Atentie contabili!


Modificari importante privind planul de conturi!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Prestare pentru stimularea vanzarilor - subventie de dobanda

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 08 Nov. 2010
Tags: tva, vanzari, buget

de Georgeta Serban, 8 noiembrie 2010Intrebare:In baza acceptului d-voastra telefonic, referitor la speza mea privind dobanda subventionata va descriu fluxul de derulare.Parteneri: SC1. Producatorul ...

de Georgeta Serban, 8 noiembrie 2010

Intrebare:

In baza acceptului d-voastra telefonic, referitor la speza mea privind dobanda subventionata va descriu fluxul de derulare.
 
Parteneri:

   SC1. Producatorul utilajelor din DE - inregistrat in scop de TVA in DE
   SC2. Intermediarul/dealerul pe Romania( NOI ) din RO - inregistrat in scop de TVA in RO
   SC3. Cumparatorul din RO - inregistrat in scopde TVA in RO
   SC3. Finantatorul din RO - acorda imprumut cuparatorului di RO
 
1. SC2. Intermediarul/dealerul lui SC1 pe RO ,ofertam produsele in numele producatorului ( conform contractului SC1 - SC2 )
 
2. SC1 Producatorul incheie contract de vanzare cumparare cu SC3.Cumparatorul di RO.
 
3. SC3.Cumparatorul contracteaza de la SC4. Finantator un imprumut/credit in vederea achitarii contractului de achizitie utilaje.
 
4. Dupa ce SC1 Producatorul incaseaza c.v utilajelor si le livreza cumparatorului, SC2.Intermediarul factureaza Producatorului prestatia ( comisionul ).
                                   " Clienti" 4111   =   704 "Venituri din servicii prestate"
 
 Pentru impulsionarea vanzarilor si pentru a face fata ofertelor concurentiale venite de la comercianti din afara RO, pe piata specifica din RO, la nivelul conducerii Producatorului, Intermediarului si Finantatorului s-a hotarat acordarea de credite cumparatorilor cu costuri mai mici (avand in vedere aceasta practica a concurentei in spatiul comunitar ) .Astfel s-a incheiat un contract tripartid SC1 - SC2 - SC4, avand ca obiect subventionarea dobanzii practicata de finantator.
    
 Dupa analiza cumparatorului de catre finantator, acesta comunica acordul sau de finantare producatorului si intermediarului ,precizand si nivelul dobanzii ( ex. 9.5%) si solicita producatorului si intermediarului acordul lor pentru subventionara acestei dobanzi ( cu 3% ).
 Numai dupa ce primeste acest acord, finantatorul incheie contractul de imprumut cu cumparatorul la nivelul unei dobanzi de 6.5% ( 9.5% -3% ).
 La finele lunii,finantatorul factureaza ,conform clauzelor contractului tripartid, subventia de dobanda ( 3% ) producatorului.
 Producatorul la randul lui, pe baza de factura, transmite cota parte intermediarului ( 1/3 din 3% )
 La factura primita de la producator atasam acordurile celor trei parti si calculul sumelor care constituie subventia de dobanda.
 
 In aceasta situatie cum e corect sa tratam aceasta subventie, ca o prestare de serviciu sau ca o reducere a comisionului?
 
Precizam ca prin corespondenta purtata cu producatorul, acesta ne-a comunicat ca o trateaza ca o prestare de serviciu si ne emite factura cu obligatia d.p.d.v. a TVA la destinatar.

Raspuns:

Intr-adevar, asa cum ati precizat si dvs. , o astfel de  operatiune poate fi considerata o prestare de serviciu pentru stimularea vanzarilor in masura in care prin contract se prevede un astfel de serviciu.     Totusi, producatorul si beneficiarul trebuie sa faca dovada  realitatii acestor servicii prestate de catre finantator. Pentru astfel de servicii este mai greu de dovedit matematic faptul ca acordarea unei dobanzi mai mici cumparatorului conduce la cresterea veniturilor producatorului, respectiv intermediarului. Presupun ca fiecare factura emisa are la baza un deviz din care rezulta modul de calcul al sumei facturate. Pentru finantatorul din Romania, operatiunea respectiva reprezinta o prestare intracomunitara de servicii, neimpozabila in Romania, care se raporteaza prin declaratia recapitulativa cod 390 cu simbolul S. Pentru intermediarul  din Romania, operatiunea respectiva reprezinta o achizitie  intracomunitara de servicii, taxabila  in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa care se raporteaza prin declaratia recapitulativa cod 390 cu simbolul A. In ambele situatii, atat prestatorul cat si intermediarul aplica regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alin. 2 conform careia locul prestarii serviciului se considera a fi locul unde este stabilit sediul activitatii economice al beneficiarului.

Trebuie sa identificati o metoda pentru a demonstra faptul ca acest serviciu este legat direct de pretul produselor livrate astfel incat operatiunea sa se incadreze  in prevederile articolului 137, alineatul 1, litera a) conform caruia  ,,Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este constituita din: a) pentru livrari de bunuri si prestari de servicii,……. inclusiv subventiile direct legate de pretul acestor operatiuni;,,. Pentru a demonstra ca serviciile respective de sustinere a vanzarilor sunt aferente veniturilor realizate iar valoarea acestora intra in baza de impozitare a TVA trebuie sa aveti in vedere principiile aplicabile unei subventii de la buget. Astfel, in cazul subventiilor de la bugetul de stat sau de la bugetul local, se considera ca o subventie este legata direct de pret numai daca sunt  indeplinite  cumulativ urmatoarele conditii:
  • subventia este concret determinabila in pretul bunurilor si  al serviciilor;
  • cumparatorul  beneficiaza  de subventia acordata furnizorului sau prestatorului, in sensul ca pretul bunurilor si a serviciilor achizitionate de acestia trebuie sa fie mai mic decat pretul la care aceleasi produse si servicii s-ar vinde sau presta in absenta subventiei.

Oricum, recomandabil ar fi ca prin obiectul contractului operatiunea sa nu fie denumita ,,subventie dobanda,, ci ,,prestare pentru stimularea vanzarilor,, sau orice altceva de acest gen deoarece in cadrul tranzactiilor  dintre doua sau mai multe firme nu poate fi vorba despre o subventie. In fapt, daca se mentioneaza ,,subventie,, operatiunea poate considerata  o reimpartire a profitului. In situatia in care cele trei societati sunt persoane afiliate se poate vorbi chiar despre incidenta preturilor de transfer.

Trebuie sa aveti in vedere faptul ca, prin definitie, subventia reprezinta un ajutor  banesc nerambursabil acordat fie de stat prin bugetul local sau bugetul de stat, fie de o organizație non profit   unei ramuri economice sau unei firme sau unei persoane fizice pentru atenuarea  efectelor sociale ale modificarilor economice de structura.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Prestare pentru stimularea vanzarilor - subventie de dobanda":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016