Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
1. Ce este Sistemul de Schimb de Informatii privind TVA-ul (VIES)?VIES este un mijloc electronic de transmitere a informatiei referitoare la inregistrarea in scopuri de TVA, la validitatea numerelor ...
1. Ce este Sistemul de Schimb de Informatii privind TVA-ul (VIES)?
VIES este un mijloc electronic de transmitere a informatiei referitoare la inregistrarea in scopuri de TVA, la validitatea numerelor de inregistrare pentru TVA al companiilor inregistrate in UE si la li vrarile intracomunitare efectuate de furnizori din state membre.
2. Cum se obtin aceste informatii?
Informatiile referitoare la numerele de inregistrare pentru TVA si livrarile intracomunitare efectuate sunt preluate de catre administratiile nationale si
introduse in bazele de date nationale ale statelor membre.
3. De ce anumiti furnizori de software solicita numarul de inregistrare pentru TVA atunci cand se achizitioneaza produse pe internet?
Furnizorii de servicii electronice (de exemplu, furnizori de programe actualizate antivirus) sunt obligati sa taxeze serviciul respectiv si sa colecteze TVA. In anumite situatii, daca beneficiarul acestor servicii este o persoana platitoare de TVA, acesta nu trebuie sa achite TVA. Din acest motiv, furnizorul poate solicita clientului numarul de inregistrare pentru a confirma daca obligatia de plata revine clientului sau isi asuma el aceasta obligatie.
4. Cat de actualizate sunt informatiile din raportul VIES?
Informatiile din raportul VIES sunt in timp real. La fiecare solicitare, un mesaj este transmis statului membru care a eliberat numarul de inregistrare
pentru TVA, in scopul verificarii validitatii numarului solicitat.
5. Pot fi efectuate diverse solicitari electronice prin sistemul VIES?
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Nu. Sistemul este conceput doar pentru o singura solicitare.
6. Este posibil sa obtin informatii suplimentare?
Nu. Se obtine doar confirmarea daca acel numar este sau nu este valid.
7. Sistemul indica un numar de inregistrare pentru TVA invalid. Cum se procedeaza?
Un numar poate fi invalid din diverse motive. In primul rand, numarul de inregistrare trebuie verificat impreuna cu respectivul client pentru a verifica daca numarul indicat de acesta este corect (numar exact de caractere, lungimea corecta). Daca si in astfel de conditii numarul indicat de client este invalid, acesta trebuie sa ia legatura cu administratia fiscala care a eliberat codul respectiv.
8. Numarul de inregistrare pentru TVA al clientului trebuie obtinut anterior efectuarii unei livrari intracomunitare?
Pentru o livrare intracomunitara considerata scutita cu drept de deducere a TVA, persoana impozabila din Romania trebuie sa se asigure ca persoana careia ii sunt livrate bunurile este o persoana platitoare de TVA intr-un alt stat membru si sa se asigure ca bunurile in cauza au fost sau vor fi expediate din Romania intr-un alt stat membru.
9. Este necesar sa detin un numar valid de inregistrare pentru TVA pentru declaratia recapitulativa?
Da! Numarul de inregistrare al clientului mentionat in declaratia recapitulativa completata si de pusa la organul fiscal teritorial trebuie sa fie corect.
10. Ce este o declaratie recapitulativa?
Persoanele platitoare de TVA care efectueaza livrari intracomunitare sau achizitii intracomunitare mentioneaza numarul total de livrari sau achizitii efectuat in trimestrul de referinta catre fiecare persoana platitoare de TVA (pentru LIC) si de la fiecare persoana platitoare de TVA (pentru AIC).
11. Cum se procedeaza in cazul in care numarul de in registrare pentru TVA al unui furnizor sau cum parator din Romania apare invalid?
Pagina web a Comisiei este un sistem in timp real care verifica validitatea numerelor de inregistrare pentru TVA in baza de date gestionata de statele membre.
12. Cum se procedeaza in situatia in care numarul de in registrare pentru TVA al cumparatorului stabilit intr-un stat membru figureaza ca fiind invalid?
Pagina web a Comisiei este un sistem in timp real care verifica validitatea numarului de inregistrare pentru TVA in baza de date gestionata de statele membre. Altfel spus, cand se verifica un numar, acesta este verificat in baza de date a statului membru in cauza. Daca numarul de inregistrare pentru TVA a clientului apare ca invalid, trebuie solicitate clarificari de la administratia fiscala a acestuia.
13. Cum se procedeaza in situatia in care sistemul nu functioneaza?
Se asteapta sau se revine cu solicitarea informatiilor! Unele parti ale sistemului pot fi inaccesibile in anumite momente datorita necesitatii de a face un back-up al bazelor de date detinute de statele membre. Aceasta este o problema cunoscuta, iar Comisia colaboreaza cu statele membre pentru a se asigura ca perioada necesara pentru actualizarea bazelor de date este cat mai scurta.
14. Este posibila obtinerea unui numar de inregistrare pentru TVA in baza denumirii si adresei unui partener intracomunitar?
Numarul de inregistrare pentru TVA trebuie sa fie comunicat direct de catre clientul sau furnizorul firmei din Romania. Comisia nu are acces la aceste informatii. Site-ul web al Comisiei permite doar confirmarea validitatii unui numar de inregistrare pentru TVA.
15. Poate exista o interfata deschisa cu site-ul web al Comisiei?
Este disponibil un serviciu SOAP, care ofera aceeasi functionalitate ca si serviciul interactiv. Paginile referitoare la declinarea respon sabilitatii, ajutor si FAQ sunt de asemenea disponibile in cadrul acestui serviciu. Orice pro blema tehnica legata de acest serviciu poate fi comunicata catre TAXUD – VIES pe Internet.
16. Este posibila obtinerea unui numar de inregistrare pentru TVA al clientului sau al furnizorului daca se cunoaste numele si adresa?
Anumite state membre permit afisarea numelui si adresei persoanei platitoare de impozit atunci cand numarul de inregistrare pentru TVA este valid la acel moment. Daca numele si adresa nu sunt afisate, aceasta inseamna ca statul membru in cauza nu permite divulgarea acestor informatii.
17. Cum se procedeaza daca nu se poate verifica validitatea numarului de inregistrare pentru TVA a unui client?
Daca respectivul numar nu se poate verifica, inseamna ca acesta nu exista, iar in situatia in care clientul nu este o persoana platitoare de TVA, livrarea efectuata nu poate fi scutita de la plata TVA-ului.
18. Codurile de TVA austriece contin prefixul „ATU“, dar site-ul Comisiei nu arata decat prefixul „AT“ pentru acestea.
Prefixul corect pentru Austria este „AT“. Pe prima pozitie pentru numerele de inregistrare pentru TVA austriece este intotdeauna litera „U“. Deci, cand se verifica un numar de inregistrare pentru TVA austriac trebuie adaugata litera „U“ pe prima pozitie.
19. Exista o baza de date disponibila care sa contina toate numerele de TVA ale persoanelor inregistrate?
Nu exista o astfel de baza de date la nivel european care sa contina numerele de TVA ale persoanelor inregistrate. Site-ul web al Comisiei este conectat la bazele de date ale statelor membre si verificarea se efectueaza pe baza informatiilor disponibile in baza de date respectiva.
20. De unde pot obtine mai multe informatii despre administratia fiscala pentru TVA in Comunitatea Europeana?
Astfel de informatii se gasesc in publicatia TVA-ul din Comunitatea Europeana.
Articol preluat din Actualizare Consilier TVA septembrie 2009
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul info TVA.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Articol adaugat in 21 septembrie 2009
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Studiu de caz: Regimul TVA pentru achizitia unui imobil din GermaniaPrestari de servicii - Consecintele acceptarii tacite a unui cod invalid de TVAInregistrare facturi in declaratia 390Consecintele acceptarii tacite a unui cod invalid de TVAPrestari servicii si obligatia de a aplica taxarea inversa. Este corect intocmita factura?Ultimele articole
Suspendarea inspectiei fiscale TVA pentru neconcordante in VIESLivrare mostre cu titlu gratuit. Ce tratament TVA se aplica?Studiu de caz: Anularea dreptului de deducere pentru achizitii intracomunitare de servicii. Inchiriere de personalFactura din UE cu TVA. Inregistrarea TVAAchizitie intracomunitara fara factura. Ajustarea valorii inscrise in autofacturaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"