Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In randurile urmatoare veti regasi cele mai importante prevederi referitoare la regulile de deducere TVA care se aplica odata cu introducerea sistemului TVA la incasare.
Conform art. 145 alin. (1)^1 din Codul Fiscal (CF), dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de o persoana impozabila de la o persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare conform prevederilor art. 134^2 alin. (3) - (8) din CF este amanat pana in momentul in care taxa aferenta bunurilor si serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost platita furnizorului/prestatorului sau. Alin. (1)^2 al aceluiasi articol precizeaza ca dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de o persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare este amanat pana in momentul in care taxa aferenta bunurilor si serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost platita furnizorului/prestatorului sau, chiar daca o parte din operatiunile realizate de persoana impozabila sunt excluse de la aplicarea sistemului TVA la incasare conform art. 134^2 alin. (6) din CF.
Atentie! Aceste prevederi nu se aplica pentru achizitiile intracomunitare de bunuri, pentru importuri, pentru achizitiile de bunuri/servicii pentru care se aplica taxare inversa potrivit prevederilor art. 150 alin. (2) - (6), art. 152^3 alin. (10) sau art. 160 din CF.
Amanarea dreptului de deducere a TVA pana in momentul in care taxa aferenta bunurilor si serviciilor care au fost livrate/prestate a fost platita furnizorului/prestatorului se aplica numai in cazul operatiunilor taxabile, pentru care furnizorul/prestatorul este obligat sa aplice sistemul TVA la incasare si sa inscrie in factura aceasta mentiune conform prevederilor art. 155 alin. (19) lit. p) din CF.
Operatiunile pentru care furnizorul/prestatorul nu trebuie sa aplice sistemul TVA la incasare potrivit prevederilor art. 134^2 alin. (6) din CF sunt supuse la furnizor/prestator regulilor generale de exigibilitate conform prevederilor art. 134^2 alin. (1) si (2) si regulii generale de aplicare a dreptului de deducere conform prevederilor art. 145 alin. (1) din CF, la beneficiar.
In situatia in care furnizorul/prestatorul este inscris in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare la data emiterii unei facturi, dar omite sa inscrie mentiunea „TVA la incasare", desi operatiunea respectiva nu este exclusa de la aplicarea sistemului TVA la incasare, beneficiarul are obligatia sa exercite dreptul de deducere in conformitate cu prevederile art. 145 alin. (1^1) din CF, respectiv pana in momentul platii furnizorului/prestatorului.
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Prevederile art. 145 alin. (1^1) din CF se aplica inclusiv de catre beneficiarii persoane impozabile care au sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar care sunt inregistrate in Romania in scopuri de TVA, conform art. 153 din CF, indiferent daca sunt sau nu stabilite in Romania conform art. 125^1 alin. (2) lit. b) din CF.
Amanarea dreptului de deducere pana in momentul in care taxa aferenta bunurilor/serviciilor este platita furnizorului/prestatorului se aplica numai pentru taxa care ar fi deductibila potrivit prevederilor art. 145 alin. (2) - (4^1), art. 145 indice1, 147 si 147^1 din CF.
Persoanele impozabile care aplica amanarea dreptului de deducere pana in momentul platii furnizorului/prestatorului si achizitioneaza bunuri/servicii pentru care taxa nu este deductibila conform art. 145 alin. (2) - (5), art. 145^1 si 147 din CF nu vor reflecta ca taxa neexigibila taxa nedeductibila, indiferent daca taxa aferenta este sau nu achitata.
Pentru determinarea taxei deductibile in conformitate cu prevederile art. 145 alin. (1^1) si (1^2) din CF aferente platii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, fiecare incasare totala sau partiala se considera ca include si taxa aferenta, aplicandu-se urmatorul mecanism de calcul pentru determinarea sumei taxei, respectiv 24 x 100 / 124, in cazul cotei standard, 9 x 100 / 109 ori 5 x 100 / 105, in cazul cotelor reduse, conform art. 134^2 alin. (8) din CF.
TVA neexigibila aferenta facturilor neachitate pentru care beneficiarul livrarilor/prestarilor de bunuri/servicii nu are drept de deducere, se preia in fiecare jurnal pentru cumparari pana cand toata taxa aferenta devine exigibila ca urmare a platii, cu exceptia situatiilor in care s-a implinit termenul de prescriptie si facturile respective nu se mai achita, fiind scoase din evidentele persoanei impozabile.
*
Baza legala: art. 145 alin. 1^1 si 2 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pct. 45 alin. (8), (9), (10), (11) si pct. 79 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Sursa: DGFP Valcea
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Scoatere din oficiu din evidenta platitorilor de TVA. Ce riscuri apar privind rambursarea?Facturare imobil. Care sunt inregistrarile contabile?Criza de managementSistemul de plata a TVA la incasare influenteaza numai tranzactiile cu furnizori romani?Deducerea TVA pentru cheltuielile de deplasareUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAArticole similare
Notificare de conformare e-TVA. Raspunsul va fi obligatoriu din 1 ianuarie sau 1 august 2025TVA LA INCASARE, cod TVA anulat. Ce se intampla cu deducerea TVA?Cine are obligatia sa depuna formularele cu termen-limita la 25 februarie?Ce declaratii depunem la 26 august?Combustibil achizitionat de salariat. Ce tratament fiscal se aplica in ce priveste TVA-ul si impozitul pe profit?Ultimele articole
TVA LA INCASARE: reguli de exigibilitate si deducere in livrarile dintre societati afiliate si neafiliateFactura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaFacturile in sistemul TVA LA INCASARE: cand colectezi, cand deduci si cum raportezi CORECTRadierea din sistemul TVA LA INCASARE. Procedura completa[Ghid Complet] Procedura de inregistrare pentru aplicarea sistemului TVA LA INCASAREArticole similare
Deductibilitate TVA pentru factura (valoare reziduala) leasingAnularea dreptului de deducere pentru bunuri imobile. Cum procedam in ce priveste TVA-ul?Consecintele neinregistrarii in scopuri de TVA la depasirea plafonului de scutireCalculam pro-rata la inchirieri?Regimul TVA pentru achizitiile de mijloace de transport second-handUltimele articole
Ce se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Ajustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalCoduri SAF-T. Codurile SAF-T in cazul operatiunilor supuse TVA la incasareFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAArticole similare
Analiza zilei: Micii agricultori ar putea beneficia de un sistem simplificat de TVA. Ce presupune acest sistem?Cod TVA anulat si restituri de sume platite in plus. Tratament fiscalConditii privind DEDUCEREA TVA pentru achizitiile efectuate pe baza bonului fiscalTVA nedeductibila pentru vehicule. Cum se declara si se inregistreaza?DEDUCEREA TVA pentru facturi din luni anterioare. Solutii contabileUltimele articole
DEDUCEREA TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrata[GHID] DEDUCEREA TVA pentru persoana impozabila cu regim mixt si persoana partial impozabila: ce trebuie sa stiiAchizitie fara documente de pe platforma online. DEDUCEREA TVA-ului si inregistrarea in contabilitateDEDUCEREA TVA-ului pentru bonurilor fiscale: In ce conditii este permisa?Deducere TVA in 2026. Speta utila privind REFUZUL dreptului de deducereArticole similare
Scoatere din oficiu din evidenta platitorilor de TVA. Ce riscuri apar privind rambursarea?Anulare inregistrare in scop de TVA. Suma incasata prin lichidator, descoperita ulterior. Cum procedam?Iesirea din evidenta platitorilor de TVA in anul 2012Ce etape urmam pentru iesirea din evidenta platitorilor de TVA?Cota TVA de 5% pentru carti. Ce implicatii fiscale apar la achizitie?Ultimele articole
Livrare material lemnos si taxare inversa. Ce procedura urmam?Calendar fiscal: 4 declaratii se depun pana la 10 decembrieFactura emisa de neplatitori de TVA. Ce solutii avem?Raportarea fiscala a ajustarilor de TVA la retragerea din categoria platitorilor de TVACe obligatii are un PFA dupa iesirea din evidenta platitorilor de TVA?
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



