Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
O societate a achizitionat in luna august 2012 marfa dintr-o tara membra UE. Pana la data de 15.09.2012 nu s-a primit factura, iar societatea s-a autofacturat pe data de 15.09.2012., inregistrand 4426=4427 la cursul din data de 15.09.2012. In Declaratia 390, baza declarata este cea evaluata la cursul din 15.09.2012. Vom vedea daca in momentul in care va ajunge factura pe toata valoarea, se va mai efectua inregistrarea acesteia si daca va mai fi ajustata valoarea declarata prin autofactura la cursul din data emiterii facturii.
Raspuns:
In primul rand, la momentul primirii facturii furnizorului, veti avea obligatia sa mentionati pe autofactura numarul facturii furnizorului si pe factura furnizorului numarul autofacturii astfel incat sa se poata justifica concordanta dintre valoarea in valuta facturata de catre furnizor si valoarea in valuta autofacturata de dvs. ca baza de impozitare a TVA pentru luna septembrie 2012. In al doilea rand, trebuie sa aveti in vedere faptul ca furnizorul este obligat sa emita o factura pentru fiecare lot de marfa expediat, fara a emite o singura factura pentru mai multe loturi de marfa, expediate in perioade fiscale diferite.
In situatia in care factura este emisa in luna august 2012, dar nu este transmisa in termen, adica in luna calendaristica in care s-a primit marfa, fiind primita, de exemplu in luna octombrie 2012, trebuie sa efectuati urmatoarele regularizari cu privire la raportarea operatiunilor intracomunitare:
- prin decontul de TVA cod 300 completat pentru luna octombrie 2012, cu inscrierea la urmatoarele randuri:
- la randul 5 (5.1) si randul 18 (18.1), in negru, valoarea operatiunii raportate in baza facturii primite de la furnizor in data de 26.11.2012 (ipotetic). In aceasta situatie, taxarea inversa se aplica la o baza de impozitare determinata in lei prin utilizarea cursului valutar in vigoare la data de 28.08.2012.
- la randul 6"Regularizari privind achizitiile intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa),, si randul 19, in rosu, valoarea achizitiei raportate pe baza autofacturii in luna septembrie 2012;
- prin declaratia cod 390:
- se depune o noua declaratie cod 390 pentru luna septembrie 2012, cu semnul minus pentru acest operator intracomunitar, corespunzator sumei raportate prin decontul de TVA cod 300 la randul 6;
- se depune o noua declaratie cod 390 pentru luna august 2012 cu valoarea
operatiunii raportate in decontul de TVA cod 300 completat pentru luna octombrie, la randul 5.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Doar asa se va asigura concordanta in Raportul VIES pentru luna august 2012 intre sumele raportate de catre cumparatorul din Romania si partenerul intracomunitar.
Aceste regularizari efectuate in luna octombrie 2012 trebuie evidentiate cu semnul plus si minus in evidenta fiscala organizata pe baza jurnalului pentru cumparari si a jurnalului pentru vanzari intocmit pentru octombrie 2012.
In situatia in care furnizorul nu respecta obligatia fiscala de a emite factura pentru bunurile livrate cel mai tarziu pana pe data de 15 septembrie 2012, nu inseamna ca responsabilitatea revine firmei dvs. Obligatia dvs. se considera indeplinita prin emiterea in termen a autofacturii. La momentul primirii facturii furnizorului, de exemplu cu data de 31 octombrie 2012 singura obligatie pe care o aveti este sa mentionati pe autofactura numarul facturii furnizorului si pe factura furnizorului numarul autofacturii astfel incat sa se poata justifica concordanta dintre valoarea in valuta facturata de catre furnizor si valoarea autofacturata de dvs. In acest caz, consider ca nu trebuie sa mai efectuati regularizari in decontul de TVA cod 300 completat pentru luna octombrie 2012, dar nici raportarea operatiunii prin declaratia cod 390.
Chiar daca in raportul VIES exista neconcordante intre data raportarii achizitiei intracomunitare efectuate de catre firma dvs. si data raportarii livrarii intracomunitare efectuate de catre partenerul extern, cu ocazia unei inspectii fiscale referitoare la TVA, firma dvs. nu poate fi sanctionata pentru aceasta neconcordanta conform Codului de procedura fiscala deoarece se poate face dovada ca vina apartine furnizorului. Acesta se considera un fapt neimputabil persoanei impozabile din Romania.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
In august se da startul pentru cererile de ajutoare de minimisCum deducem TVA-ul la achizitii de la persoane care aplica TVA la incasare?Societati afiliate. Cum procedam in ce priveste exigibilitatea TVA?Noul comunicat emis de ANAF in ce priveste transparenta decizionalaCum si cand inregistrez omisiunea unor rapoarte Z din lunile anterioare?Ultimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Prestari servicii intracomunitare. Completare DECLARATIA 300 si Declaratia 390Societate in insolventa. Cum procedam cu TVA-ul si DECLARATIA 300?Microgrant pentru capital de lucru. Plata TVA aferenta achizitiilor este eligibila?DECLARATIA 300. Cum se pot corecta erorile materiale din decontul de TVACum tratam fiscal o achizitie locala de la o firma straina?Ultimele articole
Cota TVA in 2026, in functie de cand intervine faptul generator: INAINTE sau DUPA 1 august 2025DECLARATIA 300, actualizata in 2026. Au fost eliminate rubricile pentru cotele TVA de 5%, 9% si 19%Inregistrare in scopuri de TVA cu intarziere. Facturare, TVA si documente utile in 2026DECLARATIA 300. Cum sa completati decontul daca TVA de 19% a devenit exigibilDECLARATIA 300. Cum sa raportati facturile de energie in D300Articole similare
Achizitii UE cabinet stomatologic neplatitor de TVAANAF: Lista cu 30.000 de firme declarate inactiveLivrare intracomunitara de bunuri. Care va fi regimul TVA?Livrare intracomunitara auto. Care va fi regimul TVA si ce declaratii se depun?Achizitie intracomunitara de la furnizor din Afara UE. Tratament TVAUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAScutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare: ce documente trebuie sa detina furnizorul pentru a nu risca colectarea TVA ulteriorDECLARATIA 390 si achizitiile intracomunitare. Cum sa rectificati o eroare contabila in 2026DECLARATIA 390: ce stat membru declari si de ce conteaza codul de TVA de pe facturaAchizitii intracomunitare. Data inregistrarii facturii in contabilitate, pentru corelatie D390 cu e-TransportArticole similare
Inregistrare achizitie intracomunitara de bunuri, urmata de livrare interna. Cum inregistram?Noua directiva europeana in domeniul TVA. Aspecte fiscaleObligatii fiscale cu termen de depunere marti, 25 octombrie a.c.Achizitie intracomunitara autoturism Regim TVAProceduri in materie de TVA privind achizitiile intracomunitare de bunuri si de servicii efectuate de persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVAUltimele articole
Scutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare: ce documente trebuie sa detina furnizorul pentru a nu risca colectarea TVA ulteriorCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Regimul fiscal de TVA la inchirierea unui spatiu comercial catre un locatar (persoana juridica) din alt stat membruRetea de firme fictive depistata de ANAF, 18 milioane de lei luati ilegal de la stat si zeci de imobile sechestrateCod TVA anulat, firma reinregistrata in scopuri de TVA. Ce drepturi si obligatii apar
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



