de societate de la 01 ianuarie 2013 (TVA regim normal sau TVA la incasare).
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Calendarul contabilului vesel 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Din analiza textului normativ, observam ca etalonul pentru determinarea sumei deductibile – plafonul de 100 lei, este analiza individuala a fiecarui cadou acordat intr-o perioada fiscala, luna sau trimestru, conform vectorului fiscal.
De exemplu, o persoana impozabila acorda cadouri in valoare individuala de 99 lei fiecare la 5 persoane, total valoare cadouri 495 lei. In acest caz, TVA de la achizitie este deductibil, iar la acordarea cadourilor nu se colecteaza TVA.
O alta persoana impozabila acorda doua cadouri la 2 persoane distincte in valoare de 247,5 lei fiecare, total valoare cadouri 495 lei. Pentru aceasta persoana, valoarea pentru care se depasesc cei 100 lei pe fiecare beneficiar de cadou este o suma in sfera TVA pentru care persoana impozabila colecteaza TVA la acordarea cadoului.
Legiuitorul a stabilit ca aceasta colectare a TVA se va realiza in ultima zi a perioadei fiscale. Exemplu de calcul:
Valoare cadou acordat = 247,5 lei / persoana
Valoare deductibila = 100 lei
Baza de calcul TVA = 147,5 lei
TVA colectata pe fiecare beneficiar de cadou = 147,5 x 24% = 35,4 lei
Total TVA colectata pentru situatia din exemplu = 35,4 x 2 = 70,8 lei
Legiuitorul a detaliat procedura efectiva de colectare a TVA, la pct. 6 alin. (10) din HG 44/2004 , astfel se emite o autofactura, iar inregistrarea contabila este:
635 "Cheltuieli cu alte impozite si taxe" = 4427 "TVA colectata" cu suma de 70,8 lei.
Retinem aspectul foarte important ca daca aceste cadouri sunt acordate in scopul stimularii activitatii societatii, cum ar pretrecerile cu clientii, nu se considera acordare de cadouri si nu se colecteaza TVA.
In acest caz, intrebarea esentiala este ce se intampla cu TVA la bunurile utilizate in diverse actiuni de protocol, ce nu sunt acordate unor beneficiari evidentiati distinct, cum ar fi mese festive, servirea unor invitati cu bauturi racoritoare, apa, cafea, suc etc.
In opinia noastra, TVA-ul acesta nu se poate deduce si reprezinta o componenta a costului de achizitie a acestor produse, conform pct. 51 din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea. Dupa introducerea TVA in costul de achizitie, se va analiza deductibilitatea limitata a cheltuielii de protocol, in procentul amintit in prima parte a raspunsului.
Daca cumva a fost dedus un TVA la achizitia bunurilor utilizate in cadrul actiunilor de protocol, la data consumului acestora, societatea are obligatia sa colecteze TVA la valoarea integrala a acestora, prin procedura mai sus amintita (emiterea unei autofacturi).
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Anulare cod de inregistrare TVA. Ce consecinte apar?Firme inregistrate in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului. Cum poate fi anulat codul special de TVAInregistrarea pentru achizitii intracomunitare de bunuri si serviciiStudiu de caz: Cum se calculeaza si inregistreaza TVA pentru ...Precizari importante privind Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasareUltimele articole
DEPASIRE PLAFON TVA in 2025, constatare in 2026. TVA de platit si declaratii fiscaleCum sa iesi din sistemul TVA la incasare daca ai depasit plafonul de 4.500.00 leiDepasirea plafonului de TVA 395.000 lei. Ce riscuri apar si cum sa corectezi situatiaFirma cu TVA la incasare. Cum sa iesiti de la plata TVA daca depasiti plafonul de 395.000 leiFirme cu TVA intracomunitar. Cum sa procedati daca ati depasit plafonul de 10.000 euroArticole similare
Ajustarea TVA pentru lipsurile in gestiune neimputabile | Inregistrarea TVACHELTUIELI DE PROTOCOL. Cum se poate deduce TVA-ul?Recalcul anual cheltuieli deductibile limitat la 2 la suta protocol si cheltuieli de sponsorizareApa acordata angajatilor. Tratament contabil si fiscal. TVAPremii acordate in vederea stimularii vanzarilor. TVA. Inregistrari contabileUltimele articole
Cadouri de Paste in 2025. Platiti CAS, CASS si impozit pe venit pentru aceste cheltuieli?Cheltuieli cu ocazia petrecerilor de Craciun pentru angajati. Cum sunt considerate dpdv fiscalLimite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalMaterial ANAF: Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalAjustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliArticole similare
Administrarea contribuabililor mijlocii. Ce prevederi se aplica de la 1 ianuarie 2014?Client strain, inregistrat in scopuri de TVA in RomaniaImpozitul pe profit INAINTE si DUPA modificarile aduse de OG 8/2021 Codului FiscalTratament fiscal TVA pentru prestare servicii electronice catre diversi beneficiariONG neplatitor de TVA, obligat la inregistrarea in ROI pentru achizitiile intracomunitare?Ultimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Se modifica din nou Formularul 101 privind impozitul pe profit!Firme din domeniul HoReCa. Cand se poate face trecerea la plata impozitului pe profit?Alternative ale regimurilor de taxare pentru achizitia de vehiculeAvizarea tehnica pentru casele de marcat electronice. Model cerere aviz tehnic 2018Inchiriere bun imobil in regim de scutire fara drept de deducere. Tratament fiscal achizitiiUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



